Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Ако музиката е математика, как бихте обяснили този израз:

11/16=11/8

Влезнали сме в спор и очакваме мнението на специалистите....

Благодаря!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам дали съм прав, но съм силно убеден в това, което ще кажа :) Дали ще напишеш 11/4, 11/8, 11/16, 11/32, 11/64 няма особено голямо значение, по-важното е да се знае, че тактът се състои от 11 ритмически пулсиращи "фигури". Конкретната нотна трайност се избира така, че преобладаващите нотни трайности в текста да се изписват удобно, каквото и да значи това ;) Примерно на мен ми се струва, че е за предпочитане да имаш в текста четвъртини, осмини и шейстнасетини, отколкото същите съотношения да ги предстаиш като 16-ни, 32-рини, 64-ини :D От тях съответно се избират онези, които са част от пулсацията на конкретния ритъм и те се записват в знаменателя. Ако това са осмини, ще е 11/8. Ако са шестнайсетини, ще е 11/16 и т.н.

 

Но е възможно и да не съм прав и да има някакво друго правило за тези неща. Примерно ръченицата е 7/8. Без проблем би могла да се запише и като 7/16 като се запазят съотношенията, но не знам защо не се прави. Може би просто традиция. А може би както казах е най-удобно за писане/четене.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Фактът, че и уважавания колега CyberGene има някакви съмнения, ме кара да си мисля, че темата е интересна и трябва да се "изчисти".... Много вероятно, няма да са спазени чисто математическите правила?!

Твърденията в нашия спор са две:

1. 11/16 е такт, във който има 11 шестнайстини. С по-кратка времетрайност не може да се опише, защото делителя е нечетен..... Като имаме в предвид, че една осмина е равна на две шестнайстини, то 11/16 е равно на 5,5 осмини.

2.  11/4, 11/8, 11/16 и т. н. определят само темпото, но са едно и също нещо. Тактът просто е разделен на 11 части и тези части може да са портокали....  Делителя показва частите, а делимото - темпото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Голяма грешка е да се гледа на тези неща като на математически дроби! Ако се гледаше така, то 4/4 щеше да се опрости до 1/1 или направо на 1 :D От там идва едно от недоразуменията.

 

По отношение на темпото също не съм много съгласен. При стандартните равноделни ритми от сорта на 2/4, 3/4 и 4/4 това наистина важи, защото пулсацията е на четвъртините, затова всеки удар на метронома съответства на една четвъртина. При по-сложните ритми обаче темпото често се обявява на група от ноти или дори на цял такт. Например класически 9/8 се разглежда като три групи от осмини, т.е. може да го гледаш и като триделен такт 3/4 (с триоли) и темпото често се дава като продължителността на една цяла триола, т.е. на всеки удар на метронома съответстват три триолови осмини. При неравноделните става още по-сложно, защото там има удължени пулсации от рода на "та-та-таа" и там ако има темпо, то се задава като продължителност на целия такт. В тоя случай съвсем няма начин всеки удар на метронома да е една осмина (ако беше така, щеше да има нужда от някакви бая бързи метрономи :D)

 

Между другото да обърна внимание, че не говорим дали да запишеш метрума като 7/8 или като 14/16, а дали да го запишеш като 7/8 или като 7/16, т.е. коя от трайностите ще приемеш за пулсираща. За мен това няма нищо общо с темпо (защото темпото на такъв неравноделен такт се задава за целия такт, така че трайността е без значение). Няма общо и с математика, защото това не са дроби, а е означение което само на пръв поглед прилича на дроб, и е просто въпрос на договорка и традиция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение, нотната трайност от метрума не определя темпото. Нотните трайности са относителни и не носят твърди абсолютни стойности. В метрума избор за носеща пулсацията трайност обикновено се прави с оглед преди всичко по-ясен нотен запис. Темпото (бързина на редуване на пулсациите) се задава нотационно по два начина:

- терминологично, което оставя малък диапазон за интерпретация от страна на изпълнителя, напр. adagio, andante, molto allegro и т.н.;

- цифрово, при което се посочва точна стойност за брой пулсации в минута, напр. 6px-Figure_rythmique_noire_hampe_haut.sv = 107.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение на вече казаното, според мен всичко зависи от:

1.Темпото, в което нормално се изпълнява нотния текст.

 

2.Удобния запис без твърде дълги или твърде къси тактове, така че все пак, на нормално време да "виждаме" тактови черти, за по-лесна ориентация във времето. Също така, най-често искаме цялата нота да е дълга, половината - дългичка, четвъртината - "нормална", осминката - късичка, шестнадесетината - вече доста кратка и тридесетивторината - за наистина бързи пасажи. Това разбира се, не винаги е спазено, но като че ли е за предпочитане. Едва ли има смисъл, цялата нота, да трае колкото четвъртината и почти цялата творба да е изписана в цели и половини ноти, непрекъснато да прескачаме тактови черти, или пък да имаме сигнатура 4/1, за да спестим чертите. В другата крайност, ако четвъртината трае колкото цяла нота, в текста ще сме пълни предимно с 16-ни и 32-ни, на места дори 64-ни, което най-малкото, няма да е удобно за писане, а за да не са ни твърде на рядко тактовите черти(особено ако се изпълнява в умерено темпо), то трябва да ползваме сигнатури като 4/8 или 4/16, което е неестествено. Ако четвъртината трае колко трябва, просто пишем в 4/4 и всичко си идва на мястото.

 

-------------------------

CyperGene вече писа, но да кажа и аз какво знам:

 

Най-често темпото (BPM) има предвид броя ноти(които седят в знаменателя) за минута, Ако сме в 4/4 и темпото е 125BPM, то най-често се има предвид, че имаме 125 четвъртини в минута. Ако сме в 2/2, най-често се има предвид 125 половини ноти в минута. От друга страна, на някои нотни текстове е отбелязано за каква точно нотна трайност се отнася темпото.

 

--------------------------

 

Та, аз мисля, че:

1. 11/16 = 11/8 е съвсем вярно по принцип, в смисъл, и в двете сигнатури можете да запишете каквото си искате, дори едно и също произведение.

2. Равенството не е вярно, ако нещо много удобно се пише и чете в 11/16, а напротив - неудобно е в 11/8.

3. Има компромисен вариант, в който темпото е такова, че еднакво добре могат да се ползват и двата записа.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата не е безсмислена,но още по-хубава ще стане,ако постнем музикални примери (по-добре от доказани автори) в дискутираните размери.Защото приомите са много различни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Музика е комплексно понятие включващо редица елементи. Математиката е част от музиката (както са физиката, химията, психологията и т.н.).

Това което не сте отчели в написаното до тук е, че 11/8(16) освен, че описва размер в който има единадесет равни части, в практиката се свързва и с определен танцов груув (Копаница, Ганкино), който съдържа характерна вътрешна ритмична и акцентова структура. Затова 11/4 и 11/8(16) не е едно и също нещо.

 

В случая 11/8 и 11/16 са нещо като Times New Roman  и Arial - все букви с които ще напишем едно и също нещо - само изглеждат малко по различно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.