Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос за тактовете?


Recommended Posts

Здравейте колеги! Въпреки, че повече от 17-18 години не съм се занимавал със свирене все пак, се надявам да ми отговорите на въпроса свързан с тактовете! Теорията никога не съм я учил, но съм свирил в градския духов оркестър на басфлигорна в Тетевенския духов оркестър!

Позабравил съм доста, но попаднах на нещо много странно в един сайт, където са написали, че правото хоро е в такт 6/16, но според мен грешат, въпреки, че са написали, че инфото им е от БАН

Според мен бъркат, защото това 6/16 са три такта от 2/4, а не един, както са го написали?!

Ще ви бъда благодарен да ми обясните как стои въпроса с тактовете и как да ги определям?!

Търсих програма (за Линукс понеже нямам пари за Уиндоус, а и Линукса, който ползвам е Бълкарски), но не намерих такава с която да се показва дадена мелодия какъв такт е?!

 

п.с.Ако е нужно и линк към инфото ще дам, но ето цитат как са го сметнали там:

Пайдушко хоро (2+3; 5/16)

 

Четворно хоро (3+2+2 или 3+4; 7/16)

 

Ръченица (2+2+3 или 4+3; 7/16)

 

Дайчово хоро (4+2+3 или 2+2+2+3; 9/16)

 

Трите пъти 2+2+4

 

Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8)

 

Хоро Елено моме (4+4+2+3 или 3+4+2+3; 13/16 или 12/16)

 

Петрунино хоро (3+4+2+3, 4+4+2+3; 12/16 или 13/16)

 

Ганкино хоро или Копаница (4+3+4 or 2+2+3+2+2; 11/16)

 

Аcaнo млада невесто (3+2+2+2+2; 11/8) – хоро от Македония

 

Шопско хоро (2/4)

 

Хоро Бучимиш (2+2+2+2+3+2+2; 15/16)

 

Право хоро (3+3 или 6/16)

 

Йове, мала моме (7+11; 7/16+11/16 или 25/16)

 

Санданско хоро (2+2+2+3+2+2+2+3+2+2; 22/16)

 

Седи Донка (7+7+11, където 7=3+2+2 и 11=2+2+3+2+2; 7/16+7/16+11/16 или 25/16)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Я дай линк към сайта.

По принцип правото хоро го обясняват по 2 начина.

Първия е че е 2/4, а втория - 6/8 (6/16). Аз съм за втория начин 6/8 = 3+3

 

 

П.п.: 6/16 е по скоро четвъртина и половина отколкото шест четвъртини :secret:

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В този сайт го видях това (на тази страница от сайта), накъде посредата на страницата има заглавие:

Чие наследство са неравноделните тактове в българската музика?

 

Видях го после и с Гугъл тук (PDF файл е страницата): http://www.google.bg...O5Dakasocrcc9ig

До колкото си спомням тактовите видове са три основни групи:

1/ Прости;

2/ Сложни тактове:

---- а/ равноделни;

---- б/ неравноделни;

3/ Тактова промяна

Както вече казах, теорията не съм я учил, но това го помня според както са ми го казвали колегите по онова време, когато свирех с тях в оркестъра!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте колеги! Въпреки, че повече от 17-18 години не съм се занимавал със свирене все пак, се надявам да ми отговорите на въпроса свързан с тактовете! Теорията никога не съм я учил, но съм свирил в градския духов оркестър на басфлигорна в Тетевенския духов оркестър!

Позабравил съм доста, но попаднах на нещо много странно в един сайт, където са написали, че правото хоро е в такт 6/16, но според мен грешат, въпреки, че са написали, че инфото им е от БАН

Според мен бъркат, защото това 6/16 са три такта от 2/4, а не един, както са го написали?!

Ще ви бъда благодарен да ми обясните как стои въпроса с тактовете и как да ги определям?!

Търсих програма (за Линукс понеже нямам пари за Уиндоус, а и Линукса, който ползвам е Бълкарски), но не намерих такава с която да се показва дадена мелодия какъв такт е?!

 

п.с.Ако е нужно и линк към инфото ще дам, но ето цитат как са го сметнали там:

Пайдушко хоро (2+3; 5/16)

 

Четворно хоро (3+2+2 или 3+4; 7/16)

 

Ръченица (2+2+3 или 4+3; 7/16)

 

Дайчово хоро (4+2+3 или 2+2+2+3; 9/16)

 

Трите пъти 2+2+4

 

Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8)

 

Хоро Елено моме (4+4+2+3 или 3+4+2+3; 13/16 или 12/16)

 

Петрунино хоро (3+4+2+3, 4+4+2+3; 12/16 или 13/16)

 

Ганкино хоро или Копаница (4+3+4 or 2+2+3+2+2; 11/16)

 

Аcaнo млада невесто (3+2+2+2+2; 11/8) – хоро от Македония

 

Шопско хоро (2/4)

 

Хоро Бучимиш (2+2+2+2+3+2+2; 15/16)

 

Право хоро (3+3 или 6/16)

 

Йове, мала моме (7+11; 7/16+11/16 или 25/16)

 

Санданско хоро (2+2+2+3+2+2+2+3+2+2; 22/16)

 

Седи Донка (7+7+11, където 7=3+2+2 и 11=2+2+3+2+2; 7/16+7/16+11/16 или 25/16)

Относно Правото хоро какъв размер е има различно обяснение,на практика защото в разните краища на България има различно разбиране за ''Правото хоро''

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това го разбрах горе-долу, че в различните краища на България е така, но 2/4 не означава ли например, че в един такт има две четвъртни ноти (не е задължително да са точно четвъртини, но горе-долу толкова е в един такт от 2/4), а в 6/16 има шест шестнайсетини ноти в един такт?

Нещо още не мога да го схвана това броене на тактовете?! Тук го прочетох как са го обяснили, но пак не го схванах?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

.... един сайт,който може да е в помощ в тази посока:

 

http://bouncemetronome.com/

 

.... ако човек няма някаква основа в посока - ритмика,полиритмика и метрика,мултиметрика -

може и да се "побърка" .... :hysterical:

..... все пак.... сметнах че ще е от полза .... :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Привет и от мен Plamen74.72 . Ще се опитам да помогна :) Ти си обсолютно на прав път . В размер 2/4 има две времена - те могат да бъдат :

 

1 + 1

четвъртина + четвътина

четвъртина + две осмини

четвъртина + четири шеснайсетини

и много подобни вариации в рамките на размер 2/4

 

сега и интересния въпрос за 6 /16 Прочетох , че се среща много рядко , това са две триоли в рамките на двата дяла които горе описах или:

1 + 1

3/16 + 3/16

/ триола/ + /триола/

 

Надявам се да съм бил полезен . Поздрави !

Редактирано от Mimirski
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам как ги изчислявате тези размери и тактове, особено последното, че 1+1 = 3/16 + 3/16.

 

 

А ако тези от БАН са написали Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8), то аз съм Академик от Луната.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами по-горе в линка който дадох са го написали така изчисляването:

 

Тактовите видове са три основни групи:

1/ Прости;

2/ Сложни тактове:

а/ равноделни;

б/ неравноделни;

3/ Тактова промяна;

 

Ритъм: движението, което се изразява с логично последование на тоновете с различна трайност. Науката, която се занимава с ритъма се нарича „ритмика”.

 

Метрум: при слушането на някои мелодии, особено на хороводни народни песни, се забелязва периодично повтаряне на силни (тежки) и слаби (леки) моменти. Те образуват метрума на песента. Метричните групи могат да съдържат две, три, четири и пр. метрични времена. Например: двувременния има две метрични времена, тривременния – три и тн.

 

Размер: Метрум с конкретно определена и означена нотна стойност за отделното метрично време. Например в музиката двувременния метрум се отбелязва като 2/4 или 2/8, тривременния като ¾ или 3/8 и т.н. Абсолютната трайност на метричното време зависи от темпото.

 

Такт: откъс от музикално произведение, който включва музикален текст от едно силно метрично време, непосредствено до следващото силно метрично време.

Темпото се изобразява с цифри в знаменателя и може да е: бавно 2/4, умерено: 2/8 и бързо 2/16.

 

Тактове:

(1) Прости тактове: това са всички дву- и тривременни тактове. Двувременните имат едно силно и едно слабо метрично време, а тривременните – едно силно и две слаби метрични времена.

 

а/ Двувременни прости тактове: това са най-разпространените в народната музика тактове. Записват се в размер 2/4, 2/8 и 2/16. Размерите 2/8 и 2/16 се използват много рядко, обикновено се срещат в състава на сложните тактове. Най-популярните хора са в размер 2/4: „Буряно, Бурянке”, „Ясна гайда”, Трите пъти, Касапско хоро, Уновата, Сборенка, Ръка, Клекаво хоро, Буенек, Данец, Опас, Водено хоро, Чирпанска леса, селско шопско, право хоро, дунавско и др.

Брои се: раз-два или раз (и) два (и).

 

б/ тривременни прости тактове: използва се размер ¾ или 3/8. Размер 3/16, както и 2/16 не се среща самостоятелно в народната музика. Среща се по-често сред песенния фолклор.

Брои се: раз-два-три;

 

(2) Сложни двуделни тактове: сложните тактове се образуват от сливането на прости.

Примерно размер 4/4 е (2/4 + 2/4). Размер 4/4 се среща рядко, основно в народните песни, обикновено в бавно темпо.

 

(3) Неравноделни петвременни тактове: в българската народна музика се срещат много песни, съставени от дву- и тривременни тактове. При тях двувременния такт следва тривременния и по-рядко обратното.

 

а/ първи вид: 5/4, 5/8, 5/16 = (2+3)/4, брои се раз-дваааа. Народни танци в такъв размер са: Пайдушко хоро, Костенската, .Ючата и др.

 

б/ втори вид: с тривременна група на първо място (3+2)/4. Брои се: раааааз-два. Рядко се среща в народните танци.

 

Аз така и не го схванах, но дано някой дена да го разбера това броене!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам как ги изчислявате тези размери и тактове, особено последното, че 1+1 = 3/16 + 3/16.

 

 

А ако тези от БАН са написали Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8), то аз съм Академик от Луната.

 

Прав си пич , объркано съм го написал ...Имам пред вид , че при правото хоро в 2/4 бройш раз-два, раз -два и т.н.

При 6/16 пак така раз -два , като "раз" е шеснайсетинкова триола , "два" също шеснайсетинкова триола или раздробени 3/16 +3/16 Така по-ясно ли е вече .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На мен ми е ясно какво искаш да кажеш, но ще объркаш някой друг, защото отново го пишеш погрешно.

 

При тези триолкови шестандесетини не броиш раз - два, ами броиш раз-И.

Значи - 2 шестандесетини са ти удар надолу и само надолу. Нямаш цял раз, както при 1 чвтвъртина. Размерът 6/16 е смешен и не мога да разбера тези от БАН защо изчисляват в шестандесетини, като може да си е по нормалния начин на осмини. Значи вместо 6/16 да се изпише 3/8 и по този начин вече ще разбере че няма как да броиш раз-два, защото в 1 такт имаш само 3 осмини. Или това си е половин такт 6/8 или след малка математическа операция става на 3/4. Вече повечето деца знаят, че 3/4 си е валс.

 

За да няма излишни спорове, веднага бързам да си призная, че много рок парчета са в размер 6/8 и не звучат като валс.

 

:hooray:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

При тези триолкови шестандесетини не броиш раз - два, ами броиш раз-И.

 

 

Там е работата, в случая става дума за двуделен такт, съставен съответно от два прости тривременни такта, т.е. 1 + 1. На теория обаче може да бъде възприет и като три двувременни (т.е. 2/16 + 2/16 + 2/16), т.е. 1+1+1.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.