Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Ако музиката е математика, как бихте обяснили този израз:

11/16=11/8

Влезнали сме в спор и очакваме мнението на специалистите....

Благодаря!!!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам дали съм прав, но съм силно убеден в това, което ще кажа :) Дали ще напишеш 11/4, 11/8, 11/16, 11/32, 11/64 няма особено голямо значение, по-важното е да се знае, че тактът се състои от 11 ритмически пулсиращи "фигури". Конкретната нотна трайност се избира така, че преобладаващите нотни трайности в текста да се изписват удобно, каквото и да значи това ;) Примерно на мен ми се струва, че е за предпочитане да имаш в текста четвъртини, осмини и шейстнасетини, отколкото същите съотношения да ги предстаиш като 16-ни, 32-рини, 64-ини :D От тях съответно се избират онези, които са част от пулсацията на конкретния ритъм и те се записват в знаменателя. Ако това са осмини, ще е 11/8. Ако са шестнайсетини, ще е 11/16 и т.н.

 

Но е възможно и да не съм прав и да има някакво друго правило за тези неща. Примерно ръченицата е 7/8. Без проблем би могла да се запише и като 7/16 като се запазят съотношенията, но не знам защо не се прави. Може би просто традиция. А може би както казах е най-удобно за писане/четене.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Фактът, че и уважавания колега CyberGene има някакви съмнения, ме кара да си мисля, че темата е интересна и трябва да се "изчисти".... Много вероятно, няма да са спазени чисто математическите правила?!

Твърденията в нашия спор са две:

1. 11/16 е такт, във който има 11 шестнайстини. С по-кратка времетрайност не може да се опише, защото делителя е нечетен..... Като имаме в предвид, че една осмина е равна на две шестнайстини, то 11/16 е равно на 5,5 осмини.

2.  11/4, 11/8, 11/16 и т. н. определят само темпото, но са едно и също нещо. Тактът просто е разделен на 11 части и тези части може да са портокали....  Делителя показва частите, а делимото - темпото.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Голяма грешка е да се гледа на тези неща като на математически дроби! Ако се гледаше така, то 4/4 щеше да се опрости до 1/1 или направо на 1 :D От там идва едно от недоразуменията.

 

По отношение на темпото също не съм много съгласен. При стандартните равноделни ритми от сорта на 2/4, 3/4 и 4/4 това наистина важи, защото пулсацията е на четвъртините, затова всеки удар на метронома съответства на една четвъртина. При по-сложните ритми обаче темпото често се обявява на група от ноти или дори на цял такт. Например класически 9/8 се разглежда като три групи от осмини, т.е. може да го гледаш и като триделен такт 3/4 (с триоли) и темпото често се дава като продължителността на една цяла триола, т.е. на всеки удар на метронома съответстват три триолови осмини. При неравноделните става още по-сложно, защото там има удължени пулсации от рода на "та-та-таа" и там ако има темпо, то се задава като продължителност на целия такт. В тоя случай съвсем няма начин всеки удар на метронома да е една осмина (ако беше така, щеше да има нужда от някакви бая бързи метрономи :D)

 

Между другото да обърна внимание, че не говорим дали да запишеш метрума като 7/8 или като 14/16, а дали да го запишеш като 7/8 или като 7/16, т.е. коя от трайностите ще приемеш за пулсираща. За мен това няма нищо общо с темпо (защото темпото на такъв неравноделен такт се задава за целия такт, така че трайността е без значение). Няма общо и с математика, защото това не са дроби, а е означение което само на пръв поглед прилича на дроб, и е просто въпрос на договорка и традиция.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение, нотната трайност от метрума не определя темпото. Нотните трайности са относителни и не носят твърди абсолютни стойности. В метрума избор за носеща пулсацията трайност обикновено се прави с оглед преди всичко по-ясен нотен запис. Темпото (бързина на редуване на пулсациите) се задава нотационно по два начина:

- терминологично, което оставя малък диапазон за интерпретация от страна на изпълнителя, напр. adagio, andante, molto allegro и т.н.;

- цифрово, при което се посочва точна стойност за брой пулсации в минута, напр. 6px-Figure_rythmique_noire_hampe_haut.sv = 107.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Неекспертното ми мнение е, че "11/16 е такт, във който има 11 шестнайстини". За темпото го написа Steppenwolf.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение на вече казаното, според мен всичко зависи от:

1.Темпото, в което нормално се изпълнява нотния текст.

 

2.Удобния запис без твърде дълги или твърде къси тактове, така че все пак, на нормално време да "виждаме" тактови черти, за по-лесна ориентация във времето. Също така, най-често искаме цялата нота да е дълга, половината - дългичка, четвъртината - "нормална", осминката - късичка, шестнадесетината - вече доста кратка и тридесетивторината - за наистина бързи пасажи. Това разбира се, не винаги е спазено, но като че ли е за предпочитане. Едва ли има смисъл, цялата нота, да трае колкото четвъртината и почти цялата творба да е изписана в цели и половини ноти, непрекъснато да прескачаме тактови черти, или пък да имаме сигнатура 4/1, за да спестим чертите. В другата крайност, ако четвъртината трае колкото цяла нота, в текста ще сме пълни предимно с 16-ни и 32-ни, на места дори 64-ни, което най-малкото, няма да е удобно за писане, а за да не са ни твърде на рядко тактовите черти(особено ако се изпълнява в умерено темпо), то трябва да ползваме сигнатури като 4/8 или 4/16, което е неестествено. Ако четвъртината трае колко трябва, просто пишем в 4/4 и всичко си идва на мястото.

 

-------------------------

CyperGene вече писа, но да кажа и аз какво знам:

 

Най-често темпото (BPM) има предвид броя ноти(които седят в знаменателя) за минута, Ако сме в 4/4 и темпото е 125BPM, то най-често се има предвид, че имаме 125 четвъртини в минута. Ако сме в 2/2, най-често се има предвид 125 половини ноти в минута. От друга страна, на някои нотни текстове е отбелязано за каква точно нотна трайност се отнася темпото.

 

--------------------------

 

Та, аз мисля, че:

1. 11/16 = 11/8 е съвсем вярно по принцип, в смисъл, и в двете сигнатури можете да запишете каквото си искате, дори едно и също произведение.

2. Равенството не е вярно, ако нещо много удобно се пише и чете в 11/16, а напротив - неудобно е в 11/8.

3. Има компромисен вариант, в който темпото е такова, че еднакво добре могат да се ползват и двата записа.

Редактирано от Evtim Djerekarov

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата не е безсмислена,но още по-хубава ще стане,ако постнем музикални примери (по-добре от доказани автори) в дискутираните размери.Защото приомите са много различни.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Музика е комплексно понятие включващо редица елементи. Математиката е част от музиката (както са физиката, химията, психологията и т.н.).

Това което не сте отчели в написаното до тук е, че 11/8(16) освен, че описва размер в който има единадесет равни части, в практиката се свързва и с определен танцов груув (Копаница, Ганкино), който съдържа характерна вътрешна ритмична и акцентова структура. Затова 11/4 и 11/8(16) не е едно и също нещо.

 

В случая 11/8 и 11/16 са нещо като Times New Roman  и Arial - все букви с които ще напишем едно и също нещо - само изглеждат малко по различно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.