Topsun Публикувано Февруари 1, 2005 Share Публикувано Февруари 1, 2005 Интервали Интервали е съотношението между височините на два тона.Интервалът е мелодичен,ако тоновете,които го образуват,прозвучават последователно: до-сол (визходящ) сол до (низходящ) Интервала е хармоничен,ако тоновете,които го образуват,звучат едноврененно. Основен тон рпи вузодящите и хармоничните интервали е долният (по-ниският) тон,а при низходящите горният (по-високият) тон. Споерд броя на степените,включени в даден интервал,той може да бъде: прима-включва една степен (до-до) секунда-включва две степени (до-ре) терца-включва три степени (до-ми) кварта-включва четири степени (до-фа) квинта-включва пет степени (до-сол) секста-включва шест степени (до-ла) септима-включва седем степени (до-си) октава-включва осем степени (до-до от следващата октава). Често интервалите се означават с цифри,съответстващи на броя на включените степени.Така примата може да бъде означена с цифрата 1,секунда-с цифрата 2 и т.н. Тези интервали(от прима до октава)се наричат прости.Интервалите,които обхващат повече от осем степени,т.е. по-големи от октава,се наричат сложни или съставни.Това са: нона - съдържа 9 степени децима - съдържа 10 степени ундецима - 11 степени дуодецима - 12 степени терцдецима - 13 степени квартдецима - 14 степени квинтдецима - 15 степени Съответно тези сложни интервали се означават,както следва с цифрите : 9,10.11 и т.н. Степенното съдържание на интервалите определя тяхната количествена величина. Интервалите имат и качествена величина. Следният пример показва няколко интервала, които имат една и съща количествена величина - всеки един от тях съдържа по три степени, т.е. налице са само терци: до-ми до-ми диез до-ми двоен диез до-ми бемол до-ми двоен бемол до диез-ми двоен бемол Що се отнася обаче до тоновото съдържание на тези шест терци, се вижда, че то е различно.При до-ми то е два цели тона; при до-ми диез - два и половина тона и т.н. От казаното дотук става ясно, че даден интервал, който съдържа определен брой степени, може да има различен тонов обем, т.е. различно качество. Тоновото съдържание на интервалите определя тяхното качество. В качествено отношение( т.е. според броя на включените цели тонове и полутонове) интервалите биват чисти, големи, малки, увеличени, умалени, двойно увеличени и двойно умалени. Примата, квартата, квинтата и октавата могат да бъдат: чисти, умалени, увеличени, двойно увеличени и двойно умалени и никога големи или малки. Останалите интервали: секунда, терца, секста и септима могат да бъдат: големи, малки, увеличени, умалени, двойно увеличени и двойно умалени и никога чисти. Следната таблица показва тоновия обем на чистите и големите интервали: чиста прима съдържа - 0 тонове ( до-до) голяма секунда съдържа - 1 цял тон (до-ре) голяма терца съдържа - 2 цели тона (до-ми) чиста кварта съдържа - 2 и половина тона (до-фа) чиста квинта съдържа - 3 и половина тона (до-сол) голяма секста съдържа - 4 и половина тона (до-ла) голяма септима съдържа - 5 и половина тона (до-си) чиста октава съдържа - 6 цели тона(12 полутона) (до-до от следващата октава) Това е засега Има и още по темата за интервали, която е доста обширна. Ако има въпроси, ще пояснявам Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Боян Отговорено Февруари 1, 2005 Share Отговорено Февруари 1, 2005 Бравос бре, Паисий! Как те не заболеха ръцете да я преписваш тая теория... Ама е похвално начинание Е тук, за улеснение, специално за китаристи, хем теория има, хем туй- онуй На руски е даже, лесно се чете. http://www.rolandboss.ru/theory/theory.htm Да го разтоварим малко тоз будител :hello: Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.