Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

В профила ми, мисля,че пише за сонатата. Аз не мога да композирам соната. 
Колкото до мажорната гама, ако да речем е до мажор, реда би трябвало да е:
Тоника, втора, медианта, субдоминанта, доминанта, медианта, седма степен, тоника като хармонични функции. Друг е въпроса,че в този ред е  пълен със забранени последования- Не може да имаш доминанта след субдоминанта. Не може след долна медианта да нямаш горна и обратното, не може да си написал медианта и после седма степен и т.н. Г-н pirate, не разбирам какво имаш предвид под това,което си написал.  Аз пиша предимно в ла минор натурален вид, често със сол диез в състава, рядко с фа диез. Често обръщам тоника в доминанта директно. Така че този съвет на мен не ми е от никаква полза. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 58
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Пише че композира от 7 години, логично ми се стори да знае как да модулира и да не пита за това - а за дисонантните и свободни възможности.

 

Ето за хармонията на Ставински http://mtosmt.org/issues/mto.13.19.2/mto.13.19.2.ewell.html

 

Ако не - trendkiller дава най-правилната насока. И има толкова много готини уроци за модулация, особено в ютуб.

Примерно

https://www.artofcomposing.com/the-art-of-modulation-part-2-common-chord-modulation

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

7 години композиране - ти осъзнаваш ли колко малко е това???????? 

Никой не ме е учил на хармония когато започнах. Тогава не осъзнавах!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Седем години ми се струват бая много, за да задаваш въпросите, които задаваш, но целта ми не е да се заяждам. Зависи на колко години си. Ако си започнал да композираш на 7 и сега си на 14 е разбираемо. Личното ми мнение е, че композирането трябва да ти идва поне малко отвътре. С теория ще можеш да го шлифоваш и доразвиеш, но иначе ми се вижда малко трудна работа. Зависи към какво точно се стремиш. Ще добавя към това, което каза Кольо: да се ориентираш каква музика искаш да композираш, да я слушаш, свириш, ако трябва да намериш ноти и да анализираш какво се случва. Понеже цитираш някакви неща от сорта на: "след доминанта не може да се свири субдоминанта", ми се струва, че си хванал някаква стара книжка по хармония тип Парашкев Хаджиев и се опитваш да следваш правилата дословно. Макар тези правила до голяма степен да са валидни, композирането е следване на вътрешния усет, а не съблюдаване на набор от правила. Ако беше иначе, всеки компютър щеше да може да генерира музикални шедьоври. Слушане, свирене, анализ и четене му е майката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Друг е въпроса,че в този ред е  пълен със забранени последования- Не може да имаш доминанта след субдоминанта. Не може след долна медианта да нямаш горна и обратното, не може да си написал медианта и после седма степен и т.н. Г-н pirate, не разбирам какво имаш предвид под това,което си написал.  Аз пиша предимно в ла минор натурален вид, често със сол диез в състава, рядко с фа диез. Често обръщам тоника в доминанта директно. Така че този съвет на мен не ми е от никаква полза. 

 

Не разбирам особено пък и е по-добре като си трайкам - че с чорапите ще ме изядат хах, но тези правила са основа да не звучиш дисонантно и да получаваш правилни резолюции според ушите на барока. Ама то музиката не е просто да не звучиш дисонантно и да имаш правилни cadence-и. Има шанс например да направиш нещо "неправилно" което обаче да те привлича особено - именно защото звучи странно. Какво правиш тогава? Ако съумееш да го имплементираш с по-традиционна хармония, някак средния път - е най добре, но може и в крайност да отидеш, кво толкова - да композираш е да изразиш себе си - не да изразяваш книга по хармония.

 

В смисъл това естествено ако не искаш да композираш поп и по-консуматорска музика, въпреки че вече и там падат яко парадигми...

 

Слушай Rick Beato, има много яки теми в канала си - какво има да каже по въпроса:

 

 

Реално идва момент в който сякаш "узряваш" за по-"неправилните" комбинации, възможности. Все пак се нарича музикална теория, не музикални закони...

Редактирано от Tehanox
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стига с твоя дисонанс бе, човек! Първо се почва с нормалните неща и после се минава на дисонанси, не директно да почнеш с дрънканиците. Ставаш много досаден, честно! Човекът иска да се научи на стандартна, функционална хармония, не те пита как се правят дисонанси. А "каданси"-те изобщо не са само в барока, нещо жестоко си се объркал. На практика "резолюции" има във всяка музика, освен в концептуалните дрънканици, на които идеята им е да няма такива. Дори в модалната музика има разрешения в хоризонтален план.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така. Явно не се разбираме. 7 години композиране на класическа хармония е малко. За съвременна музика е много. Но тук говорим не за това дали ти идва отвътре- става дума за това,че искам да пиша сонати, симфонии, концерти за инструмент и оркестър и други сонатни форми. Казвам,че съм почнал от кота нула- преди 7 години. Кота нула значи - БЕЗ НИКАКВА НОТНА ГРАМОТНОСТ. Т.е.  говоря за това,че аз съм започнал да уча ноти преди седем години. А композирането ми - осъзнатото композиране е много по-късно. Първата ми творба е била публикувана преди 3 години. До тогава опитите ми за композиране не са били успешни. 

Парашкев Хаджиев е автор на най-важните теоретични трудове за класически композитори. Аз съм СТРОГ КЛАСИК. Ако бяхте прочели какво съм написал в профила ми нямаше  да ме питате в кой стил се изявявам. Аз пиша класика. Пиша мотиви за цигулка например. Такова нещо като кюбейз аз не използвам. Аз пиша ръчно и на пиано. Или на нотиписната програма sibelius. Целта на тази дискусия е да ми дадете съвет как да изляза от съвременната 4 акордна хармония. Аз искам да пиша повече от четири акорда. 7 например. Или 15. Така се пише класическа хармония. 

Аз пиша полифония. Ето пример за моя полифония, която също е просто опит:

https://www.youtube.com/watch?v=MQsSrq4bjBc

 

Съветите ти, Tehanox са ми толкова неразбираеми,че не проумявам нищо от тях!!!!!!! 

Как да разбирам Романтик композитор, при положение,че аз класическа хармония не разбирам още???

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето и един пример за композирането ми вмомента, направен специално за този форум:

 

www.youtube.com/watch?v=9n1XmXgGKMw

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чета и недоумявам какво става!Човекът иска да се научи да хармонизира с повече от 4 акорда.Нека оставим теорията на страна за малко!В арсенала на неговата музикална култура т.е.нещата,които слуша,няма ли 5ти акорд или не ги ли чува?По всичко личи,че е доста начинаещ "композитор".Няма лошо!Мисля,че е най-добре на този етап да намери начин да се обучава общо теоретично.Не може да му се помогне във форум как да стане композитор.Имам чувството ,че имам някакво "дежа вю" по тази тема;)Въпросът му е много общ и знанията ,които демонстрира са на ниво "безпомощност да се помогне" все още...поне на ниво форум.Ако имаше въпрос към конкретем пробрем, ОК...но така само си бъбрите.В края на краищата главното свойство на теорията е да обясни практиката,а не обратното.Прицелил се е много рано в нещо,за което се изисква методично обучение (познание)по ред музикални дисциплини(няма да ги изброявам),солфеж (за разпознаване на тежнения и музикални взаимоотношения-ритмични,мелодични и хармонични),музикална култура,формираща музикална естетика и въображение.CyberGene е прав!Не го стресирайте с елитарни размишления,а му разгадайте нивото и ако има конкретен проблем му го обяснете!Той самият не знае какво иска още.ОК ,иска да помогнем но с какво?Написал си ,че търсиш помощ по хармония.ОК,да разбираме,че всяка мелодия ти идва да хармонизираш с 4 акорда.На първо време опитай да разшириш тази хармония...но това не е композиране.При разширяването има толкова приоми в зависимос от стил, епоха и т.н.,че не ми се пише.Ето ти някакъв пример за разширяване на хармонията върху дадена елементарна мелодия.Това е в стил,който не знам дали те интересува,но да кажем на общо ниво, касещо американска музика.В навлизането в хармонията,като музикален предмет ,най-общо ще трябва да се съобразяваш с движението на гласовете...не просто на първа степен от лада има еди какво си!Така правят много начинаещите и то в повечето случаи китаристи ;)Не знам дали ще се отвори този линк,ако не става ще пробвам пак.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1250591561635170&id=497305843630416

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Драги Dirk,

Аз не съм просто начинаещ композитор. Аз съм учил солфеж. Хармония. Музикален анализ. Инструментознание. Симфонична оркестрация. Дирижиране на хор от клавир. И уча полифония. Оркестрово дирижиране. 

Аз имам нотна грамотност. Аз имам знания по музикална форма. Въпроса е как да приложа на практика Експозиция, разработка, реприза. Аз не мога да си позволя индивидуални уроци. За да се научи човек да пише сонатна форма трябва да знае как да напише хармония с повече от 4 акорда. Затова питам - някой може ли да ми даде съвет? Публикувал съм примери. Аз не съм начинаещ композитор. Аз съм композитор. Защото аз вече имам почти 100 авторски произведения зад гърба си. Аз вече 3 години и повече публикувам свои неща. Писани в нотен редактор, свирени пред публика, свирени на пиано в катедрата ми. Така че не ме сравнявай с темата как се става композитор. Аз не съм начинаещ в това. Аз имам знания по тези науки. Аз мога да обучавам по тях. Въпроса е как да развия хармонията си. Защото аз съм учил хармония до медиантите. По-нататък - не. Аз съм чел учебника на Хаджиев. Но има неща, които не разбирам там. Аз съм класически композитор, прочети профила ми! Целта ми тук е да разбера- как да пиша повече от 4 акорда. Tehanox ме хвърля в безпросветни обяснения. За 2 страници аз не съм видял и един съвет. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Погледнах първите няколко такта на полифоничното произведение и мога да заявя, че е далеч от полифонията. Ако държиш да пишеш класикески неща, прочети кои интервали движения и т.н. Са забранени. След 7 години изучаване на хармония би трябвало да знаеш, че има и други акорди, които са различни от то ика, субдоминанта и доминанта. Най-добре анализирай някои произведения на Моцарт и Бетовен. Учил си анализ, знаеш как. Ще ти помогне и за алтерованите акорди. Късмет и успехи!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре. Говориш ми за poliphonie eine. Това произведение ми е изкарало 4 по полифония- какво не е полифоничното в него?????Опитвал съм се да правя анализ на моцартови и Бетховенови произведения. Но тяхната хармония за мен е сложна. И то доста. Една елементарна първа част от соната на Моцарт съдържа цели 14 акорда! Окей, ще пробвам. И ще публикувам. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз , си призная, не разбирам за какво става въпрос. Явно не съм на необходимото ниво или пък Sonata composer се изразява неясно.

Ако приемем, че пишеш произведение в До мажор, кои биха били четирите акорда?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.