Jump to content
Българският форум за музиканти

4 кабелен метод


Slacoth

Recommended Posts

да го ползваш само за ефектите с "The 4 cable method"

 

Здрасти, стана ми интересно че подобно нещо се е обособило като метод и потърсих подробности, защото имам подобно търсене.

Оказа се че хората го ползват този метод от години и току що съм открил топлата вода.

 

Като и да е ... вярно че днес не съм много конценриран, но все пак се опитвам да открия разковничето, защото за този метод пише: "By using this method you can keep your tone of the amp but still can use the effect on the processor. As we know every amp has its characteristic which made the particular amp unique for the sound."

 

т.е. - всичко което бих желал мога да постигна с тази проста схема:

 

4CableMethod.jpg

 

Кое не ми е ясно:

Доколкото имам представа прекъсването за loop в китарните процесори/мултиефекти се позиционира едва след първия "блок" с дигиталните дистъри и кабинет симулации.Ако греша за това нещата се променят, но ако е така тогава не виждам никакъв смисъл от "The 4 cable method", защото звука се взима от процесора и отива след предусилватела, но отива вече модулиран?Обаче това е обособен метод, който явно работи и хората го ползват.

 

Явно нещо ми се губи, което аз не схващам, но каква е разликата между двете свързвания:

 

connections2.jpg

 

Тя разликата е очевидна, но имам предвид защо при втория вариант се води че звука би бил немудолиран от процесора?

 

Ще съм благодарен ако на някой му се занимава да ми обясни с две думи, защо с този метод китарния тон се запазва?

 

Пак повтарям, може би не съм наясно със подредбата на звената в процесора спрямо неговия лууп и оттам ми се губи логиката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Диаграмите на този метод винаги са ме обърквали ако нямат посока на сигнала. Отбелязах посоката на движение и ще се опитам да разясня. 

 

Първо е важно да разберете защо се ползва FX Loop като цяло:

 

Усилвателя ви се състои най-просто казано от preamp (предусилвател)FX Loop след него и power amp (крайно стъпало) както виждате на диаграмата. Някой ефекти като компресор, буустер, Wah и др. се поставят преди преампа. Така те звучат най-дефинирано и спомагат за изменяне на характеристиките на звука преди той да достигне предусилвателя където получава специфичния дисторшън тон. Ако ги сложите след предусилвателя ще се получи по-замазан и недефиниран ефект. (Ще се опитам да разясня подредбата на ефектите в друга тема)

 

Ефекти като delay и reverb се слагат СЛЕД предусилвателя. Както знаете ревърб ефекта ви симулира обем и създава впечатлението, че сте в по-голямо помещение. Това което вие искате е да придадете обем на вече изменения звук от предусилвателя, тоест искате Reverbed Distortion/Clean. Ако сложите ревърба в китарния инпут на усилвателя, тоест преди преампа, ще получите Distorted Reverb, а това не е идеята (звука няма да ви допадне). Именно поради нуждата някой ефекти да са след предусилвателя е създаден FX Loop, който ви позволява да ги вмъкнете след предусилвателя, но преди крайното стъпало, което ще ги усили в последствие. (Това не е закон, който задължително се спазва, всеки може да подрежда ефектите си както му харесва - чисто, замазано и прочее.)

 

След като изяснихме това трябва да обясня как работи FX Loop в процесорите. Интерфейса на процесорите ви е разделен на блокове, най-често илюстрират права линия, в която сигнала ви тече от ляво надясно. Те функциунират както реален чейн и има значение кой ефект къде ще разположите. Ако сложите първо ревърб, а след това Амп блок, то все едно слагате ревърб в китарния инпут на усилвателя (distorted reverb, което е лошо).

 

Важно: Добре е да разучите вашите процесори и настройките им! Има изключително много настройки за Input/Output, както и методи на свързване, различни симулации (само ефкти, само усилвател и др.)

 

Axe FX II: Гледали са да го подредят що годе както би изглеждал реален риг, но при Axe FX е малко по-различно и не е от огромно значение в какъв ред са му разположени блоковете.

axe-edit-axefx-routing04.jpg

 

 

Ситуация 1:

 

Да речем че имате процесор и лампов усилвател. Вие харесвате звука на ламповия си усилвател, но искате да го измените съвсем леко като добавите някой ефекти или да използвате expression/wah педала на процесора си преди усилвателя. Да речем че искате Wah пред усилвателя и Delay/Reverb/Chorus в FX Loop на усилвателя. За целта свързвате усилвателя и процесора по посочения метод от картинката - Методът на 4-те кабела. Позволих си да отбележа пътя на сигнала, понеже аз лично се бъркам когато няма посока на движение:

n56g6t.jpg

 

1. Включвате китарата си в китарния вход на процесора. Тук в процесора създавате блок "Wah" който е поставен първи в чейна. Звука ви тече в следния ред: Guitar -> Processor Input -> Wah processor block - От тук нататък звука ви трябва да излезе от процесора и да влезе в усилвателя през предния му вход, за да премине през предусилвателя. За целта създавате FX Send блок в процесора и го настройвате така, че да изпраща сигнала през FX loop Send изхода на процесора ви където достига стъпка 2.

 

2. Обработения китарен звук от процесора ви с Wah ефект излиза през FX Send на процесора и влиза в предния вход на усилвателя, където ще премине през предусилвателя и ще получи специфичния за усилвателя ви distortion/clean звук. След като бъде обработен от предусилвателя ще достигне до FX Send на усилвателя ви и се връща по стъпка 3 в FX Return на процесора където продължава да тече от ляво на дясно по следващите блокове в интерфейса.

 

3. Сложили сте Reverb блок в процесора и сигнала ви минава през него. След като е обработен от Reverb блока ви сигнала до момента е:

Processor Guitar Input -> Wah Block -> Processor FX Loop Send -> Amp Input -> Preamp -> Amp FX Send -> Processor Reverb Block -> където продължава да се движи и достига Processor Output

 

4. Обработения сигнал от процесора и усилвателя излиза от Output на процесора и влиза в FX Return на усилвателя където ще бъде усилен от крайното стъпало. 

 

Ето така най-просто би изглеждал пресета ви на екрана на процесора (да... Paint :whistle: ): 

 

2dvsj2a.jpg

 

Ако използвате този метод е добре да се премахнат Amp симулациите в процесора, защото използвате преампа на усилвателя. 

 

 

Следващата диаграма е от Users Manual-a на Fractal Axe FX. Въпросния manual го чета вече 2 седмици, заедно с форума на Fractal... повярвай ми трудно ще ти обясня всичко с 2 думи :)

 

connections2.jpg

 

На лявата диаграма виждаш Axe FX Ultra, който е включен в FX Loop на усилвателя и се ползва само за ефектите. В този случай са изключени Amp и Cabinet симулациите в Axe FX и са сложени Return/Send блокове в чейна му. Между тези блокове са сложени ефекти като ревърб, дилей, корус и прочее. В този случай не е нужно да се ползва метода на 4-те кабела. Полваш само 2 кабела за връзка между усилвателя и процесора. Така свързан, ако решиш да не ползваш предусилвателя, можеш да си включиш китарата във входа на Axe FX, да си пуснеш чистия канал на усилвателя и да ползваш preamp симулациите от процесора, или един вид заобикаляш предусилвателя на кубето.

 

На дясната диаграма виждаш Axe FX Ultra вързан по същия метод като посочения по-горе с 4-те кабела. Ползва се предусилвателя на кубето, ако си го харесваш. 

Axe FX е малко неподходящ пример за обяснение с 2 думи, защото там може буквално да ти гръмне главата от методи на свързване. Хванал съм се в момента да правя подробна тема за ефектите и именно за такива методи, но ще отнеме известно време за да се получи като хората.

 

За момента силите ми стигат само за толкова обяснения, обещавам че ще е постарая темата да е максимално информативна и с достатъчно графики. Не успях да експериментирам много с HD500, защото се отървах от него доста бързо, но скоро ще имам нови срещи с процесори и ще покажа още няколко начина за свързване. :)

Моля не хвърляйте камъни по мен ако съм посочил нещо грешно или неясно, възможно е в бързината да съм объркал. 

Редактирано от G.Varbanov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ти за отделеното време.

 

Идеята/възможноста с един и същи процесор да отделиш WAH педала отпред, а модулационната секция да се шмугне след преампа на усилвателя е супер практична.Дано и подобно свързване да звучи достатъчно автентично.

 

Значи трябват две условия за да се приложи такова свързване:

- процесора да има лууп (например при BOSS ME-серийте нямат, но GT-серийте имат);

- кабинет симулацията да може да се "байпасне" ефективно;

 

Интересен случай е, ако искаш към лупа да добавиш и хармонайзер, контролиран от същия експрешън педал, с който се управлява и WAH ефекта, който е пък преди преампа.То опира до бленди, никой не ползва WAH през хармонайзер, но тази подредба "по желание" на блоковете в процесора доколко подлежи на подобно разделяне на сигнала...

 

Спомням си, че на моя BOSS GT8 имаше луупер и можех да го вместя където си пожелая в "чейна" на процесора, обаче тогава пък нямах лампов усилвател и затова не ми се е налагало да "съхранявам" звука на усилвателя.Отдавна го продадох, и вече не си спомням дали можеше звената: Драйв режим и Кабинет симулация, реално да се "байпаснат".Спомням си, само за компресора че със сигурност можеше да се изключи.

 

Но генерално погледнато такова свързване не може да се осъществи с процесор BOSS от ME серията, защото няма луупер, а пък на GT-серийте лично аз не харесвам тази COSM модулация, въпреки че се рекламира като предимство.

 

Поздрави.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най истинското приложение на 4 кабелния метод е:

 

Китара > инпут китарен лампов амп > от сенда на ампа в in на на процесора > от out  на процесора > в ретърн на ламповия амп

 

Сенд ретърна да може хардуерно да се байпсава с настъпването на един футсуич и да елиминира целия процесор когато е необходимо.

Сенд ретърна да е all tube.

 

Уа педал и бустери веднага след китарата и преди ампа, задължително с true bypass

 

Ако луупа на ампа не може да се байпасва > се монтира хард байпас устройство между ампа и проца.

Редактирано от metalhammer
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^ За GT-8 - може да се байпаснат симулациите.

 

Сега да кажа и аз моите 2 стотинки.

 

Този метод е подходящ, когато искаш с един процесор да включиш определени ефекти преди а други след преампа на усилвателя. За целта трябва да имаш такъв процесор, който има лууп. Например G-Major и Nova System нямат. Тях трябва да ги включиш или преди или след преампа, което вече не е 4 кабелен метод. Най-добре е процесора ти да има и възможност за подредба на ефектите. В смисъл да можеш да подредиш луупа между кои ефекти да бъде.

 

Така че, ако искаш да включваш само ревърб и ехо, този метод не е подходящ, защото обикновено тези ефекти се слагат след преампа. Същото и и ако искаш само уа и компресор (примерно), те се включват пред преампа и няма нужда от 4 кабела. Което в никакъв случай не е лошо решение. Искам да кажа, че 4 кабелния метод не е някаква панацея и глобално решение на всички звукови проблеми. Има си конкретно приложение.

 

И най-важното от всичко, добре е този 4 кабелен метод да се ползва с качествени процесори, когато говорим за качествени усилватели. Ако искаш да не ти оцветява звука. И е много важно да има байпасът, за който говори Дими. Иначе по-добре си пусни процесора със симулациите направо в крайното :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^Е това си е стандартната схема при която не е необходимо и процесора да има обособен loop, а е достатъчно само усилвателя да има такъв.

 

^Дори и да не е лампов луупъра, както е при бюджетните лампови усилватели, пак е по добре отколкото да ръгнеш "кабинетната" симулация най-отпред.

 

Тук не сравняваме кой вариант е по-real, мисля че няма две мнения по въпроса, а спецификата на т.нар. "The 4 cable method".В тази връзка се стига до заключението, че при такова свързване най-голямо влияние оказват възможностите на процесора - не само да има send/return, но и доколко позволява разместване последователноста на отделните блок ефекти съдържащи се в него.

 

Пак ще повторя, много ме кефи такъв вариант с един процесор да имам WAH пред и CHORUS/DELAY след преампа.

Това е гениално, макар и носещо някои негативи.

Редактирано от Slacoth
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@musicman - G Major няма драйвове/премп симулации и може би затова са спестили ФХ Лууп-а. Ако имаше Лууп щяха да могат да се използват преди преампа Уа/питч шифтър/компресор, но не е голяма болка. :)

 

 

 

Принципно (в един идеален свят) ефектите като дилей/ривърб е най-добре да са след цялата китарна система - майк, майк преамп, ефектиране на сигнала, добавяне към "оригиналния" от китарната система. В реални условия това обаче е доста по-трудно, отколкото да се реализира с ФХ Лууп. Вариантите са: да се изполва Dry/Wet система с два ампа; ефектите да се добавят откъм пулта; да се мъкнат отделно майк/преамп и получения сигнал да се закара отделно към миксера. Вероятно има и други начини, за тези се сещам в момента.

 

BTW картинката с блоковете на AxeFX показва, че там са точно така реализирани нещата - имаш "кабинет", след това екю/хорус/дилей/ривърб. Само дето там всичко е вътре, няма мъкнене, по-лесно се пренагласят подредби и т.н. Накрая само пускаш две жици до миксера и си 6. ;)

 

Другото, което исках да кажа, е че някои процесори позволяват работа в различни паралелни или полупаралелни режими, а не само както е на гореспоменатата картинка - серийно (линейно). При тях различни блокове могат да се изкарат "уеко ф уево" и по този начин оригиналния сигнал да остане максимално незасегнат, като накрая се добави процеснатия. Което отново е малко по-добре от стандартния метод с последователно обработване на сигнала от всеки следващ блок в чейна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Ако тръгнеш да гледаш възможностите за свързване на Axe FX ще те заболи главата. :)

Там нещата са на съвсем различно ниво. Ето ти пример за паралелен (нелинеен) пресет:

 

FOH plus Real Amps on Stage - Хората ти се радват през PA, ти си ползваш ампа зад теб за монитор... чиста работа. 

 

kd1p2b.jpg

 

 

Ето как изглежда и самия пресет:

 

dxjtqo.jpg

 

Ползваш едни и същи блокове за ефектите пред усилвател, след което сигналът се разделя на 2: 

 

1) Минава през пълна симулация на Предусилвател + power amp + кабинет + микрофон + микс и ти излиза през Out 1 L-R до PA.

 

2) Ползва същите ефекти пред усилвателя после влиза в Amp блок, който симулира само предусилвател. Ефектите след него са копирани от горните. Влиза в FX Loop блок (настроен да излиза от Out 2 на задния панел), който влиза в FX Loop на усилвателя ти на сцената. Така избягваш наслагването на симулация на кабинет върху реален кабинет. Ако ползваш по-прозрачен power amp, можеш да бутнеш малко SAG опцията на втория амп блок и ще ти оцвети малко power ampa на сцената.

 

Това е един от многото методи. Скоро имаше 6 часове live stream от Cooper Carter (който често помага на Fractal), в който обясниха доста неща и едно от тях беше, че самата подредба на блоковете не е задължително да е последователна. Не е толквоа от значение дали ще сложиш ревърб между ампа и кабинета. Както демонстрираха, определено се отразява на звука, но не е негативно. Важното е да имаш тея "Shunts" връзки между блоковете, дори когато има празен блок между тях. Сигнала ти тече от ляво надясно отново, но тук можеш да наредиш доста паралелни блокове, важното е да знаеш, че сигнала няма как да се върне в ляво. 

 

P.S: С едно наум, че трябва да си набрал звука си предварително и да знаеш, че усилвател + кабинет зад теб оцветяват звука и не това чуват хората през PA колоните!

Редактирано от G.Varbanov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^ G-System също няма преамп и симулации ама си има лууп, че даже 4 ;)

Това, което не ме кефи там обаче е че не можеш да си подреждаш ефектите и лууповете както си искаш. Ако са решили, че тремолото трябва да е отпред - значи няма мърдане. Аз обаче го харесвам след преампа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 years later...

Здравейте,използвам процесор Line 6 Firehawk FX включен в лампов амп Paevey Ultra 112 по горната схема ,въпроса ми е може ли да се вмъкне в тази схема и Decimator  и как трябва да се свърже,защото по ми харесва от процесорния нойс гейт.

Ето схемите на свързване на дециматора.

038456340.jpg?r=0

 

 

038456081.jpg?r=0

Редактирано от ven555
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...

Аз или не схващам или в стандартния вариант на отделяне на модулационната секция се получава 4 кабелен метод ... modulation processing след преамп и Wah / Drive преди него в АМП ин.

 

Схванал ли съм схемата на извеждане на модулацията след преампа или бъркам ?

 

shema.png

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така си е точно. 4-кабелния е измислен, за да се възпроизведе "стандартната" схема по-горе когато имаш дивайс с множество вътрешно-модулни връзки, така да се каже...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.