Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Пробвал ли си да композираш нещо по слух? Без значение дали спазваш някакви правила, без да мислиш за тоника, субдоминанта, доминанта и т.н.? Ей така просто нещо ти звучи в главата или поне пробваш на пианото и го записваш на ноти. После евентуално се опитваш да го разнообразиш, да вкараш други акорди, та дори ако става дума и да налучкваш малко. Имам някакво усещане, че толкова си се "стегнал" от идеята, че композирането се състои в следване на някакво формули и правила, че тотално си се отказал да се оставиш на фантазия, интуиция, слух...

 

И съжалявам, ако пак ще прозвучи донякъде грубо и рязко, но смятам, че ако и така не се получава, може би просто не ти се удава. Не го казвам от позиция на някой, смятащ себе си за композитор :) Смятам се предимно за пианист.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 58
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

/Cmaj7    /B7b5 E7b9 /Am7 D7 / Gm7 C7b9 /

Fmaj7     /Fm7  Bb7  /Em7  A7b9/Ebm7 Ab7b9/

Dm7       /G7            /Cmaj7 A7b9/Dm7 G7     /

 

Примерно

 

Между другото с тези концепции за тоника, субдоминанта и тн. според мен, няма да стигнеш много далеч. Но разбира се, ти си знаеш най добре!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

@Sonata composer, пробвай следното: 

 

Тоника = 1, Втора/горен водещ тон = 2, Горна медианта = 3, Субдоминанта = 4, Доминанта = 5, Долна медианта = 6, Долен водещ тон = 7 

 

Tonic = 1, Supertonic = 2, Mediant = 3, Subdominant = 4, Dominant = 5, Submediant = 6, Leading tone = 7 

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 

 

 

Сега построй тризвучия върху всеки основен тон, да кажем в До-мажор (C maj).

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  или C, D, E, F, G, A, B стават:

 

1 (C E G), 2 (D F A), 3 (E G B}, 4 (F A C), 5 (G B D), 6 (A C E), 7 (B D F)

 

За по-кратко:

 

1 (C E G) = C major (до мажор)

2 (D F A) = D minor (ре минор)

3 (E G B} = E minor (ми минор)

4 (F A C) = F major (фа мажор)

5 (G B D) = G major (сол мажор)

6 (A C E) = A minor (ла минор)

7 (B D F) = B diminished (си умален) 

 

1 Cmaj, 2 Dmin, 3 Emin, 4 Fmaj, 5 Gmaj, 6 Amin, 7 Bdim

 

За още по-кратко променяме арабските числа с римски цифри. 1, 2, 3, стават I, II, III ... 

 

Главни букви (I, IV, V) = мажорно тризвучие,

Малки букви (ii, iii, vi) = минорно тризвучие 

Малка буква o (viio) = умалено тризвучие 

 

 

1 Cmaj, 2 Dmin, 3 Emin, 4 Fmaj, 5 Gmaj, 6 Amin, 7 Bdim

 

стават

 

I Cmaj, ii Dmin, iii Emin, IV Fmaj, V Gmaj, vi Amin, viio Bdim

 

или 

 

I,   ii,   iii,   IV,   V,   vi,   viio  в до-мажор  (C major) 

 

 

Тоника, субдоминанта, доминанта в До стават: I - IV - V  in C 

 

Тоника, долна медианта, субдоминанта в До стават:  I - vi - IV  in C 

 

 

 

Дотук разбираш ли или те загубих? 

Редактирано от trendkiller
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, разбирам, TrendKiller. и съм го правил.

 

 

 

@CyberGene

Аз композирам по слух. Не по правила. Те сами си се спазват. В повечето случаи. нямам квинти и октави в произведенията си. Прочети ми профила, защото се изказваш неподготвен за мен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не просто ти прочетох профила, послушах и композициите ти още вчера, така че мисля се изказвам сравнително подготвен. Но както и да е, мисля да се оттегля от темата. Желая ти успех в това, което си решил да преследваш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Sonata_composer докато съм се опитвал да ти напиша съвет ти си направил два поста ,които не съм прочел.Не го приемай лично,но ако си прочетеш постовете от началото на темата ти ,ще разбереш,че по нищо не си личи самопредставянето ,което правиш.Въпросът ти е поставен наивно и от общ характер,неотговарящ на нивото за което претендираш,което от своя страна е объркващо и противоречиво.Всички в темата ти,се стараят да ти помогнат борейки се с бедното описание на твоя проблем.Извини ме ,но не съм ти преглеждал профила,ако разчиташ това да е някакъв ориентир по темата ти и не смятам за правилно да е!Аз също се оттеглям от коментари.Успехи и ще следя темата ти с интерес!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

LOL - kolio_k - рано е още за секвенции, че и с алтеровани акорди.

Към автора на темата - 7 години изучаване, 4 по полифония с това, което виждам.... Не се обиждай - проблемът е в училището и преподавателите. Поне са ти дали някаква обща култура (дано!).

С писане по форумите няма да стане. Желая ти успех,

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Извинявам се за тона си. 

Преди години се бях опитал да създам сонатна форма. Мисля,че се получи. Всички хора обаче, които я чуха са на мнение,че е съвременна хармония. Ще се опитам да направя хармонизация на мажорна гама. Ще я публикувам тук. 

Надявам се на мненията ви! 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Проблема бил преподавателите ми......................... 

Аз уча в СУ. Не уча само музикални предмети. Уча музикална педагогика.Това значи и педагогически предмети. Общо по 14-17 предмета на семестър. Това което виждаш като знания е натрупано 75 процента от мен и 25 от СУ. Там единствения предмет, по който бях обучаван правилно и наистина научих нещо беше Дирижиране на Хор от клавир при професор Теодора Павлович. 

По Солфеж нямахме никакви лекции- голяма част от нотно грамотните говоря, защото има много нотно неграмотни. Те бяха обучавани на основите на Елементарна теория и солфеж. Ние, останалите буквално бяхме зарязани и нямаше смисъл да идваме на лекции. 

По хармония ни обучаваше същата асистентка, която обучаваше по теория и солфеж. Жената е на сериозни години, но за съжаление има проблем с обясняването - тя ни изпитваше по хармония, като ни караше да хармонизираме задача с квинтакорди и секстакорди. Никакви други. Това е в първия семестър. 

Във втория семестър дойде Николай Градев. Този човек започна да ни обучава реално. За година и един семестър той обучи курса на материала до медиантите. 

Аз не се явявах на изпит при него. Защото на мен бяха възлагани задачи от рода на хармонизирай стария химн на будителите в подходяща форма за изпълнение на хора ни в концерт в Аулата. Или напиши вариации по Тебе Поем на Добри Христов. Реално този човек считаше, че аз съм на много по-високо равнище от останалите по хармония. Неколкократно молих да ми обърне внимание и да ме обучава. Той не искаше, под предлог, че аз пиша хармония, която ми идва от вътре, но нямам нужда да се обучавам по предмета, защото моето равнище на хармония е много по-високо от равнището на останалите в курса. Не желаеше да ме изпитва и не ми даваше да хармонизирам задачи като всички останали, за което аз бях обект на подигравки от курсантите. Пишеше ми винаги отличен шест и ме караше заедно с професор Павлович да се преместя в НМА и да ме учат на теория и композиция за напреднали. 

Аз нямам самочувствие на добър хармоник. И това е абсолютна истина, след като повечето хора тук очевидно са на мнение,че пиша аматьорски. 

Понеже не мога да си позволя да уча в НМА и не мога да си позволя да уча частно при преподаватели аз създадох тази тема с цел професионални музиканти  да ми дадат практически съвети. В подписа ми има линк към саундклауд. Вие можете да чуете как пиша авторски произведения. Не обръщайте внимание на кавърите и аранжиментите. Те са там за да набирам популярност, защото имам нужда от нея. С цел да мога да се развивам. 

Затова се извинявам за тази лекция и се надявам,че ще можете да ми давате и други съвети. Защото имам нужда от тях. Тъй като няма къде другаде да ги намеря. А и считам,че от теоретик мога да науча много по-малко от колкото от практици като вас. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това "Poliphonie eine" има липса на каквато и да е игривост. Механично е отвъд това че е изсвирено от компютър...Трябва да смесваш различни нотни интервали според мен на различните гласове за да се отделят, а и мелодиите трябва да са леко по-дръзки, отчетливи. И канон ли трябва да е защото не звучи като канон?

А защото говориш че си "строг класик" - Бах говори за cantabile style - тоест изсвиреното да има и вокални свойства. Сигурно си го учил - 15-те му "Inventions" като добър пример.

 

За хармонията щом си я учил толкова години - май никой тук не разбира добре въпроса ти? Какъв е проблема да модулираиш - да преминаваш през различни ладове и да като използваш тъй наречените Pivot Chord, пък и без тях пак се прави?

 

От друга страна може да потърсиш анализ на хармонията или да си направиш собствен на Sergei Prokofiev - тъй като той се слави с използването на няколко независими лад-а едновременно (понякога).

 

Prokofiev sticks to harmonic rules and uses functions of harmony that would be recognisable to Bach [Read the Rifkin below]. What he does to make his music interesting and witty is to superimpose keys over one another, throw in random notes to increase the colour of a chord and to generally lark about somewhat.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Polyphonie eine е опит за полифония по зададени правила. Имамхе право на 2 октави разположение на двата гласа,като ноти, секвенциите и другите бяха забранени. Целта му е опит. Освен това няма как да се изпълни на живо, защото няма къде да се запише. Не е канон. Това е свободна форма, произведението се казва полифония едно. Каноните са различно нещо от това. Те са структурирани, за разлика от туй. Има опит за сонатна форма в него - до повторението е експозиция, след това е разработка, после реприза. И така. Но аз не съм го постигнал, следователно не е форма. Измислица е. Целта беше да се напишат повече тактове, госпожата ни накара да изпишем поне 2 страници. Това е 4. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А, забравих - в Моите произведения ако си забелязал има цикъл на тоналностите,който е странен. Пример за това е ето това произведение:

https://www.youtube.com/watch?v=56dCpkEeje0

 

Тук хармонията на първата част е наистина много странна. Това е мнение на всички, които са го чували. Казах ти вече, че Прокофиев е много висока топка за мен. Аз искам помощ по хармония. Хармония на повече от 4 акорда. Предполага се,че тук има хора,които могат да ми дадат съвет. Кое не разбираш от молбата ми? 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях се зарекъл да не пиша, понеже подозирам, че или намеренията ти, или отношението ти в тази тема са нечисти. Както и да е, ще ти напиша нещо като "съвет", пък ще видим по-нататък как ще действаме.

 

Кольо ти е показал една типична джаз-прогресия. Най-вероятно ще ти е трудно да разчетеш акордите, понеже това изписване е по американския стандарт (ако мога така да го нарека) и за един класик би бил доста особен за разчитане.  Ако не друго, то в джаза има по подразбиране специфични постройки на акордите, които ако не ги направиш, а вместо това изсвириш всичко наредено по терци, става прекалено претрупано.

 

Както и да е, нямам предвид да се ориентираш към джаза, но и в тази прогресия, както и в много други джазови прогресии има един супер специфичен принцип, който се обозначава като "ii - V - I" (в минорен вариант ii - V - i). Малките букви са минорни (септ)акорди, големите - мажорни. Преведено на обикновен език, това е акордова прогресия, при която имаш минорен септакорд по втора степен на лада, последван доминантов  (пета степен) септакорд, последван от тониката (която в джава е мажорен септакорд). Например:

 

Dm7 - G7 - Cmaj7 (за твое улеснение може да ги разглеждаш и просто като Dm - G7 - C)

 

В минорен вариант

 

Dm7b5 (в джаза така се обозначава полуумален акорд, който ти сигурно си го виждал като кръгче с чертичка) - G7 - Cm7

 

Тези прогресии могат да бъдат и частични, например само ii - V или само V - I. Както в джаза, така и в класиката те могат да бъдат използвани във всеки един момент, без да се отнасят към тоналността. Например тоналността ти е до-мажор и искаш да модулираш към произволна друга тоналност, например ре-бемол мажор, като прилагаш ii - V - I все едно е в новата тоналност, например:

 

C - Ebm7 - Ab7 - Db

 

Разбира се, може да предпочетеш да има някаква плавност, не просто така да скачаш между тоналностите, но това е въпрос на твой избор и на вкус. От там може да пробваш варианти като (ii - V) - (ii - V), като всяка "група" е от различна тоналност и доминантата от първата група се явява доминанта за "двойката" от втората група, например:

 

Dm7 - G7 - Cm7 - F7 и т.н.

 

В джаза популярно заместване е например вместо V, да изсвириш акорд, който е разполежен на тритонус по-ниско, т.е. на практика свириш ii - IIb7 - I, например:

 

Dm7 - Db7 - Cmaj7

 

Можеш да заместиш мажорните с минорни акорди. След това има преходи между акордите, базирани на плавни стъпки с полутон надолу, независимо от типа на акорда, с умалени или полуумалени акорди нагоре и какво ли още не. Всичко това са джазов тип хармонии, които обаче в опростен и много базов вид можеш да откриеш дори в барока.

 

След това се отива към алтерации на тоновете по акордите...

 

Може много да се говори по тази тема, но ето, имаш малко идеи за проба.

 

И не ми казвай, че това са джазови прийоми, които не те интересуват, защото наистина ще спра да пиша в темата и няма да се занимавам повече! Както казах, това са принципи изобщо на функционалната хармония, които ги има отдавна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.