Jump to content
Българският форум за музиканти

Миксинг


Recommended Posts

Здравейте колеги,

 

Дано не съм объркал темите...Да ми простят администраторите ако е така...

От скоро се занимавам със звукообработка и бих казал,че съм още голям лаик...Поствам линк към инструментала на първото парче,което се опитвам да миксирам.Това е мое авторско парче,което съм записал сам със миди клавиатура в Сонар. Басът е записван на живо ( аз всъщност съм басист ). Сетъпа ми е :

 

1. Лап Топ

2. Саунд Карта - Таскам US 144 MKII

3. Студийни монитори - JBL LSR 305

4. Бас Комбо TC Electronic BG500 2Х10''

5. Миди клавиатура M-Audio Keystation 88 MkII

 

Имам няколко въпроса към хората,които разбират от тези неща и бих бил много щастлив да ми дадат препоръки,за да се уча.

 

Та да карам по същество :

 

1. Какво мислите за микса като цяло,как го чувате?

2. Свиря баса с много глисандо моменти и приплъзването по струните се чува. Как да го премахна?Пробвах с Noise Reduction и Gate,не стана...То е хубаво малко да се чува,но тук ми се струва,че е доста повече от нормалното...

3. Иска ми се да звучи по-обемно като цяло парчето.Това чак при мастъринга ли се постига или трябва да направя нещо още на ниво миксинг,което ми убягва към момента.За мастъринг дори още не съм чел,зарових се в литературата за микс и се оказах с 40 000 страници за четене... :-)

4. Приемам всякакви градивни препоръки!!!Просто искам да се уча и всеки адекватен съвет от хора с опит би ми бил от полза.

 

Благодаря на всички,които ще се отзоват!!!

Ето и инструментала на парчето ( още не съм записал качествен вокал,по-късно ще го постна с пеене) :

 

https://soundcloud.com/monynikolov/den-sled-den-instrumental

Редактирано от monynikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега си го слушам пак...Май в соло барабанчето съм се олял с реверб...А каса чува ли се при вас?

Редактирано от monynikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Привет! Ще опитам да ти отговоря с най- добро и искрено намерение да ти помогна. Като за начало се абстрахирай тотално от нещата които ползваш - модели и марки - те не са важни засега. Отговори си на въпроса - защо искам да се науча да записвам, миксирам и мастерирам? Всичко това по силите ми ли е и каква е крайната цел на упражнението, имам ли време за това и какво ще спечеля и какво ще загубя, като се потопя в тези води? Не се опитвам да те откажа, искам да си наясно със това с което се сблъскваш в момента. Защото то ще ти коства най-ценното от живота - време. 

 

1. Това което чувам не бих определил като микс. За да се случи един микс микс е нужен звукозапис. Звукозаписът е стратегия. Тук такава няма. Трябва да започнеш от А и Б на звукозаписа. Ти просто си записал някакви тракове, това е работа на ниво демо- идея. И няма абсолютно нищо лошо в това. Просто трябва да разграничиш нещата.

 

 2. Плъгините или програмните продукти които всеки ще ти каже не са важни с случая. Има ги и ще ги има винаги - абстрахирай се от това -важно е твоята музика да се случи по възможност без тях - затова говоря за стратегия при самия запис - прецени сам как да свириш така определен трак, че да не се налага после да се използват плъгини за да се получи нещо различно от това, което си изсвирил. Все пак преди само има-няма триисетина години хората са се записвали на лента свирейки без обработка нали? 

3. Това за което говориш се случва именно още в процеса на звукозаписа. Микса е реализация на самата стратегия и изваждането на всеки един детайл от нея в най-добрата му светлина. Мастеринга сам по себе си не може да постигне нищо, ако то вече не е постигнато при самият микс. Мастеринга е оптимизация на микса в определена посока - това не е лека работа.  Трудно е да прецениш как точно да оптимизираш нещо, което вече е завършено като цяло. Една грешна преценка би могла да разруши месеци наред работа!

 

П.п. Ако не ме разбираш какво имам впредвид като стратегия на звукозаписа - представи си, че твоята музика се свири от група, която ти записваш. Имаш групата в една зала, тя свири, но имаш само един микрофон и един канал за да я запишеш. Казваш им това и слагаш микрофона на място в което той би хванал максимално добре групата, инструментите и акустиката на стаята. Даваш им да слушат микрофона в слушалки и пускаш запис. Те ще се балансират сами - защото ако един започне да свири тихо - другите няма да го чуват и те ще свирят тихо и обратното, ако един засвири по-силно - той няма да чува другите и ще се намали сам за да ги чува. Така накрая на записа ще имаш завършен микс на един канал с много малко усилия като цяло. Но истински микс...дано да съм бил полезен с отговора. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ОК,благодаря ти много за отговора!!!!Разбрах от него,че звукозаписа ми не е ОК.Пиши ми моля те какъв е проблема там.Сигурен съм че няма премодулиране,от там нататък си ти :-)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Telerig, благодаря ти много за времето,което си отделил,за да ми отговориш,но наистина ми трябват по-конструктивни съвети.

 

Наясно съм,че за да се научиш да си добър в тази сфера е нужна инвестиция на най-важния ресурс-времето. Знам,че нямам цялото време на света - ходя на работа,имам семейство,деца...Но аз съм на 38 години и мога сам да преценя,а щом съм се захванал,значи съм решил.Докъде ще стигна заради време и възможности е съвсем друг въпрос...Може и да не успея и да си остана на ниво "демо записи". Но...решил съм да опитам...

 

Казваш,че това,което съм направил не е микс.Не съм съгласен :-).Микс е разбира се,но НЕДОБЪР микс. Причината да отворя този пост е,че ми трябва помощ от професионалисти,за да направя така,че следващите ми миксове да стават по-добри. Нужни са ми по-детайлни съвети,наистина...Съвети насочващи ме към грешките,които допускам.Не бих постнал този микс,за да се похваля с него,защото и аз разбирам че не е много за хвалба :-). Затова и търся помощ. :-) Надявам се да не ми се сърдиш,просто се опитвам да обясня... :-)

Редактирано от monynikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Удоволствие е да се четат мненията на Telerig! 

 

monynikolov, това, което аз разбирам от съветите, които си получил, е че първо трябва да вземеш решение как искаш да звучи крайния микс - като внушение, тип звук, баланс на честоти и инструменти, аналогия със звученето други групи дори ако искаш и т.н. След това записваш инструментите с оглед на избраната концепция и едва тогава ще има смисъл да се търсят конкретни забележки за нива, честоти, използвани ефекти и др. детайли.  Един вид трябва да тръгнеш от голямата картина и след това да търсиш корекция в нюансите тук или там.  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С риск пак да попадна отново под огъня на популистите във форума, ще се опитам да дам моето виждане.

Мони, проблемът ти е в твоето мислене. Това не е нещо, което някой би могъл да промени, още по-малко със демократичните средства на форума.

Телериг, понеже е завиден професионалист, даде перфектно описание на проблема ти и насоки за развитие.

НО! 

Ти не го слушаш.

Не го разбираш.

Ти си искаш твоето - някой да ти даде наготово това, за което друг се е квалифицирал дълги години - знания и опит. Ама и да иска, няма да може да ти ги предаде, когато се опъваш и се инатиш.

Ако искаш се съгласявай, без осъзнаване няма да се получи нищо читаво.

 

Ако и след моето мнение продължиш с рогата напред, вместо да се замислиш и си отвориш съзнанието, по-добре не се занимавай.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Защо си мислите,че тръгвам с рогата напред...Разбира се,че това което казва Telerig е полезно.Обръщам внимание на думите му и съм съгласен с нещата,които е написал и съм му благодарен.Но търся конкретика,защото допускайки грешки,без да знам,че това са грешки рискувам да ги правя отново и отново.А ми е ясно,че  няма как някой да ми налее с фуния знанията и опита.И не търся това. Опитвам да се уча сам, като чета материали за тези неща,но ми е нужен коректив от ваша страна. Смятам,че това е начина човек  да върви напред. 

Редактирано от monynikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, което аз бих предложил като не-експерт по тези неща, е да се опиташ да сравниш основния баланс между твоя микс и един произволен комерсиален микс в същия стил. Ще усетиш, че доста от инструментите в твоя микс са все едно в другата стая, докато баса е при слушателя. Разбирам напълно желанието твоят инструмент да е баш отгоре, но за жалост точно това нарушава целия баланс. Най-малкото не е в добър отбор с барабаните, което е почти задължително.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре де, наясно си че нещата не са едно или две. Знам, че ти звучи като че някой нарочно ти приказва глупости обаче повярвай ми има доста доза истина.

Аз не искам да се изкарвам някакъв спец в миксирането, точно за това ползвам хора, които правят това добре. Но и аз съм като теб фен и се опитвам да миксирам, чета ходил съм на разни курсове и т.н. И аз като теб очаквах някой да ми покаже няколко трика и да ги схвана нещата, но вече 10 години не ги схващам. И постепенно осъзнавам, че такива неща, които са ми се стрували незначителни и като цяло пълни глупости или още по-зле неща, които си мисля, че си ги знам и ги правя добре, се оказват в основата на нещата. Неща като аранжимент, средства за звукозапис, начин на свирене и т.н. си казваш "абе това са глупости" или "какво ми е на аранжимента?" ... обаче точно там започват нещата за един микс. И да нещата започват много преди микса!!!

 

Първо трябва да имаш добър аранжимент, от там започва всичко. Всеки инструмент трябва да си е в регистъра, да няма излишни партии и т.н. Виж кои инструменти ще ти дадат обем, как ще стане точно, ефекти ли ще ползваш панорамата ли, какво ли?. После трябва да е изсвирено добре. В твоя случай приплъзването не те кефи - ми свири партията без приплъзване или свири така, че да се чува по-малко. Ама не ти звучи добре (примерно) как си записал китарата - запиши я на ново, виж кое не те кефи и го промени. Микрофон ли ще е, позицията на микрофона, предусилвателя, ефектите - виж кое е и го оправи. Или с други думи не си казвай "това ще го оправя(т) после в микса", още по-лошо "това ще го оправя(т) после при мастеринга". Или още по-просто някои неща не можеш да ги "оправиш" после.

 

Аз така примерно доста време не вярвах, че не мога да запиша свестен бас защото нямам постановка да свиря на бас. Аз съм китарист и се опитвах да свиря на като на китара, обвинявайки за резултата апаратурата. Макар, че са ми обръщали внимание доста хора тук и филми съм гледал. Не, трябваше да накупя компресори, предусилватели, басове и не става! Докато накрая осъзнах, че на бас се свири "по-леко" от колкото на китара. И сега всичко, което ми трябва го постигам с един бас включен директно в картата. Разбира се за моите цели ми върши работа. Но идеята ми беше да ти покажа, че някакви такива незначителни неща на пръв поглед са от голямо значение.

 

Моят съвет е следния: Смесването си е занаят. Това се учи с гледане и прилагане на наученото при това доста време. Намери си ментор или най-добре продуцент, от който да учиш и като начало му носи само тракове. Той ще ти каже къде са ти проблемите, изчистваш ги и после минаваш вече на смесването. Но пак едно по едно. Например първо бас и барабани, после добавяш пад и т.н. В смисъл гледаш, питаш и после у вас се опитваш да го приложиш или подобриш.

Не казвам да не питаш тук, а да питаш въпроси на които е възможно да ти се отговори в рамките на форума.

 

В случая, питаш за микс, а проблемите ( повечето ) са ти на по-преден етап. Колкото и да не ти се вярва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

 

В случая, питаш за микс, а проблемите ( повечето ) са ти на по-преден етап. Колкото и да не ти се вярва.

:thumbs_up:

 

ПП. Мони, гледай филма SOUND CITY. Много пъти и внимателно! Дано разбираш добре езика, защото много неща има да се научат от там, които са в основата на истинската музикална продукция. 

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Привет отново! Аз не съм човек, който би се сърдил за каквото и да е - сърденето за мен е загуба на време и енергия говорим си просто като съфорумници па дори и понякога да се наложи да се понахокаме :) Както казах опитвам се да помогна - ако стане - стане. :) Казах ти това за времето защото аз съм горе-долу твой набор и се занимавам с музика от началото на 90-те, като никога не съм разбирал в истински детайли какво правят хората които правят професионални миксове докъм 2005-та - въпреки, че съм ходил и на лекции по тези въпроси и теорията ми е набита в главата. Тапията обаче не ми даде опита. Даде ми го работата и стремежа да стана добър. От 2007-ма започнах да задълбавам в звукозаписа, защото исках сам да записвам и смесвам моята музика. Започнах с много четене експерименти, съвети от приятели в тази сфера, ментори, този и доста други форуми, сайтове, книги и какво ли още не, като имаш впредвид, че аз реално и работя в студиа и имам база за експерименти и самообучение. Сега сме 2014-та и реално мога да кажа, че вече знам какво правя, но съм далече от майсторите. Това за тези години ми костваше нивото ми като музикант, защото занемарих свиренето. В търсене на истинските резултати-албума с музиката ми се бави вече 6-та година. Това време не е загубено, но всичко има своята цена. Аз реално спах в студиата и всяко свободно време го прекарвах за експерименти и продължавам да го правя. Излизах много малко с приятели и пропуснах много хубави моменти, докато висях там. Жена и деца нямам все още. :) Това всичко влиза в цената. :)

 

Всеки от форума до тук ти е написал по нещо полезно. Работата е там, че ти искаш конкретика, е да де ама конкретиката значи - тук не ми харесва фуса е слаб  вдигни го с 2 дб, ама така пък той ще вземе да пречи на чинелите затова тях ги изтъни малко към 3-4 кхц и им дай малко брилянтност към 12-15 кхц. Ха сега виж дали вокалите не потъват, щото като вдигнеш чинелите високите на вокалите не се чуват, - хубаво ама китарите пък тогава също потъват и.т.н. Така ама кой на какво слуша, ти на какво слушаш, чуваш ли това което той чува или както каза Валяка един път- "слушане ли има реално или само слухтене"?

 

Не е в това въпроса. Въпроса е, че да се случи микса на твоята музика - той вече трябва да е в главата ти, още преди да си почнал. Ако професионалист чуе твое демо - микса заедно със стратегията на звукозаписа е вече в главата му. Номера е да запишеш нещо което е в главата ти - така, че без да има кой знае какъв микс само като отвориш фейдърите с траковете - вече парчето да звучи! Тогава след като стратегията е изпълнена започва работата по микса. Имаш музиката в главата си - трябва да знаеш как би искал тя да звучи. Пусни си примери с такава музика като за начало и се опитай да чуеш детайли в тези миксове, дълбочина, ширина, динамика, има ли разлика между куплет и припев, къде влизат нови звуци и кога, каква е тяхната цел, какво отварят, какво подчертават - нова секция в парчето, бридж ли модулация ли и.т.н. Имай впредвид, че микса е една илюзия както киното. Тоест ние се опитваме да дадем представа, за едно изпълнение на дадена музика, но това изпълнение не се е случило реално, а е записано в случая трак по трак да кажем и ние правим илюзията за слушащия да е по-пълна и по-богата. Конкретните трикове и детайли затова се учат в последствие. Поздрави!

Редактирано от Telerig
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отново много ти благодаря,Telerig.Надявам се,че така постепенно и пъзела в моята глава ще се намести.Вярно е,че доста годинки съм позагубил. През тези години съществуваше само свиренето.За мен тези неща със звукозаписи и обработки бяха от друга слънчева система. Сега обаче и мен,също като теб,ме запали идеята за запис на собствена музика и започнах да чета с цел да си направя някакви демота на авторската музика. Тогава разбрах,че звукообработката се оказва много интересна материя за мен и се запалих...Купих си разни неща като монитори,саунд карта,миди клавиатура,daw controller и започнах да се уча.И сега резултата е,че почти не бутам бас китарата вече :greenball:  Ами то...или акцентираш на едното или на другото,няма как...Без коректив обаче ми е много трудно.Затова поствам тук някакви мои опити,питам...и така... :yes: Надявам се да се науча да ги правя сносно тия неща,давам всичко от себе си пък...каквото се получи в крайна сметка...

Редактирано от monynikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Последното включване на Телериг трябва да се подчертае дебело, защото представя реалната картина на усилията и саможертвата, които всеки устремил се към високо ниво и качество прави.

На дали може по-сериозно да се опише, освен да се изпита на собствен гръб.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.