Jump to content
Българският форум за музиканти

Буквени означения на акордите


Recommended Posts

Ивелин:

Eто ти един трик, като имаш sus-chord, представяш си мажорно тризвучие един тон по-ниско - ако имаш Esus, представяш си Ре мажор с Ми в баса.

 

Това пък ми е съвсем трудно да го схвана. За кой sus оде реч: за sus2 или за sus4?

 

Tozi, не свиря на инструмент. Вече нямам такива.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако ти кажа "нещо по средата" съвсем ще те объркам, но е така, тъй като Ре мажор съдържа в себе си и Фа# (2) и Ла (4).

 

Тези обяснения ще ти звучат подвеждащо, за това приеми основния принцип:

- sus е алтериране на терцата.

----------------------------

До мажор - До, Ми, Сол

До минор - До, Ми бемол, Сол

 

Csus2 (трета степен отива във втора) До, Ре, Сол

Csus4 (трета степен отива в четвърта) До, Фа, Сол

(тъй като терцата определя лада - мажор/минор, а sus акордите нямат такава, следователно са неотрални)

----------------------------

Това е.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Tozi, не свиря на инструмент. Вече нямам такива.

Ахаа , ясно. ОК

Значи предполагам от елементарна матиматика разбираш.

Ако приемем мажорната гама за основа и номерираме всяка една от степените получаваме

1 2 3 4 5 6 7

 

когато имаме 1 3 5 това е мажорно тризвучие

 

 

когато имаме 1 b3 5 това е минорно тризвучие (b е съкратоно от бемол и означава понижаване с половин тон)

когато имаме 1 4 5 това е sus4

когато имаме 1 2 5 това е sus2

когато имаме 1 2 3 5 това е add2 т.е. мажорно тризвучие с прибавена втора степен

 

нещо такова.Като цяло обаче трябва да знаеш как звучат тея неща иначе няма смисъл да ги знаеш.

 

Айде много здраве и до догодина до амина!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Докато рових из темата в начлото, намерих един акорд от 2005...

CM7b9(no 5)/D

На този акорд идеално би му паснала еврейската екзотична скала Adonai Malakh в първо обръщение! :)

C, Db, D, E, F#, G#, A#, B

 

В основно обръщение скалата изглежда така:

C, Db, D, Eb, F, G, A, Bb (като дорийски с прибавена 2-ра ниска)

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, в началото си е направо хроматична скала. :)

Девет-тоновата също може да се използва в случая - акорда предполага хроматика в скалата с това B, C, Db, D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Говорите за различни неща - в класическата sus може да е 2/4, а в джаза - 4.

Имаш предвид, че в джаза няма sus2 акорди? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Септакордът е основната хармонична единица на джаз музиката, но това според мен не означава, че не можеш да запишеш C7sus2 вместо далеч по-грозното C9(no3).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Как ще го запишеш този C7sus2? C, D, G, Bb?

Нали акордите в джаза се строят така: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13

Cледователно: C, (E), G, Bb, D

sus в джаза идва след 9-тата (че и след 10-тата степен)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Акордите по принцип си се строят така в терцовата хармония. sus2 не значи задължително да свириш тона долу. За това си има ноти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Категорично ненужно е да се ориентираме по приетата за диатонична мажорна скала: 1 2 3 4 5 6 7

2. Налага ни се да ползваме b2, #6 и подобни

3. Налага ни се да указваме кога sus замества 3-ата да не го бъркаме с алтероващото я означение: min

4. Налага ни се да алтероваме 7-имата или с: dim (Ø) или да я указваме диатонично с maj, защото ако не я укажем е наложена като доминантова по вид.

5. Налага ни се да указваме кога няма изобщо 3-ов тон с означението: no3

6. Същото и за 5-ата, 7-имата може би също

 

Ето един пример. Как разчитате този акорд, като се има предвид 12-ЕТ и последователна номерация на нейнит тонове от 1 до 12:

D5,6,11 - аз го разбирам като тромавото означение Dsus4 with3 (или Dsus with3)

 

Това е означимо за всеки подбен акорд и избягва нуждата от диатонично отправяне. Просто т.нар. хроматична скала в 12-ЕТ се приема за отправна.

Редактирано от BaMnupa
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Конвенция. В джаза определението минор винаги се отнася за третата степен а мажор за седмата.

Cm = C Eb G

C maj 7= C E G B

 

sus4 се отнася за доминантов акорд т.е. в който има и понижена седма степен.

sus2 се отнася за акорд в който не присъства понижена седма степен.

 

C9 (no3) = Gm add 11

 

В джаза има всякакви акорди. Еднозвучия, двузвучия,тризвучия,четиризвучия,пет,шест,седемзвучия. Всичко което го има в класиката го има и в джаза под една или друга форма.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-интересното е, че в джаза sus акорда има такава самостоятелност, че наред с 4-та степен понякога се свири и терцата...

Което напълно оборва sus като идеалистика. :)

 

Пак казвам:

- в рока C7sus4 би бил: C, F, G, Bb

- в джаза C7sus4 би бил: C, G, Bb, D, F, A

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.