Jump to content
Българският форум за музиканти

Музикалният бизнес и музиката... и нещата, които хората забравят.


Recommended Posts

Здравейте,

 

На всички, които някак си се опитват, бутат, търсят начини, за да се случи възможното и да изживеят мечтата си или поне да я подържат в ръце, под една или друга форма. Отдавна искам да напиша нещо като резюме за възможностите на българската сцена и българския музикален бизнес или поне това, което съм видял. Не мисля, че е възможно да обхвана напълно всички теми, а и нямам за цел да го правя. Надявам се, че след като все пак това е форум за всякакъв тип музиканти да споделим успехите и неуспехите си, за да можем малко или много да се учим от тях.

 

 

Успешни начинания в България.

 

Как можем да преценим кое е успешно в България и кое не?


 - Ами по най-бързия начин отворете всички социални мрежи, всякакви места, на които може да се качва видео, даже и някакви тракери, ако щете, за да видите кое се тегли и слуша най-много. Youtube, VBOX7, Facebook – това е.Може да се види и чуе кой какво прави, как го прави, дори може да четете коментарите на феновете и постващите, за да разберете какво ги кара да го слушат. Аз също мразя тинейджъри! Обаче те са хората, които имат най-много свободно време и те са бъдещите ви фенове. Някои мои приятели още живеят в 1996, други в 2003, а по-възрастните си спомнят 70-те, 80-те и т.н, кой каквото го е вълнувало като е бил млад. Няма как един среден човек на 40+ да тръгне да свали 1ТБ музика и да превърта мрежите по цял ден. Неговите приоритети са други. Един тинейджър иска забавление, мисли за секс и търси всички възможни начини да не му е скучно, аз мисля за същото, ама нямам толкова време. Еми, те точно това правят, всички ги виждаме, всеки ден, по всяка улица,вечер пред кръчмите и дискотеките и знаем какво ги вълнува. Така че дайте му това, което иска. Това автоматично не означава да станете поредния профан, просто да е поднесено интересно, след като има БГ видеа и песни с по няколко милиона гледания, явно някой е успял, някой с оригиналност, някой с простотия, но успешни има, не коментирам начина, а резултата.Тийновете може и да не са основните играчи, които харчат в заведенията, но те определят какво да се слуша там. На чичака, дето пие уиски за 200 лв.  така или иначе му е през шнура какво ще му пуснат. Та това са вашите фенове – радвайте ги, снимайте се с тях, давайте им автографи, бъдете един вид близки (поне в началото). И най-важното захранвайте ги редовно с новини, музика, всичко около Вас, обръщайте им внимание, за пореден път – If you don’t share, I don’t care!

 

Не знам дали „комерс” е обидна дума, но в България все още се обиждат на комерс и ъндърграунд, през 2013! Хората я приемат обидно, само дето разликата между комерса и ъндърграунда никога не е била в текста и звученето, а в етикета и промотирането. И как така тоя, който свири ъндърграунд все уж не иска да е известен, а пък се бори за повече слушатели.Дори тоя, който свири "на шапка", по подлезите и улиците е намерил начин и е част от бизнеса. Освен това, в България до отдавна нямаше комерсиална музика или поне не толкова, колкото в момента, за да може някой да се определи като ъндърграунд. Хубавото е, че в момента прозореца е отворен, нови и нови имена ще се появяват, лошото е, че не се знае колко време ще се задържи, за това, ако някой иска да пробива, сега е моментът е добър. Хора и слушатели има, този, който ходи на лайфовете на големите банди утре може да е пред вашата сцена, стига да се появите на нея.
 

Facebook – ваша страница, страница на групата, промоция на лайфове, промоция на музика, разни дребни игри с феновете ви, пускане на видеа от репетиции, постване на текстове, както и търсене на изпълнители за колаборация и подходящи хора от музикалния бизнес. Една залязваща звезда винаги свети повече от тази, която никога няма да изгрее...Ако бачкаш с Любо от 7ми блок, може и да не разберат за теб, ако си бачкал с Любо от "ТЕ", малко по-друго става....
 

Soundcloud – До два часа от вашата музика абсолютно безплатно. Ако си платите за премиум акаунт (нещо от сорта на 2 кутии цигари на месец), ще имате супер много възможности. В смисъл, че има лапета, дето ще дадат 2 бона за китара и ще спестят 100 лв за по-важното. Не го разбирам това.

 

Youtube – Видео, видео, видео!!!! Всяко лято има накви песни с по 300 млн. гледания, които днес никой не помни. Информацията се разпространява с изключителни темпове и има много. Някой сеща ли се за филма „КОНИ”, онзи скам, а за “I just met you and this is crazy”. Песните идват и си отиват, дори и да направиш нещо много яко, няма ли следваща и то сравнително скоро, малко се обезмислят нещата, освен ако не си PSY или да си направил толкова пари от една песен, че да не ти дреме особено, но в нашия случай поне към момента едва ли. Та и тук, може да имате влог, да снимате лайфове, абе каквото ви глава измисли – ВСЕ НЯКОЙ ще го гледа и може да ви стане фен. Лоша реклама няма. Хората ходят и водят други след себе си. Най-малкото много хора вече са в адс програмата на Ютуб, ми и 100 долара на 2-3 месеца да правите, все ще си избиете някоя студийна сесия, няколко наема на репетиционна (що пък примерно не се записвате, докато свирите там :))

 

VBOX7 – Пренебрегвайки най- посещавания сайт в БГ след АБВ и Ютуб, пренебрегвате сцената. Всеки ден хората цъкат там, с надеждата да попаднат на нещо интересно и на нещо, което може да им грабне вниманието.... Днес или утре това може да сте Вие. Щом някой идиотски влогър може да залепи 200К гледания, значи и вие можете. Няма нужда да казвам, че гледанията на блогърите и влогърите постоянно нарастват, по простата причина, че постоянно публикуват нещо.

 

От скоро съществува и ВЛОГбокс или нещо от сорта, със съвсем различна идея и може би рано или късно ще набере скорост и хората в България ще го посещават. Ами направете си рег там, пускайте и там някакви неща, ако печелите по един човек на ден от 2-3 сайта, в края на годината, може да имате интересни резултати.

 

Ами BANDCAMP, iTUnes, то едно ли е вече....

 

Важно! Никога не хранете и не плюйте по успелите хора и музиканти(няма значение с каква музика се изхранват), утре може да се наложи да работите за/с тях. Не може просто и без причина да се храчи по изградени имена и да се говори за някой, на който не може, а и най-вероятно не искаш да стъпиш в обувките. Днес отговаряш за себе си и 100, които те слушат, утре отговаряш за цяла България, пред целия свят, пред майките, пред децата, всеки те съди за нещо, всеки иска частица от теб и каквото кажеш се приема за чиста монета.

 

За музиката – Не искам да обиждам никого, но не сте Бетовен, правейки музика в размер 4/4 не е нужно да изпишете и изсвирите нещо изключително невероятно, по-важното е да е нещо запомнящо се, без да твърдя, че е лесно. Дали ще е игра с перкусиите (има един БГ изпълнител, който не ги е сменял в нито една песен, ама под различното темпо едва ли на някой му прави впечатление), дали ще е някакви синтчета, дали ще е някаква препратка към известна песен от миналото, глупаво звучаща мелодия, няма правила. Не е задължително песента да има интродукция, може и припев да няма, всичко зависи от вас. Съвременната музика е такъв долен машъп между стиловете, че каквото и да вкараш хората ще го възприемат. Може да се елементи на фолклор, дъбстеп елементи, дръм & бас елементи, рап елементи... всичко каквото се сетите и може да разнообрази или направи интересна композицията ви. “Catchy”музиката затова е “catchy” - има някакъв елемент, който се набива в главата. Всичко, което търсите е атмосферата, самия звук... няма значение дали ще са 100 акорда, един семпъл, 3 клавиша на пианото или 2 стринга. Атмосферата прави песента.При Тимбаленд са перкусиите и дръмовете, при Скот Сторч беше използването на стартите арабски ладове, при J Dilla е суперсчупения суинг и семплирането. Някой хора го наричат стил. Еми, хубаво е да имате ваш. Дори и в България винаги можете да отличите успешните именно по стила, малко ли бяха през годините. Все са се отличавали от всички останали,въобще не говоря кой каква музика е правил, дори не ме интересува, вас също не трябва да ви интересува. Ами гледайте/слушайте и неуспешни проекти, за да разберете защо са неуспешни.  

 

Темпото – Едно от най-важните неща е темпото на песента. Просто е изключително погрешно е да се тръгва и прави нещо на посоки. Няма как да правиш рап на 50, хаус на 140, ДНБ на 120 и т.н. За определените стилове за това си има определени граници, за да се постигне определен суинг и звучене. Ми дори и да направиш най-якият парцал, кой DJ ще ти пусне парчето в клуба, бе пич. Кой ще ти го вкара в сета си, ако има някаква брутална разлика. Ако правиш заспала музика и музика без динамика кое радио и коя телевизия ще ти завърти песента в праймтайма си,много ясно, че музикалния редактор ще пусне нещо бързо сутринта, не теб. 

 

Всяка реклама и участие е по-добре от нищо – Използвайте всяка възможност, за да намерите нови фенове. Всяка. Каквито и да е поводи, каквито и да е хора, каквито и да е сцени. Общински събития, общински концерти, благотворителни каузи, помагайте ако щете на други изпълнители. Колаборирайте се с тях. Музиката е много повече от музика, музиката е публичност, изяви, не е само една мелодия и един текст, вие представяте себе си. Колкото сте по-достъпен, толкова по-вече хора ще ви разберат.Търсете възможности за публичност, за да станете достъпен за хората. И най-големият талант може да остане скрит, а в крайна сметка музиката губи от това. Ми хиляда възможности има вече, всяка година нови шоута, нови реалити формати на музикални конкурси, изпълнители, бла-бла. Те са за вас, да продуцентите вадят пари от това и гонят рейтинги, но в края на деня, чрез тази реклама утре някой от нас може да си намери мечтата или да постигне моментен успех. В крайна сметка седенето у вас, може да ви докара цирей на задника, едва ли ще ви доведе продуцент. Малко като кандидатстване за работа, разглеждайки едно СВ може да видиш кой е сериозен и кой не само за 20-30 секунди. Не пропускайте възможности и най-важното не затваряйте врати! Не се знае утре кой, кой ще бъде. И кой контакт за какво може да се използва.

Излизате на лайф, ми отделете 20 лв за тениски, отделете 100 лв за промо ЦД-та, хвърлете ги в публиката. Ако нямате пари, свържете се с някви хора, които имат. Те да ви ги направят – отпред Вие или бандата, отзад на обложките и на гърба – тяхното лого. Ние сме тези и тези, имаме 3 лайфа за 1 месец там и там, идват толкова и толкова хора, на тази и тази възраст. Все някой ще върже, все някой ще даде 100-200 лв, еми нищо не са, ама пък хората ще се изкефят. Дори и да не ви дадат пари, излезет с техни дрехи, с техни шапки, в замяна на нещо. Бартерите също вършат добра работа понякога. Утре нещата ще се обърнат и вие ще сте известните и хората с възможности, ще помагате и вие, ще връщате услугите и т.н, вчера онзи, който ви е дал пари утре ще му пеете на половин хонорар примерно. Ще му сложите тениската в клипа на половин цена.Отидете, разхвърляйте малко дискове и песни из радиата, поствайте в разни групи във фейса.

 

Създайте разни групи във фейса или някъде другаде, направете си сайт, блог, всичко да се вижда черно на бяло. Като нямате промоутър или нямате пари за такъв, ми промотирайте се сами, буквайте, търсете начини. Дори в доброволческите сайтове всеки месец излизат фестивали, които си търсят участници, покриват 70% разходи + 100 настаняване. Покрай тях все може да измислите дати за някъде другаде. Варианти винаги има. Групи, които не са много познати в България, но за сметка си правят някво Европейско турне – 10-на дати, еми к’во и да не извадиш някакъв лев, малък успех ли е да го направиш това, кажи го после на някой и хората ще те видят, че си сериозен. Никой няма да ви даде пари и да инвестира във вас, ако не види нещо, дали ще е нюх, дали ще е музиката, дали ще е нещо друго. В чалгата е видът и циците, в рапа е умението да клатиш хората, в рока – свиренето, живите инструменти. Като си добър в нещо или имаш някаво качество, накарай нещата да заработят. Покажи се, заяви един вид аз съм Хикс, правя това и това. Не се знае кой ще повярва, ама ако ти сам нямаш вяра в това, което правиш по-добре да отстъпиш назад. Малко като някой, който прави секс за първи път и някой трошач. Единия се е дънил много преди удоволствието, на другия му предстои да се издъни за първи път. Еми не е приятно, но някой неща трябва да се случат. Същото е и с музиката някъде има успех, някъде няма. Аз нямам пари да инвестирам, но и да имам няма да ги дам на някой, който може да свири, а на този, който ще ми върне инвестицията, щото иначе става спонсорство. А големите хора не обичат да са БЧК, нито да хвърлят пари за Бог да прости. В смисъл, че ако гоните някакви цели и телевизии, правете си музиката като за там. Хората, които управляват, не са сложени там, за да ви пляскат, те управляват бизнес, не свирят на китара и барабани и не са зад микрофоните, това е вашата работа, не тяхната.Не очаквайте да се гледате по ТВ и да се слушате някъде, за където не сте.

 

Текстове - 10 не е 25 и 25 не е 50. Като не можете да си напишете текст, наемете си някой, който може. В зависимост от музиката, която правиш разглеждай и текста като музика, дали ще допълва, дали ще изпъква, дали ще се крие някъде между нотите. Винаги си личи, когато някой усеща текста като го пее и кога някой просто чете вестника. Ми ти в музиката си, ако не можеш да си предадеш емоцията, кво прайш въобще в тая сфера? Та,прост ли ще е, какво ще се цели със самата песен, кой ще я слуша тази песен, аз ли, ти ли, баба Пена от блока ли или Яни от 6”в” клас. Тези неща са много важни. Така мислят хората, които правят музикален бизнес, хората които правят песни рядко го осъзнават това нещо. Няма как някой да рекламира в теб и някой да се сети да те извика някъде, ако правиш музика и пишеше текстове за 60 годишни, ми не е актуално.Примерно правиш любовна песен за група 13-19 или за 30-40, ами нещата ще изглежта доста различно, думите (инструментите) ще изглеждат различно. Едно и също нещо ще бъде представено по различен начи. Същото е както ви зарибяват по телефона или в офисите. За вас използват едни неща, за хлапетата други, за бабите и дядовците съвсем различни.Искаш да кажеш (в песен) на някой, че го обичаш, ами....„Обичам те” ли ще е начина според вас ? БЪДЕТЕ АКТУАЛНИ !!!
Обединявайте хората около нещо, вместо да кажеш еди си какво и квартала си, кажи България, кажи някой голям град, нека хората се определят с това. Супер много неща са модерни на момента (viral), ми хванете ги, то не са реклами, сериали, хора, случки, събития,едно ли е. Във вашия град едно ли е, малко ли са нещата, които някой от София не знае за Варна и обратното? Вкарваш нещо за „Под прикритие”, всички ще те разберат, пееш нещо за турски сериали, всички ще те разберат, пишеш за кучето на приятелката на брат си... ми няма да стане(въпреки,че изглежда интересна тема). Ако правите весела песен, ми (не пипайте черните клавиши, дет се вика) старайте се да разсмеете хората, вкарайте нещо интересно, счупете тъпнята, че като ви пусна песента на някой купон всичко живо да стане и да се кефи.

 

Микс и звучене – тук не бих искал да се спирам много, просто в масовия случай изпълнителите надценяват брутално слушателите си. Преди около месец имаше някаква песен във вибокс, записана на скайп микрофон, която направи 30-40К за няколко дни. Сега, не казвам да записвате на подобно нещо, просто си преценете приоритетите. На песента, на която ще снимате клип ще отделите повече внимание от някоя друга, пусната за свободно слушане през месеца, нормално. Хората рядко усещат разликата. Те не слушат на студийните монитори, те не знаят, че брейка, атмосферата и „ха-ха”- то, което си лепнал някъде за Вас има някакъв смисъл... за тях няма. В повечето случаи масовия слушател, ще го чуе на 2-ро, 3-то слушане, ако въобще го чуе. Не казвам да пренебрегвате тези неща, напротив, правете ги. Чак ме хваща яд колко малко хора отделят внимание на детайлите, но не надценявайте възможностите на слушателя. Той е жаден за музиката Ви, него не го интересува микса ви и т.н. В БГ също има хора, които гонят ниво. Имена няма да казвам, парите не са тънки също. Ама в крайна сметка, ако снимаш клип и гониш спонсори няма как (или поне не бива) парчето ти да е кофти смесено.

 

Албум или не – 2013 сме, малко е сложно при всичкия този поток от информация, която ни залива, да се надяваме, че като пуснем най-якия албум на света и някой ще ни обърне внимание. Минава ден, втори, седмица, и на втората си чао. Никой не те помни, никой не знае кой си. Лично за мен е малко наивна цялата тази работа с албумите. Ако го правиш за себе си (решил си един вид да оставиш нещо) и за приятелите си – да им раздадеш по 1-2 СД-та, а може и флашка примерно е ОК, но ако направите 10 добри трака, събрани някъде, губите 9 от това, че сте ги пуснали на един път. По - добре 10 седмици по една песен на седмица, околкото 10 на един път и толкова. Ако пък искате да сте мега оригиналните, ми издайте на винил, супер малко копия и като станете хипер известните ще продавате на колекционери, хахаха. Та, шегата на страна, но от пускането на много песни на един път губите вие и шанса за по-дълго време името ви да стои някъде. Така поне го приемам аз. Освен това, за един вече изграден и печеливш изпълнител е много по-лесно да пусне албум и той да се слуша дълго време, отколкото за някой, който тепърва стартира.

 

Видео – Ами няма да е лошо да пускате по едно на определен период от време, особено преди лятото :). Да снимаш видео в БГ стана доста евтино. Естествено, ако имате бюджет до тавана, ще направите нещо много добро, но дори и при известни ограничения, могат да се постигнат добри резултати. В зависимост от песената, на която снимате, направете така, че видеото да не товари. Не правете кино, правите видеоклип към песента, не песен към видеото ви. Дори и да снимате най-готиния клип, може да се окаже така, че хората да не запомнят много песента, но пак е по-добре от нищо. Идейните хора, оставят спотове във видеото и търсят рекламодатели, които да пълнят дупките. Дали ще носите дрехи, дали ще някаква скрита реклама на нещо, ми опитайте, с питане до Цариград се стигало. Не боли, ако се разходиш тук-там. Повече боли да имаш 5 гледания някъде и да си седиш у вас, казвайки си колко е гаден света и как ти си най-добрия музикант на планетата. Еми гаден е, да!

 

Промо на видеото – Няма нужда да казвам, че трябва да направите събитие във фейсбук, да пуснете трейлър в Ютуб, във Вибокс, може би да дадете едно – две интервюта (по възможност естествено).

И такаааааа... Реши ли сте да пуснете видео....Ами, ако го пуснете в петък и събота вечер, рискувате никой да не го види, понеже всички се събират да се напиват някъде или просто са излезли, смазани от работната седмица. През седмицата пък може и да не ви обърнат толкова много внимание. Ами Неделя е деня  :). Всички са си у тях пред компа (това особено много важи през зимата и по-студените месеци, около 6-8 вечерта, но и през лятото). Сякаш тогава имате най-голям шанс да ви забележат по-бързо и да ви гледат повечко хора, които да кажат на още повече хора за вас. И със пускането на нова песен е що-годе същото. Просто преценете, кога хората ще имат възможност и от къде ще ви гледат видеото, за да може и промото да се окаже успешно. Ами намерете си подходящ клуб за промото, не такъв, в който ще дойдат само приятелите ви и хора от вашата музикална среда, ако искате да сте популярни, ще трябва да свикнете с факта, че ще ви слушат много хора, направо всички. И тъпи и умни, чалгари, метъли, електронните фенове, хаусъри, рапери, хипстъри,swag-ъри... всички. Просто, ако промото ви е в някоя дупка, може и да не си намерите кой знае какви спонсори, нито пък да хванете много нови хора. Пускате „летния си хит”, ами Януари не е месеца, МАЙ е месеца, дори края на април, ако сте по неизвестни, за да може все пак видеото и песента да натрупат малко фенове преди лятото (и в края на Юли да ги убиете с нещо). Не всичко зависи от вас, но вашите възможности зависят от Вас. Ако теб те мързи да направиш всичко възможно, някой друг го прави, може да не е по-талантлив, но се опитва.

 

Hard work beats talent, when talent refuses to work hard.

 

Клубовете и изпълнителите – Избягвайте да пеете на вход (просто ако го направите, най-верояно изцяло вие ще се грижите за рекламата и промотирането на събитието, на собственика ще му е все тая, той си е запълнил датата и го боли дали сте вие или някой друг, който ще му доведе приятели, познати и минувачи, които и без тва ще са там по една или друга причина), определете си хонорар и си определете условия, под които не бива да слизате. Казвате ние примерно 3 - ма човека излизаме за Х лв. на вечер, ама ако направим Х лайфа за 5 месеца при теб, ще пеем за по Х, а след това, ако има хора, ще пеем за по Х примерно. Ходете/говорете(ако си имате някой, който да го прави още по-добре), водете преговори за тяхни и ваши отстъпки, но само, ако си залужава и виждате смисъл. Направете си разни договорки примерно по 1 път в месеца или един път на всеки 40-50 дни, ми вие, ако го постигнете това с по един клуб в 5 града и ще си имате сумати фенове за една година. Не казвам, че ще вадите пари и ще сте милионери, просто може да се опита. После и други хора биха се навили да работят с Вас. Друсането и напиването не са във ваш плюс или поне непосредствено преди лайфа. След лайфа, ако искате се изживявайте като Кърт Кобейн и ОДБ в едно, но в дългосрочен период може и да не е във ваша полза.

 

Един малък съвет – освен, ако не сте някой хипер голям, с който всички се съобразяват, винаги се съобразявайте с това, кой голям изпълнител кога и къде е, какво пуска и т.н. Понеже може да се окаже, че Вас като ви домързи да го погледнете това, вашата песен, видео, лайф, и каквото и да е, може да не събере нужното внимание, понеже Металика(образно казано) имат лайф, на същата дата в София... еми.... сори. Малко е тъпо, ама хората, предпочитат да чуят известната група/изпълнител Х, пред Вас 

 

 

 

 

Надявам се, че четивото е било интересно и дано полезно.


Успех на всички !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Предполагам, че това е превод от не български автор и по-добре да ни покаже оригинала.

 

 

Предполагам, че не е щом споменава Vbox... 

Знам ли!?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Маркирайте темата "Важна"  Това си е гайт на български език Повечето неща също ги зная от личен опит. Радвам се че колегата ги е споделил!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 year later...

 

 

Мда, така е на много места по света всъщност. Тези които са известни получават пари за свиренето, тези които не са, често си плащат за да свирят. Чул съм, че по доста от голепите фестивали има такъв вариант. Ако не си известен трябва да си платиш, за да свириш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.