Jump to content
Българският форум за музиканти

Crimson

Народна музика

Recommended Posts

Ето за какво се отнася темата - с мойта група решихме да направим песен в 7/8 т.к. се кефим на синкопирането, разнообразните времена и всички такива неща в българската народна музика. Идеята е да направим инструменталче, в което да експериментираме с "народното" звучене.

Аз си имам разни идеи, но ми се иска да се доближим малко повече до истината - ето защо пуснах темата, а именно да попитам какви ладове се ползват за народната музика(ако има някакви по основни) и дали има някакви неща, които биха звучали яко в такава интерпретация. Бързам да вмъкна, че ние свирим метъл и в това се състои готината част - да комбинираме и двете.

Чакам отговори..... :slap:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Човече, нямам идея какви са "основните" ладове, тъй като съм доста скаран с китарката, както знаеш, обаче мога да ти кажа, че каквото и да измислите от фригийски доминантен, мисля че ще ти допадне. Сега мъдриме една "народна" :hysterical: песен с един приятел тука

Иначе отвори muzikant.org и гледай един от най-първите уроци по китара, забравих името на пича и го виж как свири собствените си парчета като "Мадарският конник" и други интересни и тежички неща.

А като съвет бих те посъветвал да обърнеш голямо внимание на 'phrasing'-а Той е много, много важен. Отвори гугълвидео и гледай ако искаш видеото на Стив Вай, дето обяснява за bulgarian wedding music и показва, колко важен phrasing-a, за такива неща. Може и да си го гледал де...

иначе видеото е относно песента му Freak Show Excess или нещо такова.

 

А другите, моля не ме замерятйте за това, което съм написал горе, ако е толкоз грешно... :recourse:

 

Айде успех и да пуснете каквото сте направили...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wallbash:

Боби, мерси много!

Несъмнено ше го пусна скоро като го напраим!!

За сега се получава супер яко! :virtuoz:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Хм! Интересна концепция е да се допитаме до Стив Вай за нашата си музика. Малко ми прилича да тръгнеш от София за Варна през Белград. Не че нещо казвам против него. Ето тук един учебник, който съм разлиствал преди години. Като гледам цената е много далече от реалната. В Пловдив се намира за не повече от 10 кинта. мисля че всичко там е обяснено - ладове, размери и прочие.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мммммм....прекалено разнообразна е народната музика за да ти ссе даде отговор на въпроса.В народната музика няма толкова "закони".Лада който се използва много често е хиджаз, но ако трябва да съм честен...занимавам се с народна музика от 6-7 години и просто според мен няма как да направите такова парче без да сте слушали много ама МНОГО народна музика.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Хм! Интересна концепция е да се допитаме до Стив Вай за нашата си музика. Малко ми прилича да тръгнеш от София за Варна през Белград.

 

Ами да ти кажа, зависи с каква цел си тръгнал, ако разбираш точно какво имам предвид ;)

И видеото няма въобще да те научи нищо за бг народна музика, не знам как извади такъв смисъл от думите ми.

 

Както и да е.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Толкова хиджаз, колкото и други ладове. Някои фолклористи смятат даже, че се е появил в нашата музика доста късно.

Аз лично напоследък съм запален по старите ладове, които се срещат в българския фолклор, особено в обредните мелодии, които са се променяли по-малко през времето и са запазили старинния си облик, а с това и интересното си и много непознато звучене. Ще те посъветвам да си намериш песни и свирни, съпътстващи обичаи като Пеперуда, Мара Лишанка, Еньовден и т.н. ако искаш да чуеш точно такива мелодии. Може би трябва да се съсредоточиш в/у Странджа и Източна Тракия, където изобилства от такава музика, а я има и открита и записана. Също и Родопите и по-малко Западна Тракия.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Много интересна тема, но за пръв път чувам за този лад хиджаз... :hysterical:

 

Може ли някой да го обясни, например ако почва в С, кои са другите му тонове?

 

:hysterical::hysterical:

 

1ох

Share this post


Link to post
Share on other sites

И на мен ми е интересно какво представлява този хиджас. Предполагам става дума за някакви хиатуси? Иначе според мен типичното фолклорно звучене идва не само от хиатусите, но и от много специфичните украшения и трилери - махнеш ли ги, се разваля всичко.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Откровено си мисля,че трябва да търсим отговори на горните въпроси от народен музикант.Има няколко във форума,ама ни гледат сеира.:thumbs_up:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Хиджасът е макам, а макамът има един хиатус (C Db E F G Ab Bb C). За съжаление, някои не различават това и го "разтягат" до бихармоничен мажор.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Хиджасът е макам, а макамът има един хиатус (C Db E F G Ab Bb C). За съжаление, някои не различават това и го "разтягат" до бихармоничен мажор.

 

:hysterical::hysterical:

 

Даа, аз я "разигравам" тази скала от известно време, не знаех че това е хиджас....

Мерси, Stone

 

:hysterical:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ооооо според мен поне първото и Основно нещо в неравноделните (па и ф другите ритми) е да свириш прецизно.......не не беше това думата - ритмично!

Оти поне я сом пробвал и в 7те разновидности на мажора и минора (Лидийски/Дорийски/Йонийски) да свириш импровизации и се получава.....Обаче ритмичносста е Основното!!Особенно както вика Пол Гилберт да синкопираш тайминга......в 7/8 или 9/8 или Още по яко в 11/8 се получава.....Откачена история.....!според мен поне в неравноделните то интересното е ритмиката....Ето типичен пример за чужденец да свири неравноделно - СТЕВЕ ВАЙ в Инкантейшън парчето след 1:20 минута......ко моеш се заслушай в ритъм китарата.....дееба тоя пича колко яко синкопира си е ебало майката.....

Щото тебе не ти требе да свириш по сватби с Оркестъра......тебе ти требе некфо неравноделно което ще е с Яко жици....точно за това мисля че би ти дало некъф поглед над нещата......там е в 11/8 но се пак.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ладове:

 

дорийски;

фригийски;

лидийски;

миксолидийски;

йонийси;

еолийски;

и следнитe, с увеличена секунда:

1.: c - des - e - f - g - as - h - c;

2.: a - h - c - des - e - f - gis - a;

3.: c - des - e - f - g - as - b - c;

4.: g - as - h - c - d - es - f - g.

 

Ето и по-използваните ритмики в 7/8:

 

2 + 2 + 3

223.jpg

 

3 + 2 + 2

322.jpg

 

 

Както сигурно се предполага, това не съм си го смукал нито от пръстите, нито от дългодишния си опит, а го събрах от учебник по народна музика за средните музикални училища :hysterical: - Тодоров М., Българска народна музика, изд. Музика, София, 1976.

 

Значи, как се прави песента - номерирате ритмиките и ладовете, слагате номерцата в два буркана, разбърквате и си изтегляте по едно листче. После избирате тоналност и си къртите :hysterical:

Edited by ...taka li e? - a taka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Само да допъля това не е пример за ритмики а пример за размер.

 

Размер 7/8 седемвременен,триделен неравноделен: първи вид със химионово време не третия дял-така наречената женска ръченица и трети вид със химионово време на първия дял -наричана мъжка ръченица или още македонска ръченица. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.