Jump to content
Българският форум за музиканти

Studio Construction For Dummies (Съдбата на Една Спалня)


Recommended Posts

Аз съм пробвал да правя "разсвирване" на нов комплект слушалки. Нямаше грам разлика. Макар че при тях е много по-трудно да се документира before/after теста, само по спомен... (освен със скъпа лабораторна апаратура специално за слушалки).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...

С новото мандолинче ше стане ирландския джиг, само малко да му свикна :)

 

https://soundcloud.com/brother-vader/money-for-jig-mandolin

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...

Нали съм закован вкъщи от едно време насам разцъквам и се занимавам с глупости.

Днес си качих trial-а на SonarWorks (мерсаж на Baby Thomas) и си поиграх да си замеря стаята...

Ето какво се получи, две замервания едно след друго, приблизително еднакъв резултат.

Измервателен микрофон - Behringer HD800, с качен фабричен "calibration profile" в програмата.

 

STUDIO.jpg

 

Ето за сравнение друго замерване правено преди много време с REW:

 

spl.jpg

 

И на двете места се виждат пиковете около 120-130 Hz и около 200 Hz, но в първата графика са доста по-силно изразени.

Интересното е, че като включа корекцията на SonarWorks, звука става доста по-стегнат и изчезва едно "бумтене" което може наистина да се

дължи на недостатъците в третирането на стаята... 

 

Смятам да работя за известно време в средата на SonarWorks и да сравня малко референтни миксове за да видя помага ли реално

тая програма или е малко алабала работата :)

 

Хайде лека от мене :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много интересно! ;)

 

За колони не съм го пробвал, защото стаята ми е толкова идеално квадратна и гладка без НИЩО, та ме притеснява да не им крашне софта и сървъра и всичко. :D

 

Но от плъгина за слушалки има много файда. С HD600 не чак толкова много (макар че пак си има), но с DT-770 и особено AKG K-240 Studio разликата е фрапираща!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами дето се казва на никого не преча като си пиша тука, някой ако му е интересно да чете... :)

 

Заиграх се днеска със измерване на мойта бърлога.

Първо, намерих правилния калибровъчен файл за Беринджъра и почнах всичко отначало.

Пробвах три програми: REW, SonarWorks и MathAudio Room EQ.

Очеизвадно REW е най-тежкия софт, не съм абсолютно убеден че му разбирам всичко.

При него се калибрира и звуковата карта по една бая тегава и недообяснена процедура.

SonarWorks е категорично най-бърз, интуитивен и като капак ти дава възможност след това да 

"компенсираш" с изравнително EQ, което работи дирктно към звуковата карта на компа.

Всъщност, SW поема функцията на "виртуална" звукова карта и коригира сигнала към дифолт звуковата карта.

Room EQ е малко ташак работа. При него също можеш да коригираш звука по измерената крива,

но се прави на ръка и е доста куцо и като постановка, и като краен резултат.

 

Интересното е че трите измерени криви, от трите програми, са доста сходни:

 

REW_15122017.jpg

 

SONARWORKS.jpg

 

ROOM_EQ.jpg

 

Видими пикове имам в областите на 120/130Hz / 200Hz / 500Hz и1kHz.

След 1kHz изглежда прилично и след 7-8kHz e напълно възможно маленко да съм пресолил манджата със звукопоглъщането :)

Нормална картинка бих казал общо взето за малко стайче, наблъскано със звукопоглъщащи пана: ниските избиват, високите са поутрепани :)

 

Следващия път ще е по-добре.

 

Като рекапитулация бих казал че SonarWorks работи чуваемо добре в коригирането на

недостатъците и звука с активираното му EQ губи едно боботене и бучене което ме дразнеше преди.

Добро софтче, жалко че е толкова скъпо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Продължавам да си пиша :)

 

Общо взето, пробвах следните измерително-корекционни софтове до момента:

 

1) REW + APO-EQ (по-подробно надолу);

2) SonarWorks;

3) MathAudio Room EQ;

4) DIRAC (хвален като бисера в короната и прочие, скъп и намираем само в демо версия :) );

5) EASERA SysTune (това се предполага че е още по и направо най...)

 

Утре почвам да ги чопля в подробности, че доста интересни резултати се получиха :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да отпочвам :)

Значи седя си и пробвам софтове за акустичен анализ и евентуални корекции на студийцето ми.

Задължителния disclaimer (както винаги досега) е че аз не съм акустик и ако съм написал нещо неразумно

или откровено глупаво, предложете корекция, но в рамките на добрия тон. Демек не ме скапвайте от майтап ... :)

 

Както и по-горе писах, най-аматъорския софт е MathAudio Room EQ.

Тя и цената му е най-ниска (трийсетина Евра по спомен). Мери нещо, после ти предлага сам да си правиш корекциите и крайния резултат е шит.

 

SonarWorks е готин. Латвийски май стартъп, събрал някъде четох 1,5 милиона Евра.

Много про интерфейс, лесни и интуитивни настройки. Измерването на стаята е лесно и бързо.

Генерира сам коригиращото EQ. Има и набор от EQ-та за слушалки. Въпреки всичко, според мен неоправдано скъп,

пълния модул май беше около 300 Евра. Както при него, така и при DIRAC, инсталира "виртуална" звукова карта, 

която коригира сигнала и го праща към дифолт звуковата карта и монитори (или слушалки). За разлика обаче от DIRAC,

има и VST модул, който може да се сложи последен на мастъринг канала на DAW. Удобно е.

 

Интересното в че SW се опитват да ти пробутат техен микрофон. Имаш възможност да ползваш и друг,

стига да имаш "calibration" файла му. В моя случай за всички измервания ползвам ECM8000 на Behringer:

 

MIC.jpg

 

DIRAC. Големи хвалби в нета. И той е в категорията >300 Евра. Също много интуитивен софт,

лесна инсталация, както и SonarWorks мери поредица от десетина точки около мястото за сядане на 

миксиращия. Генерира сам коригиращо EQ, което се зарежда в допълнителен модул (Processor Controller), оттам

виртуална звукова карта и както по-горе.

 

MAIN.jpg

 

Измерен SPL, последващи корекции:

 

DIRAC.jpg

 

EASERA SysTune. Това следва да е върхът на сладоледа, с цена на Про модула >1.500 Евро.

Честно си признавам че тук се отказах. Изтеглих, инсталирах, направих основните настройки ...

и се загубих тотално. И това като се има предвид, че SysTune е компактния модул....

 

systune.jpg

 

И остана (за мен) най-доброто, истинско и добре направено приложение, което отгоре на всичко е абсолютли фъкин' фрий - REW (Room EQ Wizard).

За него отделен пост, че тоя стана бая дълъг...

Редактирано от jabs
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

REW

 

Софта е мислен и правен с години. Текущата версия е 5.1.

Има основен модул, в който се правят изследванията и анализират резултатите:

 

main.jpg

 

...както и отделно меню "Preferences", където задаваш всички необходими настройки преди самото измерване.

Два важни етапа от настройките: указваш къде ти е "calibration" файла на микрофона и калибрираш самата звукова карта :

 

pref.jpg

 

При правилно калибриране на картата се получава нещо подобно. При самото калибриране "tricky' момента (който не е обяснен много ясно

е че създаваш loop (подаваш сигнал от вход на картата към изход) и по този начин софта мери frequency response на самата карта.

(извинете ме за чуждиците, не ми се търсят точните преведени термини :) ) :

 

UAD.jpg

 

След това започва веселото. REW мери само в една точка, позицията на слушащия.

За самото измерване, освен вече споменатия микрофон се иска и подходящ SPL метър, тъй като подаваният от колоните

сигнал трябва да е около 75dB. Ето как изглеждаше сценката при мен:

 

IMG_7487.jpg

 

IMG_7486.jpg

 

След самото измерване, получаваме тон полезна информация.

Ето какво научавам за стаята, в цялата й красота:

 

1) SPL

 

NO_TREATMENT.jpg

 

Както се вижда, проблемите са до болка познати (както при повечето малки стаи) - пикове и бумтене при басите (60 / 120 / 200 и 380Hz).

Интересното е че графиките на отделните говорители (ляв и десен) са доста различни. Отдавам това на факта че а) мястото ми за сядане не е в центъра на стаята и 

б) самата стая не е симетрично третирана, на лявата стена има звукопоглъщащи плоскости и прозорец към кабината за запис, на дясната има пак звукопоглъщащи плоскости но

пред тях има отворена библиотека с книги и всякакви боклуци... изобщо далеч от идеалното. Като добавим и евентуални фазови проблеми и нодове на самата стая и вече не ми се разсъждава

над първопричините... :)

 

Измерванията на двете колони по отделно...

 

L_R.jpg

 

Хубавата новина (която си знам де...) е че нямам проблеми с RT60 (демек времето за реверберация, което за студия би следвало да е под 300ms), с иключение на едни гадни честоти

под 90Hz, но за тях няма какво да се направи по въпроса...

 

RT60_NO_TREATMENT.jpg

 

За любознателните, приключваме измервателната част и с един Waterfall graph, който ни казва горе-долу същото, но малко по-подробно :)

 

WATERFALL_NOTREATMENT.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Продължаваме :)

 

След като се сдобихме с всички измервания, започваме да се борим с корекциите.

Както вече споменах и SonarWorks, и DIRAC го правят автоматично, създават ново EQ, което се налага на основната звукова карта през виртуална

звукова карта на самата програма преди нея.

 

При REW обаче нещата не са толкова прости и това му е хубавото.

 

След получаване на необходимите измервания, REW предлага да се влезе в модула EQ, който изглежда така:

 

image.jpg

 

Наново започва едно блъскане и четене, защото основната идея на REW е да експортира коригиращото EQ към хардуеърен модул.

Защо? Защото така пичовете финансират иначе безплатния софт. Даден е списък с двайсетина хардуеърни машинки, които директно

импортват файла на REW. Няколко от тях са на Behringer (EQ-та, Feedback Suppressors), други са на нашумялата американска компания miniDSP. Последните са неприлично

скъпи и най-малкото им DSP (2х4HD) е около 300 Евра, че и не се продава в Европа. Другото благо нещо покрай REW е че по тази технология (но 

вече задължително с хардуеърен модул) можеш да си направиш корекции и на уредбата, и на домашното кино... което е следващата ми задача за празниците :)

 

Значи зациклих и не знаех какво да правя, защото не искам да давам нахалост пари за хардуеър, а софтуеърно EQ съвместимо с REW, на което

да не преписвам параметрите на генерираното от REW не намирах.... обаче се намери и такова, и то писано специално за целта - APO-EQ. Ура !

 

REW дава възможност за ръчно въвеждане на корекции (честота, gain и Q), които веднага се отразяват във всички налични графики, като ти дават

идея какви ги вършиш. Искам да отбележа че (първо) търсената графика хич биля не е права линия - вижте наклоните й под 100 и над 1.000Hz и (второ)

приемаме колебания от+/-3dB за нормални :

 

eq_2.jpg

 

Разбира се, има и автоматична функция, която предпочетох. Едно нещо за отбелязване: и този софт "реже" но не "добавя".

Тоест, реже пиковете, но не добавя при наличие на заглъхване на определени честоти. Е аз пробвах после на ръка да "добавя" и разбрах защо софта не го прави :)

 

Резултата на цялата операция е един простичък .txt файл, който (експортиран) изглежда примерно така:

 

txt.jpg

 

Този файл се импортва безгрижно в APO-EQ и както се казва БИНГО, в играта сме:

 

APO.jpg

Редактирано от jabs
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И последна серия: сравнение на преди / след.

 

Логично, след толкова бъхтене реших да измеря поне SPL след направените корекции, и поне от трите програми "фаворити",

а именно DIRAC, Sonarworks и REW. Първо, чисто чуваемият резултат е че изчезна едно гадно бумтене в ниския диапазон.

Звукът от колоните е по-стегнат, ясен и чувам детайли които ми се губeха преди. Честно казано, корекциите и от трите

програми ми звучат на 90% еднакви, има леки нюанси но не мога да преценя кой, защо и дали. Все пак SonarWorks

(въпреки че е с един от най-добрите интерфейси) като че ли с нещо ме дразни като звучене на фона на останалите две програми ... но бих работил еднакво удобно и с 

трите, като бих ги степенувал по лекота на работа със самия софт.

 

Ето какво казват измерванията "след":

 

ALL.jpg

 

Както се вижда, APO-EQ и DIRAC са променили графиката доста сходно, особено в проблемните зони (50 - 300 Hz и 1 - 5 kHz).

SonarWorks, незнайно защо е увеличил съществуващич пик на 55 Hz и нищо не е променил в зоната 1 - 5 kHz.

 

Но цялостно погледнато, промяна има и тя е видима (и най-важното - чуваема и то към по-добро).

Ако се вземе предвид допуска +/-3dB, както и нелинейността на търсената "идеална" графика, аз смятам че достигнах оптимума и съм доволен :)

 

Написах всичко това, първо, за да покажа колко съм печен (шегуф, намиг), второ, да спестя на друг време, ако се зариби за същото,

и трето, щото е интересно занимание. И четвърто, за да не се чудите, седя вкъщи след операция и нямам какво друго да правя освен да гълтам

хапчета и да се занимавам с глупости !

 

Всекакви коментари и дискусии as always, are very welcome :)

Редактирано от jabs
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:godbless: :godbless: :godbless: ...за всичките усилия, които си вложил да тестваш и опишеш различните софтуери. Направо ме зариби да опитам и аз оня последния да видя какво ще покаже за контрол рума ми и за помещението в което записвам, макар че почти съм сигурен какъв горе-долу ще е резултата, пък и си имам един наскоро калибриран SPL метър. ;)

Редактирано от yamaha
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.