Jump to content
Българският форум за музиканти

Chord Melody -някои въпроси


Recommended Posts

Не намерих в нета чисто практични примери,затова моля китаристите да помагат.

Забелязах ,че когато в мелодията е четвъртия тон-например D,а акордът е A min 7,не ми звучи обичайната хармонизация с 3th и 7th.Доколкото разбирам основният тон и квинтовия се свирят от баса.Да не би тук да има изключение.Как бихте хармонизирали вие.

Същият проблем ми се появи и при хармонизация на умалени акорди.Когато мелодичният тон е различен от състава на dim 7 ,кои точно тонове да избера за да хармонизирам.

И накрая да спомена,че ми харесва по-семпла хармонизация-двугласи и тригласи.

Сетих се и за още нещо.Понякога хармонизирам само с двуглас-чиста квинта.Това забранено ли е . Благодаря предварително.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Не разбрах много какво точно питаш , но четвъртия тон обикновено му викат "avoid" и за да ти зазвучи , може би трябва да използваш 7sus4 акорд.

 

А върху умалени акорди просто можеш да ползваш умалената скала (тон/полутон) Например върху F умален , можеш да ползваш F умалена скала (тон /полутон), която ще работи и върху Ab,B,D умалени акорди , тъй като там всичко се повтаря на интервал минорна 3.

 

А това какво ще свири баса , май зависи от стила и аранжимента .

 

За забранени неща .... май вече са отпаднали всички забрани в музиката :

Редактирано от ultramega
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стигнах до някои изводи,да видим дали са правилни.Значи ,въпреки,че в Риълбука пише минор 7 ,акордът трябва да бъде sus 4,тоест с доминантова функция.Ultramega ме подсети затова.Но стандартно не ми звучи добре в мелодията да е тон D,а да използвам отдолу за пълнеж до диез и сол бекар,третия и седмия тон на ла доминантов акорд.Звучи ми добре пълнежа да е ми и ла,а отгоре ре.И като го изсвирих така си давам сметка,че може би това е прочутата квартова хармония.Добре,много разхвърляно се изказах.Дано някой ме разбере и посъветва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато "четвъртият" тон е в мелодията (имаш предвид кварта спрямо основата на акорда ли?), то обикновено става дума за sus акорд, т.е. терцата я няма. Когато и терцата е включена, то става дума за акорд с ундецима, т.е. 11, като се подразбира #11, ако е мажорен и не е указано.

 

Как се хармонизират умалени акорди?! Та самият акорд е звено от хармонията и той хармонизира мелодията!

 

Щом в риълбука пише min7, значи акордът би трябвало да е такъв. В общи линии, това, което не е на полутон / b9 от друг акордов тон, може спокойно да си участва хармонично, изключая доминантите - там може и инак, напр. G7b9.

 

Чистите, "празни" квинти звучат архаично, но разбира се, че може. Питай дали нещо е забранено само ако търсиш пресъздаване на определен стил звучене. Иначе нищо не е забранено.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

www.wikifonia.org/node/3660#/Eb/5/1

Това е линк с парчето.Първите четвъртини от първи и трети такт са ми проблемни.Когато те са отгоре като мелодия,кои един или два тона под тях ще звучат правилно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодарение на Silencio игнорирах терцовия тон,и сега свиря само септимовия отдолу под четвъртия/единадесетия/.Получава се двуглас-чиста квинта и звучи читаво.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тя, тази работа, не става с налучкване. Има проходящи или чужди тонове към акордите. Сложни акорди или хармонизиране мелодията с тризвучия от "втория етаж". Накратко няма как да се обяснят тези неща. Трябват определени знания. За да се добият пък трябва търпение и време. Тоест не е за всеки.

Съвет:

Научи се добре да свириш най-напред. Слушай и анализирай как го правят другите. Образовай се!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Композираното от Мишел Льогран си е много хубаво, затова и малко вдигнах вежди, когато прочетох: "Какво да направя, за да звучи правилно / читаво?". Предполагам, че искаш да рехармонизираш, но това наистина не е хвърляне на зарове. В случая с "проблемните" акорди и мелодични тонове е изпълнено по-горе отметнатото, т.е. *не* са на b9 от акордов тон, и 'звучат'. Освен това, мелодията се движи постъпково и тези тонове могат да бъдат разгледани като акцентирани проходящи тонове / accented passing tones от мелодична гледна точка, като следващите ги тонове са част от терцовия строеж на акорда. Това, да обърнеш акорда в sus, е само една от възможностите. Ако искаш да рехармонизираш така, че в силния момент, когато влиза акордът, мелодичният тон да е част от терцовия му строеж, то тогава трябва да разгледаш акордите, в чийто строеж може да влиза въпросният тон, но и да имаш предвид как ще се измени функцията им в тоналността спрямо околните.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.