Jump to content
Българският форум за музиканти

Настройка на микрофон - входящ и изходящ сигнал


Recommended Posts

Привет приятели, от скоро се занимавам със Dj- ство, работя във Ресторант, наред с неяснотите по смесването на песните един от важните проблеми които имам е настройката на микрофона.

 

По отношение на високи, средни и ниски ги докарах нещата да стоят горе-долу добре, но имам една дилема относно входящия и изходяшия сигнал на канала, който ползвам за микрофона. Доколкото знам Gain е нивото на входящия сигнал а Level е нивото на изходящия сигнал, та въпроса ми е има ли някаква рецепта за съотношението на двата сигнала, защото те са взаимосвързани, естествено за всеки микрофон е различно, но моля за съвет, по-високо входящо ниво на сигнала за сметка на изходящото, или обратното.

 

Благодаря Ви!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На миксера ти ( Yamaha MG10 до колкото помня) има точно описано как се прави това нещо.

С две думи идеята е да вървиш по пътя на сигнала. Първо докарваш добро ниво ( максимално силно без да криви ) от предусилвателя (Gain) и след това нивото на затихвателя го нагласяш според нуждата. Или по друг начин казано номера е да имаш добър и достатъчно силен сигнал който, да намаляваш от затихвателя, от колкото слаб сигнал, който после да усилваш. Което е логично с оглед на това че като почнеш да усилваш кофти сигнал, той ще стане още по-зле.

 

На почти всеки миксер има начин да направиш това нещо, просто виж в документацията на твоя как точно се прави. На моята Yanaha (тя е друг модел) си има специални копчета PFL (pre fader listening) които реално изключват затихвателя от веригата и по този начин виждаш на индикаторите колко ти е силен сигнала и съответно гледаш да го вкараш в жълтата зона. Допустимо е да влиза съвсем малко в червената, но при най силно викане ( в случая с микрофона ). Ако ти е слаб сигнала увеличаваш гейна, ако е силен го намаляваш, така че да си в жълтата зона. После изключваш PFL и си нагласяш нивото със затихвателя.

Това е.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Горещо препоръчвам това видео и изобщо целия канал на GLB Productions. Изключително добре поднесени видеа и демонстрации касаещи въпроси и проблеми от звукотехниката, тестове на различни устройства, както и озвучаване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Супер видео за настройка на гейна, но за съжаление нямам PFL, не мога да открия и в книжката на моя миксер yamaha mg10xu  как се настройва гейна.

 

Единствено имам лампичка за пика на всеки канал, като в момента намалям затихвателя и коригирам гейна докато светне червената лампичка, след което го намалям докато изгасне, но по този начин не ми работят индикаторите и незнам дали е правилна настройката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеята на PFL-а е да „постави“ програмно като ниво LEVEL регулатора на канала  независимо от неговото положение на 0 dB (unity gain, в твоя случай маркера отбелязан със стрелкичка в дясната страна на LEVEL на канала)  и спрямо това да се отрегулира GAIN-a. Когато няма PFL, както в твоя случай, се процедира по следния начин, давам го като отправна точка:

 

1. Намалил си регулаторите LEVEL, GAIN и LEVEL STEREO докрай, както и си изключил ефектите, EQ и PAN също ти е в централна позиция.

2. Поставяш изходни регулатор LEVEL  STEREO на маркерът със стрелкичката при намалени усилватели/активни колони.

3. Поставяш изходния регулатор LEVEL на конкретния канал в позиция на стрелкичката, където си включил микрофона.

4. След това говорейки на микрофона започваш да усилваш постепенно GAIN-а, докато не стигнеш на индикаторите в зоната на 0 dB. +6 и +10 зоните са ти направени за аванс преди претоварване, като е желателно рядко да навлизаш в тази зона. Мисли за цветовете им като тези на светофара.

5. ЕДВА ТОГАВА усливаш активните колони/усилвателя до нужното ниво и преценяваш какви EQ корекции и ефекти са нужни. Вече си отрегулирал правилно входното ниво на микрофна спрямо GAIN-а и последващи корекции за силата му спрямо другите източници на звук (инструменти, лаптоп) става от LEVEL регулатора на конкретния канал.

 

Надявам се да съм помогнал.

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря, ще го тествам по този начин, ако съм разбрал правилно по-този начин ще установя коя е най-високата точка на силата на звука на микрофона и от Levela  на канала ще го намалям според нуждите

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

или по-скоро, след като съм нагласил гейна на нужното ниво, намалям levela на канала, увеличавам усилвателя и си нагласям нивото на Levela на канала колкото ми трябва

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

jordan3214 Точно така, проверяваш какво е допустимото максимално ниво на сигнала спрямо предусилването (GAIN-A), без да навлиза в чуваеми и видими на индикаторите изкривявания. След като го отрегулираш правилно, продължаваш с последващи корекции - LEVEL на канала, EQ, PAN, FX и т.н. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Важно е да съществуват разумни пропорции в нивото на сигнала между усилвателя, смесителният пулт и входния сигнал за всеки канал. Ще се опитам да онагледя част от проблемите при неправилно отрегулирани нива.

 

1. Важно правило е да отрегулираш сигнала правилно при най-първото ти звено във веригата. Представи си че пускаш музика от лаптоп и схемата ти на свързване е лаптоп->миксер->усилвател. Ако Volume на лаптопа е на 20-30 %, ами скъсай се да усливаш GAIN и VOLUME нататък от миксера, ще получиш само шум, колкото и да усливаш усилвателя. При слабо ниво на сигнала от самия лаптоп, всички нататъшни устройства по веригата страдат. Усили си лаптопа, и ще видиш, че с по-малко GAIN и VOLUME постигаш същите резултати и пулта ти влиза в оптимален работен режим. Възможно е и обратното - ако входното ниво на лаптопа е високо и дори при намален докрай GAIN влиза в клип, намали нивото на лаптопа, докато спре миксера да влиза в изкривявания.

 

2. Намалени централен и на каналите LEVEL, усилен усилвател - дори при правилно отрегулиран GAIN, при тези ситуации зле проектираните миксери свиват честотната лента и динамиката на източниците на сигнал, в резултат от което качеството на сигнала търпи загуби, при такива случаи музикантите обикновено казват: "Не може да ми излезе китарата/микрофона и т.н.". В същото време зле проектираните миксери шумят, а и усилвателя не може да се използва на 100% от неговите възможности - при неусилени канали от миксера, колкото и да усливаш усилвателя, няма да влезе в оптималния режим на работа и сила на звука.

 

3. Прекомерно усилени централен и на каналите LEVEL от миксера, намален усилвател - при тези ситуации пък смесителния пулт се претоварва, настъпват нежелани изкривявания или почти винаги индикаторите влизат в жълтата зона.

 

Всичко е в пропорциите.

 

В твоя случай оптималния резултат ще бъде VOLUME-то на всички канали да е около стрелкичката, както и централното, пулта да не влиза в изкривявания и разумно усилен усилвател.

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.