Jump to content
Българският форум за музиканти

Несъответствие при gain staging


Recommended Posts

От известно време се чудя и не мога да си обясня следното.

На аналогов миксер, цъкам PFL и нагласям нивото да е около 0 dB, по метера на миксера. Нагласям го от предусилвател, на пипам гейна на миксера.

След това изключвам PFL-a, вдигам фейдъра на 0, и сигнала ми е с няколко dB по-слаб. Вижда се визуално и се и чува. Нивото се изравнява ако бутна фейдъра до край.

Не трябва ли като наглася PFL-a, като вдигна фейдъра на 0 да имам същото ниво както при PFL ?

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи от структурата и класата на смесителния пулт.

Pre Fader Listening/Metering структурата взима сигнал преди каналния регулатор. Логично е нивото след каналния регулатор да е равно на подаваното към него само когато е усилен до край. Щом започва да слиза надолу, започва да дели подавания му сигнал.

 

При други смесителни конзоли може да има допълнителни средства за мащабиране на сигнала (например активни регулатори, допълнителни компенсиращи усилватели и разбира се обща концепция относно таблицата на оперативни нива вътре в козолата), за да се получи съотъветствието, което предполагаш. Това обаче става при друга категория конзоли и друго ниво на вложените елементи. Например самият регулатор трябва да е прецизен, и на деление 0 (dB) да има точно повторение на параметрите си. Затова, и не само, разбира се, голяма конзола струваща много пари, с Penny&Giles Регулатори струва 1/3 повече.

 

Най-сетне намерих с помощта на сина през халтавия GOOGLE картинка, която показва правилно нещата. Нарича се диаграма на нивата на смесителната консола.

m802_level.JPG

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Освен PFL имаш ли и solo за каналите (т.е. post - fader), предполагам да. От него ли гледаш нивото на канала при 0dB на фейдъра? Освен гореспоменатите неща, влияние може да оказва - EQ или някой insert ефект от вградените на някои пултове - например вградения компресор при някои пултове влиза като insert и реално нивото ще зависи от fx return нивото. Естествено може да е от хиляда причини - елементна база, толеранси на елементи, недобър механичен контакт в превключватели и конектори (включително и контактите, които вземат сигнал от различните шини и го подават към индикаторите за ниво при PFL/Solo, channel inserts и др.). На всички канали ли прави така?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^ Значи, ако това си е фийчър а не е бъг, тогава за какво ми е този PFL? Нали идеята е по PFL-a да си нагласиш нивата, така че като усилиш фейдъра на 0 да получиш смислен сигнал. В този случай за да получиш оптимален сигнал трябва да ръгнеш фейдъра до край, което противоречи с всички теории за миксирането. Или поне на всички мои разбирания за такова :) Съгласен съм, че миксерът ми не е скъп ( Yamaha) , но тук въпросът е принципен. Аз ли нещо бъркам в познанията си или миксера ми е много зле?

 

^ Правя следното, включвам в даден канал и натискам само PFL, и настройвам нивото да иде към 0. Няма нищо включено. Нито компресор, EQ е по средата, няма гейн, няма външни ефекти - нищо. Фейдъра е на пълен минимум. След това изключвам ПФЛ, включвам канала ( че на Ямахите няма mute, има ON ),  вдигам фейдъра на канала на 0, и слушам и гледам нивото. Мастър фейдъра е на 0 през цялото време.

 

 

П.П. На картинката и схванах само горната част :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Помисли малко - ако всички канали пуснат максимален сигнал, дори и схемотехниката на пулта да го понесе без изкривявания, то на изхода на пулта ще имаме около 6 волта RMS, затова малко трудно ще се транслира към следващите стъпала по веригата, т.к. стандарта е 1.75 Волта при симетрично свързване (опростено обяснение)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нямаш проблем с пулта. 

PFL не е за мерене, а за слушане  :music: . Идеята е да се чуе реалния звук и да се отрегулира при затворен канален регулатор. Т.е. без да се пречи на изходния сигнал. Всички копчета и бутони за контрол по входния канал, може да се ръчкат с оглед на вида звук, като същевременно в изхода си върви всичко останало. Като си направиш фризурата, вдигаш каналния регулатор и си в джаза  :yes: .

Има различни скали на различните плъзгачи. Някои са до +10, други не са дефинирани, трети са с линейна скала от 1 до 10. Затова не може да се приеме положението на регулатора, като пряко съответствие с измереното ниво.

Това, че има индикация на VU-метъра, е в резултат на общата верига за прослушване и за мерене.

Наличието на резерв в хода на плъзгача позволява в определени случаи да се реагира в общия баланс.

Ако те притеснява визуализацията, отчети разликата и когато отвориш регулатора до макимум, отрегулирай нивото с тази разлика, а когато върнеш плъзгача на определеното ниво "0", ще имаш действителна нула. И ще имаш резерв от ниво, като ти се наложи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ПП. Пропуснах да обясня графиката  :yes:.

По ординатата са нанесени стойностите на амплитудата на сигнала.

В горната част, като един вид абциса е показана веригата на сигнала в опростен вид.

Когато се проследи графиката, може да се отчете какво ниво на сигнала ще има в отделните точки на веригата. От ляво на дясно вървят  вход (XLR), атенюатор (PAD), входен усилвател, икуалайзер и така нататък чак до основния изход.

Диаграмата е на опростен пулт (YAMAHA М802) , затова липсват  редица други елементи, характерни за други пултове.

Отгоре на графиката са дадени нивата на ограничение (CLIPPING LEVEL), когато сигналът се деформира. Наричат разликата HEADROOM.

Именно там са тези резерви, за които споменах по-горе,

 Един пример -

На входа има -20dB, след предусилването (HA) нивото вече е -6dB, през EQ не се променя, във каналния регулатор нивото пада до -16dB , и т.н. Като на изхода след линейния усилвател (LA) нивото вече е  +4dB.

Стойностите са приблизителни, защото ги гледам от екрана.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зацепих къде е проблемът!!!
В задклавиатурното устройство  :blush:

 

Когато се мери в PFL режим сигнала, не трябва да се цели в 0 dB, ами в жълтата зона ( +6 dB,  +10 dB ), дори е позволено мнooooого рядко да ходи и в червената ( peak ).

Така вече е ясно, че като се вдигне фейдъра на максимум, имаш най-силното възможно ниво. Съответно като сложиш фейдъра на 0 dB, сигнала ще иде някъде към 0 dB.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абсолютно правилно си зацепил, само да дообясня. При PFL режим (понеже знам че става въпрос най вероятно за пулт ямаха от MG сериите)  жълтата зона на нивоизмерителя ти е оперативното ниво или аналоговата нула. Пиковете и да влизат в червеното отвреме навреме няма никакъв проблем защото е важен RMS-а да е над нулата. Именно това ни дава най-добро отношение сигнал - шум. Това е основната разлика между аналогов и цифров нивоизмерител. Нулата в единия и другия случай означава съвсем различни неща. :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.