Към съдържанието


Снимка

Всичко за дигиталните пиана


  • Please log in to reply
2 отговора на тази тема

#1 CyberGene

CyberGene

    Неспасяем

  • Mods
  • 3332 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:пиано

Публикувано 14 януари 2016 - 15:30

Идеята на тази тема е да се събере на едно място информация за дигиталните пиана, която да помага да се вземе по-информиран избор при закупуване на такъв инструмент. По темата е писано много из форума, но никога нищо не е било обобщавано и събирано на едно място и като резултат често се задават едни и същи въпроси. Аз получавам много въпроси на лични съобщения и реших, че няма да е зле да събера всичките си досегашни разсъждения и препоръки на едно място. От такава гледна точка, темата поне на първо време ще съдържа по-скоро моето субективно мнение и препоръки. Все пак желанието ми е да стават конструктивни дискусии, така че да се избегне този субективен елемент. Ще се опитам да поддържам актуална информацията в този първи пост, за да могат хората да отворят темата и без да трябва да я прочетат цялата и да задават едни и същи въпроси, да могат най-отгоре да намерят отговор например на въпроса "Какво дигитално пиано до 1000лв да купя".
 
------------------
 
Основни положения
 
Що е то дигитално пиано?
Еднозначна дефиниция трудно може да се даде, но общото между повечето дигитални пиана е, че имитират акустично пиано, за разлика например от един чист синтезатор, на който основната функция е генерирането на разнообразни електронни звуци. Разбира се съществуват хибридни инструменти, които съчетават много функции - синтезатори, аранжори, работни станции, семплери, контролери и т.н., които наред с всичко друго имат характеристики и на дигитално пиано, но за това после.
 
Какво е характерно за дигиталното пиано?
Основните характеристики на дигиталните пиана, които ги правят приемлива алтернатива на акустичите им събратя, са клавиатура, звук и поведение.
 
Клавиатурата на акустичното пиано е сложен механизъм, при който клавишите "изхвърлят" чучке, което удря струна. Самото чукче има известна маса, която дава усещането за инертност при натискане на клавиша и позволява доста фин контрол над динамиката. Също така клавишът има значителен ход. Затова и клавиатурите на пианата най-често са определяни като "тежки" или "твърди" (за разлика от синтезаторите, при които клавишите са много леки, почти нямат инертност и са с по-плитък ход). Тъй като дигиталните пиана нямат струни, клавиатурите им обикновено представляват някаква механика, която създава усещането за изхвърляне на чукче и инертност.
 
Звукът на акустичното пиано е силно разпознаваем и затова едно дигитално пиано трябва да го пресъздава възможно най-качествено, тъй като това е основният му звук, а в някои случаи единственият звук, с който разполага. Това го отличава от синтезаторите, при които фокусът е върху разнообразието от звуци, без да се отделя специално внимание на един от тях в чак такива детайли.
 
Поведението на едно акустично пиано е резултат от сложното му устройство и различните механични и акустични взаимодействия, които възникват при свирене. Например върху повечето струни на пианото има демпфер (заглушител), който се отделя от струната само когато съответния клавиш е натиснат, за да позволи на струната на вибрира, след което - при отпускане на клавиша - заглушава струната. Същевременно акустичните пиана имат педал, който повдига всички демпфери. Ако започнете да свирите в този момент, звуците на всички натиснати клавиши се наслагват дори и след като са отпуснати. Също така свободните струни резонират вследствие на съвпадение на собствената им честота на трептене с тази на звучащите други струни и техните хармоници. Това създава много специфична и уникална звукова картина. Има още много подобни феномени, за които ще се говори по-долу. Накратко казано, акустичните пиана притежават много сложно поведение, което изисква задълбочен анализ, за да бъде пресъздадено в електронен вид, затова и дигиталните пиана се отличават от другите електронни клавишни инструменти по степента, в която всички тези детайли биват реализирани.
 
Видове дигитални пиана
 
В зависимост от предназначението си, външния вид, функциите и т.н. дигиталните пиана са най-различни видове, като по-разпространените видове са:
 
Стейдж пиано (stage, също slab) - най-характерното за тези пиана е, че нямат вертикален корпус и крака, а са просто една дълга хоризонтална клавиатура. Както показва и името, те са предназначени за професионална употреба на сцена, затова е необходимо да са преносими, обикновено се разполагат върху допълнителна стойка (примерно тип "кръстачка") и се включват към външно озвучаване и монитори. Обикновено са концентрирани около пресъздаването на акустични и електроакустични пиана (Fender Rhodes, Wurlitzer, Clavinet), като могат да съдържат повече или по-малко допълнителни звуци като органи, падове, стрингове, синтезирани звуци и т.н. Предлагат доста богат набор от ефекти и функции, смесване на звуци, запаметяване на регистрации и т.н. Повечето са с пълен диапазон на клавиатурата (88 клавиша), но има и по-малки. Макар че не е правило, голяма част от стейдж пианата не са най-добрата имитация на акустично пиано, например клавиатурите са по-леки и неградуирани, типичното акустично поведение не е напълно пресъздадено, нито е толкова детайлно.
nord_stage_88ex_angle1.jpg
 
 

 

Портативно/компактно пиано - разликата със стейдж пианата не е голяма и могат да бъдат открити по сайтовете и в категориите за стейдж пиана. Външният вид отново е компактен, плоска клавиатура без вертикален корпус и крака. Обиккновено имат вградени високоговорители, насочени са по-скоро към непрофесионална употреба, затова имат доста по-малък набор от звуци и функции, като залагат предимно на акустично пиано, електрически пиана, органи, клавесин и т.н., ефектите са много по-малко. За повечето от тях се продават допълнително специално проектирани за модела дървени стойки с педалиера, които ги правят достатъчно красиви и естетични на външен вид. Пак без да е правило, тези портативни пиана обикновено се доближават повече до акустичните пиана като клавиатура, звук и поведение.
10329824_800.jpg

41hNDoKvmQL._SX300_.jpgсъщото с добавена допълнителна стойка и педалиера. 

 

Домашно пиано - това са дигитални пиана с цял голям корпус, който включва клавиатура, вертикален корпус с крака, педали, високоговорители, Тъй като се сглобяват на място и не могат лесно да бъдат пренасяни, обикновено се ползват вкъщи. Като клавиатура и поведение могат да се доближават най-много до истинско акустично пиано, а дори и като външен вид.
 A2AEBE7AB29B4F288BF885C821BC6375_12076.j

Пиано (MIDI) Контролер - това обикновено са клавиатури, които изглеждат като стейдж пиано, но нямат вграден звуков генератор и съответно не могат да се използват самостоятелно. Те трябва да се свържат с компютър или тон-генератор (синтезатор), за да произведат звук, т.е. те се ползват само като управляваща клавиатура.
 maudio_keystation88es.jpg

Други клавишни инструменти с функции на дигитално пиано - в тази категория спадат най-различни други клавишни инструменти, които имат клавиатура с хамър-механика (или поне пълноразмерни клавиши с по-дълбок ход и по-стегнати пружини) и добър звук на пиано - аранжори, работни станции и т.н. Цената на тези инструменти е доста висока и обикновено хората, които ги купуват, знаят за какво ги купуват, така че няма нужда да се разпростираме върху тях.

 

Клавиши и механизми

 

Като правило повечето дигитални пиана имат хамър-механика (hammer action keyboard). Това означава, че клавишите използват сравнително сложни механизми с тежести, за да се доближат до усещането на истинските пиана. Това ги различава от останалите механизми, например тези при синтезаторите, които имат пружини. Пружината оказва константно съпротивление при натиск, което за съжаление не създава инерциален момент в клавиша. С други думи, когато имате клавиш с пружина, вие може да го натиснете с голяма сила, но точно преди той да достигне дъното да го отпуснете и така силата, с която сте го натискали до този момент изобщо да не бъде засечена. Вместо това, при истинските пиана и хамър-механиките на дигиталните пиана, клавишът изхвърля тежест, която е свързана с лостов механизъм към клавиша и така когато вие го натискате, има не само статично съпротивление, но и динамично, зависещо от масата на изхвърляната тежест. Когато се засили тежестта, тя придобива инерция и продължава да се движи, дори и да отпуснете клавиша, преди да е стигнал дъното. Като резултат хамър-клавишите предлагат несравнимо по-добър контрол над динамиката. Разбира се има и недостатък и той е, че за да се свири бързо и виртуозно, се изисква доста повече сила, в сравнение с една лека клавиатура с пружини.

 

Важно: клавиатурите с хамър-механика са сравнително скъпи и затова в най-ниския ценови клас (под 700-800лв) се предлагат дигитални пиана, които не са с хамър-клавиатура. За да се спечелят клиенти, се слагат подвеждащи определения като "weighted action" или "piano-style action" и т.н., но всъщност става дума за обикновени клавиши като на синтезатор - с пружини. За мен лично тези клавиатури са абсолютно неприемливи за човек, който иска да се занимава с типичен пиано репертоар и изобщо за нещо, което се ракламира като заместител на пиано. Ако искате приемлив заместител на акустично пиано, изберете клавиатура с хамър-механика (hammer-action)

 

To be continued...



#2 a_c_

a_c_

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 102 Мнения:
  • Gender:Female
  • Инструмент:ПИАНО

Публикувано 07 август 2016 - 13:54

Ямаха имат много интересни функции в последните си модели CVP 701 и другите след него модели имат един много хубав бутон score. Този бутон ти позволява на всички демо песни да четеш нотите на екранче на инструмента. Да упражняваш лява или дясна ръка или двете. Да свириш в твоето темпо, като ако сбъркаш нота не ти дава да продължиш. Някои от тях имат и оркестров акомпанимент.  Има и функция да свириш в определено темпо и те оценява колко си успял да изсвириш от партитурата. С юсб може да се зареждат миди файлове на ноти, които свириш и така да ти помагат при разчитане. Има и функция да оцени как си се справил. Това е много ценно за малки деца да им поддържа интереса и да ги следи да се научат да четата ноти правилно, особено ако родителите им не четат ноти и не могат да им помогнат. 
Същата функция ти позволява като си свириш и се запишеш да ти изкарва нотите на това, което си изсвирил преди малко и то в доста добър вид. Супер впечатлена съм от тази функция. Може да се каже, че това копче обезмисли по-голямата част от живота ми и образованието ми. Но все пак се радвам, че го има :) 
CVP 701 и цялата им серия 700 е с хубави клавиатури с , които са едни от най-актуалните технологии в момента. Същата като на клавинолите от серията CLP 535, 545, 575. В смисъл, че клавиатурата е достатъчно добра, ако човек иска да се занимава с класическа музика и свирене на пиано. А отделно самия инструмент може да разшири кръгозора и звуковите представи, свиренето в различни стилове, импровизация, дори собствени композиции. 

Същата функция я има и в YDP V240.  Но клавиатурата им не е чак толкова добра. 
 



#3 a_c_

a_c_

    Редовно навъртащ се

  • Members
  • PipPipPip
  • 102 Мнения:
  • Gender:Female
  • Инструмент:ПИАНО

Публикувано 27 август 2016 - 21:19

Днес имах възможност да разгледам yamaha DGX 660 и бях изненадана, че и тя има функция бутон score. Този бутон ти позволява да видиш нотите на всички демо песни в синтезатора, който на всичкото отгоре е със хубава твърда клавиатура. Има възможност да те изчаква и да продължава едва, когато натиснеш правилните ноти. А на всичкото отгоре може да вкараш във миди формат ( написан на сибелиус примерно) партитура на произведението, което свириш и  да гледаш нотите от екранчето и да те проверява дали си го разчел правилно. Може да настроиш лява ръка ли само да свириш и да те следи какво правиш или дясна или и двете заедно.  Не знам, за вас, но аз мисля, че това е една много добра функция и може да помогне на много начинаещи или не съвсем начинаещи пианисти. В демо песните има и доста пиеси в различни жанрове и това би могло да даде на младите пианисти много ценна информация. В крайна сметка сме в 21 век и вече не е достатъчно да си само добър класически пианист, трябва да можеш да свириш и различни стилове примерно рок или боса нова. Ех защо ги нямаше тези работи аз като бях на 15 :) 






0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни