Jump to content
Българският форум за музиканти

Таблатурата - вредна


Recommended Posts

Музиката е език.

За 4 години майчиният език се научава по слух говоримо. С малко думи. Беден речник. За 14 години се научава писмено. С малко лексика. Беден език. За 24 години... Кога се стига до изящно слово? След прочитане на много книги.

Американчетата не обичат чужди езици. Решават, че стандартният нотопис не им е нужен. Изкопават таблатурата от Средните векове и се "закопават". Защо?

Таблатурата - плюсове и минуси

Плюсове:

1. По-лесно се чете от начинаещи.

Минуси:

1. Не може да покаже продължителността на нотните стойности.

2. Ползва се само за струнни инструменти с прагчета. Не се ползва от останалите инструменталисти и певци.

И тук комуникацията прекъсва.

3. Не може да се направи анализ на пиесата. В коя тоналност е, какви скали и ладове се ползват.

4. Не може да се ползва за преподаване на музика, солфеж, теория.

5. Ограничена информация за ритъма и времето.

6. Не различава музикалните части на пиесата.

7. При четене на TAB не може да се свири или пее на "прима виста".

8. Не може да се композира. Не може да се аранжира. Не може да се защити композицията пред агенция за авторско право.

9. Ползва се за бледа имитация на свиренето на някой друг. 

И т.н.

Да си представим следната ситуация: Конкурс за песен. Представят се така наречени "клавири". Как ще представите своята иначе сполучлива идея за песен с таблатура? Ще стане смешно, не, по-скоро трагично и още по-лошо - карикатурно.                                                                       

 Знам, че ще си навлека неодобрение от голяма част от членовете на форума, но няма как. Трябва да го кажа. Защото го мисля.

  • Like 6
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре е да можеш да четеш и двете - нотопис и таблатура. Ясно е, че таблатурата е примитивен метод, но да му мисли този, който знае САМО него :-)

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мога да ти изредя още 10 плюса на таблатурата и да ти изредя 20 на нотацията за струнни инструменти, чиито специфични звуци НЯМАТ елементи за изразяване вътре. Не виждам защо трябва да ги мерим изобщо, и какъв е смисъла от поредната 2454534654 тема по въпроса, която няма да доведе до никъде освен изтъкването на абсурдни аргументи и чесане на езици.

 

И един психологически въпрос - какво тебе лично те бърка, че има Н на брой музиканти, на който таблатурите са им напълно достатъчни за да си свирят нещата, има и още толкова, които пък хептен нито нотопис четат, нито таблатури и пак са си супер. На тебе какво точно те човърка съществуването на таблатури и хората, използващи ги, че изливаш в момента кофата с пумия? Защо не създадеш една ползотворна тема за нотацията, щом толкова я харесваш? :)

 

Аз пък не харесвам прогресив музиката и джаза - баси гадното - седят някви негри и смятат по математически формули прогресиите, които да свирят - никво чувство, никъв фийл, и повтарят 30-40 стандарта от 100 години насам. Леймъри гадни... и така нататък :)

 

Как ще представите своята иначе сполучлива идея за песен с таблатура?                                       

 

Просто ще я изсвиря... duh?! :slap:

Редактирано от 7thString
  • Like 4
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 Аз примерно мога да чета ноти , но ми се получава бавно и несигурно. Табулатури рядко ползвам , но често ползвам доста нехаресваната от професионални Guitar Pro.Тя обединява доста неща и може ако искаш да си четеш на ноти , ако искаш на табове , ако искаш може да се упражняваш върху трака. И аз не виждам смисъл двете неща да се противопоставят. Ако става дума за изваждане коректно на някакъв пасаж - може да ползваш оригинала за слушане , табовете за корекция и бектраковете за упражнения.Лично аз само по ноти ще се узоря...пък и не виждам смисъл. Аз и калкулатор ползвам ..не , че не мога да пресметна 4,32 х 11,1 примерно..

  • Like 2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, голям минус на  табулатурите е, че в днешно време  не  минават изобщо , ако заниманията с музика са професионални . Разбира се аматьорите(какъвто съм и аз) , могат да си записват, както намерят за добре, ако ще да  ползват напълно нов техен си език .

 

Също  бих отбелязал , че ако   случайно  някой реши да си изясни някакви теоретически  познания за музиката , то табулатурите са му безполезни  или недостатъчно полезни за  целта.

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм музикант, но разсъждавам логично.

От казаното до тук разбирам, че таблатурите са на ниво CPY (copy-paste-yourself), а нотите са за високите камбанарии, които са сериозните музиканти.

Благодаря за поясненията .

 

ПП. И аз не харесвам Zappa,  ама това не значи, че не е велик...

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От казаното до тук разбирам, че таблатурите са на ниво CPY (copy-paste-yourself), а нотите са за високите камбанарии, които са сериозните музиканти.

 

 Ако си инженер и си неграмотен технически  - няма как да стане, обаче ако си музикант и не познаваш нотите - може. Примери има много.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^ Така де, виж колко технически неграмотни се справят някак с копиране по маймунския метод на разни електронни устройства, и нещата им стават горе долу.

^ Ей, не мушкай пръстите дето скърца вратата... :(

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хрумва ми един аналогичен дебат, който се водеше често преди години - как е по-добре да записваме акордите, с букви или с ноти? Един колега ми се оплакваше, че работил с някаква пианистка, която не можела да чете буквените означения на акордите, и му се налагало да изписва всички парчета с т.нар. "гроздове" :crying:

Искам да кажа, че нотите са си хубаво нещо, но ако има и друг, по-прост и по-ефективен начин, защо да не се използва и той?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Таблатурата не е блокова схема. Тя е скица на схемата, където отделните елементи са нарисувани в реалния им вид. Лампата със стъклото, трансформатора с ламелите и изолациите, резисторите с цветния код, а всичко това върху ламариненото шаси. Така е затруднено четенето на схемата. Елементите са от едната страна, а връзките между тях от другата. Затова е създаден начин в схемотехниката за по-ясно и прегледно изразяване на дадено устройство.

Друго сравнение: Имаме говорен апарат, както и слухов. Но вместо да ги ползваме за изящно изразяване използваме жестоматичен превод. Правим се на глухонеми.

Не съм против таблатурата. Наложила се е и имам десетки книги на най-добри автори, написани с ноти и отдолу TAB. Това обаче ни дава (заради 2-та реда) двойно по-малко информация.

Първото попаднало ми пред очите примерче заснех. Ако някой го запише на таблатура и се получи толкова ясно - ще го черпя.

Jamaican Rhythm.jpg

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Самия начин на записване , не би трябвало да променя  по никакъв начин,  това което ще се възпроизвежда .

Дали с ноти , табулатури или скални рисунки - фактите остават  същите.  

 

Колкото и да се говори за чувство и " фийл ", музиката все ще си е базирана на някакви математични  условия - редове , прогресии.  Дали  механизмите ще се  осъзнаят с ноти или табулатури  или пък ще се кара на усет, няма значение. 

 

Но  тъй като  нотното писмо е приет за някакъв стандарт за обмяната на информация между музиканти , то китаристите , които  ползват само табулатури , ще са "изолирани" от останалия свят ,  или поне от всички тези , които нямат прагчета  на инструментите си :)

  • Like 7
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.