Jump to content
Българският форум за музиканти

Модално свирене - от теория към практика


Recommended Posts

Може и да си прав за единиците, но не знам колко пъти вече преповтарям клипчето. И много ми се ще да се развие в цялостна композиция! 

Аз често се шегувам, но в момента съм много сериозен. В дескрипшъна към видеото казвам, че това е саундтрак към филма "Краят на света". Прочетох роман, който ме вдъхнови да създам музика към него. За да не ви отегчавам пускам кратки откъси от романа.

Краят на света

 

Отдавна вече всичко е казано. И все пак остават още милиони малки неща за споделяне. Но и двамата знаем, че е по- добре да ги запазим вътре в нас. Навън ветровете свирят и носят в себе си чужди шепоти. Дори в тъмните, безлунни нощи се промъкват силуети. Все неща от онази реалност, на която принадлежим, но от която не можем да се отървем, нито да избягаме.

Дори на края на света!

А имаме нужда от такова местенце, където да си вземем малко въздух от непрекъснатото бягане, лутане, суета, суматоха. Където поне за малко да се престорим, че живеем друг живот.

Само за нас, малко и тайно местенце.

Жалко, че няма вече тесни, селски пътища, по които да отбием и да стигнем до тих вир. Искаме само за няколко минути макар да поседим на влажната трева, да послушаме крякането на жабите и ромона на водата. Там ще забравим болката, жаждата, желанието, страха...

Остават само мечтите и ... мълчанието.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Не е честно...- каза тя

- Кое? - попита той, макар да беше сигурен какво ще му каже. Едно от нещата, което не трябваше да си казват никога.

- Не е честно, че те обичам - прошепна тя.

- Къде искаш да отидем? Накъде да карам? - попита той.

- Далече, много далече...

- Краят на света, достатъчно далече ли е?

- Не, но като за начало ще свърши работа - тихо отговори тя.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Как започна денят ти?

- С посрещане. Обичам да посрещам изгревите!

- Какво ще правиш днес?

- Ще летя, за да видя земята отгоре!

- Ти нямаш криле, имаш хубави крака!

- О, те са само за приземяване!

- До къде ще летиш?

- До хоризонта!

- А ще се върнеш ли?

..........................Нежна усмивка на притихнала жена!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мой пропуск! Не съм гледал през YT, затова и не съм прочел описанието. 

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм искал да кажа, че е Ваш пропуск. Благодаря, че сте гледали няколко пъти клипчето. Исках да Ви уверя, че приемам сериозно задачата зададена от организатора на състезанието Валиман. Той задава задача да се представи 60 секундно соло. Аз за себе си я разширих и я възприех като музика "по поръчка" (по зададен бекингтрак). Но е грешно да се свирят случайно попаднали на пръстите ти, rambling неща. Затова, за да си помогна, за "да разкажа история" си представих този текст, който бях прочел. Това е възможно да прерастне в цялостна композиция със сюжет, персонажи, дори надявам се - послание, а защо не и игрален филм. 

Между другото споделям, че броячът на гледанията е блокиран на 301+ гледания. На втория ден. Възприето било, че за да представят коректна информация на драгите си рекламодатели Ю Туб щели да проверят дали гледанията са реални. Днес е 4-ият ден от публикуването на видеото...При 301 за 2 дни сега показва пак 301 на 4-тия ден...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страхотна тема , само аз - дето се вика, като лайк учил се на улицата , не мога да разбера къде е модалното . :)

Все пак с интерес ще следя темата. :)

Ето пример за модален звук на китара (според мен разбира се)  на една от любимите ми китаристки. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=6bP-_hvyAPc

 

http://www.youtube.com/watch?v=fAtvwZBUPdw

Редактирано от parsekguitars
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тханкс, щом е спейшъл фор ми, веднага му обръщам внимание , с леки забележки в анализа :

 

6 такт си е F#m

16 такт си е G Lydian (триад А в/у G може и да бъде G Lydian-Dominand, но не и в конкретния случай). :)

 

И все още съм в търсене на модалното в конкретния пример. :D

Тва си е чисто и просто хоризонтално свирене и нищо повече (според мен разбира се) , иначе нищо против идеята и т.н. :)

 

 

Aaaa, :)

 

A там на .... 8 си е Mixolydian ... :D .... и спирам до тук, че ... на ладoвете с минорен характер е добре да се показва характера на лада - F#m Aeolian и т.н. и т.н. :D

 

Моите уважения,това вече си е непознаване на материята , а не техническа грешка според мен . :(

Поправете ме ако греша. :)

 

Апелирам към по-голяма отговорност!!! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

travelcaster, страхотно мелодично свирене и идеи! Евала за усилието и изпълнението. Имам няколко въпроса за начина по който си описал нещата: 

 

Защо си сложил "сол-диез" в key signature-a, при положение че преобладаващата прогресия е F#m - G, т.е. F# phrygian (D major)? Също така на 16ти такт си написал "си-бекар" и "ми-бекар", но те са си в гамата така или иначе. Това че си сложил "си-бемол" в предишния такт няма никакво значение, Bb е активен само до края на 15ти такт, след това тактовата черта го reset-ва. Същото се отнася за 17ти такт, "фа-диез" е в key-signature-a. Като цяло, не знам дали е правилно да го наричаш "модално" свирене, след като през цялото време си свириш F# natural minor, с изключение на няколко passing tones и този 16ти такт, където според мен не е много удачно да свириш умалена секунда ми-фа, като се има предвид че цялата ти фраза върви на октави.

Нямам нищо против идеите ти или изпълнението, но мисля че не си написал нещата много добре и ако целта ти е хората да се учат от това нещо, мисля че е по-скоро объркващо описано, отколкото ясно. 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря на parsekguitars  и на trendkiller за забележките, както и за добрите отзиви! :yes:

Моля за извинение за допуснатите от мен грешки. Аз не си прощавам, просто е недопустимо от моя страна да не прегледам внимателно нотния текст, преди да го постна.  :crying: За съжаление не мога да го изтрия (за разлика от доброжелателните модератори). Надявам се, че го поправих.

My Love Is Far Away.jpg

На 3 и 4-ти такт има 2-3 До# , което за разлика от Сол Йонийски го превръща в Сол Лидийски заради 4-та повишена степен. Също и в 11-ти такт. На 15-ти такт бях пропуснал Си бекар, а на 16-ти с удивление видях грешното Ми бекар! Това е Фа бекар, както го свиря. Нотите на 16-ти такт са от състава на Ре Мелодичен минор, а погледнато като четвъртото му обръщение от Сол (какъвто е акомпанимента в този момент) е Сол Lydian Dominant.

trendkiller, разбира се си прав за това, че F#m, G и А са в състава на Ре мажор и е Фригийски, но моят избор беше F# Еолийски заради по-светлата звучност. Това съветва и организатора на състезанието тук.Musical Prayer.pdf

Още веднъж извинете за объркването. :)

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не пиша по принцип в такива теми, най вече защото водят до доста научни спорове, на които не съм привърженик. Аз лично вярвам, че няма голямо  значение какво знаеш теоретично, ако не чуваш (наистина) това, което свириш. Също така, без необходимото количество теория, и най талантливия музикант няма да достигне кой знае къде (разбира се въпрос на гледна точка и вкус), защото ще трябва да преоткрита по интуитивен път много добре известни неща, а това отнема време.

 

В случая видеото на Травълкастер2 очевидно звучи добре и е музикално издържано, от което може да се заключи, че теорията стояща зад него е издържана (независимо от това как е обяснена и по какъв начин осъзната).

 

Аз лично си обяснявам парчето по следния начин ( в следствие на начина ми на мислене, както и наученото в часове по хармония). Парчето е с тонален център F# еолийски минор (започва и свършва в него) и е хармонизирано по добре известния принцип наречен модален интерчейндж (за евентуално незапознатите, модален интерчейндж присъства, когато заемаме акорд от системата на друг лад, едноименен с основния  за разглеждания пример (и разбира се ако няма наличие на модулации). В случая, вторият акорд Gmaj7(#11) е зает от F# Phrygian , където се явява на втора степен.

 

На такотовете 10ти и 11ти, принципът е същя, но там акордът Gmaj7  е зает от A mixolydian (или F# Phrygian, ако предпочитаме да продължим да мислим в F#min и разглеждаме Аmaj като 3та степен, а не като временен тонален център . На 16ти такт имаме G Lydian Dominant, който се явява тритонусова замяна на C# alt. и като такава служи за доминанта към F#min 7.

 

Но според мен, голяма част от тези обяснения в тази тема , биха могли да бъдат пропуснати, ако просто изсвирим акордите и изпеем скалите, така ще оставим на музикалността си да ни каже кое е вярно. Аз поне, в 90% от случаите, правя така

 

 

Защо си сложил "сол-диез" в key signature-a, при положение че преобладаващата прогресия е F#m - G, т.е. F# phrygian (D major)?

 

 

Мелодията съдържа G# в първия такт, така че не би могло акордът F#min, който я хармонизира, да е фригийски, същото се среща и по нататък.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бързият разбор на kolio_k вече е научното обяснение.

Много по-добро от моето, защото е учил хармония в чужбина. В академията почти нищо не научихме, защото даскалите ги нямаше - ходеха по халтури. Само придобихме интерес да се самообучаваме по-късно. Но и това не е малко.

 

 

С изключение на Александър Пумпалов китара и Лилия Ненкова ел. теория и солфеж, които са ми любимци за цял живот.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ха ха ха , тханкс за лайкването, въпреки че не го заслужавам ... И аз от много бързане в 16 такт разчетох само долният ред на октавите и т.н. .... а това там си е чисто и просто техническа грешка в изписването и в анализа наистина си е G lydian-dominant. :)

И вече от аналитична гледна точка мелодията си придобива малко по-вертикален характер, но не си е модална музика и т.н. :)

 

А  иначе,това е тематика която я няма все още обяснена на BG език и т.н., и човек трябва да е много внимателен и прецизен когато предприема обяснително действие и добре нещата да минават през редакция и т.н. :)

 

Горещо препоръчвам труда на Христо Вичев - Between the voicing . Дано някога бъде издаден и на BG и т.н.. :)

 

http://www.jazzguitarsociety.com/masterclasses/hristo-vitchev-harmonic-expansion/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

koliok, аз бях останал с впечатлението, че прогресията е зададена първоначално и travelcaster е написал мелодията към нея, а не обратното? Ако тази транскрипция я дадеш на някой ученик, ще го объркаш много сериозно, защото а) първоначално ще погледне key signature-a б) ще анализира акордите и ще види G# върху Gmajor и ще се филмира. Как ще обясниш, че свириш G-lydian, при положение че имаш G# едновременно в тоналността? 

 

 За мен тоналният център на прогресията е ушевадно F# phrygian (Dmajor), като това се подвърждава от наличието на F#min и F#maj, това че в първата фраза имаш сол-диез (maj 2nd) няма значение, защото G# не се явява като основен тон, по-лесно е да му сложиш един accidental, тоналността си остава Dmajor/F# phrygian. 

 

Както и да е, важното е че свиренето е мелодично и приятно, обясненията - който и както си иска. :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз също за себе си възприех прогресията като  F# phrygian (Dmajor) и предполагам , че когато в мелодията се свири G# Върху F#min  контекста се променя и става F# Aeolian.

Но  в действителност съм лаик по въпроса и само споделям как съм го възприел за себе си  , без да имам някакви претенции за категоричност. По скоро ми е интересно дали възприемам нещата правилно   :)

Редактирано от ultramega
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И ти, както и аз си решил, че на F#m трябва да се свири Еолийски. Започваш (в contest-а) със Сол# и го повтаряш 3 пъти. Може разбира се да се композира тема като се мисли F#m за Фригийски (със G бекар) но ще звучи по-тъмно, меланхолично. Няма лошо когато това е търсено, за да придаде определено настроение. Въпрос на избор.

Просто възприемаш нещата съвсем правилно според мен. :)

П.П. Не си лаик по въпроса, видях хубави образователни теми, писани от теб. Скромността по мое мнение е хубаво качество когато се демонстрира в ежедневния живот. Но когато си на сцена трябва да забравиш за нея. Защото публиката очаква от теб да бъдеш нещо повече от нея. Дори е платила цената на билета за това. Но това е друга дълга тема...

Редактирано от travelcaster2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е скромност , а опитвам да си имам реална самооценка без да се самозаблуждавам . Първо , че  доколкото разбирам участниците в този дебат в болшинството си имат съответното  образование, каквото аз нямам ,  а Парсек познавам лично и знам , че е много добре запознат с материята.  Всъщност излизаме много вън от темата :)  Сигурно полутон в страни , време е да се върнем хаха 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.