Jump to content
Българският форум за музиканти

Народна музика


Recommended Posts

Ето за какво се отнася темата - с мойта група решихме да направим песен в 7/8 т.к. се кефим на синкопирането, разнообразните времена и всички такива неща в българската народна музика. Идеята е да направим инструменталче, в което да експериментираме с "народното" звучене.

Аз си имам разни идеи, но ми се иска да се доближим малко повече до истината - ето защо пуснах темата, а именно да попитам какви ладове се ползват за народната музика(ако има някакви по основни) и дали има някакви неща, които биха звучали яко в такава интерпретация. Бързам да вмъкна, че ние свирим метъл и в това се състои готината част - да комбинираме и двете.

Чакам отговори..... :slap:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 33
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Човече, нямам идея какви са "основните" ладове, тъй като съм доста скаран с китарката, както знаеш, обаче мога да ти кажа, че каквото и да измислите от фригийски доминантен, мисля че ще ти допадне. Сега мъдриме една "народна" :hysterical: песен с един приятел тука

Иначе отвори muzikant.org и гледай един от най-първите уроци по китара, забравих името на пича и го виж как свири собствените си парчета като "Мадарският конник" и други интересни и тежички неща.

А като съвет бих те посъветвал да обърнеш голямо внимание на 'phrasing'-а Той е много, много важен. Отвори гугълвидео и гледай ако искаш видеото на Стив Вай, дето обяснява за bulgarian wedding music и показва, колко важен phrasing-a, за такива неща. Може и да си го гледал де...

иначе видеото е относно песента му Freak Show Excess или нещо такова.

 

А другите, моля не ме замерятйте за това, което съм написал горе, ако е толкоз грешно... :recourse:

 

Айде успех и да пуснете каквото сте направили...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм! Интересна концепция е да се допитаме до Стив Вай за нашата си музика. Малко ми прилича да тръгнеш от София за Варна през Белград. Не че нещо казвам против него. Ето тук един учебник, който съм разлиствал преди години. Като гледам цената е много далече от реалната. В Пловдив се намира за не повече от 10 кинта. мисля че всичко там е обяснено - ладове, размери и прочие.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мммммм....прекалено разнообразна е народната музика за да ти ссе даде отговор на въпроса.В народната музика няма толкова "закони".Лада който се използва много често е хиджаз, но ако трябва да съм честен...занимавам се с народна музика от 6-7 години и просто според мен няма как да направите такова парче без да сте слушали много ама МНОГО народна музика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм! Интересна концепция е да се допитаме до Стив Вай за нашата си музика. Малко ми прилича да тръгнеш от София за Варна през Белград.

 

Ами да ти кажа, зависи с каква цел си тръгнал, ако разбираш точно какво имам предвид ;)

И видеото няма въобще да те научи нищо за бг народна музика, не знам как извади такъв смисъл от думите ми.

 

Както и да е.

:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Толкова хиджаз, колкото и други ладове. Някои фолклористи смятат даже, че се е появил в нашата музика доста късно.

Аз лично напоследък съм запален по старите ладове, които се срещат в българския фолклор, особено в обредните мелодии, които са се променяли по-малко през времето и са запазили старинния си облик, а с това и интересното си и много непознато звучене. Ще те посъветвам да си намериш песни и свирни, съпътстващи обичаи като Пеперуда, Мара Лишанка, Еньовден и т.н. ако искаш да чуеш точно такива мелодии. Може би трябва да се съсредоточиш в/у Странджа и Източна Тракия, където изобилства от такава музика, а я има и открита и записана. Също и Родопите и по-малко Западна Тракия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Много интересна тема, но за пръв път чувам за този лад хиджаз... :hysterical:

 

Може ли някой да го обясни, например ако почва в С, кои са другите му тонове?

 

:hysterical::hysterical:

 

1ох

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И на мен ми е интересно какво представлява този хиджас. Предполагам става дума за някакви хиатуси? Иначе според мен типичното фолклорно звучене идва не само от хиатусите, но и от много специфичните украшения и трилери - махнеш ли ги, се разваля всичко.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Откровено си мисля,че трябва да търсим отговори на горните въпроси от народен музикант.Има няколко във форума,ама ни гледат сеира.:thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хиджасът е макам, а макамът има един хиатус (C Db E F G Ab Bb C). За съжаление, някои не различават това и го "разтягат" до бихармоничен мажор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хиджасът е макам, а макамът има един хиатус (C Db E F G Ab Bb C). За съжаление, някои не различават това и го "разтягат" до бихармоничен мажор.

 

:hysterical::hysterical:

 

Даа, аз я "разигравам" тази скала от известно време, не знаех че това е хиджас....

Мерси, Stone

 

:hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Ооооо според мен поне първото и Основно нещо в неравноделните (па и ф другите ритми) е да свириш прецизно.......не не беше това думата - ритмично!

Оти поне я сом пробвал и в 7те разновидности на мажора и минора (Лидийски/Дорийски/Йонийски) да свириш импровизации и се получава.....Обаче ритмичносста е Основното!!Особенно както вика Пол Гилберт да синкопираш тайминга......в 7/8 или 9/8 или Още по яко в 11/8 се получава.....Откачена история.....!според мен поне в неравноделните то интересното е ритмиката....Ето типичен пример за чужденец да свири неравноделно - СТЕВЕ ВАЙ в Инкантейшън парчето след 1:20 минута......ко моеш се заслушай в ритъм китарата.....дееба тоя пича колко яко синкопира си е ебало майката.....

Щото тебе не ти требе да свириш по сватби с Оркестъра......тебе ти требе некфо неравноделно което ще е с Яко жици....точно за това мисля че би ти дало некъф поглед над нещата......там е в 11/8 но се пак.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Ладове:

 

дорийски;

фригийски;

лидийски;

миксолидийски;

йонийси;

еолийски;

и следнитe, с увеличена секунда:

1.: c - des - e - f - g - as - h - c;

2.: a - h - c - des - e - f - gis - a;

3.: c - des - e - f - g - as - b - c;

4.: g - as - h - c - d - es - f - g.

 

Ето и по-използваните ритмики в 7/8:

 

2 + 2 + 3

223.jpg

 

3 + 2 + 2

322.jpg

 

 

Както сигурно се предполага, това не съм си го смукал нито от пръстите, нито от дългодишния си опит, а го събрах от учебник по народна музика за средните музикални училища :hysterical: - Тодоров М., Българска народна музика, изд. Музика, София, 1976.

 

Значи, как се прави песента - номерирате ритмиките и ладовете, слагате номерцата в два буркана, разбърквате и си изтегляте по едно листче. После избирате тоналност и си къртите :hysterical:

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само да допъля това не е пример за ритмики а пример за размер.

 

Размер 7/8 седемвременен,триделен неравноделен: първи вид със химионово време не третия дял-така наречената женска ръченица и трети вид със химионово време на първия дял -наричана мъжка ръченица или още македонска ръченица. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.