Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Здравейте, имам един може би малко тъп въпрос: хармонията на песента "македонско девойче" е в гама ла минор, но някой от акордите са извън тази гама, като например Ми мажор (в ла минор би трябвало ми да е минор). Това как да си го обясня, с някаква по-странна "народна" гама ли? Приятелката ми свири на пиано, не чете ноти но е много добра слухарка, за отрицателно време се научава да свири песни като ги слуша и научава мелодията и акордите (вади ги акордите нота по нота без да има и представа какво е гама) и си свири момичето. Тия дни я видях как свири песента и се опитах да й обясня че в тая гама не може да има черни клавиши, а тя ми вика "еми аз така го чувам" и верно изпробва както й казах да изсвири акордите, но и аз сам усетих че не е баш така. И после проверих в интернет и се оказа че момичето си е право... Знам и други разновидности на минора, но и техните степени не могат да ми обяснят тоя мажор вместо минор и други такива неща :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Здрасти.

На първо време прочети Елементарна теория на музиката.

После вече малко хармония и в елементарна степен ще ти се изяснят нещата.

Песента, казваш е в ла минор. Най-елементарната хармонизация се прави с три акорда. Давам ти пример за конкретния случай, за конкретната песен.

Първият акорд е ла минор, съставен от ла-до-ми. Нарича се тоника.

Вторият акорд е ре-фа-ла (ре-минор), нарича се субдоминанта (или субдоминантен)

Третия акорд е ми-сол диез-си (ми мажор), нарича се доминанта (или доминантен).

Тониката, субдоминантата и доминантата са трите най-лесни акорда с които може да хармонизираш.

 

Ето примерна елементарна хармонизация, за тоналността ла минор.

"Македонско девойче" - ла минор

"китка шареее-" - ре минор

"на-а-а-а" - ла минор

"Во градина раснала" - ла минор

"дар подаре-е-е-" - ми мажор

"на-а-а" - ла минор

 

Обяснението е прекалено лаическо и вероятно ще предизвика насмешка, но като чета какво си писал и като се сещам колко са моите познания, предпочитам точно така да ми го обяснят.

 

А нататък вече има и ла мажор (още по-добре ла септакорд), ре минор, Сол мажор, до мажор, си бемол мажор, ла минор, ми мажор7 и завършва на ла минор.

Редактирано от dedo pop
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, което описваш се случва доста често всъщност : в минорна тоналност "v" (Em) става "V" (E) . Целта е по-голяма благозвучност.

Най-просто обяснено това е нужно, защото движението Em - Am , т.е. v-I е по-неубедително от E-Am, т.е. V-I . Ти самият го чуваш, звучи слабо, несигурно. Нужно е сол (водещия тон) да бъде повишен с полутон - на сол диез, както е в хармоничния минор .

 

Най-просто можеш да запомниш, че в минорните тоналности на мястото на акорд v може да се вземе (и често се взима) на заем акорд V от паралелната мажорна тоналност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ви за отговорите и се извинявам че може би съм пуснал темата в не-точен раздел от форума. Значи до колкото ми се изясняват нещата, в прехода Am - E фактически се преминава в хармоничен минор. Всъщност имам някакви познания за елементарната теорияна музиката и хармонията, благодарение на изчетените неща от интернет и на хартия (образованието ми не е музикално а техническо) и се занимавам любителски със синтпоп, но там хармонията обикновено е по-проста и до сега не съм ставал свидетел на такъв преход на подобно място и не съм го използвал, там най-вече се работи в натурален минор, а в по-"светлите" песнички в мажор :greenball:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм с Viara Ivanova . Аз самият се занимавам с такава музика и наистина това е едно от най-честосрещаните явления там.По този начин се получава едно напрежение в този акорд , което с минорен такъв не би могло да стане.Обикновено след доминантмия акорд се минава на акорда , който се явява тоника (основен ) , така се получава усещане за завършрност на дадена мелодия.

Нямам музикално образование и говоря от личен опит..

Едни от най-често ползваните прогресии в македонската музика е ето тази ;

Dm Gm A Dm

Dm Gm C F Dm Gm A Dm

Това е в Ре мнор , но разбира се може да се транспортира във всяка минорна тоналност - например в Ла минор...

Am Dm E Am

Am Dm G C Am Dm E Am

и т.н.т

Ако забелязваш акордите се "въртят" на субдоминанти , демек от ре минор отива на сол , от сол на до и т.н.т ..

Като схванеш това ще можеш да свириш всяка стандартно звучаща македонска от второто чуване и ще станеш про

Дано да съм ти помогнал поне малко !

Успех !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хехе, блягодаря ти! Абе сетих се аз че е нещо специфично за стила и жанра и се чудех какви са зависимостите и сега ми се изясниха.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Минорния лад е лесен. Но нашия фолклор обича и други скали.

Ето задачка за хармонизиране - пробвай "Морен сокол пие вода на Вардаро", "Йовано, Йованке" и други подобни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Хехе, блягодаря ти! Абе сетих се аз че е нещо специфично за стила и жанра и се чудех какви са зависимостите и сега ми се изясниха.

Това движение в никакъв случай не е нещо "специфично" за стила и жанра, може би просто не си обърнал внимание.

@dedo pop :) изразът "нашия фолклор" и посочените две песни са интересна комбинация.

Редактирано от Viara Ivanova
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Аз като цяло съм в час с по-друг тип музика, в която най-често се държи най-вече на минимализъм (включително сложността на хармонията), ама покрай този случай в който собствената ми приятелка ми удари музикален "шамар" в лицето със слуха си - който победи моите теоритични познания, се заинтересувах и от по-сложни хармонии, как работят и защо. В синтпопа обикновено се преминава в друга гама на припевите или брейковете, и прогресиите са си в чист минор, така е и в даркуейва. "Йовано, Йованке" мисля верно да пробвам да хармонизирам мелодията й, макар че съм сигурен че ще се издъня много зловещо - ама ще пробвам още днес, мисля че за да успея трябва да мисля по-разчупено и да приема факта че както съм в една гама, може още в края на прогресията да се мине в нещо друго... :D Но се обзалагам че момичето ми ще може да го направи тоя номер и то за отрицателно време, и то без да знае как се строят гами и какво са гамите... Егати, искам и аз да имам такъв слух като нейния :crying::D :D :D :D Майка й е учителка по музика, дядо й, баба й, чичо й, има дузина роднини които са музиканти, явно си е генетика.

Редактирано от newwave
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега ми хрумва да попитам, това мажорно Ми, наистина ли във вапросната песен е доминанта? :surprise: Мажорна доминанта в минорна гама? На мен ми се струва че по-скоро става дума за преход, обаче dedo pop твърди че "Третия акорд е ми-сол диез-си (ми мажор), нарича се доминанта (или доминантен)."

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във въпросния пример всъщност сложност на хармонията няма. Това си е едно от правилата "в теорията". Може би не си обърнал внимание на тази особеност (заместването на акорд v с V), но това си е нещо, което се учи когато учиш как се построяват акордите в мажорна и минорна тоналност. Ти какви учебници ползваш?

В практиката не е никак рядко срещано - специално в поп музиката, за която ти говориш.

Първият пример от представители на синтпоп, за който се сещам е Sweet dreams на Юритмикс: Dm - Bb - A (i - VI-V).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Парчета в минорни тоналности най-често се разглеждат на базата на Хармоничен минор.

Така доминантовият акод (който се строи от 5-тата степен на скалата) е мажорен септакорд.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега ми хрумва да попитам, това мажорно Ми, наистина ли във вапросната песен е доминанта? :surprise: Мажорна доминанта в минорна гама? На мен ми се струва че по-скоро става дума за преход, обаче dedo pop твърди че "Третия акорд е ми-сол диез-си (ми мажор), нарича се доминанта (или доминантен)."

 

Човече, вземи и прочети малко елементарна теория. Колкото и странно да ти се вижда в музиката има някакви закони. Първо ги научи, после се съмнявай. Ако пък не ти се чете, повярвай на това, което ти се казва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе той е чел, но до някъде:). Или пък в учебника, който ползва са представени само акордите, които се строят върху натурален минор и това го обърква :).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.