Jump to content
Българският форум за музиканти

Маками


Recommended Posts

Здравейте, колеги!

Има ли запознати с темата? Какво изучавате в музикалните училища за макамите? Освен Хиджаза, кои маками се ползват по нашите ширини?

С удоволствие очаквам коментарите ви, а най вече повече инфо по темата!!!

Неотдавна ми показаха един и драснах няколко такта, върху един акорд (Gm)... Ако се заиграе човек, може да вкара всички тонове, стига да са в определена фраза! 

Не се препоръчва слушането.... Може да увреди слуха на някого?! :slap:

https://soundcloud.com/kirilsat/arabic-maqam

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Честно казано, не знам нищо за макамите, но темата определено ми е интересна и ще я следя, пък може и да запиша нещо, ако информацията ми влезе в главата. Освен записи, би ли могълда кажеш нещо теоретично?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хиджаз

re-xitzaz.gif

Гръцки песни с тази скала:

- Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι 
- Τα λερωμένα τα άπλυτα 
- Το πλαστό το πασαπόρτι 
- Ξημερώνει και βραδιάζει 
- Έλα απόψε στου Θωμά 

 

 

Усак

re-ousak.gif

Песни с Усак:

- Ο καπετανάκης 
- Το βαπόρι από την Περσία 
- Αυτή η νύχτα μένει 
- Αλάνα 
- Θα σου φύγω

 

 

 

Зампах

re-sampax.gif

Песни със Зампах:

- Αιβαλιώτικο 
- Κάβουρας 
- Βρήκα την πόρτα σου κλειστή 
- Τα παιδιά της γειτονιάς σου 
- Κάτω στον Πειραιά(εισαγωγή) 

 

 

Ниавент

la-niabent.gif

Песен с Ниавент:  Έμαθα πως είσαι μάγκας

Лесно се намират в Ю Туб по заглавието

https://www.youtube.com/watch?v=J3VqzjMbh_4

Знам и още една:                          Нигриз C D Eb F# G A Bb C

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много благодаря на чичо Митко!

Такава беше идеята на темата!

Съжалявам, че не пуснах темата преди празниците.... Като пропуснем Хиджаза, почвам да ги разцъквам!

 Основната скала, в която свира е G, #G, #A, B, D, #D, F - не знам как се казва, но се ползва често ...  На места добавям и чужди тонове!

Държа само Gm , но може да се добавят #A, B и други акорди!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   Здравей, Кирил. 

   Три години преподавах "стандартна" китара в Солун. Те я наричаха "джаз", защото се базира на мажорната скала и нейните ладове. Като свирех по нощните заведения открих, че песните им са "модални". Тяхната музика се базира на макамите. Те придават на мелодиите и хармониите много различни настроения и емоции. Стана ми интересно и си купих техни книги с описанията им. В Нета има всичко. Наричат ги 

λαϊκοί δρόμοι : лаики (народни) и дроми (пътища, но те ползват тази дума за скали или гами). 

  Твоята скала я написах по начина G, Ab, Bb, Cb, D, Eb, F, за да са ясни поредните степени и интервалите помежду им, както и хиатуса (тон и половина) в случая между съседните степени Cb и D. Потърсих малко и я открих тук.

http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%BB%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%BF%CE%AF_%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CE%B9

11 макама. Но по-точно тук. В Карсигар.

http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BD%CF%84%CE%AF

82cdd16e39793cb5f349301fad76bd84.png

   Това е Карсигар от Ре. Ако я изсвириш от Ми (втората степен) се получава твоята скала, но свирена от Ми. Наизустяваш я от Ми и я транспонираш от Сол. Сигурно си има собствено име, но нямам време да го търся.

Поздравления за хубавата тема!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата, започва да става интересна, благодарение на travelcaster2 , но явно нещата са предимно на гръцки! Чувал съм, че макамите се изучават по-подробно в руските муз. училища?! Ако ми попадне нещо, ще го сдподеля!

Мога да споделя, чисто практически впечатления...  При една и съща хармония, можеш да свириш на "два езика" - стандартна скала или маками. Преходите между тях, изискват определено време за адаптация! Същото, като смяната на езици в разговора. Поне при мен е така... За да го приемеш за нормално, трябва да си запознат с "езиците" - сиреч, да имаш нужната музикална култура!

Също така, смятам че Хиджаза е в основата на всичко! Първите 4 тона от този макам, са много характерни като звучене и интервали

. Ако вземем Am, то на определени места можем да добавим 4-те тона от E, D, C Хиджаз, но сме задължени, в края на фразата, да се върнем на тона Ла или на друг, "сигурен" тон от скалата на Am. В едно "коляно", могат да се съчетаят всички комбинации на Хиджаза, които споменах, като в края завършим в скала Am.

Това е моята "топла вода" , но как се обяснява теоритично, не ми е ясно?!

Май много глупости написах, но ако имам време, ще се опитам, да дам примери с кратки записи?!

С голям интерес очаквам такива и от други колеги!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Постовете от тази тема не се показват в рубриката "Нови мнения", не знам защо. Може би затова не се включват и други колеги от 35000 членове.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз го забелязах, още с пускането на темата, тя не се показа горе в дясно, като нова тема...

Преди да я пусна, търсих с търсачката, за да не дублирам и евентуално, да прочета това, което ме интересува. Оказа се, че не е пускана подобна тема и изненадващо VIP колеги,  живо се интересуват и имат познания в областта!

Иначе, за макамите, ние- китаристите сме ограничени от евро-темперирания строй...  Търсих видеа, в които показват, как чрез повдигане на струна (примерно) можеш да "докараш" звученето на ориенталските инструменти, но не попаднах на подобни.  След доста четене разбрах, че в голямата си част, макамите не са достъпни за нашия инструмент?!

Въпросът ми е , какво можем да изсвирим?

Нека му направим подробен разбор и нека го изсвирим, дори само като скала!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чичо Mитко, макамите във вида, в който си ги представил горе, могат ли да се транспонират без да си променят имената или в тази музика името на макама означава едновременно неговата структура и основен тон?

 

Опитах се, да направя (надявам се, без грешка) една сравнителна графика, за онагледяване на приликите и разликите между старите ладове на мажора и макамите, които споменаваш в първия си пост. Всичко съм написал от Ла, за да може да се сравнява, а вероятно има и някои диатонични некоректности, които биха могли да се оправят (понеже на графиката един и същи тон ще седи на една позиция по вертикала, без значение, дали ще го кръстим Eb или D#.

 

Искам да те питам нещо интересно и за Зампаха, видях, че на твоите ноти, осмият тон не е началният РЕ, а е Ре Диез. Това прави гамата не точно седемтонна, а в записите( до колкото съм слушал правилно), понякога осмият тон се свири и като "чисто" РЕ. Това означава ли, че тонът РЕ Диез може да се свири по желание, в зависимост от желаният ефект и фразата, или задължително се свири като Ре Диез, щом е 9-ти тон. Това повдига и въпросът, тези маками могат ли да се свирят в колкото октави си искаме, или е традиционно прието, да се свирят по-скоро в една октава?

 

Заради тази особеност на зампаха, осмият тон съм нарисувал в скоби.

Ако не съм объркал нещо, УСАК трябва да съвпада с фригийски лад.

 

Old_and_Makam_Greek_zpsewwmsbf3.png

 

Забелязах, че в строежа на повечето от тези маками, съвсем не се спазва тетрахордовия строеж на старите ладове и често в един макам има повече от две "полутонови" стъпки.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Макамите могат да се свирят във всички тоналности. Зависи от автора или изпълнителя. 

2. Има значение дали е C# или Db. Те се отнасят към основния тон като СТЕПЕНИ. При Йонийския е грешно седмата степен да пишеш Ла бемол, защото тя е Сол диез. Голяма септима от Ла възходящо е Сол диез, а Ла Ла бемол е умалена октава.

При Лидийския е повишена четвърта степен, а не както при теб умалена пета. И т.н.

3. Зампаха според някои автори има 2 разновидности. С Ре или с Ре бемол (в случая осма степен, но не и с двете). Не виждам да съм писал Ре диез... За октавите не знам.

4. Усак е същият като Фригийски.

 

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Диатонически грешки в картинката има много. Идеята й не е да са коректни от тая гледна точка, а визуално да сравнява гамите, въпреки, че не е проблем, да я оправя.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Макамите са микротонални. В оригиналния си вид някои степени не съответстват на нито един тон от нашия звукоред.

Обсъждали сме в теоретичния раздел макамите и търсачката би трябвало да покаже някои резултати.

 

Като ресурс препоръчвам следния сайт: http://www.maqamworld.com/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   Богати ресурси. Но моето мнение е, че сме далеч от арабската музика с тези четвърт тонове. Синтезаторите могат да се настроят, но китарите - не. По-близо сме до гръцката душевност и култура, а показаните от тях маками, заедно с песните в които са ползвани биха помогнали чисто практически. Мисля, че такава беше идеята на темата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря на чичо Митко за информацията и на Евтим за визуалното представяне на нещата. Оказа се, че в българския фолклор тези скали са сериозно застъпени и познати... Особено ЗАМПАХ! Той се среща често при импровизациите...

Драснах няколко такта, като оставих и само акомпанимент за евентуални желаещи!

Ла  Мажор,140 BPM, ЗАМПАХ!

https://soundcloud.com/kirilsat/zampah

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предвид забележките на чичо Митко и някои мои технически грешки в горните постове, пускам нова, коригирана и допълнена диаграма, която сега включва и карсигар. Ако откриете грешки, казвайте.

 

Old_and_Makam_Greek2_zpsllok5lrl.png

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.