Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

И така, форуме, 
Дойде време да подхвана това начинание откъдето си му е мястото.

Практикувам от няколко месеца в един мащабен хоров формат и вече сме в предконцертна фаза.
Говоря за симфонично произведение с голям хор и оркестър. С нищото теоретични познания, които имам, знам цялата си партия наизуст и мога ритуално да захвърля всякакви ноти и "пищови" като фризби, работейки само за артистично внушение и за изява при пълен полет на въображението.

НО... аз си спомням своята дълбока дезориентация при разчитането на нотния текст. А също помня как, седейки до различни жени по време на репетициите, чувах създания, които непогрешимо пееха и дори благородно и авансово ни подаваха добросъседски критичните интервали.
Докато аз бях на следното дередже: виждам интервала записан, но умът ми не го пее. Или по-точно - реагира мудно или минава през помощен тон. А трябва ГЛАСЪТ да го пее, което е едно ниво по-нагоре (без замисляне).
За себе си си вадя следното заключение:
За следващия проект част от моята работа е интерваловото пеене. С размерите и трайностите нямам чак такъв проблем. Но в работен порядък това се свежда до:
- Секунди, терци, кварти, квинти... слонове;
- натурални, умалени, уголемени,
- възходящи, низходящи;
...вложени в някакви смислени упражнения по скалата, изпълнени през полутон в рамките на целия диапазон на гласа.

За три сезона посещения в майсторски вокален клас при преподавател, който е ученик на Гена Димитрова, при предплатен четвърти сезон, през който ще уча, аз съм поставила гласа си в съвсем друг режим и съм напълно готова да се "емна" да го разработвам така, както се овладява инструмент.

Приемам насоки, упражнения (словесно обяснени, нотирани, записани), мобилни или други приложения, както и вашите собствени методи за надлъгване с нотния текст.
Приемам всяко знание, дори да не мога в момента да му намеря конкретно приложение!

Благодаря ви!

Редактирано от Angelina Sekulova
  • Like 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... А също помня как, седейки до различни жени по време на репетициите, чувах създания, които непогрешимо пееха и дори благородно и авансово ни подаваха добросъседски критичните интервали.

 

Това ми напомня времето когато жена ми имаше повече свободно време и пееше трети глас в един дамски хор и понеже хем с нотите няма никакъв проблем, хем с пеенето на всякакви интервали, диригентката винаги я слагаше около някои по-нестабилни и когато някоя от тях се изгубеше в даден момент, жена ми тутакси  прескачаше от трети във втори глас докато ония се хванат. :greenball:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Без да съм специалист мисля,че трябва да правиш ладови упражнения,тъй като целта на интервалите е по-скоро за развитие на хармоничен слух.Дори и да можеш да пееш изолирано интервали безпогрешно в мелодичен контекст, по важно е да чуваш тежнения ,защото от контекста вида на интервала може да се обезличи малко.Примерно в до мажор ,ако трябва да изпееш мелодия от тоновете до,ми и си ,ще ти е по-трудно,ако мислиш квинтата между ми и си.По-добре просто да чуваш ,че "си" ти е най-нестабилният тон на лада.Освен ,ако нямаш мелодия от секвенции или арпежи.За съжаление тези неща съм ги правил в началото на 80те и нямам спомен как съм ги постигнал,пък и не съм певец.Друг е случая с додекафоничната музика...абе мани,дано да съм ти бил от полза поне малко!

  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ама сте едни "заядлици" в тоя форум!  :greenangel: @yamaha, питай жена си дали не се сеща за някое подходящо упражнение от годините на своя музикален прощъпулник, не бъди такава скръндза!

"Додекафонична" музика!? Това беше много висока топка, Dirk! Ти направо ме отнесе в дебрите на сгъстения мрак и трябваше да те чета с музикалния речник под ръка. Обаче в статията са дадени за пример едни "серии" (за първи път се натъквам на такова понятие!), които дори написани изглеждат извратено, а изсвирени, звучат направо маниашки... Това е перфектен повод да си ги харесам за пеене или да се "обслушам" с някои от изброените автори (ако преодолея първоначалното главоболие, което вероятно ще ме споходи  ;)).  

Като цяло, разбирам каква е посоката на мисълта ти - не към изолираното пеене на интервали, а към тяхното по-сложно контекстуално възприемане ("ладови упражнения"; построих си примера, който си ми дал и да, квинтата направо се "разми") - до някаква висока концептуализация. Не съм там!
Трябва да почна от нещо, което се прави с ученическа простота и повторение. Със сигурност ще се наложи да прочета дефиниции (за пореден път) и да си ги записвам в тетрадка. Така по-добре помня. Вероятно ще се наложи да си преписвам и примерите (на петолиния) и да си ги пея, защото не се сещам за друг начин, по който написани ноти да започнат да пораждат у мен моментална асоциация за звуково съответствие. Ще си помагам и с пианото, та поне гаргата да е рошава. И тия неща - повторени в някаква поредност или в разбъркан ред може и да ме доведат до изнамирането на комплекс от упражнения, които да включа към разпяването си - ежедневно. И после ще ги усложня.
Ще ми отнеме време,  ще подхващам някакви посоки и ще ги отхвърлям, но аз съм подготвена за такъв период. 

 

  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@yamaha, питай жена си дали не се сеща за някое подходящо упражнение от годините на своя музикален прощъпулник, не бъди такава скръндза!

 

Съмнява ме, че ще може да ти бъде от полза, понеже тя не е певица, а пианистка, а пеенето просто си го може - и двамата сме абсолютисти и нямаме проблеми с пеенето на тонове и интервали понеже пеем конкретния тон на базата, че винаги го знаем къде се намира, но тъй като не сме певци и никога не сме се смятали изобщо за такива, не знаем самата технология на развиването на гласа посредством конкретни упражнения и пеене на интервали. Според мен това само вокален педагог или много добър певец може да ти го обясни. ;)

  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така кажи - че сте целунати от Бога и т'ва, за което ние, простосмъртните, се трудим с пот на гласните връзки, вие си го имате даром.  :girl_cray2: 
 

  • Thanks 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Off/ Така е, нямаме никаква заслуга за това, дето си го имаме още от деца. :blush:  Даже си спомням когато бяхме още гаджета като студенти, в часовете по солфеж седяхме един до друг и се надпреварвахме кой по-бързо ще запише тригласната диктовка още от първото изсвирване и обикновено тя успяваше преди мен, но само защото аз пиша ноти доста бавно, иначе няма да пропусна да се похваля, че на слух съм малко по-добър от нея (и тя ми го признава). :greenangel:...кофти обаче, че абсолютният слух повече ми пречи в студийната работа, отколкото ми помага и от известно време (и с доста усилия от моя страна) успях да намеря начин да го изключвам избирателно - използвам Силата от Междузвездни войни и си казвам, че "ми" всъщност не е "ми", а "ми бемол" и превключвам почти като транспозера на синтезатора ми...нещо, което преди години ми беше абсолютно невъзможно да постигна. ;)

 

И сега като приключа с офтопика, с който започнах, искам да ти кажа, че преди време бях взел няколко DVD-та с вокални техники по някаква система - ей така, да си ги имам ако нещо се наложи, но така и не ми остана време да ги прегледам. Ще се поразровя из архивите и като ги намеря, ще се опитам да ги кача някъде в мрежата и ще ти пратя линк да си ги изтеглиш ако евентуално може да ти бъдат от полза...само нека минат празниците, че както всяка година това предпразнично време ми е най-натовареното. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много съм ти задължена, дори само за благородното намерение!

Ох, това с ми-то и ми бемола не е добре, че ти се налага да го правиш.
Допускам, че говориш за певци. С инструментите не би трябвало да е така. 
Аз неотдавна си инсталирах на телефона приложение Vocal Pitch Monitor и... се оказа, че съм тръгнала към обратното изкривяване. Когато мисля, че влизам на "A" всъщност съм "A#..." (примерно) Но това е защото на моменти монолитно пеещото множество около мен системно се колебае на първата атака или "отпуска" краищата на тона и аз непрекъснато мисля как трябва да "клоня към диеза".

Няма да млъкна, докато "минат" празниците, защото ще се отбия да ти ги честитя! Ти ми ги зареждаш с една нотка на допълнително радостно очакване, която точно кореспондира с техния смисъл! 
   
 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един сравнително лесен метод за запомняне на интервали на моята учителка по солфеж преди повече от 30 години. Тя ни даваше примери за всеки интервал с началото на някоя известна песен. Помня, че за октава беше "Върви народе възродени", за кварта беше "Велик е нашият войник" и т.н.

  • Like 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ани, душички мила!

С моите ученици ползвам ето този сайт - купувам си ученически акаунти към моя, правят си регистрация и после яко домашни :)

https://www.sightreadingfactory.com/

Много лесен за ползване, създава идеален "навик" - като с всичкото останало четене на езици, може да се упражняват вокалисти и инструменталисти, вкл има и дуети, можеш да си правиш диктовки, да си пуснеш пианото, за да чуеш как трябва да звучи нещо :))

Преди да ползвам този сайт, работех с два учебника - единият на Бъркли Прес, другият на Musicians Institute. Има разбира се съвети за запомняне наизуст на звученето като сравняваш с интервал от известна песен - пр. чиста кварта: началото на Amazing grace/ сватбения марш, октава - Over the rainbow, ако искаш ще ти издиря един cheat sheet с идеи за такова сравнително запомняне от популярни песни. Аз примерно по-скоро се старая и за мен, и за учениците да работя с усещането за далечина и "процент" дисонанс :)))) И особено като се има предвид, че основната част от упражнения за разпяване са базирани на мажорна гама, и то 1-3-5-8 степени, човек бързо свиква да заковава или да усеща, когато е малко под или малко над, какво трябва да направи, ако има някакъв бемол/ диез, който не е част от гамата, или примерно ако се пеят ладове/ блус скали :) 

Успех!

бду, ако желаеш ще те добавя в една ФБ група, която направих за съвети и помощ м/у вокалисти, педагози и родители ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прекрасно, Вер!
Ще се регна в сайта и да видим накъде. Включи ме във всякакви групи, където ти нещо вършееш и намираш за уместно и аз да се мотая там.
Аз от около Нова година се зарибих по една школа, не точно за "пеене", а за пиано, на Оскар Питърсън и елементаристично установявам, че тя развива у мен либоф и инфантилен интерес към нотите, какъвто аз преди това ич не питаех. Това е новата ми игра. Та, с всички помощни средства, барабар "с двете леви", ще се набирам по петолинията още известно време на собствен ход, а като материалът се усложни, ще диря учители. Има наблизо и по-надалеч. А пък тия дни ми попаднаха нотите на "Картинки от една изложба" на Мусоргски.
Боже, египетско писмо!
Но... някой ден... може и да съм там, ха! <3

Сега съм тук: :)))))
P.S. Извинявам се за фалшивото F на пианото, ма засега е това.

 

Редактирано от Angelina Sekulova

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.