Jump to content
Българският форум за музиканти

newwave

DIY Акустични панели

Recommended Posts

Posted (edited)

Здравейте. Искам да си направя акустични панели с каменна вата 50 кила на кубик, 60 сантима на метър и двадесет, дебелина 5 сантиметра. Ще третирам отраженията в малка таванска стая с наклонен таван и почти без остри ъгли отвътре, като идеята ми е колкото се може по-мъртъв звук, само пода който е с плочки ще оставя гол за да се мие с мопа лесно. Гадното е, че съм много параноичен заради микрочастичките дето могат да излизат през тънкото хасе дето ще ползвам за да покрия панелите вата. особено от акустичните "облаци" дето ще монтирам на тавана на стайчето.  Не питам дали ватата е опасна и такива неща, мненията са много противоречиви и каквото и да прочета няма да ме е страх по-малко. Питам дали ако обвия с тънко стреч фолио - като това с което пакетират храната за вкъщи, - плоскостите, преди да ги покрия с плат, това би намалило драстично поглъщането им. На мен тази идея би ми се сторила много странна, ако не бях прочел няколко мнения в чужди форуми, че това е добър начин да се отървем от евентуално разпрашаване , като това по някакъв чуден за мен начин, не се отразявало съществено на абсорбация. Там хора твърдят, че толкова тънък пласт пластмасово фолио е "акустически прозрачен". Какво мислите по въпроса? Аз от 2 месеца само се чудя какво да правя, минах през всякакви идеи свързани с пластове одеала и  дебели плюшени китеници на всички стени, от тавана до пода, на известно разстояние от стените, (опастност от мухъл и от ПОЖАР), също така минах през идея да си купя от едно място НЯКАКВИ пирамидки на цена по 10 кинта за квадратен метър и за 500 лева да покрия всичко без пода, но чета, че дори и качествени пирамидки от истинска акустична пяна абсорбират само високите честоти и известна част от средните, а въпросните пирамидки за които говоря че мога да купя не знам от какъв дунапрен са, а ако попитам човека ще ми каже сто процента, че е от акустична :ph34r: Минах и през други абсурдни идеи които не искам точно в момента да коментирам и общо взето всеки ден се будех с различна идея какво да направя и ги въртях няколко идеи два месеца, и още не знам какво да правя баси..... Обаче, ако това със стреч фолиото наистина работи, това би било перфектното за мен решение, хем не гори, хем не пуска иглички, хем до колкото знам е най-подходящият за целта материал. Само да спомена, че ще се записва предимно моя музика, с кондензаторни микрофони и миди клавиатури, както и аудиокниги, и то в отделна вокална кабинка. Никакви китари, никакви барабани и такива неща. И използвам малки монитори, които посмъртно не могат да слязат под 60-тина херца, слушам ги наистина отблизо, на една протегната ръка разстояние, и ги слушам доста тихо, на нивото на обикновен разговор. Понякога ги усилвам малко повечко, когато смесвам ударни с бас, примерно, но в останалото време слушам даже по-тихо и по-тихо, така че да не ми се уморяват ушите бързо а и да мога да преценявам по-лесно дали съм настроил добре компресията на вокала примерно. Ниския край си го следя в мониторни слушалки. Освен това планирам да си купя още по-малки - IK Multimedia iLoud. Това го споменах във връзка с това, че някой хора твърдят, че при супер близко разположени монитори, слушани с малка сила на звука, околните отражения имали по-малко значение. 

Благодаря ви предварително и се извинявам за поредният дълъг пост. Просто ми се гади вече да го мисля и ми се иска най-после да действам, както и да звучи това :D:D Искам да избера най-малко вредното за здравето средство да изпъскам отраженията, което обаче да работи в моите условия.

Edited by newwave

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Без да имам акустични впечатления от въпросното стреч фолио, ще се опитам да ти споделя някои общи разсъждения. Вероятно си наясно, че каменната вата е далеч по-безвредна от стъклената, така че дори и да я обвиеш само с плат както възнамеряваш, не виждам причина за притеснение. Чисто теоретично и логически - ако ще я обвиваш със стреча, фолиото е толкова тънко, че не би следвало да дава някакво кой знае какво отражение. Виждал съм и перфорирано (дишащо) стреч фолио, но нямам представа през микроскопичните дупчици дали все пак няма да се промъкне някоя частица от каменната вата и пак да те хване параноята.:lol: Разбира се най-добре е преди да си обкантил всичко, да имаш възможност да си направиш кратък тест как е със и без фолио, но надали ще се хванеш с тази задача. Казвам го, защото навремето когато си правех студиото, реших на самоинициатива един от пластовете да бъде плоскост стиропор (и то - над пластовете вата). И понеже съм със съседи отдолу, а държах непременно да мога да работя и през нощта - и двете помещения съм ги оформил като "стая в стая"...различни пластове с различни материали, а с пластовете стиропор бях решил още повече да подсиля изолацията. Добре, че по някое време все пак реших да направя проби как е със и без него, защото установих, че така както е на цели плоскости, стиропорът резонира и всъщност влошава положението, вместо да го подобрява. Както и да е, изхвърлих стиропора и наблегнах на ватата и останалите пластове. За пирамидите си прав - коефициентът им на поглъщане/разбиване на звука е най-вече в средата и високите (според материала и височината им), но ако имаш притеснения за ниските честоти, нищо не ти пречи да вземеш 4 (или повече) бас трапа и да ги разположиш в ъглите. Принципно плочките на пода не са за предпочитане, но надали ще имаш стоящи вълни щом имаш наклонен таван.

А що се отнася до нивата на децибелите когато смесваш - намери си някакво средно ниво и се опитай да го следваш всеки път. Слушай на различна сила едва когато вече си смесил и искаш да свериш всичко ли е ОК. Аз самият имам няколко чифта монитори и колони, но винаги смесвам с една и съща сила само на основните си монитори, с които съм свикнал от много години и само понякога сверявам на някои от останалите чифтове чак когато съм готов с крайния вариант.

Всичко е въпрос на практика и натрупване на опит - слухов и цялостен, така че нещата ще си дойдат на мястото с времето. Успех! :)

Edited by yamaha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Много ти благодаря за отговора. Значи брутално много би ми се искало да мина само с пирамидки и бас трапове, човека на който не искам да правя реклама или антиреклама, предлага квадратен метър пирамидки с 3 до 5 сантиметра височина на пирамидата, за 10 кинта, за толкова предлага и бас трапове 20 сантиметра, и аз бях до сега на тавана и правих измервания, чертах, и осъзнах, че за около 400 - 500 кинтам ще покрия целия таванм, както и стените. ако искам стените да са покрити само на нивото на ушите ми когато съм седнал, ще мога да мина и с по-малко. Ще мога да сложа бас трапове в горния и долния край на всеки ъгъл, като понеже вътрешността на тази таванска стаичка представлява твърде странна геометрична фигура, сравнено с обикновена стая, бас траповете май ще трябва да са малко повече заради по-големият брой ъгли. Много много много съм скаран с всякакъв вид монтажна дейност която не е свързана с работа с поялник, и просто не виждам как бих могъл  да си направя панелите с вата от която ме е страх да я пипам за да я обвия в стреч фолио, почти не мога да си представя как бих могъл да си направя сам рамки, нито пък колко много пари ще ми иска човек от моя град за да ми скове той рамки. Не си представям и как ще успея да ги монтирам по стените, макар, че това навярно е най-лесно. Обаче в тавана на стаичката не знам как бих могъл да ги монтирам, че да е достатъчно надеждно и да не ми падне на главата или апаратурата... Може би анкерни болтове и въжета, да виси като облак? Поради тая причина, липсата ми на всякакви такива умения и инструменти и ограниченият ми бюджет който няма да стигне да викам майстор да прави всичко това, идеята за пирамидите брутално много ме блазни. 

Аз съм нахвърлил грубо нещо като технически чертеж на вътрешността на тази таванска стаичка. Не съм мерил точно стените, но най-дългата, тази която е задната, е към два метра и 30 сантиметра, а височината й е над два метра, другите стени хоризонталната им част е дори по-малка, като може да се види от порнографският ми чертеж. Просто в момента по целия под има кашони със събирани 100000 години стари дрехи, които още не съм разкарал защото мислих да ги ползвам за да правя бас трапове с тях, омотавайки ги в плат. 

По-добра представа успях да придобия обаче за резонансите. Като плясна с ръце чувам гадна реверберация според мен около 600 херца, сравнявано с тонгенератора който качих на телефона си. Но според мен ако на пода ги нямаше всичките дрехи щеше положението да е още по-лошо. Не знам със сигурност, но според мен тази реверберация влиза в обхвата на работа на евтините пирами дето мога да купя. 

Това което ме плаши истински е друго - Като плясна с ръце силно в различни части на стаята, чувам достатъчно милисекунди след като съм пляснал, едно кънтене. Разбрах, че идва от стените, и по-специално от стената която на чертежа съм обозначил като "лява" .  Тогава качих на телефона си безплатната програмка PA Tone, тя има мнооого плавен контрол над честотата. Усилих звука докрай и пуснах на синусуидален сигнал. Говорителчетата на телефона ми ясно почвам да ги чувам от около 150 херца, макар и слабо. Така де, надигнах телефона, насочих го към горния ляв край на лявата стена, на около 60-тина сантиметра от нея, и почнах да вдигам честотата. По едно време, както и очаквах, престанах да чувам звука само от телефона и започнах да го чувам от стената пред мен, като на 216 херца беше резонанса, не можах да повярвам колко ясно е изразен!!! Когато придвижвах телефона от тавана към пода, чувах, че резонира когато го насоча към горния и долния ъгъл. В средата резонанса се гасеше. После продължих да вдигам честотата, следваха серия от малки резонансчета, но на честота около 600 херца, започна да резонира стената която съм обозначил като "предна". Приближих се до нея, и по-специално до ъгъла й, той си имаше собствена резонансна честота, която беше по-висока отколкото на първата стена, за съжаление не помня каква беше, мога да я измеря отново. Беше между 300 и 400 херца някъде. Общо взето всички ъгли на стените си имаха тяхна си честота на резонанс, като максималната беше около 450 - 500 херца. На честота около 600 херца, сякаш цялата стая започна да ми резонира и да кънти. 

 

Та това са моите наблюдения, сега моля ви помогнете ми със съвети, кво да права, максималният ни бюджет е около 600 лева, като при изключителни обстоятелства, свързани с приличен звук, можем да стигнем до около 900, но това е абсолютният ми максимум който можем да си позволим. Знам, че са много малко, но поради здравословни причини нито аз нито приятелката ми имаме възможност да ходим на работа, аз се грижа за нея и идеята ни е с това студийце да си заработваме допълнителни доходи чрез фрилансерски сайтове, свързани с аудио едитинг, смесване, изкарване на миди файлове по слух от популярни песни, войсоувър с гласът на приятелката ми, моята си музика която по никакъв начин не би могла да носи някакви доходи защото не е музика за всеки вкус, както и прочитане на аудиокниги, главно напълно безплатно, в помощ на незрящи хора. Все неща които и в момента правя, или поне правех преди ма ми съспенднат профила в единия от сайтовете, но само на слушалки, с всички свързани с това недостатъци и предимства. Любимата ми миди клаиатура е доста шумна нощно време и ми се иска място на което да мога да си работя в малките часове без да преча на мойто момиче, и без да пълня цялата стая която обитаваме с компютри, миди клавиатури, daw контролери, микрофони, кабели и... вокална кабинка : ) Слушам на малка мощност от много близо колоните, таванската стая е много далече от стаите на съседите, под нея и близо около нея никой не живее и улицата с колите се падат от другата страна на кооперацията, така че проблема с шума отвън или отвътре-навън е малък и не ми трябва някаква звукоизолация, още повече, че ще записваме в кабинка. Искам стаята да звучи максимално мъртво за да имам максимално точно възприемане на звуковата картина от мониторите ми. Цял живот съм използвал слушалки, така че съм чувствителен към реверберация в стаята и ми се иска да я подтисна колкото се може повече. Пирамидките и бас траповете в моя случай дали биха свършили някаква прилична работа? 

Извинявам се за брутално дългия пост, ще чакам да ми помогнете със съвети, а сега май имам нужда да излезем малко на разходка и да си почине мозъка ми :unsure::D

IMG_20190607_083121.jpg

IMG_20190607_083348.jpg

ЕДИТ: Горната картинка представлява покрива на таванската стаичка, така както се вижда ако човек легне на пода. Не съм рисувал точно, даже май не е точно така, но човек може да придобие представа. Долната картинка представлява пода в средата, като отстрани са стените. На задната стена има врата, на предната има малко прозорче, на дясната има двойна врата към терасата, която ще напълна с дрехи и ще я запечатам колкото се може по-добре звуково. Стаята е доста различна от типичната, така че не мога да сложа мониторите в по-тясната страна, зад гърба ми да е далечната тясна стена, и отляво и отдясно всичко да е симетрично, както по принцип се прави. До ден днешен не мога да си избера подходящо място за масата с мониторите и апаратурата, но като че ли пред малкото прозорче ще е най-добре. Височината на тавана се увеличава зад гърба ми, а асиметрията отляво и отдясно ще опитам да компенсирам със стената на вокалната кабина. 

Edited by newwave

Share this post


Link to post
Share on other sites

Радвам се че не си се отказал :)

Не бях влизал във форума от месеци, днес кликнах по случайност, гледам има живот при теб и реших да пиша и аз. Първо, аз съм бил във “ватения” бизнес десетина години. Бях представител за България на най-големия производител на минерални вати в света... През ръцете ми са минали десетки, да не кажа стотици кубични метри вата и ей ме на, жив съм. Стъклена vs. Каменна вата е една тема, която ако я отпочнем няма да свършим преди Нова Година :) Най-общо казано, белите дробове имат способността да обвият със слуз и да изхвърлят (чрез кашлица) влезлите в тях при вдишване микрочастици. Уловката е че има определени размери на частиците (над и под еди колко си микрона, като конкретните стойности не помня дословно), с които дробовете не успяват да се справят... и те си остават вътре. И ако има излагане на подобни “прахове” за по-дълго време, става лошо. Ватите (и каменните и стъклените) не попадат в тази категория (на канцерогенни материали при разпрашаване и вдишване). За сметка на това един от най-страшните “прахове” е отделеното във въздуха при рязане на твърда дървесина. Дърводелци, лютиери, паркетаджии и прочие са изложени на голям риск и повечето не го знаят и работят без маски... така че не се стресирай от ватата и от това че кихаш или се чешеш около нея. Днес само съм положил 3 пакета в тавани и стени, тъй като правя ремонт у нас. Сърби ме, дразни ме, но утре ще съм ок.

Второ, един умен човек навремето ми каза че панели за звукопоглъщане в общия случай  = вата + плат. Плата се избира лесно - слагаш си го на физиономията и дишаш през него. Ако дишаш лесно, ок, ако те задушава, не. Тоест, това за стретч фолиото ми звучи по-скоро като не много приложимо за случая. Купи си панели 50кг на кубик (много добър избор) намери рехав плат и им направи калъфки. После намери лесен начин да ги закачиш на стените и тавана. Кови краищата на калъфките, въобще прояви творчество. Като ти е по-малък бюджета, забравяш за дървени профили и прочие. Все ще има начин. Аз също не долюбвам пирамидките. Плюс това ти някакви екстремни баси чак няма да имаш. Ако тръгнеш да закачаш вата, не хуквай да я напляскаш на всички стени и таван. Покрий част, слушай, добави, слушай. Аз наплясках преди години всички стени и тавана на мойто студийце и като стана готово се получи почти безехова стая и усещането беше дразнещо, затова свалих 30-на процента от вече закачените плоскости. Освен това прецени къде ще имаш мебели, книги... една библиотека с книги примерно чудесно и поглъща, и разсейва звука. Виждам че не ти иде много отръки DIY-стването, но в такива мънички помещения е проба, тест, грешка, поправка. Квантова физика и изчисления са за едни други светове и бюджети. Моите 2 стотинки де, приеми ги критично ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Благодаря ти за отговора, много имах нужда някой да ме успокои с ватата :D За безеховата камера не ми звучи неприятно, не че съм бил в безехова камера някога обаче общо взето цял живот слушам, свиря и въобще всичко свързано със звук съм свикнал да го правя със слушалки, а те са си като пълен байпас на всичко около мен и просто не съм свикнал да слушам отражения от колони. Аз пък "клекнах" пред мойто момиче, каза ми, че ако не избера БЪРЗО точно какво да правя ще ме "млецне" и ми подшушна, че понеже тя е момиче а момичетата харесват да е красивичко и стилничко и понеже не понася параноите ми, тя лично предпочита да налепя пирамидки и така направих. В смисъл поръчах количество като за стените и тавана, доста евтини пирамидки с височина 6 сантима и утре ще ги налепя. Имам чувството, че ще премахнат отраженията във високия край и част от средите, гледах доста клипчета в ютюб за евтина китайска пяна и това което чух в слушалките ми се стори приемливо. Мен повече ме е страх от кантенето на 216 херца от едната стена, по-специално ъгъла й. Явно стените са тънки, тя е общата между това помещение и съседното, което е празно. Поръчал съм и 8 дунапренени бас трапа 60 сантима на 20 и се надявам да помогнат, ще ги слагам в различни комбинации по ъглите и ще преценя кое ще помогне. Аз наистина слушам и смесвам на нивото на нормален разговор обикновено, обаче и на ъгъла на тази стена не й и трябва много за да закънти - достатъчно е да плясна силно с ръце в стаята!!!  А и нивото на звука излизащ от телефона ми докато звучи тази честота от него е доста по-тихо от нивото на което слушам, а стената цялата имам чувството че почва да кънти като го приближа към нея... Иначе имам и тайно оръжие, ако усетя, че остават гадости в ниските среди, ще отлепя част от пирамидите, в местата на ранните отражения отляво и отдясно и над мен, ще монтирам по една - две плочи каменна вата обвита в плат, пък отгоре ще върна пирамидите :ph34r: Бах, поне с това трябва да мога да се справя....... Освен това пирамидките няма да ги лепя директно на стените и тавана, а ще си изрежа стиропорени "гредички" които ще служат за да осигурят разстояние между пирамидките и стените. Четох, че това помага да се повиши ефективността на панелите от сериозни материали както и на тия от пяна както е в моя случай. Силно се надявам тези бас трапове да са ми достатъчни за да премахна кантенето в ъглите, щото ако не се получи ще трябва да купувам скъпи бас трапове или пък да "затворя" ъглите с по една - две плоскости вата. Ще видя как ще се получи, утре е деня и от сега си стискам палци да не съжалявам ужасно че реших да е бързо и лесно, а не както би трябвало да го направя.  Ама това с библиотеката мога и сега да го направя, чел съм го и преди а тук имаме много стари книги.  А иначе ето как си представям идеалното нещо което ако можех да направя бих направил - дървено скеле по стените и тавана, в "клетките" на скелето набутвам плоскости вата, след това покривам всичко с гипскартон, което би довело до задоволително ниво на звукоизолация като за моите нужди. След това панели с вата и плат за акустично третиране, после сандвич с една голяма плоскост от гипскартон вата и пак гипскартон отдясно, разделяща помещението на две части, като по-малката ще е помещение за запис на вокали и ще има вратичка, ще има и прозорче... Баси якия сън!!!

Edited by newwave

Share this post


Link to post
Share on other sites

Според мен си внушаваш, че 2-3-5 пласта от различни материали ще имат по-голяма файда. Конкретно "каменна вата обвита в плат, пък отгоре ще върна пирамидите"... за къф чеп?!?!?

Прочети как комбинациите от материали влияят на ефективното звукопоглъщане (има измервания на различни комбинации и "сандвичи" от вата/гипсокартон), какво правят вълните като минават (или не минават) през различните материали, защо се слага рехав плат, защо е добре да има разстояние зад панелите и т.н. Аз съм ги чел някога колкото да имам обща представа, не помня точно и не мога да ти дам точно инфо, но виждам, че грешиш за някои неща.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да, така е, от звукоизолация явно не разбирам достатъчно. Бях чел че така може да се постигне някакво ниво на звукоизолация, като се използва метода маса (стената) - пружина (ватата) и пак маса (гипсокартона). Това за каменната вата обвита в плат а после пак пирамиди върху нея ми хрумна за да осигуря някакво по-прилично звукопоглъщане в точките на ранните отражения, явно пирамидите ще бъдат почти "прозрачни" за повечето честоти освен високите, та за това реших да ги погълна с ватата след като преминат през пирамидите като нагорещен нож през масло, нямах предвид звукоизолация. Разстоянието между панелите и стената съм чел, че след като панела погълне част от енергията, останалата енергия преминала през него се отразява от стената и след като стигне пак до панела си губи част от енергията отново и от панела излиза по-малко енергия. Ама със сигурност има доста неща дето не са ми ясни тука, за чи дедов трябва разстояние след като и без разстояние звука пак се отразява от стената и минава през панела? Можеш ли да ми препоръчаш от къде да прочета по-сериозна литература за тези неща, едва ли ще има на български, но чета английски и до известна степен руски, а материята ми е доста интересна и със сигурност ще е полезна.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Е тоя чичак говори доста задълбочено, може би ще ми е полезно да му изгледам всички клипове. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Всъщност и двамата сте прави. Колкото повече звукопоглъщащ материал се сложи в едно в едно помещение - толкова повече ефект ще има. От друга страна по метода "така сигурно ще е по-добре" може да се допуснат грешки (и аз съм ги допускал преди време), но пък може съвсем случайно и да се улучи положителния ефект. ;)

Моето студио е малко - 'контрол румът' ми е 4х4 м (след изолацията дори по-малко), но само под пода имам 100м2 вата на листове + физическа изолация от самия под (истинския), а по подобен начин са обработени и стените, което ми позволява спокойно да работя и през нощта, без да притеснявам съседа отдолу.

А относно разстоянията (празни или запълнени) - те също си имат значение в цялата ситуация с акустиката и звукоизолирането. За пример мога да дам моя прозорец между 'контрола' и 'студиото'. Когато го правех, реших да е с четворен стъклопакет с дебело стъкло (6 или 8мм...вече съм забравил...), като самият стъклопакет е оформен 2 х 2 с разстояние 30 см между двете двойки и като бонус - всяко от стъклата във двете двойки е под различен ъгъл едно спрямо друго. Звучи сложно, но всъщност изработката не беше много трудна, тъй като при мен всичко е от дърво, което се обработва лесно. Като резултат прозорецът се получи доста сполучлив и не пропуска никакви звуци между двете помещения дори и при силно викане. Всъщност сега ще щракна една снимка на празното пространство за добиване на някаква обща представа...;)

 

 

window.jpg

Edited by yamaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изглежда доста готино, а ако и сам си си го правил нямам толкова шапки за да ги сваля. И пирамидките по стените изглеждат готино, а като знам че има по сто квадрата вата зад тях, леле... Аз пък си получих първия транш от мойти пирамидки и бас трапове, на пипане и тежина изглеждат доста по-плътни отколкото си мислех и силно се надявам като ги монтирам стаята да звукне прилично. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Отделянето на ватата от стената е правилен подход при определени случаи и действа в общи линии както си го описал. Получава се нещо наречено “хелмхолцов резонатор”, напиши в гугъл и виж. Средновековен вариант на същото са били грънците вградени в куполите на църквите и джамиите.... Това може да ти помогне в ъглите, защото гасиш повече средни и баси. Но в общия случай слагай директно ватата и не си усложнявай живота.

Share this post


Link to post
Share on other sites

хелмхолцов резонатор - това го бях чел малко във връзка със специални бас трапове, теснолентови и остро настроени да се справят с точни проблемни честоти. Ще се поинтересувам да почета още, мисля че ще го разбера до някаква степен. Щом става дума за резонанс, значи ще да е нещо променящо се в голяма степен в рамките на милиметри разлика и не знам до колко човек може да го направи ефективно без да смята и преди всичко да прави опити и да измерва резултата - поне в радиотехниката като изчислиш примерно каква ще е резонансната честота на трептящ кръг, после на практика има толкова много променливи фактори, че ако е на високи честоти обикновено ти трябва много "аванс" да си си предвидил за донастройка, че да си докараш честотата такава каквато си я сметнал. Мога да си правя аналогия с радио честотите и трептящите кръгове, резонанси и импеданси, но не знам техните аналози в света на акустиката, пък и яко ще си усложня живота ако почна много да го мисля май :D 

На мен утре ми пристига и втората партида с пирамидки, ще изчистя стаята, измета, мина с мопа и ще монтирам с пирамидките и траповете пък ще видя дали си е заслужавало поне малко. Все пак ще използвам дистанционни летвички изрязани от стиропор 5 сантиметра, просто защото мога поне това да направя, пък и тия пирамиди определено си се нуждаят от "стероиди". 

Мисля, че ще поумъртвят звука в стаята, обаче много ме притесняват тия резонанси с които чувам да ми отговарят стените, особено едната, тази с най-голямата площ. Не знам дали това е някакво място на което се насъбират по зловещ начин вълните, или стената физически трепти, обаче когато пусна синусиодален звук от телефона ми на честота около 216 херца, и цялата стена започва да ми отговаря, не чувам звукът само от телефона а цялата стена започва да звучи. Просто приближавам телефона на около 50 сантима от стената и започвам да повишавам честотата от около 100 херца нагоре, и около 216 херца има отговор от стената пред мен, при това с бая остър резонанс! Телефона естествено на толкова ниски честоти едва се чува, това са най-първите честоти които мога да чуя от малкото му говорителче, но колкото и да е тих звука стената започва да ми отговаря, баси...... Като придвижвам нагоре - надолу пред ъгъла на стената телефона, и този резонанс ту су гаси, ту се появява пак, като в горния и долния край е максимален, а някъде към средата на стената има минимум. Всяка от стените си има нейна си честота на която ми отговаря, но тази въпросната стена за която говоря, най-зловещо кънти. Силно се надявам, че са някакви неща в стаята дължащи се на голите стени, някакви наслагвания. Надявам се поне малко пирамидите дебели около 6 сантима и бас траповете да го намалят. Може и да е собствена механична честота на вибрация на самата стена, тази мисъл ме страхува доста. Ако от телефона кънти тъка, какво ли ще стане като пусна мониторите...

Абе за сега нищо не знам, за два-три дена ще съм готов с всичко и ще споделя резултатите. Надявам се поне вратата да успея да шумоизолирам до известна степен, ще опитам с гумени профили, идеята ми е да се затваря колкото се може по-херметично. Сигурно и тук ще се наакам, но поне съм радостен че стаята е доста далеч от всички обитатели на кооперацията, това е всъщност таванската на пристройка правена по-късно, и отдолу никой никога не е живял.

Аз май отново изписах супер дълъг пост, ама явно имам нужда да споделя терзанията си :slap::blush::D Стига съм дрънкал вече, още утре се захваща с малкото неща които мога.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Прочети за модални резонанси. Ефеткът, който чуваш, е от това - стаята резонира на различни честоти, в зависимост от размерите, т.е. от разстоянието между паралелни повърхности - стени, таван и т.н. Лошото е, че обикновено резонансите са в областта на ниските честоти, което по-трудно се оправя.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Да, първите дето чувам са на 216 херца, но под това в момента още просто не мога да проверя, може би са високи хармоници на нещо по-ниско. Значи поне се успокоих, че стената ми не вибрира чисто механично :blush::D Супер ми е интересно да прочета за тези модални резонанси ама не знам от къде, сигурно от уикипедия ще е много обобщено. Можеш ли да ми предоставиш някакъв подходящ линк който обяснява по достъпен начин тези резонанси и акустиката въобще, обаче без сложен математически апарат?

Едит - почнах да чета, доста увлекателно и сложно.

Edited by newwave

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.