Jump to content
Българският форум за музиканти

Запитвания относно скали


Recommended Posts

Добър ден, уважаеми дами и господа, в последно време се зачетох в теорията с желанието да развия уменията си, а да не седя само на стари навици, придобити при учител. Но доста неща обаче си ми остават неясни, колкото и да ги умувам, въпреки че изчетох доста материали както из интернет, така и из този сайт (включително и Basic уроците от поредицата Basic, Intermediate and Advanced). Но докато другите неща сигурно бих ги разбрал с времето, някои елементи, свързани със скалите, ми убягват. А именно:

 

1.Как се образуват позициите (positions) на скалите?

 

Разбрах, че всички видове скали се образуват по определени формули. Примерно мажорната е на интервалният принцип RWWHWWWH, като всяка нота си има степен (grade) и от нея могат да се образуват и останалите скали (макар че и двете представляват просто два варианта за постигане на същото, ако съм разбрал правилно). Също установих и че ако една пръстовка (shape) се транспонира нагоре или надолу по струните, се минава в друга тоналност.

Дотук добре, обаче в какво се изразяват т.н. позиции? Обикновено са 5 позиции, но съм виждал и 7, или става въпрос за модовете (modes)? Разбрах, че служат за изсвирване на скалата навсякъде по грифа, но не разбрах на какъв принцип са устроени. Мога да построя скалата навсякъде по грифа, почвайки от корена и продължавайки докъдето мога с октави, но дали това се смята за позиция, или просто поредният начин за изсвирване на скалата?

Ако вземем за пример До мажор, кои биха били неговите позиции или пък тези на другите мажори? А на минорната същите ли са, или различни/подобни? Единственото, което загрях е, че края на всяка позиция е началото на следващата.

 

2. Kакво представляват т.н. modes и как се образуват?

 

За тях пък разбрах, че използват същите пръстовки като на определени скали, само с малката разлика, че започват от различна нота. Примерно Сол мажор, Дорийски мод започва с Ла, но завършва със Сол, а самият Сол Мажор пък без никакви промени се явява Йонийският.

По същият начин уж стоят нещата и при минора, но как се образуват при пентатониките, хармоничните, мелодичните? Предполагам, че дори и да имат позиции, отново само един тон ще бъде променен, но дали това е така?

 

Бих бил благодарен ако някой се наеме да ми отговори, както и предварително се извинявам, ако съм задал глупави въпроси или съм поднесъл запитванията си неадекватно, във който случай ще доизяснявам каквото се налага до постигане на резултат. :)

 

Поздрави,

Чичо ви Турбо

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чичо Турбо,най-вероятно аз съм ти чичо, но карай.

Темата ти не е за този раздел.

Поразтърси се с търсачката и ще намериш подробни отговори на твоите въпроси.

Дъвчат се с години тези теми.

esp guitar site:http://forum.muzikant.org - Google Search

Отвори това и замести първите 3 думи с думи, които търсиш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това с чичото беше в кръга на шегата, разбира се. Незнайно защо, реших че този раздел е подходящ за подобна тема, така че приемам критиката и се извинявам. Смирено моля модераторите да изтрият/заключат темата. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.