Jump to content
Българският форум за музиканти

jordan3214

Настройка на микрофон - входящ и изходящ сигнал

Recommended Posts

Привет приятели, от скоро се занимавам със Dj- ство, работя във Ресторант, наред с неяснотите по смесването на песните един от важните проблеми които имам е настройката на микрофона.

 

По отношение на високи, средни и ниски ги докарах нещата да стоят горе-долу добре, но имам една дилема относно входящия и изходяшия сигнал на канала, който ползвам за микрофона. Доколкото знам Gain е нивото на входящия сигнал а Level е нивото на изходящия сигнал, та въпроса ми е има ли някаква рецепта за съотношението на двата сигнала, защото те са взаимосвързани, естествено за всеки микрофон е различно, но моля за съвет, по-високо входящо ниво на сигнала за сметка на изходящото, или обратното.

 

Благодаря Ви!

Share this post


Link to post
Share on other sites

На миксера ти ( Yamaha MG10 до колкото помня) има точно описано как се прави това нещо.

С две думи идеята е да вървиш по пътя на сигнала. Първо докарваш добро ниво ( максимално силно без да криви ) от предусилвателя (Gain) и след това нивото на затихвателя го нагласяш според нуждата. Или по друг начин казано номера е да имаш добър и достатъчно силен сигнал който, да намаляваш от затихвателя, от колкото слаб сигнал, който после да усилваш. Което е логично с оглед на това че като почнеш да усилваш кофти сигнал, той ще стане още по-зле.

 

На почти всеки миксер има начин да направиш това нещо, просто виж в документацията на твоя как точно се прави. На моята Yanaha (тя е друг модел) си има специални копчета PFL (pre fader listening) които реално изключват затихвателя от веригата и по този начин виждаш на индикаторите колко ти е силен сигнала и съответно гледаш да го вкараш в жълтата зона. Допустимо е да влиза съвсем малко в червената, но при най силно викане ( в случая с микрофона ). Ако ти е слаб сигнала увеличаваш гейна, ако е силен го намаляваш, така че да си в жълтата зона. После изключваш PFL и си нагласяш нивото със затихвателя.

Това е.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря за съветите, ще продължавам да тренирам докато достигна оптималното качество :godbless:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Горещо препоръчвам това видео и изобщо целия канал на GLB Productions. Изключително добре поднесени видеа и демонстрации касаещи въпроси и проблеми от звукотехниката, тестове на различни устройства, както и озвучаване.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Страхотно видео, показано нагледно как се случват нещата!

 

Благодаря ти от сърце!

 

Успех в начинанията :godbless:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Супер видео за настройка на гейна, но за съжаление нямам PFL, не мога да открия и в книжката на моя миксер yamaha mg10xu  как се настройва гейна.

 

Единствено имам лампичка за пика на всеки канал, като в момента намалям затихвателя и коригирам гейна докато светне червената лампичка, след което го намалям докато изгасне, но по този начин не ми работят индикаторите и незнам дали е правилна настройката.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Значи разчитай на слуха си да хванеш изкривяване на звука. И след това намаляваш една-две идеи Gain-а

Share this post


Link to post
Share on other sites

Идеята на PFL-а е да „постави“ програмно като ниво LEVEL регулатора на канала  независимо от неговото положение на 0 dB (unity gain, в твоя случай маркера отбелязан със стрелкичка в дясната страна на LEVEL на канала)  и спрямо това да се отрегулира GAIN-a. Когато няма PFL, както в твоя случай, се процедира по следния начин, давам го като отправна точка:

 

1. Намалил си регулаторите LEVEL, GAIN и LEVEL STEREO докрай, както и си изключил ефектите, EQ и PAN също ти е в централна позиция.

2. Поставяш изходни регулатор LEVEL  STEREO на маркерът със стрелкичката при намалени усилватели/активни колони.

3. Поставяш изходния регулатор LEVEL на конкретния канал в позиция на стрелкичката, където си включил микрофона.

4. След това говорейки на микрофона започваш да усилваш постепенно GAIN-а, докато не стигнеш на индикаторите в зоната на 0 dB. +6 и +10 зоните са ти направени за аванс преди претоварване, като е желателно рядко да навлизаш в тази зона. Мисли за цветовете им като тези на светофара.

5. ЕДВА ТОГАВА усливаш активните колони/усилвателя до нужното ниво и преценяваш какви EQ корекции и ефекти са нужни. Вече си отрегулирал правилно входното ниво на микрофна спрямо GAIN-а и последващи корекции за силата му спрямо другите източници на звук (инструменти, лаптоп) става от LEVEL регулатора на конкретния канал.

 

Надявам се да съм помогнал.

Edited by Koobenot
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря, ще го тествам по този начин, ако съм разбрал правилно по-този начин ще установя коя е най-високата точка на силата на звука на микрофона и от Levela  на канала ще го намалям според нуждите

Share this post


Link to post
Share on other sites

или по-скоро, след като съм нагласил гейна на нужното ниво, намалям levela на канала, увеличавам усилвателя и си нагласям нивото на Levela на канала колкото ми трябва

Share this post


Link to post
Share on other sites

jordan3214 Точно така, проверяваш какво е допустимото максимално ниво на сигнала спрямо предусилването (GAIN-A), без да навлиза в чуваеми и видими на индикаторите изкривявания. След като го отрегулираш правилно, продължаваш с последващи корекции - LEVEL на канала, EQ, PAN, FX и т.н. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Важно е да съществуват разумни пропорции в нивото на сигнала между усилвателя, смесителният пулт и входния сигнал за всеки канал. Ще се опитам да онагледя част от проблемите при неправилно отрегулирани нива.

 

1. Важно правило е да отрегулираш сигнала правилно при най-първото ти звено във веригата. Представи си че пускаш музика от лаптоп и схемата ти на свързване е лаптоп->миксер->усилвател. Ако Volume на лаптопа е на 20-30 %, ами скъсай се да усливаш GAIN и VOLUME нататък от миксера, ще получиш само шум, колкото и да усливаш усилвателя. При слабо ниво на сигнала от самия лаптоп, всички нататъшни устройства по веригата страдат. Усили си лаптопа, и ще видиш, че с по-малко GAIN и VOLUME постигаш същите резултати и пулта ти влиза в оптимален работен режим. Възможно е и обратното - ако входното ниво на лаптопа е високо и дори при намален докрай GAIN влиза в клип, намали нивото на лаптопа, докато спре миксера да влиза в изкривявания.

 

2. Намалени централен и на каналите LEVEL, усилен усилвател - дори при правилно отрегулиран GAIN, при тези ситуации зле проектираните миксери свиват честотната лента и динамиката на източниците на сигнал, в резултат от което качеството на сигнала търпи загуби, при такива случаи музикантите обикновено казват: "Не може да ми излезе китарата/микрофона и т.н.". В същото време зле проектираните миксери шумят, а и усилвателя не може да се използва на 100% от неговите възможности - при неусилени канали от миксера, колкото и да усливаш усилвателя, няма да влезе в оптималния режим на работа и сила на звука.

 

3. Прекомерно усилени централен и на каналите LEVEL от миксера, намален усилвател - при тези ситуации пък смесителния пулт се претоварва, настъпват нежелани изкривявания или почти винаги индикаторите влизат в жълтата зона.

 

Всичко е в пропорциите.

 

В твоя случай оптималния резултат ще бъде VOLUME-то на всички канали да е около стрелкичката, както и централното, пулта да не влиза в изкривявания и разумно усилен усилвател.

Edited by Koobenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Много добри съвети, ще гледам да се придържам към тях и да си настроя техниката на максимално добро ниво

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.