Jump to content
Българският форум за музиканти

Nuts. Магарета,нътове...квото щете


kkch

Recommended Posts

Здравейте!
Горд притежател съм на Епифон G-400. Както с всички китари в стил Гибсън имам проблеми с 3та и 4та  струни. Особено 3-та забозва яко. Резнал съм леко нъта, така че да се получи не вертикален улеи,а леко като фуния,за да може струната да прави кривата от нъта към ключа по-гладко. При всяка смяна на струните слагам графит или от молив или графитена паста на нъта и бриджа. Нещата са мааааааалко подобрени,но не се чувствам сигурен,че след мазен бенд на 3та струна нещата няма се омажат с настройката. Та...решил съм се да търся друго решение,понеже съм пурист и обичам SG-то и не смятам да сменям китарата скоро.

Въпроса ми е: Какъв нът да си купя? Графтек или кост? От къде ще ми е на оферта? 

Моля ви споделете мнения,който е ПОЛЗВАЛ нещо различно от стокови пластмасови магарета.  

ПС: Ако ще ми се правите на професори или да ме пращате на лютиери...не си губете времето да търкате боята по клавишите. Рядко пиша във форуми,главно защото повечето много разбират и си хранят егото като клавиатурни нинджи. Китарите и майсторлъка са ми мания и обичам сам да пипам бебчетата си. Все пак неволята е най-добрият учител :D

Хайде много рифове и безброй безплатни бири! 

Редактирано от kkch
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Виж клипчета за string butler в тубата, че тАпия форум не ми дава да публикувам линка.

Редактирано от chris_barnes
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За пръв път чувам за тая чудесия.Има резон в нея.

  Имам лес пол и нямам проблем с разстройване от бендове.Не знам защо имаш такива проблеми.Нъта не знам колко ще помогне, но съм с графтек седла и не късам струни с тях.Предполагам, че няма да се налага да слагаш графит на такова магаре.Не се знае обаче дали ще се подобри тунинга.

 

Нищо му няма на форума.Ей ти клипове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Heartman, проблема идва от тъпия дизайн на главата на китарата (красива,но не особено ефективна) . 3-та и 4-та струна правят голяма чупка от нъта към ключовете. В повечето случаи няма проблеми,но от време на време мамата си трака. Стринг бътлъра съм го виждал,но не е нещото което търся. Искам съвет просто за магаре. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам че проблема идва от дизайна, но китаристи от 70 години ги ползват без проблем.Преди не е имало и графтек.

 

Изпратено от моят ASUS_Z010D с помощта на Tapatalk

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имало е кост...и за сега съм се спрял и аз на това,но исках да видя някой който е ползвал и кост и графтек ако има да каже.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има нътове в бг магазините. Поне за 2 от големите съм сигурен. Разгледай сайтовете, звънни питай, защото едните колеги май ги нямат на сайта си. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ползвал/поръчвам съм нът за акустична и за LP(което си почти същото) от кокал...

не са скъпи $2-3 трябва да има от Китай(ebay.com) ..... (видях преди малко 10 бройки за $8 .. 52х9х6мм което пък съвсем можеш да си го оформиш както си искаш)

не съм правил А-Б тест за да кажа кое е по- добре като звук, но от към визия е много по- добре(ако е кофти пласмасата като нищо може да "цъфне") и стабилно

 

трябва да осмислиш следните факти

- ширина - 42,43 и т.н. мм

- височина - хубаво би било да имаш пилички за да настроиш височината на всяка струна индивидуално особенно ако е различен радиуса на грифа от този на нът-а (което вероятно няма как да знаеш преди това)

- да провериш дали няма да ти съсипе интонацията по една или друга причина

- какъв опит имаш с работата с шкурка и пила...

- имаш ли достатъчно време и нерви да се занимаваш , защото през времето на "експерименти" китарата е неизползваема(проблем ако е единствена)

 

според мен след като махнеш стария нът винаги можеш да си го върнеш ако не си доволен от резултата

при таз цена единственото което можеш да загубиш(според мен) е времето(ако не си доволен от резултата) и при свалянето на "оригиналния" нът да го повредиш(самия нът) или недай си боже китарата и да не можеш лесно да я върнеш в предно състояние без намеса на професионалист

 

малко ми е "разхвърляна" мисълта.. надявам се да съм ти  бил от полза

слагал съм "кокали" на поне 2 акустични, 1 класическа и 1 LP ... kakто и поне на 4-5 съм сменял saddle с такова от кокал

Редактирано от badValue
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

+1 за графтек (слагал съм точно на Епифон SG, но по-нисък модел, който е практически същия като на топмодела им, който притежаваш). Също така на официалния сайт на Фендър пише, че нъта се смазва с lip balm. Аз слагам Нивеа с клечка за зъби (може по всяко време, не само при смяна на струни) и досега по-добро решение не съм намирал (но пък и не съм някаква референция, защото просто подрънквам ламерски). Пробвай ;)

Редактирано от therealbadmadafaka
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе,глупости,имах Епи 400- много добра,ама беше с гибсън адаптери,номера с графита би трябвало да работи,прилагал съм го на стар Стратокастър,сега Гибсън ес-джи спешъл пак ми прави тия номера да вдига ,но не е фатално като опънеш малко струната нагоре(с ръка де,не бендване) се уравновесява,виж колко намотки са около ключа-от много няма смисъл.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Други тарикатлъци дето можеш да пробваш е да връзваш струните или да намотаваш отгоре надолу, което реално компенсира част от ъгъла между главата и грифа

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 years later...

Здравейте фенове

 
Ще се опитам да съживя темата. 
Преди година експериментирах с един “нът” на Лес Пол китара, и постигнах отлични резултати.
 
ВАЖНО! Не препоръчвам описаното от мен занятие и не нося отговорност за нанесени щети по вашия инструмент!
 
Китарата имаше проблеми с 2ра и 3та струна, струните се впиваха/захващаха в “нът-а” и постоянно издаваха неприятни от типа звуци като на изтървана на плочки игла.
Настроиката на инструмента беше “абсолютна кайма”.
След обстоен прочит в електронното пространство и сравнение на въпросният инструмрнт с моите лични китари, констатирах че няма никакви дефекти или разминавания.
Последва експеримент за смазване с балм за устни и поставяне на графит в процепите на струните. Ефекта беше - леко облекчаване на симптомите, но като  цяло синдрома продължи да пребивава.
След даденото от собственика съгласие за по натаъчно разбъзикване на китарата му , реших да сменя нъта при домашни условия.
 
Списък на подръчни материали и инструменти.
Молив, макетно ножче с чисто нов резец, стара ръждясала ножовка( новата  лъскава върши по-добра работа), менгеме, малко чукче, дървено трупче с размерите на цигарена кутия, запалка, клещи тип човки, фина шкурка и старите струни на китарата.
 
Избор на материал за изработка на ”нът”.
Варианти: Кост, Графтек или Тъск(електронна поръчка)и найлон.
Една от моите скъпи китари има “нът” изработен от автентичния матетиал от златната ера на Лес Пол(да спомена че тази китара има отлична стабилност на настройка) - найлон
Решението бе взето да се ползва найлон за да копираме “автентичноста на метода”.
Какъв найлон обаче?
След допитване с доктор Гугъл, експертизата бе поставяне че това е Найлон 6.6. 
За съжаление моите познания по химия не са много добри,и се наложи да потърся в Гугъл информация за естеството на този наилон, и съответно къде мога да набавя този материал от продукти за бита.
След като разбрах, че старата кухненска дъска не е изработена от този вид найлон, започна треска за търсене на Найлон 6.6 от изделия за бита в eBay поради оскъдния бюджет на моят приятел.
ЕВРИКА! Открих една кучешка играчка под формата на кокъл изработена от този найлон. 
В една слънчева Неделя и с кучешка играчка в ръце, запретнах ръкави за голямото събитие. Само да спомена че от един найлонов кокъл могат да се изработят 4 “Нъта”.
Процес:
  • разчертавате с молив кокала на дължина и широчина. Т. Е на кръст.
  • Захващате и затягате кокала в менгеме.
  • Разрязвате кокала на дължина. Един съвет от мен: найлона е изключително твърд и жилав за рязане на ръка. Отне ми повече от един час да направя надлъжен разрез и може да ви коства целия репертоар от ругатни( по нашенски, нали).Изполването на малък ъглошлаф ускорява процеса. Не очаквайте диска да прави перфектни разрези, шлайфа по скоро топи найлона. Също така не се притеснявайте от това, че се получава малко овъгляване от високата скорост на триене/ рязане. Шкурката ще изчисти и заглади детаила.
  • разрежете го и на широчина 
  • оформете блокчето найлон до приблизително големи размери спрямо “Нъта”
  • След като сте постигнали приблизителни размери на “нът-а”( оразмерен малко по- голям от окончателния размер), изключете шлайфа и се подгответе за голямото шкурене.
Смъкване на стария “Нът”
 
  • Поставете китарата на стабилна хоризонтална повърхност
  • Махнете струните от китарата
  • Вземете макетното ножче и започнете много внимателно да прерязвате контура около “нът-а”. Просто обикаляте с резеца няколко пъти без да натискате много около “ нът-а”. Не забравяйте и предната страна която лежи на главата на китарата. Това ще е достатъчно .
  • Вземете дървеното трупче и го поставете легне върху прагчетата на грифа
  • Допрете трупчето плътно до “нът-а” и започнете леко та потупване с чука трупчето.
  • След няколко удара “нът-а ще се разлепи и наклони напред.
  • Върнете го обратно назад и после напред няколко пъти да се освободи от канала в който стои.
  • Опитайте да издърпате “Нът-а” леко вертикално нагоре. Ако не става опитайте странично плъзване в канала.Бъдете внимателни това е най-слабата част на вашата китара!
  • След като извадите старият “нът”, почистете мбого добре канала в който лежи “ нът-а” и загладите повърхноста преди поставяне и залепване на новия “ нът”.
Край на първа част.
 

 

Редактирано от Бобо
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Смяна на “нът” Втора част.

Добра идея е да се копират размерите на стария “нът” върху кубчето от новия материал. Аз наложих и внимателно очертах контурите от предната(ниската) и задната(високата) страна на “нът-а”.
  • затегнете здраво очертаното вече блокче в менгеме
  • Започнете внимателно да отнемате материал от повърхноста на блокчето найлон. Ползвайте дървеното трупче като опорна повърхност за шкурката, за да получите равна повърхност при шкуренето.
  • Опитате се да постигнете единтична дабелина на найлона с тази от стария “нът”. Пробвайте неколкократно как влиза кубчето в канала на “Нът-а “. Трябва да влезе плътно без никакъв луфт и да излиза трудно.
  • Изшкурете основата на новият “нът”, като е много важно тук повърхноста да е абсолютно равна и всички ъгли да сключват 90 градуса.( основа на правилен паралелепипед).
 
  • След като сте подготвили основата, обърнете кубчето в менгемето и започнете работа върху горната му част. Тук е важно да следваме комплексната дъга от радиуса на фрет борда и височината на струните( на това ще се спрем малко по-късно).
 
  • Когато стигнете на 1.5-2 милиметра от очертаните с молив контури на радиусната дъга, остановете отнемането на повече материал.
 
  • Поставете новия полуготов ”нът” на позиция в канала на китарата
 
  • Тази част от процеса е много важна! Извадете резеца от макетното ножче. Поставете резеца от ножчето легнал на грифа върху най- малко три прагчета по дължината на грифа. Започнете да плъзгате резеца успоредно по дъгата на прагчетата, като се опитвате да пренесете тази дъга върху новия “нът”. Тук идва ролята на острия ръб на резеца който трябва да пренесе/ надраска контурната дъга. За да не се гъне резеца може да прикрепите към него с тиксо предмет с равна твърда повърхност. Не е нужно получената резка върху новия нът да е особено дълбока. Колкото по лека е драскотината, толкова по-добре.
 
  • След като сте готови с това упражнение, минавате с молива по драскотината за да се отличи по- добре.Това е най-ниската точка,до която долната част на струните трябва да стигат в новия нът. Аз обичам да поставя струните на около 0.5 мм високо от тази линия. Как да замерим приблизително 0.5мм? Поставям два резеца от макетно ножче един върху друг, като горния резец е издаден по- напред за да се чертае само една линия(в зависимост от дебелината на резеца).
  • Наложете стария към новия “нът” за маркиране позициите на струните.
  • Следващото упражнение в случай на липса на пили за разрез на леглата на струните. Пригответе клещите тип човки, запалката и старите струни. Разтворете човките/ челюстите на клещите и намотайте/ завържете малка дължина от 6та струна в двата края на челюстите. Идеята е при разтворени клещи струната да стои опъната.
  • Нагорещете до зачервяване струната със запалката и бързо я потопете върху позицията за съответната струна на новия “нът”. Внимавайте нагорещената струна да не потъне по дълбоко от вашите обозначения. Възможно е струната да изгори от многократно или дълго нагряване.Обикновено се отчупва, следователно заменяте с ново парче струна.
ВНИМАНИЕ! Улеите на струните се правят под наклон като най-високата точка е винаги на ръба на очертаната контурна дъга и наклона е права линия към ниската част (в посока към ключовете).
 
  • повторете гореописаното упражнение за всички останали струни, и не забравяйте да насочите леко 3та и 4та струна към съответните ключове.
  • Почистете леко всички улеи за струни.
а) метод с шкурка: улей за 6та струна стара 5та струна и малко фина шкурка в улея. Съответно 5/4, 4/3, 3/2, 2/1 и 1ва само шкурка или 2ра струна без шкурка се плъзга няколко пъти.
а) метод без шкурка: малко по-трудоемен. Използваме стари струни като пили.6та/6ти улей, 6та/5улей, 5та/4 3та/2, 2ра/1.
  • Следва намаляне на крайната височина на “нът-а”. Шкурим до като струните са положени до 1/2 от тяхното сечение в “нът-a”(т.е леглото/улея на струната е дълбок само до средата на дебелината на струната).
  • Оформяте ниската/предната страна на “нът-а”- тази към ключовете. Падението във височината следва наклона и ъгъла на струните към ключовете и в самия долен край струните почти не докосват “нът-а”.
  • След като сте готови с всичко изброено до момента, идва реда за залепяне на “ нът-а”. Преди да залепите “нът-а” настройте китарата. Натегнатите струни ще държат на място новоположеният “нът” дори и без лепило. Проверете за шумове и интонирайте инструмента. Проверете височината на струните по целия гриф. Ако всичко е наред се присягаме към лепилото. Някой предпочитат да ползват моменто лепило, други ПВА лепило. Аз лично предпочитам най-слабо държащото лепило.( при следваща смяна на “не желая да се отчестнат дървесинки от канала на “нът-а”). Една капка лепило е достатъчна!
  • настройваме китарата и оставяме “нът-а” да залепне в позиция по натискана струните.
 
Най-накрая! Наслъждсваме се на китара която свири добре и не се разстройва постоянно.
 
Резултатите бяха впечатляващи. Дори се реших и смених “нът- а” на една от моите китари също. Сега тази китара се доближи по тон много близко до нейната по-скъпа сестра.
Найлон 6,6 е интересен самосмазващ  се материал. Аз обичам да застъпвам и ”заключвам” намотките на струните по постовете , и така никога не съм имал изплъзвания от ключовете. Моите китари стоят настроени без проблеми с месеци.
 
Успех на вси и благодаря за вниманието.
Б

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.