Jump to content
Българският форум за музиканти

Тоналност на песен


Recommended Posts

В момента тече един чудесен курс на БКМ, на платформата на Coursera. Казва се "Developing Your Musicianship". Първият урок се занимава именно с това как се определя тоналност :)

Виждам, че си писал, че си зле  английския, но мисля с английския на преподавателя няма да имаш проблеми, говори достатъчно ясно и обяснява именно от "А". 

Пробвай, може да ти е от полза и да ти хареса.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 103
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Абе ,Вяра, това на мен ли го пишеш,въобще не съм тръгнал да се уча на дърти години,само забелязвам,че блус китаристите,които свирят нон-стоп с  "бендове" (и аз като тех се пробвам) мешат мажор и минор как им писне на момента и това добавя една, как да кажа "цветност" на извирена фраза,а строго погледнато някой ще каже,че е фалшиво,е да ,ама не,

като минеш през "фалшивите" тонове става интересно и идеята е как да ги вържеш с правилните,а от тук ако нямаш идея в главата как да стане си четеш учебници и свириш ладове..(се ла ви- тва е живота),което не ти отваря ушите..

Много ми е странно някой като ме пита как се свири това/еди си какво примерно на Клептън,е аз какво да кажа - гледай,той и на концерти го свири всеки път различно,хваща основната линия и импровизира..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мда. Това, което написа baby thomas за modal interchange е така. Мислех да го напиша, но ме мързеше. Това за ладовете на мажорната скала: За да се разберат правилно трябва да се разбере интервалната им структура, в/у какви акорди и защо работят. След това със свирене ухото като навикне, започва да се чува и да си казваш:"аха тва е дориан, тва е лидиан и т,н.

А вече като напреднеш, и развиеш и мускулната памет, почваш да свириш на изуст така да се каже. Всеки лад изразява определено настроение. Любим ми е Lydian и Locrian. Локрийския колкото и да не се използва в почти нищо и да е оплюван от кой ли не, на мен ми харесва много, особено като знаеш как да го използваш. Работи в/у - min7 flat five (min7b5) акорд и арпеж.

За мен и не само за мен, а от векове, тези т.нар. църковни ладове се използват за импровизация. Само пентатоника да се свири ми е тъпо и скучно и не може да се изрази същото без двата допълнителни тона. Теоретично може и това се нарича Modal Pentatonics. Айде спирам, че стана пълнеж и яко оффтопик. Трябва да има по=често теми за дискусия на ладове, техники и ,тн. За съжаление няма такава активност. Малка ни е държавицата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не мислиш ли,че може да разнообразиш пентатониката,което е яко/слабо или не знам какво,ама иска доста повече мисловен напън,което гарантира бягство от скуката..

И какво общо има държавицата,то такава няма,има територия.

 

 След това със свирене ухото като навикне, започва да се чува и да си казваш:"аха тва е дориан, тва е лидиан и т,н.

Аз си казвам- това е Клептън,това е ББ кинг,това е Биг Бил Брунзи,това е нещастника Кърк,който се опитва да ги имитира,ухото се адаптира да чува доброто свирене,не ладовете..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вяра има нужда от цайси, че не разчита къде свършва цитат и къде почва коментар ;). Писала съм го за автора на темата kiik, ако се интересува. Пък и за другите - ако се интересуват. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не свиря само едното или  другото. Само пентатоника или квото се сетиш. Вече съм на ниво "миксирам всичко" - Визуализацията ми е добра, което става с времето, разбира се. Пример - Ако съм в Ми Минор - отлично знам висчки root notes къде са. Например на 12-та позиция визуализирам каквото ми  трябва - пентатониката(като основна структура),  the blues scale - с  добавен flat five, E Minor арпеж, и цялата скала - E Natural Minor. Ще извиняват всички за прехода от бг на енг, но ми е по-бързо. Всичко опира в/у какви акорди импровизираш и какво искаш да изразиш.

 

Доброто свирене си е добро свирене, но разбира се, че ухото се адаптира или поне би трябвало в изучаването на интервалите да се "адаптира' да чувам примерно малка от голяма  терца, ако ме разбираш.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тук някъде ми се пречупва ентусиазма всеки път.

Много пъти съм почвал пълен с желание да задълбая малко повече в теорията, да си обясня някой неща по-добре. Почвам да чета, гледам и слушам материали, но винаги като искам да проверя нещо научено с конкретен пример в някоя песен и не се получи и зациклям.

Някой горе посъветва някакъв пореден материал, където "всичко е обяснено от самото начало", само че те общо взето всички материали са такива - всичко е обяснено добре и прегледно. Ноти, скали, гами, суха теория. Аз горе-долу ги знам как са що са, разбирам и логиката, по която са построени, но връзката между теория и практика никъде не я виждам. Просто не я виждам. 

 

А това исках - някой някъде да хване конкретна песен и да я разнищи кое защо е така логически. Все пак музиката е чувство, но си следва и определена логика.

И не успявам и се отказвам, това е  :crying:

 

Man who sold the world - Nirvana - Ла мажор? Фа ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За Man who sold the world на Nirvana китарата се настройва с полутон надолу. 

Началният риф ( лесен, да не изброявам 3-те ноти ) е върху акорда Фа мажор.

Куплетът е в Ре минор. Това се доказва от наличието на акорда Ла мажор ( Доминанта на Ре минор ). Ако тоналността е Фа мажор акордът Ла би трябвало да е минорен ( върху 3-та степен на Фа мажор ), но не е. После при текста Which came as a surprise акордът е Фа мажор, последван от До7 ( Доминантов на Фа ). Пак минава в Ре минор с Ла мажор. След това пак във Фа като басът свири скалите Фа Мажор (3 пъти ) и До Миксолидийски. Следва акорд Ре бемол мажор и пак скалите по 1 път и т.н.

За мен парчето е в Ре минор, макар, че завършва на Фа мажор.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти, travelcaster2. Едно въпросче. Доминантната на Ре Минор(Dmin) е До7(C7).Релативният Мажор е фа(F). Ла Мажор или по-скоро ла мажор7(Amaj7) в ре минор  ще се яви secondary dominant. В смисъл, ако не се чете между редовете доста объркващо би било за някои. Та това исках да доуточня. Какво имаш в слчуая предвид под доминантен. Не коментирам песента, а мисълта ти. Ще се радвам да отговориш :) )

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми ,не я гледаш-музиката е за свирене и затова си дуднем като развален грамофон,че трябва да се научи чоек да чува какво става,преди да учи теория.

 

 но връзката между теория и практика никъде не я виждам. Просто не я виждам. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Ако човек няма музикално образование и все пак иска да задълбочи относително лесно теоретичните си познания, е добре да се позанимава с учител. Не че не става и сам, но ще иска доста повече занимания. Но далеч не всеки има нужда от теория, човек може да свири добре и музикално, без да си има представа от теория, единствената разлика е в това, че без теория музикантът се ограничава да свири само това, което може да чуе и осъзнае по слух и на принципа на имитацията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти, JacksonSoloist. Имам предвид, че в една тоналност има три главни функции:

Тоника ( Т ) тризвучие или четиризвучие, построено на 1-ва степен на скалата

Субдоминанта ( S ) ....................................построено на 4-тата степен и

Доминанта ( D ) ..........................................построено на 5-тата степен, мажорен септакорд.

За посочената песен Dm акордът е Тонически, а A7 e негова Доминанта, построена на 5-тата степен на скалата Ре минор. За да се получи A7 ( A C# E G ) се приема, че Ре минорът е Хармоничен вид: D E F G A Bb C#. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А  това е вече ок :))) В хармоничен минор, да :))) Именно защото в минорна прогресия петата степен, ако е мажорен триад или доминантен акорд, е прието да се свири Хармоничен минор. Усмихнат ден! Въпреки че не е много усмихнат в  тази зима  по Софийско.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

триад = тризвучие

релативна тоналност = паралелна тоналност

 

Уважавай езика на който пишеш. Има достатъчно българска терминология, използвай я - освен по-приятно ще бъде и по-разбираемо :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

 

И не успявам и се отказвам, това е   :crying:

Kiik, не успяваш и се отказваш, щото сам си поставяш ограниченията.

Самият факт, че дори не си погледнал какво точно има на линка, който съм пуснала и прибързано коментираш какво има спред теб, мисля говори достатъчно. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.