Jump to content
Българският форум за музиканти

Кои са скалите/ладовете в тази музичка?


Recommended Posts

 

Това е част от саундтрака на играта Warcraft 2.

 

Интересува ме кой/кои лад/ладове се използват в основната тема (дето започва от 0:09).

 

Не може да се отрече, че е адски мелодична. Въпреки това, когато я просвирих на китарата, не можах да разшифровам точно в каква тоналност е. Заключавам, че или тоналността се сменя постоянно много ловко и неусетно, или че умело е използвана хроматика без да има замазване. Някой може ли да направи кратък разбор? :)

 

Отделно искам да питам дали музичката е вдъхновена от някое специфично движение или период в класическата музика, и ако да - кой?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То малко като да питаш какви са ладовете на "Ну, погоди". Това са хармонизирани мелодии с вметки на скали тук-там, контрапункти, поли-мелодии (гласоводене) и т.н. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В случая наистина става въпрос за хармонизирана мелодия, ладът не е един, няколко са. Хармонията е най грубо казано Imin IVmin V7 Imin Imin II7(странична доминанта) IIbmaj7( замяна на доминантата) I(maj).

Според информацията давана ни от мелодията, ладовете са:

 

На първите 2 акорда - Еолийски от първа степен,

на 3тия / Мелодичен или хармоничен минор от първа степен,

на 4тия Еолийски от първа степен

На 5тия /Еолийски от първа степен,

на 6тия / миксолидийски от основния тон на акорда-(странична доминанта, втора степен спрямо тоналния център),

на 7ия / лидийски от основния тон на акорда, IIра ниска спрямо тоналния център ( замяна на доминантата)

на 8мия натурален мажор от първа степен

 

При хармонизирането е използван принцип наречен модален интерчейндж. СПособът е често използван в джаз хармонията и е взаимстван от класическата такава, някой по подготвен от мен по въпроса може да сподели повече подробности по въпроса с класическата хармония (никога не ми е била любима и не съм се занимавал с такава от 20 години).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хммм, до болка позната мелодия ... И как не иначе като съм прекарал незнайни часове играейки играта, още по времето когато се играеше на плейстейшън и компютрите още не бяха много навлезли в картинката

Колкото до мелодията, аз предпочитам да я разглеждам чисто хармонически, понеже става много по опростена работата по този начин. Иначе Kolio_K е прав за ладовете, друго яче : Cm , ( натурален минор ) Fm ( 6 ) дорийски , G( 7 ) миксолидийски , Cm отново , D7 Кючекчийския лад или бихармоничен мажор , след това същия лад при G7

 

П.п Мене по скоро ми стана интересна втората част, но сега няма време за нея :)

Редактирано от emo_tion1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Взаимстването на степени и акорди от един диатоничен лад в друг в класическата хармония пак се нарича смесване на ладовете. Там обаче се мисли и малко по-линеарно (контрапунктично), като обикновено не се говори за лад според акорда на момента, а се гледа от позиция на основната тоналност и има хроматични алтерации. Страничната доминанта пак си е странична доминанта, но ако не играе такава роля, може да се анализира просто като алтерация (иначе пък в случая излиза и да е с нерегулярно разрешение). Акордът на понижена втора степен, преобладаващ по-често и естествено в минор, се нарича фригийски или неаполитански, известен като неаполитански секстакорд, понеже е най-характерен в първо обръщение. Но може да се срещне още в основно и във второ, по-рядко със септима (в такива случаи може да се окаже проходящ). Класически обаче придвижването му директно към тоника, въпреки тежнението в нея посока, е нетипично, освен напр. при изпълнение на разни елаборации около тониката, където има проходящ или съседен характер. Това е така, защото инак води до нежеланите паралелни квинти, затова обикновено се следва от доминантата и по този начин се явява по-интензивен заместник на субдоминантата. В случая ходът е SII7 - N7 - T . В добавка, с участието на втора ниска може да имаме и един от трите вида акорди с увеличена секста, само че не на най-типичната за тях пета степен, а на първа степен. Стандартното разрешение на такъв акорд е към тониката, ала той не включва голяма септима.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси за разборите и подробните обяснения! Не съм достатъчно учен, за да ги възприема изцяло, но ги оценявам. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.