Jump to content
Българският форум за музиканти

Метричен дисонанс


Recommended Posts

Много често съм чувал в най-различни типове музика едно особено акцентиране, при което (само като един пример) музиката си е 4/4, но се свирят едновременно един срещу друг повтярящи се мотиви с различна дължина, създаващи временно усещане за промяна на метрума, да кажем един мотив от 5 ноти 16-тини, които се повтарят, изсвирен срещу мотив от 4 ноти 16-тини, които се повтарят. Всичко това остава в рамките на 4/4, но се получават едни шаблони на разминаване, които са доста интересни. Или пък свирене върху 4/4, но реално се акцентира да звучи като 15/16 и то в един момент след няколко такива такта се намества отново, ако ме разбирате какво искам да кажа :)

 

Та това си имало термин, който се нарича "метричен дисонанс" и попаднах съвсем по случайност на един сайт, където е обяснено и където има доста други интересни анализи, за тези, които се интересуват от теория:

 

Formal Functions of Metric Dissonance in Rock Music

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както се казва, един пример е по-силен от хиляда думи и парчето на King Krimson показва перфектно всичко това! :) Мерси!

 

П.П. Чудя се дали не е по-правилно на български да се каже "метрумен дисонанс"?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   ^^^ Много интересен сайт.

   В книгите на Bert Ligon тези неща са описани като "ритмично разместване", "полиритъм", делене на такта на ритмични групи, синкопиране, Ритмична модулация, акценти и артикулации, умение да се свирят фрази "над тактовата черта" и др. И са дадени десетки примери.

   Леко ме смущава думата "дисонанс", употребена в дефиниция за композиционна техника. Но щом така е прието... в този сайт. Това са публикации, които служат на авторите за придобиване на научни степени. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Може да се нарече всяко от тези неща (делене на така на групи, полиритмия, модулация, синкопи), но от друга страна всяко от тях обхваща и други явления и не е задължително описания от CyberGene ефект.

 

Не знаех, че го наричат 'метричен дисонанс', но много добре разбирам за кое говори - чувал съм го на не едно място (вкл. King Crimson).

 

'Дисонанс' не ме смущава като дума въпреки общоприетото значение - може и ритмично съчетание да 'не звучи'. (Въпреки че то баш си звучи, но и някои хармонични дисонанси звучат гот : ) Някои форми на метричния дисонанс имат общо със сумирането на хармонични трептения от физиката (или явлението 'биене', което всички използваме при настройване с флажолети или при ефекти като хорус) - само че приложено не за звуковата честота, а за под-звуковата на ритъма...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

dmc_reduced.jpg

    Като говорим за ритмика ето още един пример за изненадваща композиционна техника на великите. 

    Ако приемем, че първата нота от интродукцията на Drive My Car на Битълс е на първо време в 4/4 размер, то вторият такт трябва да е 9/8, а от третия нататък пак 4/4. Малко трудничко за броене.

   Скоро правихме кавър на това парче и с барабаниста решихме да ползваме втори вариант. Той удря четири палки (четвъртини) за начало, а аз започвам интрото на 4-то слабо време. И всичко си идва на място.

   После от любопитство потърсих коментари в Нета и открих, че главният редактор на списание Guitar Player го е обяснил по същия начин.

http://www.guitarplayer.com/artist-lessons/1026/play-it-right-drive-my-car/48202

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна е и интродукцията в E.G.Blues на Мецофорте. В първата половина на интрото свирят повтарящ се мотив, на който най-високата нота е на силно време, след което правят някакво разместване и идва на слабо:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   Разкош! Обръщат такта може би на два пъти в началото. На студийния запис. 

За мен е интересно солото на Dave O'Higgins (sax) с леко outside свирене, но докато не го нотирам не мога да кажа какво е, пък е и за друга тема. На 1:47 на студийния запис. Според мен темата трябва да бъде "Важността на четвъртия такт в блуса". Предполагам, че е side-slipping.

https://youtu.be/wVb4C3ECWLw

Докато на това живо изпълнение не е така. 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полиритмия е коректният термин в музикалната теория - едновременната употреба на два или повече различни ритъма, които са в конфликт. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е полиритмия. Полиритмия, както показва и името, е свирене на различни ритми едновременно, например триоли срещу осмини, а тук става въпрос за еднакъв ритъм, но различно акцентиране/групиране - например осмини срещу осмини, едните групирани по 4, другите по 5, като и едните, и другите осмини са с еднаква трайност. Вероятно полиметрум би било по-точно определение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полиритмия, полиметрум, крос - ритъм, полипулс, ритмичен дисонанс или пък хемиола.

Терминологичната паяжина е дебела и сръчно изплетена.Струва ми се ,че фокуса е в

това дали фигурите които изграждат като цяло картината са с еднаква или различна

дължина.Иначе и Mehldau по темата.

 

http://www.bradmehldau.com/rock-hemiolas

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.