Jump to content
Българският форум за музиканти

Sign in to follow this  
Калоянчо

Въпрос за скалите

Recommended Posts

Здравейте, имам един мааалко тъп въпрос относно скалите. Колко са? Минорни, мажорни, пентатоник, блус, лидиански и тем подобни. Не съм се ровил повече от 20тина минути в Пинтерест и Гугъл и все пак попаднах на десетки. Абсолютен нууб съм когато става въпрос за музикална теория. Ако някой може да ми поясни как се систематизират, как решаваш коя скала да ползваш при дадена прогресия от акорди, кои са основните в метъла, рока и блуса? И подобни. Благодаря предварително!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Колко точно са скалите няма абсолютно никакво значение още повече като не знаеш за какво служат.

 

За да ти се обясни това, за което питаш трябва да имаш някакво ниво за да може да разбереш или с други думи да не си "абсолютен нууб". 

Питаш как се използват и систематизират скалите, ама поне знаеш ли какво е "скала"? За да започнем от някъде.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не съм сигурен, но мисля че скалите са поредица от ноти, от които една е основна и се повтаря няколко пъти в скалата? Основната нота май се нарича ключ или нещо от сорта. Използват се за съставяне на различни комбинации от акорди и солиране върху тези комбинации. Повтарям, че не съм сигурен.

Edited by Калоянчо

Share this post


Link to post
Share on other sites

Е напипал си посоката де. Ето видял си за Лидиански лад (скала), който е на 2ра степен (абе прозлиза) от Индиански. И двата са традиционни за индианската народна музика. Сиуксите преди лов и по време на тържества са изпълнявали такива произведения, после белите са ги изклали и тази музика почти изчезва, сега автентично се среща само по резерватите.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.guitarorb.com/guitar-scales/

Попаднах на това. Мисля, че почвам да си отговарям на някои въпроси, но остава другия ми въпрос - при дадена комбинация от акорди, как да разбера кой е основният?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мисля ,че ти трябва книжка "Елементарна теория на музиката".Във нета може да намериш следната ел.книга:https://www.amazon.com/Theory-Computer-Musicians-Michael-Hewitt/dp/1598635034

Нещата които питаш не са сложни.Първо разбери кои акорди са в твоята прогресия.След това в коя тоналност са.После на коя скала принадлежат.И ще ти стане ясно кои тонове може да използваш и как/кога/дали да ги използваш.След това как да ги хармонизираш ,аранжировки ,текстове и т.н.

Най-често се използват мажорна и минорна(натурална и хармонична) скали.От там вече се научава кои са акордите на тази скала(акордови прогресии).Каква е тоналноста.И към кои степени на скалата са съответните акорди.Обикновено Първата степен определя тоналността и има най голяма тежест и повторяемост във прогресията.Това е съкратено обяснение,подробности във книгите.

Edited by jorog

Share this post


Link to post
Share on other sites

аз ще допълня колегата, като ти препоръчам "Елементарна теория на музиката" от Парашкев Хаджиев. 10 кинта или нещо от сорта. Ама не да я зубриш, а да си я ползваш като настолно четиво, докато ги научиш. Има и нагледни неща, естествено са взети от пиано - най-лесно е, понеже там поредността е най-смилаема за деца (и не само). Принципите обаче важат за всичко - може да ги строиш върху кварнет ако щеш

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мисля ,че ти трябва книжка "Елементарна теория на музиката"...

 

Аз мисля, че му трябва учител. 

Към автора на темата - пич, явно ти се занимава /не спираш да питаш/ с китарата. Поздравления! Намери си учител и ще ти се изяснят доста неща, а и практически ще напредваш. Според мен контакта със знаещ и можеш човек, ще ти е по - полезен. Свързано е с пари обаче, дано можеш да си го позволиш. Желая ти успех!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

С две ръце препоръчвам да НЕ се    използва ЕТМ на П. Хаджиев по тези въпроси. Според мен, академичния език в  тази книжка,  ще утрепе желанието и на най любознателните, да не говорим , че след като я прочете  е под въпрос доколко ще е наясно с тези и иначе не особено сложни   определения  и разяснения.

Има много  достъпна и приятно написана литература на английски , а вероятно и на други езици. В днешно време, човек лесно може да потърси, проучи и избере.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Наясно съм, че ми трябва учител, но за момента нямам времето, а и нервите да седна да уча систематизирано и редовно. Ще помоля баща ми и брат ми да ми помагат , когато имат време. Книгата на Парашкев Хаджиев си я изтеглих. Благодаря на всички за помощта!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Седем виртуални лайка за мнението на ultramega! ЕТМ да се забрани със закон!!! :greenball:

 

Не е супер наложително да знаеш много скали (да не говорим пък за "всички", ако е възможно изобщо), нито дори каква е тоналността на песента. Защото не е и задължително да използваш само една "обща" за всички акорди на песента скала. Примерно ако имаш акордна прогресия | F | G | C | C | не е наложително да знаеш, че тоналността е До мажор и не е казано, че трябва да използваш само До мажор гама върху всички акорди. Естествено не пречи да го знаеш и да използваш именно това. Но според мен по-важно и по-полезно е да знаеш какви са акордите и какви скали можеш да използваш върху всеки от тях. Така звучи и "по-цветно" и разнообразно. Но е и по-сложно. Най-най-просто - за всеки акорд използваш тоновете му, съответния арпеж или гамата, от която произлиза. А после може да добавиш и други по-различни и интересни варианти, но си иска време, занимавка, четене на теория. Препоръчвам задължително да се учи от ПОНЕ 3-4 различни източника, много често се пишат и обясняват глупости и хабиш време да заучаваш едва ли не излишни и не особено полезни неща. :P

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Да не говорим, че няма само една скала, която може да се свири върху даден акорд, а има и случаи (примерно непосредствено преди преход, да кажем T->S или D->T и т.н., където могат да се ползват скали с водещи тонове, затвърждаващи новият акорд, които биха звучали странно в други моменти, върху същият акорд)...

 

Според мен, колкото повече човек чете, свири и обръща внимание, толкова по-добре. Музиката не се учи за ден или два.

 

Като много прост пример, мога да дам примерно стандартна 16-тактова блус схема, да кажем от Ре.

T, S и D, означени в скоби са функциите на акордите, съответно Тоника, Субдоминанта и Доминанта.

 

Значи, ако акордите са D7(T), G7(S) и A7(D).

И върху трите акорда, можеш да свириш, примерно минорна пентатоника или блус скала от ре (D Minor pentatonic).

Върху всеки един от трите акорда обаче, можеш също да свириш миксолидийски лад.

Върху Ре - Ре миксолидийски, върху Сол - Сол миксолидийски, върху Ла - Ла миксолидийски...

Ако просто свириш цели скали, е значително по-скучно, отколкото, ако свириш фрази или "ликове", които умело ползват особеностите на всяка скала, в контекста на даден акорд или функционална смяна.

Това е съвсем прост пример. А музиката е необятна.

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Калоянчо, като за нивото на което си ти предлагам следното:

Имаш 2 начина да научиш връзката между скалите и акордите. Първо трябва да знаеш, че всеки акорд "принадлежи" на поне една скала или лад. Като начало за по-лесно приеми, че тоновете на акорда трябва да ги има всичките в лада.  

Значи, взимаш например Йонийски лад, който си е чист натурален мажор. Виждаш кои акорди можеш да си построиш от неговите тонове, правиш си някаква прогресия от тези акорди и се упражняваш.

 

Или обратното.

 

Взимаш някаяква прогресия, хващаш акордите, намираш в коя тоналност са и според нея свириш съответния лад. Като начало започни с натурален мажор и натурален минор. Тук е малко по-сложно защото най-вероятно от акордите няма да можеш да извлечеш всички тонове на лада, но практически ще разбереш защо даден лад се свири върху дадена прогресия.

 

Вече като задобрееш, може да правиш както каза BabyThomas, върху всеки акорд да си свириш различен лад.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.