Jump to content
Българският форум за музиканти

IvanDTr

Микрофони - динамични против кондензаторни

Recommended Posts

Ето още една тема, която не може да се изчерпи в една статия.

В настоящата ще се спра на микрофона, като уред за запис, а в последващите ще опиша различни приложения и техмики.

 

МИКРОФОНИ - ДИНАМИЧНИ против КОНДЕНЗАТОРНИ

 

Всеки микрофон е различен и придава свой собствен уникален звук на всичко, което вие записвате. Това е причината,поради която най-добрите студия притежават много голям асортимент от микрофони....Вие просто се нуждаете от много различни типове микрофони, които да могат да получат звука, който търсите.

След работа с различни микрофони за определено време, вие бързо ще изучите основните характеристики на всеки един и ще се научите по-точно да избирате правилния микрофон за вашите цели.

 

Разликата между динамичния и кондензаторния микрофон действително достига до физиката на тяхното действие. Без да се задълбочавам в скучни физични факти и формули, динамичния микрофон има мембрана, която е направо свързана директно с жица, наречена "гласова спирала - voice coil", поставена в магнитно поле. Движенията на мембрана принуждава гласовата спирала да се мести в магнитното поле и така се създават електрически сигнали.Те са пропорционални на натиска на акустичните вълни, предизвикани от източника, който записвате.

Кондензаторният микрофон използва електростатични аксесоари състоящи се от две тънки плочки, едната движеща се, а другата фиксирана, което от своя страна представлява един кондензатор. Движенията на подвижната плочка, в синхрон с налягането на акустичните вълни, променя емкостта между двете плочки, което от своя страна променя и напрежението на тока между тях пропорционално.

 

Какво наистина означава всичко това в практическите приложения?

По принцип, динамичните микрофони имат по-големи и масивни мембрани, за които е необходима повече енергия за да се задвижат. Те не реагират толкова бързо, както по-малките и по-пъргави мембрани в кондензаторните микрофони. Така се създават условия за създаване на различни модели, различаващи се по чувствителност и уникални характеристики.

Динамичният микрофон може да улови много по-силно ниво на звуковото налягане отколкото кондензаторният (макар, че днешните кондензаторни микрофони могат да работят с много по-силни звукови сигнали от по-старите) и обичайно работа им е по-добра за ударни инструменти (близко поставени до барабанен комплект) или действително гръмогласни източници (китарна уредба). Те също така работят добре в ситуациите на живия звукозапис, тъй като те нямат тенденция да причинят проблемите на обратната връзка, което кондензаторните правят.

Много често се използват специални звукови четци (pickups) които се поставят на местата на динамичните микрофони. Те са много трайни и могат да понесат много повече натоварване отколкото кондензаторен микрофон.

Понеже кондензаторните микрофони имат много по-леки и пъргави мембрани, те реагират много по-бързо на постъпващите сигнали. Така те обичайно имат много по-отворена и подробна високочестотна ответна реакция отколкото динамичният микрофон, тъй като могат да реагират на високите честоти много по-бързо. Ето защо кондензаторните микрофони обичайно се предпочитат за запис на много ярък, все още чист и подробен високочестотен звук, както например вокали, акустични китари, пиано, поставени отгоре на барабаните или за запис на акустиката на помещението и т.н.

В категорията кондензаторни микрофони има модели с големи мембрани и други с малки. Както бихте могли да очаквате, малките мембрани реагират по-бързо и често имат по-добра високочестотна ответна реакция, но за сметка на топлината в ниския диапазон. Малките кондензаторни микрофони се използват обичайно за запис на акустични китари и чинели за барабани, тъй като там има нужда от много бърза краткотрайна ответна реакция и подробно детайлизиране във високата част и не е небходимо да се обръща внимание на ниската част на звуковия спектър. Кондензаторните микрофони с големи мембрани обикновено се свързват с по-топъл и по-богат звук и, поради тази причина, са популярни за вокали или солови инструменти.

 

Това, разбира се, са много универсални описания. Има изключително голямо разнообразие във всеки тип микрофони, тъй като има много и различни условия за промяна на звука на микрофона в етапа на проекта. Някои микрофони са разработени да имат много плосък и неутрален звук, докато други се разработват специално да подчертават определени честотни диапазони.

 

Основен момент е разбирането на типовете звукоразчитащи мембрани.Някои са omni-directional, bi-directional (маркирани с 8), cardioid, super-cardioid, и hyper-cardiod. В основата си, вие имате нужда да знаете това, че някои микрофони са omni-directional, приемат звук еднакво добър от всички посоки, докато други са directional, което значи, че те приемат звука направо пред мембраната, и отхвърлят звука от другите посоки (повече се използват микрофони, които са направляващи, така че те отхвърлят звука, идващ от посоката зад тях, където се поставят подовите монитори, като по този начин отбягват обратна връзка толкова колкото е възможно).

Много е важно да имате предвид, че в случаите когато използвате микрофонна мембрана от образец cardioid, се получава това, което се нарича "proximity effect - ефект на близостта".Когато записвате от разстояние приблизително до 15 сантиметра от микрофона, вие получавате басово удебеляване, ефект породен от непосредствената близост. Това е много важно да се има предвид, когато се записват вокали. Понякога този ефект е желан за някои вокалисти, но нежелан за други.

Също така, много от скъпите микрофони имат повече от един образец на насоченост на мембраната, което ви позволява да промените насочеността на микрофона между различните - направляващи и не-направляващи параметри. Това може действително да промени звука на микрофона и го прави много по-полезен в по-широк кръг ситуации.

...

  • Like 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво Ванка :godbless:

Ето малко и от мен по темата.. Може да е малко разхвърляно но сега го пиша на импровизация :godbless:

 

Искам да кажа малко за честотните характеристики на микрофоните.

Общо взето поради голямата и по-тромава мембрана на динамичните микрофони се получава доста трудно равна честотна характеристика. Не, че няма динамични с поизравнена АЧХ, но те са доооста по-скъпи от теси от среден клас ако мога така да кажа. При кондензаторините микрофони АЧХ е много по-изравнена и това да се направи изравнена ачх (амплитудно честотна характеристика) е доста по-лесно. Дори микрофончетата за ПЦ от порядъка на 2-3 лева имат по гладка характеристика от повечето динамични. Пордади тази причина измервателните микрофони са ВИНАГИ кондензаторни.

Обикновенно за пеене се използдят динамични микрофони защото с лекота (поради по-твърдото си окачване и по-голямата си мембрана) имат способността да поемат големите нива, и казването на буквата П не е проблем и колоните не се избушват :godbless:

Кондензаторните микрофони пък са много чуствителни от към насоченост. Не. че няма насочени, но те по-лесно улавят страничните шумове.

 

Един трик при записването на вокали с кондензаторни микрофони който сме експерементирали и се получава прекрасно: В никакъв слъчай не слагайте микрофона пред устата а малко под долната устна ,така, че мембраната му да гледа нагоре към носа. По този начин се избягват високите нива при казване на "П".

 

И още нещо. Тъй, като кондензаторните микрофони не създават напрежение, а променят само капацитет, те трябва да се захранят. За тях трябва да има батерия или фантомно захранване.

 

Айде със здраве :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И от мен браво за хубавата статия. :)

 

Не знам дали това е мястото да питам, но какво ще кажете за този микрофон: Behringer C1

Това е кондензаторен микрофон с голяма мембрана. Прекалено нов модел е, за да може някой да го е пробвал, но като характеристики и не на последно място цена (50 евро в Гърция, обикновено цените тук са подобни) - какво ще кажете? Трябва ми за любителски записи - за китарно кубе и може би вокали.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кондензаторен за китарно комбо - силно не ти препоръчвам :) Като допълнителен микрофон за т.нар. room capture става. Но иначе само с динамичен - Shure SM57 е класиката в жанра, Sehnheiser, Electrovoice (aз имам такъв N/D478 и много го харесвам като звук) също имат подходящи динамични.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е значи трябва да се прежалят поне 200кинтавъра за приличен микрофон. Ако ги имах бих заложил на Sure SM57 - толкова широко използван, че чак аз съм го чувал. :green:

 

Имам идея - възможно ли е в тази тема да се изброят като марки и модели по-известните микрофони, които могат да се намерят по магазините в Бг, и да се разпределят според употребата им - едни за вокали, други за акустични инструменти, за електрически инструменти и т.н. Ако някой се нагърби с тази нелека задача ще стане наистина много полезен пътеводител в избора на микрофони. Какво ще кажете?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз по принцип не се занимавам толкова със запис на китарни кубета, но ми направи впечатление на няколко от последните концерти, че всички китарни усилватели бяха озвучени с кондензаторни микрофони май. Освен това само един път съм записвал при нашия вокал някакви китари за едно негово парче и той също ме записва с кондензаторен микрофон. И бях направо очарован от звука, който се получи. Иначе за свирене съм си озвучавал кубетата с Shure SM58 или с 565 и е било винаги сравнително добре. Но като чух онези записи с кондензаторния микрофон се шашнах - все едно си слушах маршала.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и аз ползвам кондензаторни пред китарно кубе, но само за чисти или съвсем леко грънджави китари. Б1 на Беригнер става затая работа, сигурно и Ц1 ще става. За дистъри е задължително см57 и бета57 (звучи убиец последния B))

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип темата е малко некоректно зададена - кондензаторни против динамични микрофони ?!

Това звучи като акустична срещу електрическа китара, или ... по скоро - комбайна срещу трактор :rolleyes:

Става дума за две съвсем различни неща, създадени с различна цел и предназначение ;)

 

Всичко споделено в първата статия е вярно и логично.

В крайна сметка избора на микрофон зависи от конфигурацията ви на работа. Аз работя всяка вечер в клубове и ползват и двата типа микрофони - кондензаторни и динамични.

В определени ситуации всеки от типовете мик е крайно неизползваем.

Скоро си купих последния модел на ISOMAX E6 headset - най-малкия вокален микрофон (между другото той има адски сериозен конкурент - DPA 4065 на датската фирма DPA, аз ги следя и двете фирми постоянно и "отблизо" с какво ново излизат на пазара) - адски скъп (600 евро ми излезе) и наистина супермалък - кондензаторната му капсула е малка колкото кибритена клечка. Бях адски разочарован - на сцена с големи децибели на работа изобщо не може да се ползва. А го купих защото преди това ползвах SHURE WCM-16 headset (който е пак с капсула на ISOMAX CountryMan) и съм АДСКИ доволен от него - никакъв фийдбек! Никакъв! Дори и при невероятно силна музика, а той е пак кондензаторен!!

Съгласен съм че широкодиафрагмените кондензер микове са по-добри за вокали и ел. китари (озвучаване на ампове) - по тези теми има куп информация онлайн, а тези с малки диафрагми са по-добри за озвучаване на акустични китари. Аз ползвам и двата типа - CAD VSM Tube Large Diafragm и Neumann Small diafragm микрофони.

 

Просто темата е зададена некоректно - КОНДЕНЗАТОРЕН СРЕЩУ ДИНАМИЧЕН МИК.......

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само не разбрах какво каза по въпроса, освен това, какви микрофони за 600E си си купил :stop:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Само не разбрах какво каза по въпроса, освен това, какви микрофони за 600E си си купил :stop:

Това което казах е, че темата е зададена некоректно.

Цената от 600 EUR е за ISOMAX E-6 headset vocal mic, купен от Alfred Christensen Musik - Denmark (да ти пратя ли копие на фактурата ?! :blink:).

Това е най-новия и най-малкия вокален микрофон в СВЕТА в този момент! Сигурен съм че не си го виждал и не си чувал дори за него и едва ли ще го видиш скоро, затова ти препоръчвам да четеш по-внимателно това което е написано, а ако трябва и да го препрочиташ ;) А най-ще се радвам да научиш нещо от мненията на хората наоколо. ;) Успех !

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.