Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Posted (edited)

Някой правил ли го е?

Празна намотка, противофазно свързана на сингъл адаптер, за премахване на брум.

Вариант - последователно свързване. Само че не с бобина от друг адаптер, а по-голяма, с възможно по-дебела жица. С приблизително същата индуктивност (бр. навивки), за да прихване същото ниво на брум, и да се потисне при противофазно свързване.

При последователно свързване нямаме загуба на сила на сигнала, само загуба на високи. Грубо казано, заради dc съпротивлението на жицата от втората намотка. От там, идеята за по-дебела жица. 

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

При всички положения ще работи някак. Един от вариантите е, да сложиш буфер/усилвател на dummy бобината, което ще гарантира, че цялото нещо е еквивалентно на източник на напрежение с много нисък изходен импеданс. Може да има и елементарен тон контрол, за да се опиташ да направиш "нарочния" брум да звучи максимално близко до този от адаптера, така, че да се извадят възможно най-добре. Подобен е принципът на повечето решения на пазара.

Иначе, след като индуктивността на dummy бобината ще е голяма, съответно и променливотоковото й съпротивление на високи честоти, какво го бърка сигнала, съответно твоите уши, че правотоковото й съпротивление е малко? Той и един захранващ трансформатор има доста ниско DC съпротивление на бобините, ама пробвай да прекараш 15 kHz през него...

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Доста по-сложно е, отколкото звучи на първо четене. Имаш няколко адаптера, различна ориентация, различни параметри... Не е толкова просто като да вържеш още две жици и да стане. Поне ако се търси качествен резултат. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Значи няма смисъл да е голяма..

Ако е активно решение, с което не ми се занимаваше, може да е от някакъв калпав адаптер или нещо друго.

Мисля че на musicman е подобно, "silent circuit". Но от демо което слушах, има остатъчен брум.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 hours ago, Evtim Djerekarov said:

При всички положения ще работи някак. Един от вариантите е, да сложиш буфер/усилвател на dummy бобината, което ще гарантира, че цялото нещо е еквивалентно на източник на напрежение с много нисък изходен импеданс. Може да има и елементарен тон контрол, за да се опиташ да направиш "нарочния" брум да звучи максимално близко до този от адаптера, така, че да се извадят възможно най-добре. Подобен е принципът на повечето решения на пазара.

Иначе, след като индуктивността на dummy бобината ще е голяма, съответно и променливотоковото й съпротивление на високи честоти, какво го бърка сигнала, съответно твоите уши, че правотоковото й съпротивление е малко? Той и един захранващ трансформатор има доста ниско DC съпротивление на бобините, ама пробвай да прекараш 15 kHz през него...

Това с тон контрола не го разбирам..

Освен да изравниш амплитудата на брума, от допълнителната бобина, за да се неутрализират възможно най-добре.

И като цяло, по-лесно ми се струва да вземеш прихванатия брум/шум от друга бобина, отколкото да го изкараш от сигнала на истинския адаптер, ведно с всичките му хармоници. Има такива стомп боксове(електрохармоникс май), но не ми е ясно как ще да работят.

С допълнителна бобина може да стане с два ОУ (или три). Един усилвател с променлив гейн от ...2 (да изравни амплитудите ако не са абсолютно еднакви бобини) и един буфер-миксер, да смеси двата сигнала...

По-удобно ще е стомпбокс, отколкото да преработваш 2-3 китари и да им слагаш тъпи батерийки, но ще има проблем с ориентацията на dummy бобината.. А мръднеш..

В крайна сметка съм се примирил със страт/ супер страт, да не ползвам чисти сингли с много гейн. Единия даже има мод на 2/4 позиция да е последователно свързване. Пък и като се врътна на определено положение, в нас, брума доста намалява.. Но ако се сдобия с някакво ТЕЛЕ пунтажче, без сингъл койл звука, абсолютно ник'во теле няма да е :D.

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Няма никакъв смисъл от 100 операционни усилвателя.

Има смисъл от едно стъпало (с ОУ, BJT в схема общ емитер, JFET схема с общ сорс, или каквото ти душа иска) с променлив коефициент на усилване чрез тримерче (за да нагласиш брума да е равен по сила и противоположен по фаза с този от адаптера) и някаква възможност за контролиране на тона (заглушаване на високите честоти на брума) защото брумът от гасящата ти бобина може да е с повече хармонични от брума на адаптера, и така, когато нагласиш основната съставна да се "гаси", ще останат хармоничните на брума да се чуват, а те са по-натрапчиви от 50-те(100-те)херца. Тон контрола е, за да можеш да понамалиш нивото на хармониците в помощният сигнал. Може да се изпълни по много начини.

Изходът на този активен така получаващ се усилвател на брум има ниско изходно съпротивление и съответно можеш да го ползваш вместо ЗЕМЯ на истинския адаптер, т.е. последователно свързване. Така ще получиш "земя", която "поглъща" брума, но не влияе на полезния сигнал (не въвежда излишни съпротивления и индуктивности по веригата). Освен това, особено ако се спреш на малошумящо схемно решение, индуктивността на истинския адаптер ще потиска високочестотната част от шума на активната схема (понеже е свързан последователно и представлява значителен импеданс на високи честоти). Ако избереш стандартно "смесващо" решение, ще чуваш целия шум от ОУ в изхода. Схващаш ли разликата и защо предлагам именно такова решение?

Ако успееш да изчислиш и такова решение, при което "тон контрола" шунтира шумовия източник към земя по високи честоти, или пък му намалява усилването и шума, тогава така получаващата се "шумогасяща" земя, може почти да не съдържа високочестотен шум от активната схема.

Ако измислиш схема, при която имаш по 2 или три тримера за сила/тон, евентуално фаза, може да имаш различна "земя" за всеки адаптер, в зависимост от неговите индивидуални характеристики и така винаги да получаваш брумогасене, при избор на различни конфигурации от ключа за избор на адаптер(и).

Може да се направи и извратено (но никак не сложно) решение, в което активната схема прекарва брумовия сигнал през аудио трансформаторче с 2 или повече изходни намотки (колкото адаптера / бобини ще ползваш отделно). В изхода на всяка намотка може последователно да има някакво неголямо 1-10К съпротивление и след него някаква шунтираща lowpass верига към земя, за моделиране на "тона" на брума на съответната бобина. Така можеш да имаш "брумогасящо" звено последователно на всеки адаптер или бобина, което е напълно галванично изолирано от другите бобини/звена. Ако свържеш адаптерите/бобините така, че всяка си върви последователно със съответния галванично изолиран "шумогасител", тогава можеш да реализираш всички последователни/паралелни/коил кът свързвания, които са възможни с нормални адаптери, запазвайки брумогасенето.

 

 

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Това за последователното свързване към земя чак сега го загрях...

Така оригиналния сигнал ще върви 'директно', почти без изменения, и ще може да се ползва пасивния тонконтрол на китарата, както е..

За общо ниво и за ниво на висшите хармоници на брума ("тонконтрол"), по-добре да е с тримери, за да няма излишни неща (освен батерията)...

Конкретно в случая за теле, освен ако не може да се ползва стандартния суич за адаптерите да обръща фазата на dummy намотката, решението тр. да се изпълни два пъти, по отделно за двата адаптера.

Доколкото знам, на теле адаптерите, намотките (по-отношение на прихващания от адаптерите брум) са свързани дефазирано. С две отделни решения ще може точно да се нагласят тримерите за нек и бридж.

Ще трябва и да се копа китарата, за гнездо за батерия (отзад) и за dummy намотките - под пикгарда примерно)...

Ако ми изпадне изгодно теле, може да се впусна в това... Още един текущ проект, вместо да свиря ... :D. 

Засега при китайците виждам кандидати, но и те искат към 300 лв... Новото производство Squier да го духат, с техните цени, долнопробни тополови тела и бридж който не е string through body, както си трябва. 

Друг момент с бриджа е, че искам да не е с 3, а с 6 седла. Чистия "винтидж" не ми се нрави, точно по тая част... Ако ще се занимавам и с това (подмяна на бриджа, има прилични в алито), поне тялото да е string through. 

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

П.п. дори да погледна брума от адаптера и dummy бобината на осцилоскоп, за "тонконтрола" не ми идва друга идея в момента, освен ВЧ частта на baxandall тонкорекция.

Така ще мога да 'нацеля' по амплитуда най-изразения пик на хармоници в спектъра.

Някакви други идеи?

Пълно изравняване на различните съставки според мен не може да стане аналогово. Може горе долу със софт филтри, при пост обработка на звукозапис.

Аналогово 'решение' би било, да се подбере dummy бобина за всеки адаптер. Но разполагам с някакъв измислен хъмбъкер, който мисля да ползвам, нататък. Какъвто е..

П.п. 2 -за фазата - ефекта ще е подобен.. да се нацели сфазиране на най-силно чуващото се, за да се потисне. Но пък това ще 'размине' сфазирането на други съставки... :(

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Токът на покой на обикновен ОУ е най-често 2-5 милиампера (май за всеки ОУ в интегралната схема), което е твърде много, тъй като 9-волтовата батерия най-често има капацитет 500mAh.

Ето нещо надраскано набързо, което консумира около 400uA (може да се свири над 1200 часа с една батерия). Ако ползваш изхода на схемата като "земя" за адаптера и батерията свърши, се получава така, все едно адаптера е вързан към маса през под 1 килоом съпротивление - продължава да си работи, само не се гаси брума. Този процес ще започне да се усеща малко по малко и да подсети, да си смениш батерията. Ако последователно на R2 сложиш тример 1-10К, ще можеш да намаляваш усилването. За тази схема е необходимо dummy бобината да има изходен брум не много по-слаб (до около 2-3 пъти) от брума на самия адаптер. R3 можеш да не слагаш (даваш накъсо, самата бобинка си има съпротивление). Ако сложиш някакъв малък кондензатор или последователна R-C верига паралелно на R6, ще получиш lowpass филтър 6db/oct за брума с някаква честота и влияние, можеш да експериментираш.

 

amp-brum.png

Edited by Evtim Djerekarov
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Благодаря за синтезираното и почти готово решение :). Максимално просто, ефективно и икономично.

Изглежда на този принцип (buffered dummy coil to ground) е 'silent circuit' на musicman:
- http://blog.music-man.com/instruments/what-is-the-silent-circuit/

Мисля че и Suhr и други предлагат подобно.
За китара с тремоло, решението за монтаж е в задното капаче, което закрива отвора на тремолото.
За батерия дали има място, не съм сигурен...

Като цяло, на musicman решението, с тази миниатюрна бобинка, е половинчато. Ефекта го определят, като ниво на брум, по-средата между сингъл койл и хъмбъкер. Хората масово се оплакват от него, дори във форума на earnie ball, защото очакват повече...
Т.е., достатъчно да дразни, с драйв. Само се надявам, че с истинска бобина от адаптер, положението ще е по-добре.

Гледах и демо на Suhr решението - там определено ИМА разлика в звука, и чистия сингъл звучи по-добре. При включване на dummy coil, звука повече прилича на сингли/ хъмбъкер в паралел :(.

Въздържам се да си купувам теле, и се чудя как по най-безболезнено да пробвам, евентуално, със страт китарата.
Само нек адаптера да изчистя от брум (една схемка/ бобина), ще съм доволен. Нек сингъл койл, с драйв, е най-якия саунд (според мен).

 

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 hours ago, Evtim Djerekarov said:

Токът на покой на обикновен ОУ е най-често 2-5 милиампера (май за всеки ОУ в интегралната схема), което е твърде много, тъй като 9-волтовата батерия най-често има капацитет 500mAh.

Ето нещо надраскано набързо, което консумира около 400uA (може да се свири над 1200 часа с една батерия). Ако ползваш изхода на схемата като "земя" за адаптера и батерията свърши, се получава така, все едно адаптера е вързан към маса през под 1 килоом съпротивление - продължава да си работи, само не се гаси брума. Този процес ще започне да се усеща малко по малко и да подсети, да си смениш батерията. Ако последователно на R2 сложиш тример 1-10К, ще можеш да намаляваш усилването. За тази схема е необходимо dummy бобината да има изходен брум не много по-слаб (до около 2-3 пъти) от брума на самия адаптер. R3 можеш да не слагаш (даваш накъсо, самата бобинка си има съпротивление). Ако сложиш някакъв малък кондензатор или последователна R-C верига паралелно на R6, ще получиш lowpass филтър 6db/oct за брума с някаква честота и влияние, можеш да експериментираш.

 

amp-brum.png

За транзистор дали може да се ползва полеви, и кой ще е най-елегантния начин за байпас?
При страт, с неговите омотани свързвания, за да се ползва стандартното свързване на позиции 2/4, синглите тр. да работят без dummy coil.

Ако просто се байпасне паразитната намотка, а схемата си стои захранена... ?
Нз пуш-пул потенциометрите с колко контакта разполагат. 

Вече съм изкормил единия стратски потенциометър, и там има ЦК ключе за parallel/series мод на синглите.
Не искам да трупам ЦК копченца на пикгарда :D

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Може да се ползва J201, който има малък дрейнов ток, но трябва да ти сметна схема за него.

Ако се байпасне (окъси) намотката, няма да генерира брум, но ще работи.

Пуш-пул потовете имат най-често DPDT ключе.

Нарисувай схема на телето и кажи фазите на адаптерите, и ще помисля за решение.

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, emosms said:

П.п. дори да погледна брума от адаптера и dummy бобината на осцилоскоп...

На осцилоскоп нищо няма да видиш освен аплитуда, евентуално със спектрален анализатор може и да стане. Имам мерак да си взема такъв, но като видя цени от няколко хиляди на старо и ми минава мерака. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Намерих диаграмата на пуш пул пот ключа:

1. Може евентуално да се направи да байпасва две схеми, с две бобини, без изключване на захранването. Което не ми харесва много като идея, но консумацията тр. да е ок. Примерно, за страт:
- на нек и бридж с една схема/ бобина, компромисно настроена и за двата адаптера
- на мидъл друга схема/ бобина, с обратна фаза
ИЛИ
- на нек и бридж по-отделно, с отделни бобини/ настроени схеми

2. С една схема бобина, байпас + изключване на захранването
- ще работи за нек и бридж сингъл адаптера, схемата включена в изхода след суич селектора. Настройката ще е обща за нек и бридж адаптера.

 

push-pull_pot.JPG

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

3. Две схеми, отделно настроени, една бобина.
- средното свързване е земя, горе байпасва схемите за нек и бридж - свързва синглите директно към земя.
- долу откача 'земята' на захранването...

Обаче... не помня общото свързване на нек и бридж към земя как точно кореспондираше с мода за паралелно свързване (нек + мид/ мид + бридж)...
При стандартно свързване мисля че тр. да е ок.

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By merkurial
      Здравейте, поръчах си една китара и чак сега забелязах в сайта, че адаптрите се водят "PAF pickup", тъ се чудя какви са те и по какво се различават от обикновените хъмбъкери.
    • By Aquarelle
      Отново ще ви тормозя с питанки по моят китарен проект, тъй като търсенията ми не доведоха до резултати...
       
      Тъй като проектът ми включва 27 прагчета и това респективно изисква преместване на neck адаптера, много разсъждавах върху версията за slanted pickup, поради идеята да не загубя съвсем ниските на адаптера (и не само), което обаче се оказа непосилна задача, с оглед на факта, че изобщо не мога да намеря slanted 7-струнен humbucker, камо ли пък да е single-coil sized...
      Знам, че някои от вас ще ме нахокат и ще ми кажат, че това са обикновени капризи, но аз определено предпочитам гореописания вариант и поради звукови, и поради естетически съображения.
      Както и да е - въпросът ми е, дали някой има идея откъде мога да добия такова нещо (ако изобщо съществува)?
       
      Thanks in advance
    • By Amentis
      Здравейте,
      горд собственик съм на EMG ALX и EMG-H3. Има само един проблем.
      EMG-H3 идва с кабел, който от едната страна си е с конектор за адаптера, но от другата не е с конектор за платката на EMG, а с жички за запояване. Разпитах насам натам и не намерих вариант да си поръчам този кабел, който намерих в Томан и се надявам да е същия:
      http://www.thomann.de/gb/emg_quick_connector_cable_5_polig.htm
       
      Продава ли някой в България кабели за EMG по единично или поне целия пакет?
      Имам и още един интересен въпрос - може ли конектора от страната на платката да се замени с нещо, което може да се купи от някакъв магазин за електроника, да се отреже от електроуред или нещо такова?
    • By Koobenot
      Здравейте, както се вижда на прикачената снимка екранировката на neck и bridge адаптерите е от ляво, а на middle aдаптера - от дясно. Това значи ли, че поляритета на middle-a е обърнат  ?Защо е обозначен с две бели черти ? Проверих оригинални електрически схеми на Fender и Squier и активните изходи на адаптерите излизат от лявата
      страна на трите адаптера, а не както при мен - от дясната страна на middle адаптера. Има ли грешка при свързването
      или това е правилния начин ? Как да разбера поляритета на адаптерите ?
      Благодаря предварително.
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.