Jump to content
Българският форум за музиканти

Aux/Send въпросче :)


aarab

Recommended Posts

Здравейте, 

ползвам Reaper и ми прави впечетление, че като пратя един трак (примерно вокал) към ривърб, чувам 2 трака - чистия вокал и канала с ривърба. Искам да попитам така ли е при Cubase, Pro tools, Logic??? И така ли  е нормално?

Естествено има матрица, да мютна чистия канал, но ми е интересно че и сигнала се усилва....

Говоря за следния рутинг: вокал > мастър

                                            вокал > ривърб > мастър

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поне при Cubase е нормално това. А и до колкото знам, това по принцип е смисълът на send-овете, независимо от DAW-a. Вече при различните софтуери може да е различно имплементирано.

Ако не ти трябва чистия сигнал, може направо да слагаш ривърб плъгина като insert на основният канал на инструмента, като все пак, за повече гъвкавост, при почти всеки ривърб си имаш mix врътка, да регулираш каква част да е ривърба и каква част чистия сигнал.

Ако използваш send за ривърба, като неписано правило врътката mix се оставя на 100% wet, защото в случая ролята на send канала е да прибавя ривърб, няма смисъл от допълнително прибавяне на чист сигнал, тъй като чист сигнал си имаш от основния канал. Та количеството на ривърба лесно се регулира с level fader-a на send канала.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам опит само с  Cubase, но така би трябвало да е при всички - това е разликата между send и insert. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пробвай плъгина да ти на 100% wet и регулирай нивото му в микса само със сенда.
Това е полезно, ако си 'закачил' няколко сенда за един плъгин.

Което е и донякъде смисъла на това упражнение. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При Лоджик също е така. Така си правиш нещо като паралелен ФХ Лууп - основния сигнал си го има, ти само дозираш ефекта към него. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пробвай плъгина да ти на 100% wet и регулирай нивото му в микса само със сенда.

Това е полезно, ако си 'закачил' няколко сенда за един плъгин.

Което е и донякъде смисъла на това упражнение. 

 

 

Така работи и хардуера: към един FX процесор се подава микс от сендовете на различните канали, процесора е 100 % wet, и се добавя в микса през return канал или както много хора го правят, на отделен микс вход (естествено със затворени send за да няма feedback)

Редактирано от dontwarrior
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е задължително да се чува различно при pre и post fader. Ако фейдърът е на 0, няма активиран mute и няма post fader ефекти, ще се чува едно и също без да има проблем.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Я разяснете пре/пост фейдър понятията - едното е на канала, другото е това към което пращам ли?

А return обикновено отива към мастъра :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1087143545-sends.png-100-Paint.NET-v3.31

 

Доколкото го разбирам аз, това е възможност да пращаш "сух" сигнал към мастера, комбиниран с обработен, възможност да пращаш преди и след "фейдъра" към различни тракове един и същ ефект ,за да може фейдъра да влияе на "инсерт" ефекта на единия трак, а на другия не, да речем, но това са малка част  от възможностите, които това "рутиране" на сигнала дава.За съжаление не мога да дам точен пример.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Pre fader - преди фейдъра, post fader - след фейдъра. Това в случая е точката, от която се взима сигналът и се праща към send. Ако сигналът към senda се вземе pre fader, означава, че дори и фейдърът да е на минус безкрайност, сигнал в сенда ще има и ще се чува на мастера. Ако пък сигналът е post fader, тогава движението на фейдъра нагоре-надолу, влияе на това колко "материал" пращаш към сенда. Има и други приложения тази pre/post fader врътка, например може да чуеш какво звучи в даден канал, без то да излиза на мастера.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Pre fader - преди фейдъра, post fader - след фейдъра. Това в случая е точката, от която се взима сигналът и се праща към send. Ако сигналът към senda се вземе pre fader, означава, че дори и фейдърът да е на минус безкрайност, сигнал в сенда ще има и ще се чува на мастера. Ако пък сигналът е post fader, тогава движението на фейдъра нагоре-надолу, влияе на това колко "материал" пращаш към сенда. Има и други приложения тази pre/post fader врътка, например може да чуеш какво звучи в даден канал, без то да излиза на мастера.

 

 

 

Забележка: няма значение prefade или postfade, сигнала ще отива към това което е включено като ефект на AUX изхода (не отива към мастера по default). Aко сенда е postfade, сигнала отива към aux, само ако и level фейдъра е дигнат, ако е prefade, дори и level фейдъра да е свален, сигнал излиза към аукса.

 

Типични приложения за това:

При озвучаване, когато се ползват ауксите за да се даде сигнал на сценичните монитори (и няма отделен миксер за монитори), по-добре това да се направи от prefade сенд. Така озвучителя отпред може да намали нивото на примерно вокала в централното за да му стане микса отпред, но вокала няма да усети това защото нивото на неговия глас не се променя, то зависи само от това колко е отворен аукса. Дори и фейдъра да намален изцяло, мониторните колони все още ще получават сигнал.

Ако обаче се ползва post фейд за да се подаде сигнал към такива монитори, всяка промяна на нивото от озвучителя (пак заради микса отпред) ще се отразява и на нивото в мониторите ( разбирате че вокала няма да остане много доволен). Затова post сендовете се ползват за ефект процесори, друго предимство  да се сложи ефект на post сенд е че ефекта е с ниво зависимо от нивото на канала, по силен канал, повече ефект.

 

В една мониторна конзола (разбирай мониторен миксер) има много аux сендове. Така може да се направи отделен микс от сендовета на всеки канал, и така вокала може да поиска да се чува силно в неговите монитори, пианиста може да не го понася и да иска да не чува никакъв вокал в неговите монитори. Примерна схема на миксер с 4 prefade и 2 postfade сенда (миксер от типа на mackie VLZ)  за банда от 5 човека би била:

 

миксер input 1-6 : барабани, за изпращане на сигнал към монитора на барабаниста се ползва prefade aux 1

миксер input  7   : бас,  за изпращане на сигнал към монитора на басиста се ползва prefade aux 1 (барабанистите и басистите обикновено са близо един до друг, басиста има кубе, барабаните също се чуват акустично, т.е. тука може да се спести aux и да не се хаби aux 2.

миксер input 8    : китара, обикновено иска повече вокал и пиано в неговия микс, така че сигнала за монитора на китариста идва от prefade аux 2

миксер input 8/9  : клавишни, както писах той/тя не понася :singer:  вокала и го иска много тих в неговия мониторен микс, така че взима prefade aux 3

миксер input 10  : вокал, желаещ да се чува най-много в неговите монитори, така че сигнал за тях идва от prefade aux 4

 

На postfade aux 5 се слага ревърб, на aux 6 дилей. Сигнала от ефект процесора се връща в микса в канали 15/16

 

 

Така ако вокала иска по-малко барабани в монитора си, aux 4 на миксер канали 1-6 (барабаните) се намалява

Ако вокала иска повече пиано в микса си, aux 4 на канали 8/9 (пианото) се увеличава

Ако китариста иска повече бас в неговия микс, aux 2 на миксер канал 7 (баса) се увеличава

Пианиста почти не иска вокал в микса си, тогава aux 3 на канал 10 (вокала) се намалява.

 

По-същия начин може да се пусне примерно ревърб в монитора на вокала. За това се отваря aux 4 на канали 15/16 (това е обработения сигнал от ефект процесора). Тъй като това е prefade сенд, ревърба ще се чува в монитора, дори и фейдъри 15/16 да са свалени.

 

Надявам се да съм бил полезен

Редактирано от dontwarrior
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Типично приложение в микс - ако бутона post-fader на ефект канал ( сенд ретърн - примерно ревърб) е натиснат - ефекта ще се намаля и усилва паралелно с движението на фейдъра на канала със стойността която сме подали към сенда , тоест намаляме вокала и ривърба намаля заедно с него. Ако е пре-фейдър - тогава движението на фейдъра няма значение - намаляме го и вокала изчезва в ривърба, който остава да звучи. Така може да се постигнат много интересни ефекти ако човек се развихри с автоматизациите в софтуера с който работи и си конструира собствени "ефект тракове"  комбинирайки различни ефекти. Експериментирайте!

Редактирано от Telerig
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.