Jump to content
Българският форум за музиканти

Ладове


Recommended Posts

На мен много :P И без това се като сeдна да свиря не ми се свири нещо чуждо а и ся се зарибявам по фънк и блус нещо... А и тряя да поуча теория :P

 

П.С. Пешо прати ми оня тромпетист тука в Германия бе :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На мен ми пука !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! И те подкрепям

Значи : Аз живея във Варна. Тук има 2-ма човека които са на много високо ниво дори на световно : Сашо Кучето и Косьо Джамбаза. Няма да конкретизирам фамилии но в средите се се знаят. Въпроса е че май се занимават само с доста напреднали. И не съм сигурен дали ще имат търпение за некадърник като мен ;-)))).

За пример : един приятел който е много напред с техниката и теорията се хвана малко да ходи при Сашо и ми сподели че там бил едва ли не записан като начинаещ.. ;-) а той човека си е напред с материала ... че така де.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз все се каня да отворя една тема за импровизацията и да пиша теория ама се чудя дали някой въобще му пука.

Mен би ми било интересно :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля Ви дайте някаква разбираема и лесно смилаема теория за пустите ладове онлайн

Ей това на мен ми беше доста полезно. То е конкретно за бас, но мисля, че ще ти свърши някаква работа. Wheat's BassBook, Book 2

Обяснено е така, че да се разбере дори и от такива кат' мене :)

Редактирано от pacman
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На мен ми пука !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! И те подкрепям

Значи : Аз живея във Варна. Тук има 2-ма човека които са на много високо ниво дори на световно : Сашо Кучето и Косьо Джамбаза. Няма да конкретизирам фамилии но в средите се се знаят. Въпроса е че май се занимават само с доста напреднали.  И не съм сигурен дали ще имат търпение за некадърник като мен ;-)))).

    За пример : един приятел който е много напред с техниката и теорията се хвана малко да ходи при Сашо и ми сподели че там бил едва ли не записан като начинаещ.. ;-) а той човека си е напред с материала ... че така де.

Има и още един - арменец, викат му Хари. При него е подобна ситуацията. Ако решат да те вземат, мисля че ще те изтърпят, но ти няма да ги изтърпиш - хората знаят много, но и изискват много.

 

По-добре се хвани при някой даскал който работи и с начинаещи, иначе само ще си губиш времето, както и тяхното. Освен това тях ги влече основно джаза, не знам дали ти е по вкуса това.

Редактирано от niki123bg
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Я и аз да се направя на умен :P В смисъл, че като ми разясниха едно нещо и ми светна пред очите, та и аз да споделя, относно ладовете. Свързано е с това, как много бързо и лесно да ги намираме. Само преди това да поизясня малко за ладовете, това което знам. Начи относно тях, ето ги най-известните:

 

Major - на мажорния забраих името...)

Dorian - дорийски

Phrygian - фригийски

Lydian - лидийски

Mixolydian - миксолидйски

Aeolian - май си е аеолийски :)

Locrian - локрийски

 

Всъщност това са серии от ноти, които изграждат акорди (това звучи като 'топлата вода е топла', ама... ;) ) Разликите между тях са че полутоновете са им на различни места. Примерно на мажорния лад (което си е мажорната гама) полутоновете му са на Ми и Си (няма ми диез, нито си диез ;))

Много лесен начин да ги научиш всичките е като си ги намираш сам. А това е адски лесно като знаеш следното нещо. (нз как да го обясня точно, ма ще пробвам) Трябва само да научиш на изуст реда по който вървят.

 

Нещото: Първия лад, изсвирен от До е 'до-ре-ми-фа-сол-ла-си-до'

Втория лад (Dorian ), изсвирен от Ре е 'ре-ми-фа-сол-ла-си-до-ре'

Третия лад (Phrygian), изсвирен от Ми е 'ми-фа-сол-ла-си-до-ре-ми'

Четвъртия лад (Lydian ), изсвирен от Фа е 'фа-сол-ла-си-до-ре-ми-фа'

Така вървят до края.

Петият лад (Mixolydian) изсвирен от Сол е 'сол-ла-си-до-ре-ми-фа-сол'

Шестият лад (Aeolian ) изсвирен от Ла е 'ла-си-до-ре-ми-фа-сол-ла'

Седмият лад (Locrian) изсвирен от Си е 'си-до-ре-ми-фа-сол-ла-си'

 

Така е адски лесно да ги намираш. Примерно, ако не знаеш петия а тряя да свириш Аеолйски, хващаш го първо от Ла, изсвирваш го два три пъти (ла-си-до-ре-ми-фа-сол-ла) и като му схванеш пътеката/шарката/pattern-a просто си го местиш, където искаш. Това е много лесен начин за запомняне и не тряя да се бъркате с никви диези, бемоли, или кото там искате ;)

 

А дано ви е било от полза! ;);):P

:P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Major - на мажорния забраих името...)

май беше Ionian :P

 

инак тоя подход който предлагаш за запоняне е хитър, за хора които ги мързи да помнят наизуст :)

 

ПС тая тема обаче си е за местене в 'Теория' май :P

Редактирано от pacman
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Major - на мажорния забраих името...)

май беше Ionian :)

 

инак тоя подход който предлагаш за запоняне е хитър, за хора които ги мързи да помнят наизуст ;)

Прав си, йонииски беше :P

 

Ми как да не ем аз лично така и не успях да ги назубря и като ми го казаха ми се разшири мирогледа :P;):P

 

Аз като казвам че мързела е движещата сила за напредъка на човечеството и хората не ми вярват... :P

 

Бтв, т'ва е добре да отиде в раздела за начинаещи ;), подчаст "тия дето ги мързи" ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ами при хроматизмите вече е малко по-свободно. опира до чувството. хрома значи цвят. значи слагай цвят ама не мацай. номера е да имаш готови пръстовки за всичко - примерно ако имаш акорд ре минор 7 да знаеш как да изсвириш ре мелодичен минор, да знаеш как да изсвириш ре минор с алтерации(хроматизми) или пък да изсвириш ла минорна пентатоника, но да знаеш защо. за тия работи вече не е толкова лесно в нета. трябва даскал.

аз все се каня да отворя една тема за импровизацията и да пиша теория ама се чудя дали някой въобще му пука.

на мене ми пука и ша чета. според мен тва ше е супер полезно. вместо сухарски учебници някой да обясни с по-проста реч това което е НЕОБХОДИМО и ПОЛЕЗНО да се знае

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е доста интересна, може би защото това е едно от малкото неща на тема теория, които самоуките китаристи се опитват да разберат, в това число и моя милост :)

 

Ето едно малко помагало, което съм си спретнал от една школичка на другаря Трой Стетина, надявам се да ви бъде полезно и на вас като за начало.

 

ladove.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стари ладове

 

 

В църкованта музика през Средновековитео са били установени няколко лада,при които тониката и тежненията между отделните степени са били едва доловими.Смътен намек за ладови съотношения между тоновете е представлявал квинтовият тон,който всред мелодията е бил временно задържан и по този начин е изпълнявал ролята на някаква опорна точка.От друга страна,мелодията е завършвала винаги на основния тон,който поради това се е наричал финалис.

Мелодията се е построявала по два начина:

а)разгръщане в рамките на октава от основния тон до неговата горна октава със задържане на горната квинта и завършек на основния тон-автентичен лад.

б)разгръщане в рамките на октава от V степен до нейната горна октава и завършек на основния тон-плагален лад.

В началото на Средновековието са били остановени следните ладове:

а)автентични:

дорийски,фригийски,лидийски и миксолидийски

б)плагални:

хиподорийски,хипофригийски,хипоидийски и хипомиксолидийски.

Едва в края на Средновековието към тези 8 лада били добавени още 4:

йонийски,еолийски(това са нашите съвременни мажор и минор),

хипойонийски,хипоеолийски(плагални на йонийския и еолийския).

 

 

Строеж на стари ладове

 

На времето старите ладове са били разглеждани като съставени от по два тетрахорда.Тетрахордите представляват поредица от четири постепенни (от степен) тона,съставени от две големи и една малка секунда.Установени били три различни тетрахорда,според мястото на малката секунда спрямо двете големи секунди:

 

йонийски тетрахорд:до-ре-ми-фа (ми-фа - малка секунда)

дорийски тетрахорд:ре-ми-фа-сол (ми-фа - малка секунда)

фригийски тетрахорд:ми-фа-сол-ла (ми-фа - малка секунда)

 

От комбинирането на тези тетрахорди са се получили различните ладове.Така от два йонийски тетрахорда се е получавал йонийският лад:

да-ре-ми-фа (първи йонийски тетрахорд) - сол-ла-си-до (втори йонийски тетрахорд).

 

От 2 дорийски тетрахорда се е получавал дорийският лад:

ре-ми-фа-сол (първи дорийски тетрахорд) - ла-си-до-ре (втори дорийски тетрахорд).

 

От 2 фригийски тетрахорда се е получавал фригийкият лад:

 

ми-фа-сол-ла (първи фригийски тетрахорд) - си-до-ре-ми (втори фригийски тетрахорд).

 

От долен йонийски и горен дорийски тетрахорд се е получавал миксолидийският лад:

 

сол-ла-си-до (йонийски тетрахорд) - ре-ми-фа-сол (дорийски тетрахорд).

 

От долен дорийски и горен фригийски тетрахорд се е получавал еолийският лад:

 

ла-си-до-ре (дорийски тетрахорд) - ми-фа-сол-ла (фригийски тетрахорд).

 

От тритонус и горен йонийски тетрахорд се е получавал лидийският лад.Поредицата от четири тона,отстоящи един от друг на големи секунди,образуващи като сбор "тритонус",не е била приемана за тетрахорд:

 

фа-сол-ла-си (тритонус) - до-ре-ми-фа (йонийски тетрахорд).

 

За улеснение старите ладове биха могли да бъдат разглеждани и като построения върху степените на натуралния мажорен лад(това го има обяснено от Fenix).

 

Три от тези шест лада са с мажорен характер-при тях тризвучието,съставено от трите устойчиви тона (I-III-V степен),е мажорно.Тези ладове са йонийски,лидийски и миксолидийски.Останалите три лада-дорийски,фригийски и еолийски-са с минорен характер(тризвучието ,съставено от трите им устойчиви тона,е минорно).

 

Ако бъдат сравнени по строеж старите ладове с мажорен характер със съответния им по тоника натурален мажор и онези с минорен характер със съответния им по тоника натурален минор,ще се открият следните сходства и различия:

 

1. йонийски лад:до-ре-ми-фа-сол-ла-си-до

натурален мажор:до-ре-ми-фа-сол-ла-си-до

 

Както се вижда йонийският лад е напално сходен с натуралния мажор.

 

2. дорийски лад:ре-ми-фа-сол-ла-си-до-ре (ре-си - голяма секста)

натурален минор(в случая-ре минор):ре-ми-фа-сол-ла-си бемол-до-ре

(ре-си бемол - малка секста)

 

Както се вижда от примера,дорийският лад се различава от натуралния минор по голямата секста,заключена между I-VI степен и наречена "голяма дорийска секста".

 

3. фригийски лад:ми-фа-сол-ла-си-до-ре-ми (ми-фа - малка секунда)

натурален минор(в случая ми минор):ми-фа диез-сол-ла-си-до-ре-ми (ми-фа диез - голяма секунда)

 

Както се вижда от примера,фригийският лад се различава от натуралния минор по малката секунда,заключена между I-II степен и наречена "малка фригийска секунда".

 

4. лидийски лад:фа-сол-ла-си-до-ре-ми-фа (фа-си - увеличена кварта или тритонус)

натурален мажор(в случая фа мажор):фа-сол-ла-си бемол-до-ре-ми-фа (фа-си бемол - чиста кварта)

 

Както се вижда от примера,лидийският лад се различава от натуралния мажор по увеличената кварта,заключена между I-IV степен и наречена "увеличена лидийска кварта".

 

5. миксолидийски лад:сол-ла-си-до-ре-ми-фа-сол (сол-фа - малка септима)

натурален мажор ( в случая сол мажор):сол-ла-си-до-ре-ми-фа диез-сол (сол-фа диез - голяма септима)

 

Както се вижда от примера,миксолидийсият лад се различава от натуралния мажор по малката септима,заключена между I-VII степен и наречена "малка миксолидийска септима".

 

6. еолийски лад:ла-си-до-ре-ми-фа-сол-ла

натурален минор:ла-си-до-ре-ми-фа-сол-ла

 

Както вече беше отбелязано,еолийският лад е напално сходен по строеж с натуралния минор.

 

Ако към даден натурален мажорен или минорен лад се добави характерният интервал за определен стар лад,то съвременният натурален лад придобива специфичната окраска на съответния стар лад.Така,ако на натуралния мажор бъде повишена IV степен,той се превръща в лидийски.Ако бъде понижена VII степен,мажорният лад се превръща в миксолидийски.

Ако на натуралния минор бъде повишена VI степен,ще се получи дорийски лад,а ако се понижи II степен,той ще се превурне във фригийски.

 

И старите ладове,както мажорните и минорните,могат да се явяват в различни диезни и бемолни тоналности.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Надявам се да сте разбрали горе долу за какво става въпрос със ладовете.Ако имате въпроси ме питайте докато ми се занимава да пиша :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се заяждам,но...Това по всяка вероятност е от "Елементарна теория на музиката"...

 

Хубаво е в подобни случаи да се цитира поне авторът,ако не и книгата...

 

И една дребна корекцийка - чете се Еолийски лад.

На латински тая комбинация от букви(аео) се произнася като "е". :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.