Jump to content
Българският форум за музиканти

хармония


Recommended Posts

Бих искал да споделите,как се построяват акордните прогресии в минор.И как се определя закономерността за подредбата мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор за мажорни прогресии.Благодаря!

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изобщо не се заяждам, обаче не ти разбирам въпроса. Какво имаш предвид под “построяват”? Акордите обикновено се строят по терци, независимо дали е мажор или минор, но вероятно питаш нещо друго?

А втората част от въпроса вече изобщо не я разбирам. Каква е тази подредба?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз май го разбрах. Може би е попаднал на някаква прогресия, в която подредбата на акордите е "мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор" и се чуди защо е такава и каква би била при минорна тоналност. И какви са правилата, по които се определя кой от акордите ще е минорен, кой мажорен.

skarajov - ще трябва да почетеш повечко теория, за да разбереш нещата. Но накратко - всяка от 7-те степени (тона) в даден лад има някаква функция. Те са тоника, супертоника, медианта, субдоминанта, доминанта, субмедианта, субтоника, водещ тон. Някои от тия тонове са по-нестабилни от други и това зависи главно от интервалите помежду им (а на физическо ниво от съотношенията в честотите им), което води до това, че нестабилните тонове се стремят към по-стабилните. Построявайки акорд върху дадена степен от лада, той придобива качества, които се определят от степените, от които се състои. Така някои акорди са по-стабилни от други, защото съдържат повече стабилни тонове, а други обратното. Затова някои имат естествена склонност да водят към други. Примерно в мажор доминантния акорд съдържа водещия тон, който е на полутон разстояние от тониката и затова звучи напрегнато, имайки склонност да бъде разрешен в тоничния. И тук идват прогресиите - в един лад те могат да бъдат какви ли не, като главно се определят от желаното звучене, но все пак подредбата на акордите не е съвсем случайна и обикновено се определя от функциите им, защото поради горепосочената им склонност, някои акорди логично следват или биват следвани от определени акорди, а не от други. Разликата между минорните и мажорните прогресии следва от разликата на типовете акорди в двата лада. 
За по-просто - има схемички, които описват логическите последователности в прогресиите. 



 

95e14f9c4f4bbd6a16a60c4b835f1234.png

Редактирано от itilien
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

7 hours ago, itilien said:

Аз май го разбрах. Може би е попаднал на някаква прогресия, в която подредбата на акордите е "мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор" и се чуди защо е такава и каква би била при минорна тоналност. И какви са правилата, по които се определя кой от акордите ще е минорен, кой мажорен.

Аз пък си помислих друго. Може би има предвид акорд, на който всеки следващ тон е разположен от предишния на мажорна или минорна терца. Аако например почнем от до, това ще е:

до - ми - сол - си-бемол - ре - фа - ла-бемол - до

което е някакъв вид "постройка" на акорд по терци (защото това му е първият въпрос), в случая се получава акорд C7b9/11/b13

Но пак ми е куцо... А ако има предвид прогресия, то без да са дадени някакви степени, мажори и минори не означават нищо, може и все по първата степен да са.

В общи линии ми се струва, че няма да е зле да се позадълбочи повече върху теорията първо, както си му препоръчал :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ви itilien Вие наистина сте разбрали въпроса ми точно,аз разбира се съм любител и нямам намерение да завърша музикална академия,но тези неща съм ги прочел в Кратка история на музиката/П.Хаджиев/.Благодаря за тази схема,която сте предоставили,мисля че точно това ми беше нужно и не знаех от къде да го намеря.Защото,когато имам нотирана музика лесно мога да се ориентирам по арматурните знаци коя тоналност е по квинтовия и квартовия кръг,но не винаги има ноти...Благодаря още веднъж и молбата ми е да посочите някаква литература в тая връзка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имай предвид, че тези схеми описват стандартното движение на акордите в дадена тоналност. На практика обаче може да е доста по-сложно, защото може да има нестандартни движения, може да има акорди, неприсъстващи в схемата (примерно съспенднати), може да има заети акорди от други тоналности, може да има смяна на тоналности или тонизиране, въобще варианти много и поне за мен, като начинаещ е доста трудно да анализирам, пък било и с ноти. А информация в интернет дал господ - ютуб е пълен с видеа на английски. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.