Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Привет !

Имам въпрос..

Първо да кажа че нищо не разбирам от музика на теория. Свиря на китара от не много време

и това ми дава ценни практически знания.

В бъдеще, обаче искам да се занимавам професионално. Има ли смисъл да си купувам книгата на

Парашкиев Хаджиев - Елементарна теория на музиката ? Бих ли могъл да я разбера и науча ако я прочета ?

Мисля да следвам в НМА след като завърша, така че ако има някой, който е учил там нека ме уведоми, защото имам въпроси и за там !

 

Надявам се да съм улучил раздела за темата..

 

Поздрави..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Двете неща, практика и теория, вървят "ръка за ръка". Час по-скоро си купувай "Елементарната теория". Ще откриеш нова вселена. Още повече - ако мислиш да кандидатстваш в музикално учебно заведение. Ако нещо не разбираш - питай. Все ще се намери кой да ти ти каже нещо около теб!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

В приемният изпит на НМА е включен изпит по ел. Теория на муз-та, ако не ме лъже паметта, тъй че ще трябва доста да се позанимаваш, ако ще кандидатстваш там. В страницата на НМА има и телефони за връзка със секретарките на ИФ и ТКДФ (инструментален и теоретичен отдел). Там ще получиш отговори. :) Успех.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Въпросната книга е написана като цяло разбираемо, което е изненадващо за български учебник. Няма да ти е във вреда прочитането й :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Елементарната теория върви заедно със солфеж!!! Това означава, че за да разбереш темите в ел. теория трябва да се пеят, свирят, смятат (прости аритметични сметки) отделните елементи. Например: Квинтов и квартов кръг. Какво е квинта или кварта. Интервали. С проста аритметика ( и с помощта на инстумент) се научават. Научават се ако се изпълняват зададените упражнения и задачи. При солфежа се налага да се пеят, свирят, да се разпознават при диктовка, да се пишат на нотния лист, да се четат от нотен лист. Това е развиване на нотна грамотност. Абсолютно задължителна.

 

Забравих да кажа, че продават малки учебни пособия по солфеж, 1-ва 2-ра до 5-та част, систематичен курс по солфеж и т.н. За който се интересува. Но за сам човек не е ясно дали ще се справи. По-добре с учител или поне с приятел.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Елементарната теория върви заедно със солфеж!!! Това означава, че за да разбереш темите в ел. теория трябва да се пеят, свирят, смятат (прости аритметични сметки) отделните елементи. Например: Квинтов и квартов кръг. Какво е квинта или кварта. Интервали. С проста аритметика ( и с помощта на инстумент) се научават. Научават се ако се изпълняват зададените упражнения и задачи. При солфежа се налага да се пеят, свирят, да се разпознават при диктовка, да се пишат на нотния лист, да се четат от нотен лист. Това е развиване на нотна грамотност. Абсолютно задължителна.

 

Забравих да кажа, че продават малки учебни пособия по солфеж, 1-ва 2-ра до 5-та част, систематичен курс по солфеж и т.н. За който се интересува. Но за сам човек не е ясно дали ще се справи. По-добре с учител или поне с приятел.

 

Задължително ще си я купя тогава. Китарата като инструмент подходящ ли е за изучаването на ел. теорията ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Китарата е най-подходящият инструмент! Да не се сърдят клавиристите, но при нея най-лесно и видимо се транспонира (премества възходящо или низходящо) всичко. Гами, интервали, акорди, мелодии, всичко се вижда с просто око. Малко неявният гриф може да те затрудни в началото. Затова грифа трябва постоянно да се опознава. Това означава: извличайки звук на дадена струна и прагче да знаеш коя нота е и да очакваш да прозвучи определен тон. Като си го пееш наум. Ето ти солфеж отново.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Не си съвсем прав - аз с китара се занимавам от доста време, но сега залитам по "свирене"(с много кавички) на клавир, та забелязвам, че ако не друго - много по-нагледно виждаш разположението на интервалите, структурата на акордите и т.н. на пианото отколкото на китарата. Това може би помага да навържеш практиката с теорията. На китарата на мен лично ми е по-трудно, макар и с повече опит там, да си визуализирам в главата какво точно свиря на теория :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
 Китарата като инструмент подходящ ли е за изучаването на ел. теорията ?

 

 

Няма да се съглася с предните две мнения , не за да се правя на интересен , но според мен   инструмента (музикалния ,не кой да е) е свързан с практиката. Теорията е най вече  съвкупност от определения и правила и изключения и не особено сложни математически зависимости , които  най добре  да усвояваш с инструмента , който би следвало да се помещава в главата ти :D

 

ПС .  Това ако питаш за теория  на музиката . Ако е за теория на Електротехниката  май пак важи същото  с изключение на това  , че математическите зависимости са по- сложни :)

Edited by ultramega

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultramega го каза най-точно. Представите се формират в съзнанието. При изучаването на елементите на муз. теория музикалният инструмент е за онагледяване. Най-често с пиано. Но и китарата е мелодичен и хармоничен инструмент.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Купи и прочети теорията, но мисля, че и малко помощ от някой педагог или човек, който разбира нещата ще ти е безкрайно ценна и ще ти спести доста от времето. Важно е да се опитваш да разбираш всичко, което ще прочетеш като теория. Няма смисъл от зубрене.

Можеш да запаметиш машинално например реда на диезите и бемолите... и още някое и друго нещо, но всичко останало трябва да се разбере... да намираш логиката и да си задължително последователен. Учебникът е прекрасен. Аз самият също съм учил по него в училище на времето.

 

Относно китарата - супер си е. По-лесно е на хората, които свирят китара и пиано да разбират нещата. Свикваш да мислиш за повече тонове, звучащи едновременно.  Ще ти е по-лесно и с хармонията, полифонията и оркестрацията по-натам, ако запишеш музика в университет. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Китарата е най-подходящият инструмент! Да не се сърдят клавиристите, но при нея най-лесно и видимо се транспонира (премества възходящо или низходящо) всичко. Гами, интервали, акорди, мелодии, всичко се вижда с просто око. Малко неявният гриф може да те затрудни в началото. Затова грифа трябва постоянно да се опознава. Това означава: извличайки звук на дадена струна и прагче да знаеш коя нота е и да очакваш да прозвучи определен тон. Като си го пееш наум. Ето ти солфеж отново.

 

АЗ ИЗУЧАВАХ СОЛФЕЖ И ЕЛЕМЕНТАРНА ТЕОРИЯ ВЪВ НАЦИОНАЛНО МУЗИКАЛНО УЧИЛИЩЕ ЛЮБОМИР ПИПКОВ 

И СЕГА УЧА В КОНСЕРВАТОРИЯТА . ЗА ПЪРВИ ПЪТ ЧУВАМ ЧЕ КИТАРАТА Е ПО ПОДХОДЯЩ ИНСТРУМЕНТ ЗА СОЛФЕЖИРАНЕ ОТ ПИАНОТО . СЪЖЕЛЯВАМ МНОГО НО НЕ МИСЛЯ ЧЕ Е ВЯРНО !!!!!! :thumbdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Не си съвсем прав - аз с китара се занимавам от доста време, но сега залитам по "свирене"(с много кавички) на клавир, та забелязвам, че ако не друго - много по-нагледно виждаш разположението на интервалите, структурата на акордите и т.н. на пианото отколкото на китарата. Това може би помага да навържеш практиката с теорията. На китарата на мен лично ми е по-трудно, макар и с повече опит там, да си визуализирам в главата какво точно свиря на теория :)

 

ПИАНОТО СЕ УЧИ ОТ ВСИЧКИ ПРОФЕСИОНАЛИСТИ ЗАНИМАВАЩИ СЕ С МУЗИКА !!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By Valeriahogg
      Търся пианист, който да ми нотира авторска мелодия. Тя ще се нуждае и от хармония. Също така трябва да се запише в студио.
       
       
    • By No.14
      Здравейте,
      може би трябва да започна с това, че на една почтена възраст  (чак ме е срам да я уточня ), най -накрая имах възможността да реализирам мечтата си да уча пиано. Преди около година си купих Yamaha YDP143, тъй като това ми позволяваше бюджетът тогава, а и живея в апартамент, т.е. опцията със слушалки ми е почти задължителна. От шест месеца ходя на уроци веднъж седмично, като те са по детската руска школа "Фортепианная игра", Първи учител по пиано, оп.599 на Черни, а за разсвирване - упражнения на Ханон за начинаещи. До момента, извън това, съм успяла да науча "На Елиза" (любимата на всеки пишман-пианист ), първата част на Соната No.14 на Бетовен (с ясното съзнанание, че тя ще е и последната) и няколко мелодийки с tutorial (знам, че е грешно и обещавам да не го правя повече  ) - River flows in you - Yiruma, Marriage d`amour на Paul de Senneville.
      Имам и акустично пиано Ноктюрно, което акордирам редовно, но първо е много старо, второ - не е било поддържано над десет години, понеже го бях преотстъпила на друг човек, и трето - не мога да го ползвам повече от веднъж-два пъти в месеца, тъй като е в друг град.
      Та, сравнявайки двете пиана, всички плюсове са в полза на дигиталното, с едно малко изключение... Установих, че като клавиатура много повече ми допада тази на акустичното и самото звукоизвличане ми се получава много по-добре на нея.
      И тук идва въпросът ми: има ли смисъл според вас да заменям Yamaha-та с по-висок клас, при положение, че не се занимавам професионално и никога няма да стигна до някакви виртуозни висоти?
      От друга страна прекарвам на него всяка свободна минута (поне 2 часа всеки работен ден, а през почивните - 4-6, че и повече понякога).
      Ако все пак реша да купя ново, какво бихте препоръчали предвид горната информация?
      Благодаря предарително на всички и желая успешен ден!
       
    • By martin20030102
      Здравейте, музиканти!
      До къде стигнах.. Мнения по въпроса? Съвети? :)
       

    • By annimm
      Пианистка с опит и богат репертоар търси ангажименти в София и страната.
      Предлагам подходящо музикално оформление за ресторанти, хотели, частни събития, сватби, фирмени партита. 
       
      e-mail:  anna_md@abv.bg
    • By vbt
      Здравейте,
       
      Преди 10-ина години си купих електрическо пиано и във времето се научих сам да свиря някои неща. 
      Проблемът е че поради липсата на време (не и на желание) до сега мисля, че няма дори едно произведение, което мога да изсвиря от край до край. 

      Сега съм на 30 и няколко и не знам дали е късно, но искам да пробвам малко по-структуриран подход към пианото и да науча поне няколко неща от край до край.
      Някой може ли да даде инфо за уроци по пиано в София, по възможност Младост, Студентски, Дианабад. Може и по-далече стига да не са по центъра. Предпочитам групови, ако има такива за възрастни, за да има състезателен характер 
       
      Второто питане е подобно но за китара. Взех си акустична китара преди 2-3 години и историята се повтори. Харесва ми да свиря finger style, който май не е много популярен в България. Наскоро си взех и класическа китара но cut-away и с по-тесен "neck". Чуждиците ги пиша, защото не знам как се казват на български, всичко съм учил по интернет от разни английски сайтове.
       
      Та пак да попитам, някой ако знае къде има уроци по китара в горните райони?
       
      Мерси! 
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.