Jump to content
Българският форум за музиканти

Sign in to follow this  
Yves

Metal bass /или поне близо до моите разбирания за такъв/

Recommended Posts

Бидейки първоначално китарист доскоро никога не ми е харесвал абсолютно чист бас. Напоследък не е точно така, но за метъл според мен малко "мръсотия" в тона е задължителна.

 

 

И преди съм си правил такива експерименти, но днес реших да запиша и съвсем набързо спретнах един сетъп от :

 

Warwick RB Corvette $$ -> MXR M87 Bass Comp -> Orange Dark Terror -> Hartke 210 TP -> Electrovoice Co4

 

Първият риф е свирен с пръсти, вторият с перо.

 

 

 

 

 

Ще се радвам на мнения, било то ЗА или ПРОТИВ, та да стане дискусия :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Според мен е добре. Едва ли е на 100% перфектен, но като чувам ще ти свърши работа.

Стилово не, но по някакъв начин на работа си приличаме. (поне така си мисля, като чух и инструментала)

И да, с перото по-те бива ( естествено).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Няколко неща:

 

1. Записът е направен в неподходяща акустична среда. Казано простичко, стаята кънти  и това е ясно чуваемо. Или ще трябва да се третира помещението или да се намали чувствително силата на звука, но тогава ще се убие агресията на тона.

2. Микрофонът е неподходящ. Този микрофон (както и SM57, който този пунтира) е подходящ за озвучаване на китарни ОТ, но за бас има прекалено много "roll off" под 100 Hz.  При смесването може би, така или иначе ще намалиш басите под 60-70 Hz за да си оставиш headroom, но тук наистина е прекалено. Имаш два варианта: или да използваш подходящ динамичен микрофон, или да намалиш усилвателя и да използваш кондензаторен. И в двата случая ще имаш много по-добро предаване на ниските честоти.

3. 10" говорители са (почти) адекватни за 4-струнен бас, ако ще свириш по ниско от E1, би било добре да помислиш за ОТ с по-големи говорители (при това правилно проектирани). Ако държиш на запис с микрофон, може да записваш едновременно с два, като единия озвучава 1х15" , другия десетките. Внимавай за проблеми със сфазирането. След това ще можеш да смесиш двата канала както ти харесва. Има и много мегдан за експериментиране с позиционирането на микрофона/микрофоните.

4. Използването на китарен усилвател не ти гарантира честотна характеристика, подходяща за бас. В днешно време, всеки гледа да спести откъдето може. Дали изходният трансформатор на този "Терор" може да се справи с честоти под стотина Hz примерно?

 

Накратко, имаш три компонента, които малко или повече, ще ти изрежат всичките баси под около 100 Hz, което ще ти направи микса прекалено лек и "жужащ".

 

Записът на бас с микрофон не е лесна работа, не случайно много професионални студия предпочитат директният запис.

Edited by blr
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не.  Няма бас. Не кърти.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Според мен няма рецепта за перфектен звук; важното е на теб да ти харесва. ;-)

 

За моите лични вкусове - тонът не е непременно лош, но му липсва достатъчно агресия, а от друга страна е твърде fuzzy. То зависи и какво точно ще свириш де, но аз за метъл предпочитам баса ми да "хърка", а не да чак да пращи от овърдрайва.

 

Определено - с бас-апаратура ще звукне по-добре.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Тази тема ме кара да си напомня, колко е вярно следното -

Мисли глобално, действай локално!

blr ги е обяснил много профи нещата и по-принцип са така, т.е в някакъв момент да стигнем до

нещата, както трябва да бъдат по учебник.

От друга страна, вместо да се чака всичко да стане на 6, да имаме подходящото оборудване и помещение,

по добре е да се записва с каквото има и да се върви напред.

Ян Шепърд наскоро бе написал - най-добрият микрофон е този, с който разполагаш.

Да, рано или късно ще имаш мик подходящ за запис на бас, ще вземеш бас амп и тн.

Това са подробности, в общ план. Има албуми в които бас амп е записван с СМ57 плс директ

( като изключение на правилото). Важното е инспирацията, музиката, да се развиваш.

 

Бях казал, че си приличаме, на моите домашни опити, вместо да чакам някой басист да удари баса, както трябва,

си го записвам сам. Мъка е голяма, спрямо китарата. Първо китарист не свири добре бас, макар да нямам проблем

с мислене на бас партията. Изсвирването, вече е предизвикателство. Да кажем, след повечко репетиране си готов за запис.

Как да се запише бас в домани условия?

И аз като теб съм с СМ57 "китарен", пробвал съм комбинация с директен, заради предимствата на директния запис, засега съм го оставил този вариант.

Бас директно в записвачката не е добре, поне според мен и специално за метъл, според мен нещо много се губи от "цвета".

Засега предпичитам директно, но следните варианти -

бас - моделинг бас амп - записвачка

бас - бас комбо, лайн аут - записвачка

бас - китарен лампов преамп- профи спийкър симулатор - записвачка.

 

Идеята за китарния лампов преамп, с който си записвам китарите, да го пробвам и за баса, ми дойде от тези тема

и да, звукна ми добре, за моите цели. Може и нещо да реже, ама ми звукна най-добре от всичките ми проби до момента.

Така, че благодаря за идеята, нищо, че не е по учебник, за момента ми върши работа.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

От друга страна, вместо да се чака всичко да стане на 6, да имаме подходящото оборудване и помещение,

по добре е да се записва с каквото има и да се върви напред.

За мен, вървенето напред съвсем не минава през домашни записи. В последните години, поради ниската цена на компютрите и звуковите карти, много хора се нахвърлиха да записват в домашни условия. Силата на домашния запис не е в това да си издаваме сами албуми, а по-скоро, за документиране на идеи за аранжимант, звук... и демо записи в най-добрия случай. В горния пример, недостатъците на веригата съвсем не са теоретични, а напълно чуваеми (освен ако не си слушал пробата на лаптоп-ски говорители). Записването е трудоемък процес. Ти си отговори има ли смисъл да се прави през неподходящо конструирана верига, нещо кооето не може да се поправи в последствие.

Както и да е, всеки си решава сам. Директен запис на инструмент, не само бас е една добра възможност точно в помещения с лоша акустика, каквито са 99% от домовете.

Защо не е споменат "най-автентичния" начин, а именно взимане на сигнала от изхода на усилвателя за ОТ (при използване на подходящ за целта DI box!)? Защо е най-автентичния, защото получаваш пълния характер на усилвателя, т.е. от предусилвателя и усилвателя на мощност.  Що се отнася до симулацията на ОТ и аз се бях пуснал по тази пързалка, но скоро установих, че има далеч по-добри, гъвкави и недеструктивни начини.

Edited by blr
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Като китарист мисля, че с това жужене ще падне як бой когато влезе в микс с някоя тежка китара...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^В частта за смисъла/силата на домашните демо записи, изглежда няма противоречия във възгледите ни.

Но според мен, точно вървенето напред, минава и през тях.

За мен е така, улесни ме в намирането на музиканти за групата ми.

Помага ми да си изчистя идеите и да ги чуя отстрани.

Ще улесни, останалите от групата да разучат песните.

Ще бъдем много по-наясно, какво искаме, като отидем в студио.

 

Опита ми със студиата не е голям.

За толкова години съм записвал при Вальо (до гарата), Румен Спасов и ММД.

Напр. при Вальо сме записвали 2001-ва, може да звучи като демо, но в къщи далеч не мога да

докарам и това. От друга страна, макар и с малки крачки, но мисля, че правя някакъв прогрес.

И всичко, което науча, ще ми бъде полезно при следващото посещение в студио,

за да си запиша песните.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Няколко неща:

 

1. Записът е направен в неподходяща акустична среда. Казано простичко, стаята кънти  и това е ясно чуваемо. Или ще трябва да се третира помещението или да се намали чувствително силата на звука, но тогава ще се убие агресията на тона.

2. Микрофонът е неподходящ. Този микрофон (както и SM57, който този пунтира) е подходящ за озвучаване на китарни ОТ, но за бас има прекалено много "roll off" под 100 Hz.  При смесването може би, така или иначе ще намалиш басите под 60-70 Hz за да си оставиш headroom, но тук наистина е прекалено. Имаш два варианта: или да използваш подходящ динамичен микрофон, или да намалиш усилвателя и да използваш кондензаторен. И в двата случая ще имаш много по-добро предаване на ниските честоти.

3. 10" говорители са (почти) адекватни за 4-струнен бас, ако ще свириш по ниско от E1, би било добре да помислиш за ОТ с по-големи говорители (при това правилно проектирани). Ако държиш на запис с микрофон, може да записваш едновременно с два, като единия озвучава 1х15" , другия десетките. Внимавай за проблеми със сфазирането. След това ще можеш да смесиш двата канала както ти харесва. Има и много мегдан за експериментиране с позиционирането на микрофона/микрофоните.

4. Използването на китарен усилвател не ти гарантира честотна характеристика, подходяща за бас. В днешно време, всеки гледа да спести откъдето може. Дали изходният трансформатор на този "Терор" може да се справи с честоти под стотина Hz примерно?

 

Накратко, имаш три компонента, които малко или повече, ще ти изрежат всичките баси под около 100 Hz, което ще ти направи микса прекалено лек и "жужащ".

 

Записът на бас с микрофон не е лесна работа, не случайно много професионални студия предпочитат директният запис.

 

1. Разбира се, че е неподходяща средата, записвал съм го в спалнята си :D Не съм и претендирал за изумителни свойства на записа.

2. Отново, целта беше запис с напълно подръчни средства - такъв микрофон имам, такъв използвам. Впрочем немалко басисти по чуждите форуми казват, че използват SM57, а аз така или иначе под 100 херца не оставям почти нищо, понеже музиката, която свиря ако се свири с боботенето, което повечето басисти приемат за Меката на тона ще стане пълно лайно. Нищо против боботенето, разбира се, просто за тая музика не е добре и за да се чува баса, а не само да се усеща, трябва по-друг подход. Както казах и в началото - това е според моите виждания.

3. В този запис въобще не съм пипал 5-та струна, но така или иначе има много модърн метъл басисти /ниско настроени/, които свирят само с 10-ки. Не виждам какъв е проблема по този параграф.

4. По принцип свиря с SVT 3 Pro, което мисля, че говори, че целта не е да спестя отнякъде. Това, че съм използвал китарен усилвател е от желание за друга гледна точка. Така или иначе бас семплите са най-умрелия раздел във форума, та просто реших да го раздвижа.

 

Може би трябваше да поясня, че записът няма никаква обработка, в смисъл не съм махал недостатъци, нито пък съм подчертавал там, където е необходимо. Да жуженето го има, определено не е търсен ефект. Все пак говорим за китарен усилвател с един потенциометър касаещ EQ-то, не може да се очаква гъвкавост. Само, че жуженето се чува само през микрофона. Стоейки малко встрани от кабинета не се чува и мисля, че с повече игра може да се изолира дори само с положение на микрофона. При външно EQ в луупа пък смятам, че проблемът е нулев. За сметка на това обаче се чува "граченето", което драйва вкарва както и фрет бъза, и двете са неща, които аз търся в тон за метъл.

 

Накратко - не съм търсил одобрение спрямо общоприетите норми за бас тон. Знам какви са те и че са доста различни от това, просто реших да посъживя раздела представяйки един набързо скалъпен експеримент. Да, има какво да се желае, но всеки добър резултат преминава през не толкова успешни фази. Аз си имам някаква идея за нещата и лека-полека се опитвам да я постигам. Утре ще пробвам този чейн на репетиция, а ако озвучителят не се намръщи прекалено много в петък ще го пробвам и лайв пък който хареса - хареса  :)

 

 

 

Като китарист мисля, че с това жужене ще падне як бой когато влезе в микс с някоя тежка китара...

 

Е в група с две китари става ли як бой? Аз свиря с една китара и си имам място :)

Edited by Yves

Share this post


Link to post
Share on other sites

На мен ми харесва как звучи, предполагам търсиш "Елъфсънски" звук и ако е една или две идеи по-малко изкривен ще е още по-гот. Сега за моя вкус е малко по-изкривен.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Много добре. Това си имал, това си записал, нещата са пределно ясни. Щом ти харесва, радвай му се, не виждам какво повече аз бих могъл да дискутирам по темата с теб.

Успех.

Share this post


Link to post
Share on other sites

К'ви са настройките на Оринджа? Опитай по-малко гейн и повече ниво (да кривнат крайните, а не пре лампите; на 15 вата).

 

Без микрофон директно и на записа еднакво ли липсват ниски? Ако е така може би Оринджа* ги реже, а не микрофона, който наистина не е особено подходящ. Били Шиън ползва SM58, но мисля че е за "требъл" частта от риг-а му.

 

* Някои китарни апаратури умишлено филтрират ниските честоти, други ги оставят в доста голяма степен непокътнати. Примерно в Пийви-то ми 4-тата струна на баса беше два пъти по-тиха от останалите, докато с един Блекхарт такова нещо не се наблюдаваше. Това с един и същ кабинет!

Share this post


Link to post
Share on other sites

blr, съжалявам ако мислиш, че дискусия не се получава. Виждам, че си от знаещите хора във форума и твоите мнения са едни от тези, които чета, а не прескачам, но просто казвам нещата както ги виждам. Вероятно си прав за нещата, които казваш /че с СМ57 не се записва бас, че 10-ки не стигат за 5-струнен бас и т.н./, но това са неща, които всеки е чел. Исках малко да избягаме от стереотипите и да поговорим за това какво може да се направи различно от стандартния начин. Ако наистина мислиш, че нямаш какво да добавиш - благодаря все пак за включването и съветите :)

MrDeath, не бих казал, че гоня копие на нечий конкретен тон, но да, този на Елефсън ме кефи, макар той да няма драйв :)  Всъщност гоня ръмженето идващо от драйва, но без маршалското жужене, което всички се съгласихме, че е неприятно :D

Baby Thomas, волюма беше на около 1/4 от хода, shape в средата и гейн малко над половината.

Всъщност в стаята се усеща стабилно присъствие, може би не на ниски в буквалния смисъл до 100-150 хз, няма го мекия поглъщащ бас от който всичко резонира, а по-скоро са някакви ниски среди, които те удрят в корема - нещо около 200-300 хз може би. По-скоро и микрофона и ампа ги режат по малко.

 

Всъщност shape контрола представлява някакво EQ, което в единия край на хода има V-образна форма /без среди/, в другата е обърнато V. т..е. много среди, като освен тях се променят и високите и ниските. Така че в крайно дясно положение ще се получи бууст на ниските, но пък и няма да има среди и се получава доста захлупен звук, който действително сам по себе си звучи малко по-приятно, но точно той би се загубил в микса.

 

Като стана дума за Били Шиън, конкретно от идея за подобен сорт риг тръгна и този експеримент. По принцип затова и си купих 2 кабинета с по 2 говорителя, а не 1 с 4, с идеята някой ден да пробвам разделение на сигнала като в единия кабинет имам типичен бас амп с плътни ниски, а в другия пробивен драйв с повече среди. Най-доброто от двата свята един вид. Само че това е прекалено сложно технически за изпълнение и за сцените, на които свиря в момента си е направо овъркил, още повече, че никой няма да го оцени, понеже басистите масово се ръгат директно в пулта. Та почнах да си правя експериментите само с китарен амп в опит да се запази и част от плътността. Сега, доколкото се получава е друг въпрос, а и както разбрахме въпрос на вкус :)

 

Да, предполагам зависи от архитектурата на ампа. Получава ми се същото с другия китарен усилвател, който пък съвсем няма ниски.

Edited by Yves

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.