Jump to content
Българският форум за музиканти

jordanp

Неравноделен метроном?

Recommended Posts

Знаете ли дали съществува такъв софтуер метроном, който може да отчита неравноделни рамери? Например, искам да отчета 7/8 като аз си избера, дали да е с първо или трето удължено време.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Винаги можеш да си наредиш 5-6 MIDI събития в кой да е DAW. ;)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Знаете ли дали съществува такъв софтуер метроном, който може да отчита неравноделни рамери? Например, искам да отчета 7/8 като аз си избера, дали да е с първо или трето удължено време.

Метронома е вариант на часовников механизъм. Апропо, понятието "Удължено време" е простотия написана по Соц. учебниците и книгите издадени от Професори и други (сигурно и сега още пишат подобни дивотии нашите "Професори").

При всички DAW (Дигитални Аудио Работни Станции като:  Cubase, Logic, Pro-Tools, Sonar...) както, нотописни и много други програми, може да направите подобна сигнатура (7/8, 11/16 ... ) и какво ли не. Така нареченото "удължено време" се нарича "три-временна група" защото метронома брои в 7/8 например: 2 + 2 +3 което прави 7. Тук веднага задавам въпрос на нашите "Професори" - колко дълго е "удълженото време": 2 часа, 5 минути, от София до Пловдив или от Пирдоп до Златица...?

Edited by Vacheto
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

А ако трябва да се тактува (7/8 примерно), как се прави? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

7/8 има 7 осмини ноти (7 времена като всяко време е по 1 осмина нота), които се групират в 3 дяла, (2+2+3). Тъй като третият дял съдържа 3 осмини ноти, то той се явява като удължен дял. При отмерване и тактуване ние всъщност отмерваме броя на дяловете, като броим на 3 и задържаме ръката на третия удължен дял.

Vacheto е прав, няма удължено време, защото всяко време е с трайност 1 осмина нота. Тоест, седемте времена са равни помежду си по трайност. Но има удължен дял, който се получава при групирането на тези осмини в дялове.

Определението за 7/8 е, че това е 7 временен, 3 делен, неравноделен тактов размер. Нарича се неравноделен тактов размер, защото дяловете му не са равни. Третият дял е удължен.

Edited by JUPITER
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Определението за 7/8 е, че това е 7 временен, 3 делен, неравноделен тактов размер. Нарича се неравноделен тактов размер, защото дяловете му не са равни. Третият дял е удължен.

 

:)

 

По соц-време терминологията беше "едикакво си с удължен едикой си дял" ; след 1990-та, удълженият дял започнаха да го наричат "дълъг", а от доста време насам пак започнаха да си го наричат удължен, но каквото и да е - става дума единствено за дял, а не за време, защото примерно 5/8 е 5-временен двуделен размер с втори удължен/дълъг дял, 7/8 - 7-временен триделен размер с първи (или трети) удължен/дълъг дял, 9/8 - 9-временен четириделен размер с втори (или четвърти) удължен/дълъг дял и т.н. ако продължим по другите нашенски размери, които си ги имаме в изобилие. Те и затова се наричат неравноделни, а не неравновременни. ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

защото примерно 5/8 е 5-временен двуделен размер с втори удължен/дълъг дял,

 

 

Както споменах преди "дълъг дял" е не точна терминология.

Контра въпроса на тази простотия е: "Колко дълъг е този дял?

 

Всичко се определя от времетраенето по физически и музикални закони, които са приложени в следните устройства:

Часовник; Метроном; Секвенсер и т.н. Има и еластични (groove) закони, но там въпроса е от друг музикален характер.

 

Музикалният метрум (Time Signature) се дели на: тактове (Measures/Bars), времена (Divisions/Sub-divisions), и т.н.

 

Музикалният метрум/размер може да е равноделен или неравноделен.

Например, при неравноделните размери такта се дели на двувременни и тривременни групи, където числителя определя колко времена има в такта, а знаменателя определя каква е нотната стойност (четвъртина, осмина  и т.н). Делението на двувременни и тривременни групи е вид музикална асоциация, която се базира на етнически или авторски правила.

 

 

Правилната терминология за дефиниране на българските етнически танци и музикални творби според традиционното ритмово възприемане е:

- "Пайдушко хоро" (5/4, 5/8, 5/16...) с тривремена група на втория дял. 

- "Ръченица" (7/8, 7/16...) с тривременна група на третия дял. Срещат се и варианти на 7/8 и 7/16 с тривременна група на първи дял.

Edited by Vacheto
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vacheto , това дето се опитваш да прокараш, като правилна терминология е ненужна алабалистика.

А като се замисля и неправилна!

тривремена група на втория дял

Като сложим една триола , която е също тривремена структура( група), имаме 2 осмини и триола и Пайдушкото Хоро, отива на кино ( от 5 до 8).

 

Напълно подкрепям Yamaha.  Говорим за неравноделни ритми. Казано е ТОЧНО И ЯСНО - НЕРАВНОДЕЛНИ!

 

И тъй като България , е една от родините на тези ритмики, няма нужда да ползваме Бъркли - мъркли, груви- муви,

тайм сигнейчърс, барс, марс  терминологии и да ги превеждаме. Както е казал Павката от Оркестъра без име, и ние ядем бонбонки тиктак.

Тик - так - Та-Ка -Так !

Edited by TONY

Share this post


Link to post
Share on other sites
Като сложим една триола , която е също тривремена структура (група), имаме 2 осмини и триола и Пайдушкото Хоро, отива на кино ( от 5 до 8).

 

 

Триолата е вид деление на дадена нота (четвартина, осмина...) на три. Това обаче не влиза в галавния метрум (не е временна група), който е оказан от сигнатурата 5/8. Може да използваш триола като тип орнаментика в основния метрум който е: 2 + 3.

Пример: Осмина + Шестанйтинова Триола + 3;

 

Подобни триоли и групета се използват като "орнаметика" в БГ (фолк) композиции, но не определят главния метрум.

 

М/у другото колко  (Български неравноделни) аранжимента/композиции си направил през живота си - би ли ни показал нещо?

Писал ли си книги и учебници по въпроса?

Edited by Vacheto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не се карайте - на всички е ясно за какво става дума...останалото го оставяме на различните теоретици от различните лагери да спорят помежду си на кой терминологията му е най-правилна. :D

 

Както е казал Павката от Оркестъра без име, и ние ядем бонбонки тиктак.

 

Off/ Между другото по соц време, когато все още ги имаше по магазините, редовно пушех от дългия KENT - 100's Delux, много бяха вървежни...и даже си купувах чат-пат тик-так.biggrin1.gif

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

В един форум или дискусия в социалните мрежи винаги ще се намери някой,който да каже "а ти кой си,че ще даваш мнение?" С което атоматично показваш,че явно не осъзнаваш къде се намираш и какво правиш.Извинявам се да офтопика!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Удължено време имаше преди, което е НЕправилна терминология.

По темата - има много добре направени метрономи както за iOS, така и за Андроид.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Имало и преди.....ама и сега го ползват....

Само бъркат учениците в училищата.

А кажете колко време трае една цяла нота, примерно при 4/4 и темпо 60.....?! :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

А кажете колко време трае една цяла нота, примерно при 4/4 и темпо 60.....?! :-)

 

Всеки който е наясно колко секунди има минутата, знае какво е bpm и поне елементарно се оправя с музикалните термини, не би трябвало да се чуди повече от...4 секунди. :greenangel:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.