Jump to content
Българският форум за музиканти

Лими

Температурни t0 тюнинг проблеми

Recommended Posts

От години се каня да обсъдиме разстройването на струнните инструменти в частност китарите, причинено от температурните промени в околната среда.

От физиката знаеме, че телата се свиват и разширяват в зависимост от околната температурата и тяхната специфична топлоемкост. Логично е и струните да са доста чувствителни към тези промени. Конкретно искам да опиша явление, което наблюдавам вече няколко години и вече безпогрешно мога да предвидя.

 Пример - Зима. Пренасям китарата от студено в топло помещение в мек калъф. Налага ми се почти веднага да я настройвам и както очаквам тоновете и са се повишили малко, поради свиването на струните от студа. До тук всичко е логично и това което очаквам би трябвало тоновете да се понижат след няколко минути поради затопляне и отпускане на струните. Да, така и става, но малко по-късно след около 30-40 минути тоновете пак се повишават въпреки постоянната температура на помещението. Отпускам и пак настройвам точно, но след още 15-20 минути пак има повишаване. Пак отпускам и настройвам точно и горе-долу настройката се стабилизира в следващите един два часа докато трае изпълнението ми. Въпросче - защо пък след като китарата и струните се затоплят продължава повишаването на тоновете до някакъв момент вместо обратното?

Сега вече имам предполагаемо обяснение за "парадоксалното" явление и ще го споделя тук но първо очаквам и вашите компетентни мнения.

Ако има активен интерес към темата ще дискутираме и още специфични температурни явления при китарите, които наблюдавам отдавна и вече имам някакво логично обяснение. Важното е да се намери и практично приложимо решение.

Edited by Лими

Share this post


Link to post
Share on other sites

държи един инструмент на репетиционна и не го мести?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ами аз  си имам мое обяснение за тези неща .  В случая може би не само струните се повлияват от температурата , има и промяна в  грифа - съчетания от дърво с метал / тръстрода/ - всичко си има различна скорост на темпериране и може би за това трябва повече време .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не е само температурата, влажността на въздуха също...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Влажност, температура, дървото реагира, нормално е. Няма какво да се направи, наеми си техник да ти ги настройва преди гиг-а.  :metalist:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Свирим две електро-акустични китари. От доста години. Двете са Ямахи - едната е от бамбуковата им серия, другата е APX-4 с моднати ключове на Planet Waves. Бамбуковата повишава (понякога), АРХ-а - практически не (1-2 цента не ги броя). Май ключовете са от ключово значение. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Въпросче - защо пък след като китарата и струните се затоплят продължава повишаването на тоновете до някакъв момент вместо обратното?

Конкретно в моят гореописан случай предполагам, че когато китарата се затопля увеличава габаритите си по дължина и това е причина за по-силно опъване и на струните, компенсиращо тяхното топлинно отпускане.

Най-чувствителни според мен са Hollow Body китарите със струнници.

При акустичната ми китара нисък клас WASHBURN D10SCE почти нямам такъв проблем. С по-дебели струни проблемът е по-слабо проявим.

Трябва да има специални метали с малък коефиц. на температурно разширение от които да се правят струнниците. Същото се отнася и за другите материали от които е направена китарата - тръсрода примерно. Но пък се появява конфликт със акустичните изисквания за материалите. Започвам да се интересувам все повече от тези темпер. проблеми и да издирвам информация от кухнята на големите производители. Един от материалите, който решава такъв проблем е графитът за грифове.

Тези темп. проблеми е важно да се знаят за да се минимизират, тъй като на всеки китарист му се налага да свири на открити сцени по фестивали и при неблагоприятни климатични условия, особено в динамично променящите се сезони, като пролет и есен. Най-добре е китарата да постои поне половин час предварително на мястото където ще се свири и чак след това да се настройва.

Друго такова явление наблюдавам при класическите китари с найлонови струни. При тях пък става обратният процес - при охлаждане тези струни се отпускат, а при затопляне обратно, т.е. свиват се и повишават тона си.

Преди няколко месеца един наш съфорумник беше пуснал видео клип с новата си къстъм китара направена от някаква светеща пластмаса. Любопитно ми е как реагира тази китара на температурна динамика.

Edited by Лими

Share this post


Link to post
Share on other sites

Проблемът е до колко е изсъхнало дървото. Няколко марки китари се опитват да решат този проблем:

 

1. Vigier - в грифа има 10% карбон, изобщо няма truss rod. Самото дърво се суши по естествен начин няколко години преди да се направи китарата.

2. Suhr - за някои модели имат процес на "печене" на грифа, с който изсушават грифа. 

3. Suhr, Tom Anderson - имат специален процес по изсушаване на дървото, преди да направят китарата

 

И за трите марки се твърди, че разликата в температурите и влажността няма значение.

 

Gibson също имаха baked maple грифове, но не им се получи особено.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Това на снимката не е гъба, дървесина е, под микроскоп.

Въздуха и влагата затворена в тези кутийки реагират на температурни разлики най-много и драстично.

В комбинация с другите материали участващи в конструкцията това води до дебалансиране на системата-китарата.

Не бих обвинявал тръсрода за виновен. За него, трябва да мине много време и температурните разлики да са в драстични граници.

Струните обаче... с тях трябва да се внимава.

Графита го използват заради стабилността при усукване, здравината и лекотата му, не заради друго.

Накратко, аклиматизация му е майката. ;) И тъй като повече се свири през топлите месеци в годината това не е толкова трудно.

 

Cf6f2U8.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изводът е - не си плащайте за сетъп на китара, ако я купивате по интернет от чужбина - като дойде така или иначе ще се е разкривила. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изводът е - не си плащайте за сетъп на китара, ако я купивате по интернет от чужбина - като дойде така или иначе ще се е разкривила. :D

 

100% факт. Според мен сет ъп се налага и ако си купиш китара от български магазин. :) Повечето не ги поддържат особено добре. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изводът не е верен, има китари, които идват от на майната си в ПЕРФЕКТНО състояние (откъм сетъп погледнато). Карвинът ми беше така - идеален. Вадиш, включваш, свириш и разцепваш. Нищо, че за 3 седмици е обиколил цял свят при кой знае какви условия. И до момента не съм пипал нищо, хем смених след месец струните с по-долен размер.

 

БДУ шефчето там (Джеф Кисел) не е фен на разни "печеници" на дървета, не е обяснявал в детайли защо, но каза, че според него не е това начина. Разбира се всеки си има мнение ;)

 

Гътри разказва за неговия Charvel, че е с подобен гриф (caramelized flame-maple neck), на което той много е държал предвид постоянните му пътуваници из цял свят.

 

Били Шиън също разказваше нещо подобно за Ямаха грифовете, но там не беше точно "печене", ами по-скоро изкуствено стареене/изсушаване (ако не се лъжа). Който има интерес ще намери лесно клипа, става дума за Yamaha Billy Sheehan Signature Attitude 3 Bass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Дали обаче този температурен проблем е само в грифовете? Ами тялото на китарата нали и то се свива и разширява като причинява опъване и отпускане на струните? Същото се случва със струнниците(tailpieces), които са от метални сплави.

Какви материали все пак са най-подходящи. Виждал съм(само на снимка) китари и други струнни инструменти от някакви полимери/пластмаси или карбон структури. Любопитно ми е какви са минусите и плюсовете при тях!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Стига бе чак и тялото да се разпъне от температурни разлики.Колко да е амплитудата че да повлияе на тона.Единствените които рязко се влияят са струните.Другото не е чак толкова голям проблем.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.