Jump to content
Българският форум за музиканти

  • 0
emosms

Универсална рецепта за сваляне на акорди на парче

Въпрос

Здравейте, най-вероятно няма такава универсална рецепта, но все пак... Дайте съвети!

 

Ето парче: https://www.youtube.com/watch?v=YnsSVKjFcgg

 

Значи, побърках се. Не е кой знае какво, леко джази, някакви смени на акорди с минимална промяна на тоновете.

Но за мен, това което става е прекалено фино и ми убягва.

 

Кокнкретните акорди които свири клавира, може да са някакви borrowed chords, модални обръщения, upper structure... Въобще, добър клавир може да си играе с основната прогресия, както си иска. Въпрос на познания и умения, да го прави разнообразно и същевременно да не осере нещо :D.

 

Гледах видеоуроци на този човек. Тук обяснява за borrowed chords примерно:

https://www.youtube.com/watch?v=VZVAhmXNmA8&t=162s

Modal Interchange - предполагам една от причините, да не мога да 'хвана' какво точно свири клавира...

 

Като универсална рецепта, когато клавира свири разнообразен съпровод със замяна на акорди, може ли "просто" да анализираме мелодията:

https://www.youtube.com/watch?v=hhMCNhfZ8Iw (разни съвети за рехармонизация)

И да си "решим" ние, кои са основните акорди? 

 

Положението е критикал :D.

- Да се науча как се учат парчета (тр. да им знаеш акордите).

- Понеже никой клавир, който може да се нарече клавир и разбира от хармония няма да се занимава с нас, единствения изход е.... на мен да ми влезне нещо в тъпата тиква, да мога да свалям и свиря базовата хармония на акордите с луупера и да циклим отгоре с барабаниста :(.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

10 отговори на този въпрос

Recommended Posts

  • 0

Ти нали си китарист, а не китара!?

Питам, щото има да си чакаш клавирите да проговорят и да дават съвети.

Някой ден, може би дори в обозримо бъдеще и това ще стане.

 

Няколко "трика", за които се сещам.

1. Ползвай програма сваляща скороста

2. слушай само в дясно или само в ляво записа

3. Ползвай тунер и някаква програма, която да ти дава тон корекция или следене.

4. Ако можеш извади бас линията, тя е най-релентна към хармонията.

 

И най ценното - разчитай на ушите си.

По лесно е да се каже, отколкото да се напише. Но това е в общи линии. И чети теория.

 

ПС - аз също бих искал да науча някой друг трик, така че моля, пишете

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

И на мен първото, което ми дойде на ума е да слушаш баса, но като виждам как импровизира басиста .. трудна работа. Иначе песента се казва joy to the world и в гугъла ще излязат много резултати ако напишеш joy to the world chords. Конкретно в ultimate guitar излизат 93 резултата с табове и акорди. Основните акорди са лесни, но само с тях песента ще звучи елементарно, а тук доколкото чувам се използват много 7-ци, 9-ки и други джаз акорди. Ти басист ли си?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Започни с нещо по-просто.

Например с класически рок или блус, където са ясни схемите, трябва да откриеш тоналността. Така ще изградиш елементарен слух.

След това по-прости рок хитове и чак тогава скачай на Joy to the world.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

За мен най-готиния и удобен софт, който помага в подобни случаи, е Riffstation. Но с умрял запис и никакъв опит не мисля, че ще имаш кой знае какъв успех...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Отворих парчето, то нищо не се чува освен бас. Трябва да се напъвам, за да чуя нещо...

 

Иначе за сваляне на акорди на такъв тип музика трябва да я свириш, да се упражняваш, за да се научиш как звучи компингът, демек постройката на акордите по начина, по който се свирят от съответния инструмент за съответната музика, след това ще ти е лесно да ги разпознаваш. Аз преди да почна да се занимавам с джаз, съм пробвал да разпознавам акорди по слух - нулев успех :) После като почнах и да свиря, ми беше доста лесно. Аз съм силно срещу софтуерите, освен ако не е да забавяш музиката, за да чуваш по-добре. Но автоматичното разпознаване на акорди според мен не върши добра работа за джаз неща, пък и не ти тренира слуха добре.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

То и за не-джаз не върши работа. ;)

 

Софтът е полезен за забавяне и най-вече за изолиране на инструментите, които неща помагат по-лесно да се чуе изсвиреното.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Засега гледане на видеа:

 

Но с гледане не става.

Разбирам какво говори в общи линии, но като каже, примерно тука имаме еди коя си тоналност flat 9, и процесора ми ще прегрее за два акорда, да ги изчисля къде се намират :D.

 

Иначе по слух, тон по тон... Мъка. Такт за такт наизуст. И без да разбирам логиката.

 

Блуса мога да се ориентирам в коя тоналност е. Не че мога да свиря. Особено разни каденца и заигравки. Но защо да свириш нещо друго, преди това което те интересува?

 

Като малък свирех на пиано. Ако не ми се бяха набили като звучене в главата тъпотиите от класическата хармония, нямаше да гледам като натровен това парче.

Като научиш нотите и основните акорди (които разбира се включват септакордите) и почваш направо II, V, I прогресии не се занимаваш с глупости.

 

Но на китара, нотите са e*бано подредени. Виж, транспонирането не е :D.

Редактирано от emosms

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Качеството на записа е ужасно. Дали става въпрос за същата песен (някаква коледна християнска), с брутална рехармонизация и аранжимент, или е съвсем друга песен...

https://www.youtube.com/watch?v=30OaM6b48k8

 

Иначе без да се смели тази информация за акордите, със изсвирване и търсене по грифа, нищо няма да стане. И е по лесно да го мислиш в ноти, вместо някакви формички по грифа.

"Само* "  (само) тр. да смяташ интервалите наум и да намираш нотите по грифа....

 

Също, екстенднатите акорди (9/11/13) е според зависи коя степен може да изпуснеш, за да се свирят само 3 гласа от акрода, или макс. 4 (ако е чак толкова нужно за да се изтъкнат само базово най-характерните черти на акорда).

 

Доколкото знам, квината спокойно може да се изпусне и свирим нормалните септакорди на 3 струни.

За другите имаше разни опции, примерно кога може да се изпусне терцата, кога не..

Предполагам, тониката може да се изпусне в акордовия акомпанимент и да се акцентира отделно в баслинията...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Забрави за обръщенията, които допълнително всяват ужас... :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Намирам, че за успех при изваждането е от значение функционалното мислене и слушане — определянето посредством възприемане на интервалите в контекста на тоналността, съгласно характера на ладовите степени и алтеровките, а не толкова посредством интервалите между последованията. Последният начин не намирам за толкова ефективен, даже според мен лично понякога е фрустриращ. Също така мисля, че е най-целесъобразно да се започва от баса и мелодията, респ. най-ниските и най-високите линии. Първото е основополагащо за функцията на акорда, като според впечатлението за изразеност може да се мисли за обръщението; второто пък е най-ясно и лесно за чуване. Това стеснява пространството от възможности за пълнежа.

 

И +1 към написаното от CyberGene и musicman.

 

И още нещо: класическата хармония съвсем не е тъпотия и никой осъзнат и уважаващ себе си и музиката музикант не би изрекъл подобно нещо. Наличието на познания и по класическа хармония всъщност може да е плюс, например развива гласоводенето и поставя основи за по-контрапунктични/цветни трактовки, което си личи при джаз музиканти, които не са учили единствено джаз хармония. Тези пък, които се учат само от гледище теорията на акордовите скали, сякаш прогресират по-трудно, като са по-склонни към продължително механизирано и фрагментарно свирене, с не толкова добре свързана музикална мисъл. Такова познание и елиминира някои заблудни мисли, че определени неща в хармонията и музиката изобщо започват с джаза, вкл. доминантсептакордовата структура на b2, още известна като тритонусова субституция...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.