Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Много често съм чувал в най-различни типове музика едно особено акцентиране, при което (само като един пример) музиката си е 4/4, но се свирят едновременно един срещу друг повтярящи се мотиви с различна дължина, създаващи временно усещане за промяна на метрума, да кажем един мотив от 5 ноти 16-тини, които се повтарят, изсвирен срещу мотив от 4 ноти 16-тини, които се повтарят. Всичко това остава в рамките на 4/4, но се получават едни шаблони на разминаване, които са доста интересни. Или пък свирене върху 4/4, но реално се акцентира да звучи като 15/16 и то в един момент след няколко такива такта се намества отново, ако ме разбирате какво искам да кажа :)

 

Та това си имало термин, който се нарича "метричен дисонанс" и попаднах съвсем по случайност на един сайт, където е обяснено и където има доста други интересни анализи, за тези, които се интересуват от теория:

 

Formal Functions of Metric Dissonance in Rock Music

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

The Gateway To Rhythm(Konokol) -силно го препоръчвам по въпроса.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както се казва, един пример е по-силен от хиляда думи и парчето на King Krimson показва перфектно всичко това! :) Мерси!

 

П.П. Чудя се дали не е по-правилно на български да се каже "метрумен дисонанс"?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   ^^^ Много интересен сайт.

   В книгите на Bert Ligon тези неща са описани като "ритмично разместване", "полиритъм", делене на такта на ритмични групи, синкопиране, Ритмична модулация, акценти и артикулации, умение да се свирят фрази "над тактовата черта" и др. И са дадени десетки примери.

   Леко ме смущава думата "дисонанс", употребена в дефиниция за композиционна техника. Но щом така е прието... в този сайт. Това са публикации, които служат на авторите за придобиване на научни степени. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Може да се нарече всяко от тези неща (делене на така на групи, полиритмия, модулация, синкопи), но от друга страна всяко от тях обхваща и други явления и не е задължително описания от CyberGene ефект.

 

Не знаех, че го наричат 'метричен дисонанс', но много добре разбирам за кое говори - чувал съм го на не едно място (вкл. King Crimson).

 

'Дисонанс' не ме смущава като дума въпреки общоприетото значение - може и ритмично съчетание да 'не звучи'. (Въпреки че то баш си звучи, но и някои хармонични дисонанси звучат гот : ) Някои форми на метричния дисонанс имат общо със сумирането на хармонични трептения от физиката (или явлението 'биене', което всички използваме при настройване с флажолети или при ефекти като хорус) - само че приложено не за звуковата честота, а за под-звуковата на ритъма...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

dmc_reduced.jpg

    Като говорим за ритмика ето още един пример за изненадваща композиционна техника на великите. 

    Ако приемем, че първата нота от интродукцията на Drive My Car на Битълс е на първо време в 4/4 размер, то вторият такт трябва да е 9/8, а от третия нататък пак 4/4. Малко трудничко за броене.

   Скоро правихме кавър на това парче и с барабаниста решихме да ползваме втори вариант. Той удря четири палки (четвъртини) за начало, а аз започвам интрото на 4-то слабо време. И всичко си идва на място.

   После от любопитство потърсих коментари в Нета и открих, че главният редактор на списание Guitar Player го е обяснил по същия начин.

http://www.guitarplayer.com/artist-lessons/1026/play-it-right-drive-my-car/48202

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна е и интродукцията в E.G.Blues на Мецофорте. В първата половина на интрото свирят повтарящ се мотив, на който най-високата нота е на силно време, след което правят някакво разместване и идва на слабо:

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   Разкош! Обръщат такта може би на два пъти в началото. На студийния запис. 

За мен е интересно солото на Dave O'Higgins (sax) с леко outside свирене, но докато не го нотирам не мога да кажа какво е, пък е и за друга тема. На 1:47 на студийния запис. Според мен темата трябва да бъде "Важността на четвъртия такт в блуса". Предполагам, че е side-slipping.

https://youtu.be/wVb4C3ECWLw

Докато на това живо изпълнение не е така. 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полиритмия е коректният термин в музикалната теория - едновременната употреба на два или повече различни ритъма, които са в конфликт. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е полиритмия. Полиритмия, както показва и името, е свирене на различни ритми едновременно, например триоли срещу осмини, а тук става въпрос за еднакъв ритъм, но различно акцентиране/групиране - например осмини срещу осмини, едните групирани по 4, другите по 5, като и едните, и другите осмини са с еднаква трайност. Вероятно полиметрум би било по-точно определение.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм осмислил коректно поста ти и съм останал с друго наум. В такъв случай е полиметрия

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полиритмия, полиметрум, крос - ритъм, полипулс, ритмичен дисонанс или пък хемиола.

Терминологичната паяжина е дебела и сръчно изплетена.Струва ми се ,че фокуса е в

това дали фигурите които изграждат като цяло картината са с еднаква или различна

дължина.Иначе и Mehldau по темата.

 

http://www.bradmehldau.com/rock-hemiolas

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Еха, колко интересна статия от мой много любим музикант! :) Мерси!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.