Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос относно relative major/minor


Recommended Posts

Малко офтопик, но освен Andrew Wasson, който наистина обяснява много добре ( Creativ Guitar Studio му е канала в youtube), бих препоръчал на по - напреднали (и не чак толкова) един от моите фаворити : David Wallimann (така му се казва и канала). Той също обяснява много добре и има и видеа с по - музикантска, а не техническа насоченост :)

Към автора на темата : ако не си знаеш тоновете доста добре по грифа, общо взето се мъчиш да строиш къща, която няма основи. Научи първо тях и после мъчи теорията, иначе няма да можеш лесно да я онагледиш с китарата и ще си остане само в главата ти, а идеята е все пак да я ползваш :)

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, до тук добре. В същото време обаче на други места (статии или разни неща от ютубата) виждам обратното.. твърди се, че например relative major на A minor pentatonic (примерно) e F#. 

 

 

 

"And, three frets down playing the same positions for the A major pentatonic scale, the same A is played with your pinky (and your index finger is on the F# — you may also notice at this point that you are in the  F# minor pentatonic scale’s first position). The below tabs illustrate this point."

 

 

А minor (natural) = C major (0 знака) 

 

F# minor = A major (3 sharps) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех, колко много изписахте, за да обясните нещо основно, като много от вас използваха тонове чуждици.

Може и да бъркам, обаче ми се струва от начина ви на писане, че не сте много големи теоретици.

Аз също не се имам за голям теоретик, въпреки, че това е част от образованието ми, и както предполагам сте забелязвали, рядко участвам в такива теми и то минимално.

 

Въпреки огромния ентусиазъм, който демонстрирате, някак си се почувстВУвах длъжен да кажа нещо.

Видео клипчета, туториали и видео уроци са полезен помощник, но не могат много добре да заменят хубав учебник и добър учител.

 

Искрено ще се радвам, ако участниците започнат по-добре да си служат с терминологията(където е възможно, на български) и подкрепят писанията си с ноти (има достатъчно софтуери за тази цел). Иначе става развален телефон - всеки си обяснява нещо на полубългарски, както той си го разбира, според каквито клипчета е гледал на любимия си китарен гуру.

 

Авторът ще посъветвам, за начало да се запознае теоретично (и на слух) със старите ладове:

1. йонийски

2. дорийски

3. фригийски

4. лидийски

5. миксолидийски

6. еолийски

7. локрийски

 

Да обърне внимание на това, че йонийският е идентичен с мажорният, еолийския е идентичен с натуралният минор. Да обърне внимание на стъпките(тон-полутон) във всеки един лад и да ги запомни на теория и на слух. Да обърне внимание и на тяхната връзка с пентатониката.

 

След това да се запознае с мелодичния и хармоничен минор.

 

Разбира се, това са само част от най-основните (и то предимно свързани с класическата теория) неща. Има много за четене, учене и осмисляне, само на човек да му се занимава.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ок, ще се опитам да обясня. Чувал ли си за tritone substitution? Тритонус е интервал израден от три цели тона, в твоя случай:

C-D, D-E,E-F#. Нека сега разгледаме акордите C7 - C,E,G,Bb и F#7- F#,A#,C#,E. Видно е, че и двата акорда съдържат идентични тонове Е, А# (Bb) т.е трета степен на C7 е седма степен на F#7 и седма степен на C7 е третa на F#7. Това е така защото са разделени от тритонус.Това обяснява защо relative major на Am7 e C7 и едновременно с това F#7.

You have no idea what you're talking about, don't you?

 

Някаква странност витае в тази тема. Към написаното от Евтим бих добавил следното:

 

1. Тази публикация

2. Последния абзац (двуредие) от тази публикация

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам , че вече ме мразиш (както спомена в друга тема), но пак не си разбрал за съжаление.

Щеше да е вярно ако А# беше мажорна, но съдейки  по  изображението , не е.

Изясни си  първо какво значи "паралелна " в случая. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@krasito, правиш ли разлика между parallel и relative scales? Първо това трябва да си изясниш, преди да се мъчиш с пентатониките. Паралелни (parallel) тоналности са например Ла мажор и Ла минор. Тониката е една и съща, но останалите интервали (3, 6, 7) варират.

A major = A B C# D E F# G# (1 - 2 - 3 - 45 - 6 - 71)

A minor (natural) = A B C D E F G (1 - 2b3 - 4 - 5b6 - b7 - 1)


Relative scales (на български не знам как се наричат, Евтим ще каже) са тези тоналности, които на практика имат едни и същи ноти, но тониките или starting point-а им е различен, съответно и образувалите се интервали също се различават. Например:

A major = A B C# D E F# G# (1 - 2 - 34 - 5 - 6 -71)

F# minor (nat) = F# G# A B C# D E (1 - 2b3 - 4 - 5b6 - b7 - 1)

или

G major = G A B C D E F# (1 - 2 - 34 - 5 - 6 - 71)

E minor = E F# G A B C D (1 - 2b3 - 4 - 5b6 - b7 - 1)

или

D major = D E F# G A B C# (1 - 2 - 34 - 5 - 6 - 71)

B minor = B C# D E F# G A (1 - 2b3 - 4 - 5b6 - b7 - 1)


G min и A# maj са RELATIVE scales.

G min и G maj, както и A min - A maj са PARALLEL scales. Пак казвам, че някой трябва да изясни термините на български, защото виждам, че много хора се бъркат с термина "паралелна" тоналност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Айде малко по-сериозно.Нищо не си разбрал. Trendkiller много ясно е обяснил всичко. Хващаш китарата и почваш да дълбаеш и задълбаваш, докато разбереш, ако ти се занимава изобщо. Аз спирам да пиша, докато не видя смислен въпрос.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:) точно така!

 

Според мен всичко си е разбрал. Тези неща са много по-лесно смилаема, ако се учат пред пианото първоначално.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както го е писал Trendkiller: 
​ relative - паралелни ;

parallel - едноименни.

Паралелни тоналности е музикален термин, с който се обозначават две тоналности с еднакви знаци за алтерация в арматурата. Паралелните тоналности са винаги групирани по двойки, мажорна и минорна, като минорната отстои на малка терца по-ниско от мажорната. По този начин паралелна за тоналността до мажор e ла минор (без знаци за алтерация), за фа мажор - ре минор (с един бемол в арматурата), за фа-диез мажор - ре-диез минор (но не ми-бемол минор, въпреки съвпадението на тоновете ре-диез и ми-бемол).

 

Мажорна и минорна тоналност с еднаква тоника се наричат едноименни тоналности. Такива са например до-мажор и до-минор, сол диез-мажор и сол диез-минор

 

.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%B8_%D1%82%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8

Редактирано от ultramega
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.