Jump to content
Българският форум за музиканти

  • 0
Baby Thomas

H&K Puretone - ревю, размисли, страсти и т.н.

Въпрос

Наскоро имах късмета да се сдобия с един доста як усилвател - Hughes & Kettner Puretone. Ще се опитам да напиша нещо като кратко ревю от гледна точка на пишман китарист и още по-пишман майстор, както и (по-късно) да добавя някакви семпли. Надявам се да се получи нещо интересно. :)

 

PureTone-03.jpg

PureTone-02.jpg

Усилвателят е доста нетипичен. Самото име Puretone загатва за това каква е концепцията му - перфектчен чист тон! За да постигнат това немците са отстранили всякакви гадости и вредни "екстри" - няма канали, няма превключванки, няма ривърби, няма луупове, няма нищо. Три врътки и тонове звук, това е! :)

  • Първият потенциометър е Growl и работи подобно на цъкалката Thick, налична при Vox NightTrain. Елиминира ЕКю секцията и добавя повече гейн и звукът става по-суров. Само че тук няма две твърди позиции, а ефектът може да се дозира. Един вид работи и като гейн контрол, ама не баш. Леко странно и нетипично, но в положителна насока.
  • След това има страндартен 3-лентов еквилайзер. Тук няма нищо странно. Звукът се променя в достатъчно голяма степен и звучи добре.
  • Последната врътка е Volume, поне така е надписан. За мен си е чист гейн контрол, но тъй като няма Master Volume е кръстен така. Докъм 20-30% звукът е сравнително чист, след това почва да криви малко. Над средата не съм го пускал, тъй като дори тогава си иска стадион! Много е силно! :)
  • На задния панел има една цъкалка тип attenuator, която има спорна полза (даже за мен е безполезна). Уж намаля изходната мощност на 80 и 50%, но на ухо разликата е доста малка. Примерно от 100% до 50% става толкова по-"тихо", че като мръдна Volume с половин деление и вече е пак същата сила на звука. Освен това ми се струва, че се появяват някакви дефекти в звука, когато е активирана опцията.
И това е то. Усещането да се свири с тоя амп е доста интересно. Все едно имаш още два волюм контрола в пръстите, всяко движенийце се усеща супер ясно. Ужасно е динамичен, в същото време звукът е много ясен. Предполагам е идеален за свирене с някакви буустърчета и драйв педали отпред. За мен е супер подходящ за неща като Ерик Клептън, SRV, Марк Нопфлър. Нямам представа дали е достатъчно чист за джаз феновете. За ритъм стъргалки с акорди 5-ци не е особено подходящ, но за някакви водещи линии/мелодии е невероятен. Вади ужасно различен звук според това как са нагласени контролите на китарата - сингъл адаптер или хъмбъкер, бридж или два заедно, волюма на самата китара - всичко е някак "преекспонирано", но в добрия смисъл! Супер лесно си личи като свириш недобре. :)

 

Усилвателя го купих за чист канал на другата ми (все още предстояща) покупка, от където ще използвам драйв и лийд канал чрез някаква все още неуточнена система за превключване. Ама да стигнем дотам...

 

За днес толкова. В следващите "епизоди" ще пусна някоя снимка на червата и евентуално интересни места в схемата, макар е не знам дали ще има интерес. По някое време ще гледам и да пусна аудио/видео материали (в момента е леко разпарчедисан), макар че на запис няма да се усети за какво става дума. Но все пак ще гледам да документирам! :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

7 отговори на този въпрос

Recommended Posts

  • 0

Ха честито, първо ! Със здраве както се казва и тапите за уши да са винаги подръка :)

Фторо, гледам с EL34 шишенца е и веднага се сещам за един тук съфорумец който  ми обяснява че само в 6"Х"6 ламбите е истината.

Давай някой запис да го опровергаем :) 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Честито за главицата!Веднага сравнявам с 18 ватовата tubemeister която имах.Като звучене това което чувам от тубата, понеже нямам възможност да чуя на живо puretone, доста си приличат по звук.Разликата е в крайните лампи на 18-ката са ЕЛ84 които доколкото знам слагат в по-маловатажните комбота и глави, а при 25 ватовата puretone са ЕЛ34, които слагат на по-мощни ампове и обикновено на Маршал.Странното е обаче че не е е много маршалски звука и на двете.Нито пък е Фендерски.Според мен Фендер и Пийви имат най-чист звук, като стандарт за чист звук на лампов амп.Там предимно ползват 6Л6.Сега най-чист е сигурно роланд джаз хорус, ама той е транзистор.

  Та има всичко необходимо в тези усилватели на H&K, обаче не са моя звук.На мен ми харесва, маршалския саунд за крънч, драйв и соло и фендерския клийн и крънч.Тоест горе долу класическия звук

   Дано на теб да ти харесва H&K ампа и да си го ползваш със здраве!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

^ Разликата си е сериозна като пробваш двата на живо. Puretone е друга бира. Съвсем различен е като концепция, начин на звукоизвличане и всичко. Майстера е "ширпотреба" така да се каже, направен е с идеята всеки да може да свири на него.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Heartman, нямат НИЩО общо двата ампа (освен табелката H&K)!
 
 
 
Втората част от ревюто ще бъде за изработката и червата на ампа.

Едно от първите неща, които се набива на очи по шасито (освен "цветомузиката", разбира се) е надписа "Made In Germany" отзад. Съответно е логично да се очаква сравнително добро качество на материалите и изработката. Разглеждан отвън ампът изглежда доста сериозно и солидно (и тежък ;) ), не се виждат ялови пластмаски/дъвении/ламаркинки. Дръжката е доста мощна и неслучайно по разни ревюта в нета пишат, че е едно от положителните неща. Което не е маловажно за глава 20 кила. В кашона има и калъф, който пасва идеално, мекичък е отвътре и изработката му е доста добра:
PureTone-01.jpg
 
Разглабянето е сравнително лесно, но трябва много да се внимава при ваденето на шасито да не се скъсат кабелчетата за "цветомузиката". С тоя термин определям прозрачния плексигласов преден панел, който е гравиран от бай Лазар и при включване всички надписи по него светват в светло синьо.
PureTone-03.jpg
Интересно е реализирано (светодиодите са по краищата на панела, невидими отпред) и е ефектно, но малко прекалено шаренко като за моя вкус сякаш. Няма такова значение, де, то това не свири. :)

Ето и самите модули, осигуряващи захранването на тази светлина, има два такива от двете страни на шасито (тук кабелчетата вече са извадени от куплунзите):
PureTone-06.jpg

Самото шаси е изработено от доста стабилен метал, а отгоре му има втори допълнителен хромиран слой, който покрива видимите части (отпред и отгоре).
PureTone-11.jpg

Използваните части (ключове, жакове и т.н.) са доста добри и изглеждат стабилно. Платката също е много добре направена - дебела, стабилна, със солидни писти (особено където са масите на филтриращите кондензатори). Нищо общо с китайския Fender Hot Rod Deluxe III например! Самите елементи по платката и извън нея също са качествени - има кондензатори WIMA, Mallory, филтриращите са F+T, повечето резистори са големи, доста от тях са с толеранс 1%. Проводниците също са доста стабилни, особено масите. Виждат се добре в т.нар. star ground:
PureTone-05.jpg

Трафовете са доста масивни и определено всяват респект! Ето сравнение с едни италиански трафове (inMADout) за 50W амп, които се водят сравнително качествени:
PureTone-12.jpg
Нищо общо с някои модели на Меса да речем. :)

Едно от странните неща е заземяването, което е просто една ламаринка точково заварена за шасито. Струва ми се, че не е много стабилно решение:
PureTone-07.jpg

Имаше и една леко съмнителна спойка, което за собствено успокоение ремонтирах набързо:
PureTone-09.jpg
Едната жица за отоплението беше на милиметър от анодното на сплитера. Попреместих кабелчето, така че да има по-голям запас за мърдане без да се избуши нещо. :)
 

Като цяло нещата са доста сериозни и лично аз съм доволен от материалите и изработката. Положителна страна е и използването на цокли + проводници за лампите, а не всичко да е на платка, както при повечето масово произвеждани ампове. От отваряните от мен марки усилватели (далеч не са много (10-15), но все пак) единствено Mesa & Peavey могат да се сравнява с този амп. Другите са доста доста далеко назад в класацията. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Не знам дали е толкова различен, но за мен H&K си имат свой звук който присъства в само в техните усилватели.

Изработката е добра, но вкрайна сметка е важен звука.

Не каза всъщност кефи ли те за това за което си го взел, а именно чистия канал?
И другото какво мислиш за EQ-то чийто корекции са доста зависими една от друга?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Много е добре, поне аз съм много доволен!

EQ-то си е стандартен тип. Върши чудна работа, корекциите са достатъчно дълбоки/широки.

 

 

 

Част трета на ревю-то е относно схемата и модификациите, които направих за момента.

 

Преди да го купя не знаех какво точно има вътре, тъй като никъде не се намираше схема. Имаше 2-3 снимки отвътре и туй-то. Предполагах, че е нещо в стил Fender Bassman/JTM45 и т.н. Не толкова конкретно като директен клонинг с едва ли не същите стойности на елементите, а по-скоро като концепция. Или поне частичен клонинг. Когато го получих, разглобих и разгледах се оказа, че е нещо съвсем друго, едва ли не никому непознато. Далеко съм от експерт по ламповите въпроси, но имам бая схеми свалени и разгледани и никъде не съм виждал такъв амп. Топологията е следната:

  • Input Stage
  • Gain stage, който има гейн контрол на входа (оригинално се казва Volume, както споменах);
  • Стандартна трилентова EQ секция, но с добавен още един потенциометър (Growl), който позволява да се дозира доколко тя ефектира сигнала;
  • Странен сплитер;
  • Стандартна крайна секция (катодно биасната);
  • Изходен траф с една включена намотка (8 ома) и един допълнителен терминал, който най-вероятно е за 4 ома (няма надписи);
  • Нещо като атенюатор, който има on-on-on щракалка и два резистора.
Тук-там има различни и странни спрямо "типичните" стойности на елементите, срещани в други ампове, но тотално различните неща са EQ-то и сплитера.

 

EQ-то е с типична за Фендър/Маршал структура, но с променени стойности на елементите + споменатия вече Growl:

PureTone-18.jpg

В едната крайна позиция на Growl потенциометъра EQ-то действа съвсем нормално. В другата крайна то е елиминирано, съответно има и доста повече гейн (EQ-то намаля 10-тина пъти гейна). Така че може да се използва за нещо като гейн контрол, но звукът се променя - става по-суров и "нешейпнат". Както споменах - сходно е на цъкалката "Thick", която я има при Vox Night Train, но тук има и дозиране на ефекта.

 

Другото странно е сплитера. Някакъв тип LTPPI, ама доста разбалансиран и с малко чаркове:

PureTone-19.jpg

На "горния" изход сигнала е по-силен, но след двете крайни лампи разлика почти няма. Супер непонятно ми е защо е конструиран така и как на изхода няма толкова голям дисбаланс. Не е от лампите - сменях и сплитера и крайните (които са мачнати).

 

Последната дивотия е атенюатора, който за мен не върши почти никаква работа и беше разкаран. Фабричното свързване е нещо такова:

PureTone-20.jpg

 

Отвора за суича влезе в употреба за другата модификация, която направих - PPIMV, която върши отлична работа! Изглед отвътре и отвън:

PureTone-16.jpg

PureTone-14.jpg

По принцип трябваше да сменя двата резистора с нещо около 270к, но нямах под ръка и монтирах оригиналните. Резултата обаче ми хареса и се отказах да ги сменям. С добавянето на потенциометъра наблюдавания преди кросоувър дисторшън намаля малко, а при положение на монтирания MV на 80% дори напълно липсва. Нормалните за свирене на репетиция нива са между 60 и 80%, взависимост от това колко гейн е пуснат от преампа. На 100% е твърде силно, трябва да се ходи на стадион. :)

 

Остава по-натам да направя някакъв FX Loop тип interrupt style.

 

Ето и снимка на хартисалите чаркове... :P

 

PureTone-17.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0

Както се казва, най-важната част на секи лампов амп е свинската опашка :)

Дай некой семпъл де че чичо ти Сънчу токувиж метнал темата в Изработка и ремонт :)

Иначе пак поздравления за ампа, четох тия дни малко за него и големо фалене пада...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.