Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос относно relative major/minor


Recommended Posts

Здравейте. 

 На скоро започнах да чета по темата, но или хората си противоречат, или аз нещо много фундаментално не разбирам (най вероятно е това :D ). 

До колкото разбирам например A minor e relative minor на C major, както и обратното - C major e relative major на A minor.

Е, до тук добре. В същото време обаче на други места (статии или разни неща от ютубата) виждам обратното.. твърди се, че например relative major на A minor pentatonic (примерно) e F#. (именно по този начин като се вземе втората форма на F# major pentatonic и първата от A minor и се сложат енда върху друга се получава смесената скала...)

Предполагам добихте представа колко нищо не разбирам, но nuff said - защо в единия случай с тон и половина надолу било relative minor, а в друг случай - обратното, relative major.

Благодаря предварително 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ок, ще се опитам да обясня. Чувал ли си за tritone substitution? Тритонус е интервал израден от три цели тона, в твоя случай:

C-D, D-E,E-F#. Нека сега разгледаме акордите C7 - C,E,G,Bb и F#7- F#,A#,C#,E. Видно е, че и двата акорда съдържат идентични тонове Е, А# (Bb) т.е трета степен на C7 е седма степен на F#7 и седма степен на C7 е третa на F#7. Това е така защото са разделени от тритонус.Това обяснява защо relative major на Am7 e C7 и едновременно с това F#7.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

релативния минор на A мажор е F# минор. На A минор релативния мажор е C мажор. Разгледай обръщенията на пентатониката - например A минор - по целия гриф и ще го разбереш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Може ли да дадеш да видя откъде точно ги четеш тези неща, защото така не съм много сигурен, дали правилно си ги преразказал :)

Relative major/minor, или казано на български - паралелни тоналности са следното : мажорна и минорна тоналност, които имат еднакви арматурни знаци (диези и бемоли), тоест - имат еднакви тонове в тях.

Първия пример, които си дал е верен.

A minor (ла минор) се състои от : ла, си, до, ре, ми, фа, сол, ла. 

C Major (до мажор) : до, ре, ми, фа, сол, ла, си, до

Ако се вгледаш внимателно, ще видиш, че всъщност са абсолютно еднакви, само че започваш от различен тон, който се води и основен и затова все пак се водят различни тоналности.

Абсолютно същото е и с пентатониките, само че вместо 7 ноти, в тях имаш само 5.

Съответно : A Minor Pentatonic/ C Major Pentatonic  : и в двете, тоновете са ти : ла, до, ре, ми, сол, ла

Втората част, дето си я написал е грешна, и според мен си объркал мажор с минор. По скоро си чел, че F#minor е паралална скала/пентатоника на A Major. А ти си написал отбратното : че F#major е паралална на A minor. А това изобщо не е вярно, защото тоновете им нямат много общо :)

Но да не се задълбавам, че постът ми стана прекалено дълъг.

Според мен си обърнал двете думички, защото F#minor е паралелна на A Major.

Пак повтарям, ако може сложи линк, интересно ми е да видя откъде си го чел това.

Поздрави, надявам се да съм полезен с нещо!

 

пп. Някой ме изпревари  с по - горния пост! :D

Редактирано от Vasil Pavlov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Колегата ме е изпреварил, тъкмо писах, но да допълня и да внедря допълнителна яснота.

 

Съветвам питащия да тръгне от тук, за да разбере кое защо и как.

 

Първо: Хармонизиране на Мажорната и Минорната скала,а именно:

 

a)Major Scale - Major,Minor, Minor, Major,Major, MINOR,Diminish

b)Minor Scale - Minor, Diminish, Major,Minor,Minor, Major, Major

 

Сега, както виждаш, шестата степена на Мажорната скала е т.н Natural Minor Scale или  Aeolian Mode.

 

A третата степен на Минорната скала е The Major Scale(Natural Major).

 

Това важи за всеки Key (тоналност -  те са 12 ).

 

Друг начин бързо да намираш relative major/minor e местенето 3 прагчета напред или назад:

 

Пример : A Minor to C Major -  A ти е на 5-то прагче, 6-та струна. C ти е на 8-мо прагче.  Независимо дали свириш пентатоника или Diatonic скалите - 5 или 7 тона, това правило важи и за  двете. Познавайки шейповете и тоновете по грифа, много е лесно  : Например научаваш първия шейп - позиция на Пентатониката и почваш. Тръгвайки от 5-то прагче с първия пръст, свириш  Минорна Пентатоника. След това, ако искаш да сивирш  Мажорна -  C Major - relative To А Минор, тръгваш от 8-мо прагче с малкия- 4-ти пръст и свириш същия  шейп от 5-то прагче! Дано ме разбираш. Идеята е тръгваш от C, акцентираш и  резолваш - спираш на C, за да подчертаeш Мажорното!  : )  

 

Дано съм помогнал. Успех!

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Пример : A Minor to C Major - A ти е на 5-то прагче, 6-та струна. C ти е на 8-мо прагче. Независимо дали свириш пентатоника или Diatonic скалите - 5 или 7 тона, това правило важи и за двете. Познавайки шейповете и тоновете по грифа, много е лесно : Например научаваш първия шейп - позиция на Пентатониката и почваш. Тръгвайки от 5-то прагче с първия пръст, свириш Минорна Пентатоника. След това, ако искаш да сивирш Мажорна - C Major - relative To А Минор, тръгваш от 8-мо прагче с малкия- 4-ти пръст и свириш същия шейп от 5-то прагче! Дано ме разбираш. Идеята е тръгваш от C, акцентираш и резолваш - спираш на C, за да подчертаeш Мажорното! : )

 

Малко е объркващо като се прочете, но като го видиш на практика е по-ясно. Вчера гледах видео на Марти точно с това обяснение:

 

 

 

Прочети малко теория на мелодията, там ще срещнеш термини като "създаване на напрежение и отпускането му", както и "turnarrpund notes". Идеята е че имаш начален тон на мелодията си и тя се стреми да се върне/завърши на него. Ако завършиш на неподходящ тон, оставяш едно напрежение или чувство за незавършеност. В случая един и същи шейп го започваш от различни места. Началния ти тон е "home base".

 

Следя темата с интерес, всички дават много полезна информация.

Редактирано от G.Varbanov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за отговорите. 

http://www.guitarworld.com/essential-blues-basics-soloing-combined-minormajor-pentatonic-scales

Ето от това се бях объркал.
 

"And, three frets down playing the same positions for the A major pentatonic scale, the same A is played with your pinky (and your index finger is on the F# — you may also notice at this point that you are in the  F# minor pentatonic scale’s first position). The below tabs illustrate this point."

Тоест до колкото разбирам, например премествайки формата 3 прагчета под конкретния тон (в случая А minor) и свирейки същата форма се получава A major, но просто root note-a е на други места, а в същото време A major съдържа същите тонове като F# minor. 

Правилно ли съм разбрал?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Разбира се, че може да е и ще е и е объркващо, особено за този, който не знае нотите по грифа и хармонизиране на Мажорната скала, от което на практика тръгва всичко и е в основата на всичко. Разбира се, че ще е много по-ясно, когато се сяда един срещу друг китара с китарата и се свири заедно. За това са и private lessons. Кой знае след някоя  друга година може и да почна да давам уроци. Божа работа. И пак може много, много да се пише и обяснява, но все пак не трябва поста ми и постовете като цяло да са романи. Написах основни неща, които като се разберат, всичко с времето си идва на място.

Винаги може да се намери урок с видео и с таблатура,на която е обозначено всичко ясно и точно, по принцип.

 

Относно скалите:към автора на темата:  Не мисли в шейпове толкова, колкото в тонове, защото например A minor е по целия гриф, както всяка една скала. Тоновете са A,B,C,D,E,F,G,A. Шейповете имат място като първоначално запознаване и опознаване на грифа, защото инструмента ни е такъв - с геометрични форми. Веднага давам примери: Пентатониката е 5 позициИ. Научавайки ги, това важи за всеки един Key, те се местят едни и същи шейпове, но се  тръгва от различен тон, спрямо прогресията(акордите).

 

Върбанов, може да направим интересен диалог, но нека се придържаме към темата все пак.

 

Към автора: Не, не си  разбрал правилно. Прочети пак какво ти написах, хвани китарата и се опитай да го приложиш. Адски дълго ще стане, ако тръгна да обяснявам прагчета и т,н. А и не е това идеята на темата, а да се даде яснота какво е relative major/minor, и как се  ползва и работи. Поне така аз разбирам нещата.

 

 

Не намесвай  A Minor, A Major и F# Minor заедно. А Major към A Minor се нарича Modal Interchange.

 

По-горе ти написах кое с кое е релатив и защо.

 

 

Премествайки A Minor три прагчета назад отиваш на F# Minor,което е релатив на A major.

 

 

Апокалипто, нека тръгнем от тук. Знаеш ли тоновете по целия гриф. Щото ако не, целия разговор няма смисъл все още, и колкото и подробно да се обяснява, няма да разбереш. Преди да разучаваш релатив  мейджър-майнър, научи добре тоновете по целия гриф, може и до 12-то прагче, защото след това се повтарят от 12-то до 24-то - една октава по-високо. След това почни с интервалите, почни с  Octave Shapes.

Редактирано от JacksonSoloist
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Беше към автора насочено, но излезе все едно обяснявам на таб. Видеото и то се загуби някъде при редакцията.

Това, което исках да кажа е, че за да разбере думите ти, трябва да се запознае с още малко теория и като цяло да разбере как се образува мелодия. Предполгам, че иска да импровизира сола върху акордна прогресия като за начало. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ясно, Ок. Еми, така е. Чат писане, не се разбира винаги кой, какво иска да  каже. За това, комуникацията очи в очи е незаменима. Въпреки че налбюдавам тенденция сериозна да се свири по скайп. Не само уроци, ами хора търсят хора за practice sessions.Яко. Така примерно и езика би си упражнявал човек. Както и да е, много офф-топик стана.

 

 

Към автора: Осмисли нещата, хвани китарата, пробвай, ако не разбираш и не става, почни от основите, за които споменах, има и други неща. Ако имаш още въпроси, пиши. Ще помагаме.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Jackson Soloist тоновете по грифа започнах скоро време да ги уча. Не мога да кажа че абсоютно инстинктивно със затворени очи мога да кажа кое какво е, но добивам някаква представа и почти за всяко прагче на всяка струна се сещам в рамките на няколко секунди максимум. 

Мисля че разбрах обаче това, което ме объркваше, такаче да - отговорихте ми на въпроса. Благодаря на всички!

Върбанов - да, прав си. Реших че е крайно време да започна да разбирам за какво става въпрос в музиката защото до съвсем скоро не знаех никаква теория, но не съм сигурен от къде да започна; за начало тръгнах просто да уча тоновете по грифа и за сега свободно мога да импровизирам с пентатониката (да, не съм чааак пък толкова назад, знам че има 5 форми, знам как се сменя тоналността и така нататък.) 

Имате ли обаче някаква идея с какво би било добре да продължа? Major scale? Крайната цел е да мога да пиша сола в стил... melodic death metal .. neo classical едва ли не. Като по - конкретни примери мога да дам китаристи като Andy James.. Alexi Laiho etc etc. Знам че е доста амбициозно но .. тръгвам натам и малко по малко .. някой ден .. :D
 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имате ли обаче някаква идея с какво би било добре да продължа? Major scale? Крайната цел е да мога да пиша сола в стил... melodic death metal .. neo classical едва ли не. Като по - конкретни примери мога да дам китаристи като Andy James.. Alexi Laiho etc etc. Знам че е доста амбициозно но .. тръгвам натам и малко по малко .. някой ден .. :D

 

Kато инструменталист,за да можеш да пишеш подобни сола,ще трябва да можеш да ги свириш.А реално ако можеш да ги свириш няма да имаш нужда от помощ от чужди хора.

Не знам дали ме разбираш,ама с две приказки продължавай да копаш и всичко ще си дойде на мястото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Apocalypto, почвай с  The Major Scale, задължително. По-рано ти го казах. За ликчета Lick Library, не са лоши хич. Анди има трепач двд-та. Скоро мисля да му подхвана две песни - Time And Time Again, уникална и What Lies Beneath.

 

За теория ти препоръчвам, ако  разбираш английски  Andrew Wasson - нo e heavy theory, да знаеш, наистина е много добър, за мен най-добрия учител в нета. Има  на  400 видеа в канала си в  тубата.  Дани Гил от Лик Library също има не лоши двд. Препоръчвам и  Fretboard Navigator на Jamie Humphries. Но преди висчко понапредни с теорията. Дръпни си на Дани  Гил

Theory and Harmony като начало. Много ясно обяснява. Успех. После като понапреднеш, ще ти кажа систематизирано за  техника, от къде да черпиш, за да пестиш и време. На мен ми отне година и половина. Ама се занимавам всеки ден и не съм спирал де. Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.