Jump to content
Българският форум за музиканти

Хармония към мелодия


Recommended Posts

Здравейте :) Свиря си вкъщи на едно синтезаторче основно от видео уроци или от ноти из нета. Напред съм с техниката, с всичко, но теорията сравнително ми куца. Наясно съм с акордите и гамите и с някои термини, но нищо повече. Интересува ме следното. Имам си няколко мелодии само в дясна ръка, а искам да им сложа хармония. Какъв е принципа, някакви насоки, които да следвам? Защото сега правя следното свиря G, хармония Gmaj, свиря A, хармония Amaj ... така успявам да ги надяна да звучат що-годе вярно, но в никакъв случай да звучат добре... Някакви насоки? :) Много, много благодаря ако някой реши да сподели нещо :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съветът е да започнеш да четеш и да се обучаваш по хармония. Единственият бърз съвет-кръпка, който мога да дам за момента при това положение, е да гледаш в моментите, в които влиза акордът, в мелодията да звучи тон от състава му - основа, терца или квинта. Ако използваш по-големи акорди, възможностите се разширяват (септима, нона и т.н.). А акордите, които ползваш - да са от тоновия състав на гамата. Също така, последованието на тоновете в акорда не е задължително да е основа-терца-квинта: напр., ако свириш Cmaj като C-E-G, а после Fmaj, то може да изсвириш втория и като A-C-F. Ще забележиш, че когато основният тон не е в баса, акордът не звучи така стабилно и изразително. Ограничавайки се в началото само до тонове от гамата, ще правиш музика диатонично. Разбира се, има и много други подробности, които ще научиш с времето, измежду които функциите на тези акорди, последованията, в които се използват те при установяване на тоналния център, воденето на тоновете от един акорд към друг, третирането на дисонансите и т.н. - неща, които характеризират тоналната музика като такава. Не че не може и иначе, естествено. При съвсем свободното ползване на диатонични акорди примерно, без да се съблюдават горните неща, можем да говорим за модалност и пандиатонизъм...

 

Започни да свириш по слух, като вземаш предвид някои от казаните неща и експериментираш. Вслушвай се в идеите си и после ги просвирвай. Често заедно с мелодията във въображението има и някаква представа за акомпанимента и хармонията - опитай се да намериш тези акорди. Вероятно това, което чуваш в главата си, звучи добре, та просто го запиши. Естествено, това е временно решение и само материал, с който в най-близко време да се позанимаваш, докато започнеш да четеш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много благодаря. По-скоро ми е хоби и за сега нямам време за много четене, но ще опитвам малко по малко. Свиря много, знам кои акорди свиря, но трябва да съм прочел нотите... Върху собствена или нова мелодия не мога да хвана акомпанимента. Търся си подобни песни.. Гледам сега от Kelly Clarkson - Because of you, там основно се въртят нещата покрай G#maj, D#maj и Fmin. И се опитвам и аз така да правя... и тук таме се получава ама на някой места се лутам.

 

Сега се мъча да вкарам акомпанимент на няколко такта. Основните тонове, които звучат вървят така и съм сложил тези акорди - звучи добре, нямам идея дали е правилно...

 

G - D#maj

G - D#maj

F - C#maj

F - C#maj

C - Cmin

 

Иска ми се повтарящите акорди да ги разкарам, но нищо друго не звучи хармонично, дори просто други инверсии на същите акорди ... и за сега блъскам едно и също :) Ще видя от твоя съвет какво мога да извлека, мерси много :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Правилно ли разбирам, че в този случай тоновете са сол, сол, фа, фа, до?

 

Ако да, то можеш да създадеш хармония, след като определиш тонален център според мелодията. В случая най-очевиден е До мажор, който съдържа въпросните 3 тона, като примерна хармонизация (така, по слух) е Cmaj7, G7, Fmaj7, G7, Am7.

 

Разбира се, можеш да използваш само основните тризвучия, ако не ти харесва джазовото звучене :)

 

В този случай, акордите са част на една единствена скала (прогресия с първата, петата, четвъртата и шестата степен в До мажор използва само тоновете на До мажор). Ако обаче мелодичната ти линия съдържа чужди тонове (например си бемол нейде към края) можеш да прецениш, че искаш хармонията ти да кривне към Фа мажор (която съответно съдържа си бемол вместо чисто си) като пример за хармония е G, C, F, Bb, C7, Gm (брех, че хубава излезе...). Болднатото е във Фа :)

 

 

Дано не съм писал глупости, че както ми се спи едвам довърших поста...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.