Jump to content
Българският форум за музиканти

Запояване за начинаещи


Recommended Posts

Интересно колко яка работа ще стане, когато всички тези разтворители разтворят и елементите, които са разтворими от тях...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето тук намерих http://www.industrial-trading.bg/www.chemical-check.de/clientversion/pdf1/569%5C6800-8151_0007_10-03-2009_EN.pdf спецификация. 50-75% ацетон. по-добре не го ползвай за това ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Проблемът с чакането 20 секунди докато се разтопи тинола идва далечен Китай под формата на поялници ментета. Имах два поялника български от на баща ми време, с които ми доставяше удоволствие да запоявам и се справях на 7-8 годишна възраст. Изгоряха поялниците преди няколко месеца и от тогава започнаха проблемите. В град Ловеч има 2 магазина за електронни елементи и тн. и просто не човек не може да си купи читав поялник. Дадох поне 80 лева за поялници, който или не могат да загреят достатъчно, или изгърмяват още на първото запояване. :)

Редактирано от Vodafona
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз си запоявам електрониката по китарите и кабелите с поялник от метро /някъде 10-15 кинта струваше/ + тинол в нещо като пластмасова епруветка, вътре навит на спирала, и той беше някъде към 2-3 лв. Със сигурност не са черешката в индустрията, ама не са и от супер клошарските изпълнения, но работата става перфектно...а аз далеч не съм от най-сръчните с поялника :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе къде ги намирате тия поялници, където не могат да разтопят тинола? Три пъти съм купувал поялници - не щото изгарят, ми щото ги губя или забравям някъде, и все избирам на принципа - първото, което хвана в магазина, и досега никога не ми се е случвало - да съм чак толкоз голям късметлия, не вярвам...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При мен проблема с евтините поялници се изразява в това, че прегряват и човките им стават на нищо твърде бързо. Описаните неуспехи при мен се случват от тези две причини - прекалено висока температура (окислява се тинола според мен, което нарушава мокренето на човката и компонентите) и бързото замърсяване/разяждане на човката. Мечтая си за такъв с терморегулатор ....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз си направих регулатор с димер за осветление. Работи перфектно. Разграфих си го с термометъра на градуси и ми върши идеална работа :) Излезе ми точно 7лв и 80 стишки :)

Редактирано от 7thString
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^

Пробвай с един диод 1N4007 монтиран в корпуса, последователно.

Може да се постави и един ключ , който да го дава накъсо, когато е нужна повече мощност.

Това е най-лесното и евтино решение. Разбира се зависи от поялника. Ако не е достатъчно, следващия път се взима два пъти по-мощен - от 30w на 60W и става вечен...докато не се повреди механически, или се изяде човката.

Аз, като човек с остаряли виждания си струговам и наклепвам човки от мед. Вярно, искат повече поддържане, но модерните ряпа да ядат пред тях :whistle: .

Наклепването е важен процес, който се знае от старите майстори. И от хората учили металознание в ТУ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз също да се запиша като ползвател на схемата с dimmer за осветителни тела. Тук е и мястото да си призная, че я позлвам благодарение на Парния Валяк, който беше така добър да сподели няколко клипа на един англичанин/швед, който говореше за основните положения при запояването. Преди да го направя и аз имах сериозни проблеми с моя 60 ватов поялник, просто в един момент тинола не искаше да омокря добре нито човката, нито елементите, нито нищо. След като намалих малко мощността с тоя ключ нещата заспаха. Дори не съм си играл да меря на какви градуси, просто на проба-грешка намерих правилното положение на ключа и съм доволен ползвател :)

 

А много интересно - в ТУ ни учиха да ецваме платки по фотометод, но Металознание не са ни преподавали. Така като се замисля, един елемент не сме запоили в ТУ :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прочетох цялата тема и къде се посмях, къде погледнах сериозно на нещата.....

Колеги музиканти и жичкаджии, МОЛЯ ВИ, когато сте си купили хубави кабели, НЕ използвайте аспирин(Ацетилсалицилова киселина) или друг вид киселина. Колофона върши достатъчно добра работа, а и не напразно си играят хората да то набутат във средата на 1-2мм тинол. Мед и Калай и Олово са силно окислителни. Това за "чофките" на поялниците също е много спорен въпрос, но 14 годишната ми практика показва, че шкурката е голям враг на този елемент от поялника. Когато започнах да се занимавам масово се използваха медни чофки или такива от сплав в която има мед. Научих се да си ги правя от 6 квадрата проводник и издържаха доста повече от закупените от магазина- медта не се стърже и не се лее- кове се. В последствие започнаха да продават чофки от други сплави, които да са по-издържливи и да увличат по-малко калай и шлака, което пък е предпоставка за качествено запояване на миниатюрни елементи и получаването на малки "пъпки".

Та хубавата спойка си иска освен качествен материал и малко практика. И накрая един бонус съвет- Ако ви се наложи да направите спока върху алуминий, вместо колофон или флюс използвайте машинно масло ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ти лично запоявал ли си алуминий? Ако си запоявал, би ли споделил подробности- обработваш ли предварително алуминия с нещо, поялника необходимо ли е да е по- мощен от обикновено (или по- маломощен?!?), самият тинол има ли значение какъв е и с какъв тинол точно става по- лесна и качествена спойка? Ако е възможно качи снимка на подобна спойка, наистина ми е любопитно, предполагам и за останалите представлява интерес.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се колкото е по-голям елемента ще си иска и по-мощен поялник, макар че проблема при алуминия не е бързото отнемане на температурата а бързото окисляване. Иначе по-малки елементи като капачета за лампи примерно си ги работя със 40W.

Едно много важно пояснение- тук става въпрос да пойнеш кабелче върху алуминиев капак примерно за екранировка, не и да правиш спойки като заварки

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чалъма(или пиниза, по избор) е, че алуминия се окислява за секунди във въздушна среда, затова флюса за алуминий се изпарява доста по-бавно, за да може да се калайдиса много бързо, преди да е бил в контакт с въздуха.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, че проблема при запояване на алуминия е бързото му окисление ми е ясно, но ми е интересно някой все пак успява ли, и как точно, да се пребори с този проблем. Някога ('89-'90), когато учих в техникума, един от преподавателите ми правеше опити да калайдиса и запои две алуминиеви пръчки Ф8, като ги топваше в киселина и след това веднага във ваничка с масло, но така или иначе резултатите не бяха задоволителни. Горе- долу по това време бяха и моите първи и последни опити да запоя алуминий. И за всички тези години така и никъде не се сблъсках със спойка на алуминиеви детайли, затова като стана на въпрос ми стана твърде интересно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.