Jump to content
Българският форум за музиканти

Буквени означения на акордите


Recommended Posts

Един акорд понякога може да се означи по различни начини. Това има значение в контекст, тъй като улеснява разчитането и подсказва функцията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един акорд понякога може да се означи по различни начини. Това има значение в контекст, тъй като улеснява разчитането и подсказва функцията.

Нда-а... Stone е прав, както обикновено!

Ако се означи по друг начин, от първоначален такъв и верен, явно се говори за енхармонизъм (в диатоничен, съвременен смисъл). :read:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И Asus2 и Esus4 са правилни означения на този акорд. Също може и B7sus4 <_>

Е по-точното би било Esus4/A i B7sus4/A .... ма нали сме мързеливи - аз поне със сигурност:unsure:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...

Stone, не се сърди, знам че затвори онази тема, понеже вече си пускал тема за акордите, само че там си засегнал само класическата страна на нещата, а на един джазмен, който тепърва почва да ползва Риъл Бук-ове, ще му е супер трудно, понеже американците са измислили доста по-кратки означения за някои много често срещани акорди.

 

Значи първо във всички американски риъл букове (то има ли други?) се ползва B и Bb; H не се използва. Руснаците са малко криви типове, така че при тях може да е друго. Американците също така пишат акордите над петолинието, докато някои други - под петолинието.

 

И така, значи джазът си е малко специфична музика и се използват масово септакорди, тризвучия почти няма, и по тая причина повечето такива се изписват непълно, а се подразбира, че са септакорди.

 

Мажорен септакорд (с голяма септима) - среща се като Cmaj7, CM7, C(с триъгълниче), C6, C9, C6/9 - във всички случаи означава голяма септима.

 

Минорните септакорди (с малка септима) - Cm7, C-7 (този минус е много объркващ за класиците, а всъщност означава малка трерца и малка септима, нищо не се понижава :))

 

Полуумаленият акорд предимно се среща във вида - Cm7b5, но може и с пресечено кръгче

 

Алтериран акорд - този при който има #9, b9, #11, b13 - едновременно всички тези алтерации, супер използван акорд, затова го пишат само Calt

 

C7 - обикновен септакорд, като в повечето случаи се разбира, че нямаме повишена 11-ка (#11 или повишена кварта)

 

C7#11 - задължително повишена 11-ка (#11, или повишена кварта)

 

C7b9 - задължително понижена 9-ка, като при това се разбира, че нямаме увеличена 9-ка, както при алтерирания, т.е. в повечето случаи се свири полуумаления лад, вместо мелодичен минор, както е при алтерирания.

 

Слеш акорди, пишат се така например Cm7/Bb, което се разбира така - изсвири Cm7, но с Bb в баса. По същата логика всевъзможните слеш скорди се пишат с /, като преди чертата се пише какъв е акордът, а след нея - какъв трябва да е басовият тон

 

тук може да се добавят още, но сега тръгвам, така че ако някой друг се сети, да пише, може и после пак аз :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, джаз с тризвучия - :). Значи това означение с alt съм пропуснал и някои други подробности още, бях се постарал да е пълно всичко и мислех два-три пъти дали не съм пропуснал нещо. Благодарско за допълването на темата. Тук-там си ме и поперефразирал малко.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

В "Real Book" (Не съм сигурен в правописа) отпред има много акорди - буквени означения и тоново съдържание. Наквото го няма там може да се окаже доста сложно съзвучие което вероятно звучи добре само в обръщението което си измислил(спрямо околните акорди) и тогава както казва колегата остават само нотите. Но не се плаши да измисляш нестандартни съзвучия, те по правило са по цветни и красиви от конвенционалните акорди. Просто обясненията им често са извън рамките на функционалната хармония. :read:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Брр, няколко акорда, които си нямам и представа как да изсвиря:

 

Gmi 6/9

Cmi 6/9

 

И още веднъж... Какво означава когато като горен индекс в скоби е добавен някакъв тон, пред който има бемол? ( напр. Eb7(b5) - Ми бемол септакорд с понижена 5-а степен??)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Брр, няколко акорда, които си нямам и представа как да изсвиря:

 

Gmi 6/9

Cmi 6/9

 

И още веднъж... Какво означава когато като горен индекс в скоби е добавен някакъв тон, пред който има бемол? ( напр. Eb7(b5) - Ми бемол септакорд с понижена 5-а степен??)

Cm6/9 - състои се от следните тонове: C, Eb, G, A, D. Ако се свири на пиано, много често се свири следният непълен акорд (отдолу нагоре): A - D - Eb - G, а басът свири основния тон С.

 

За втория въпрос - да. Ми бемол септакорд с понижена 5-та степен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 years later...

A някой може ли накратко да анализира и обясни разликата между означенията:

sus и add

 

П.п. Между dim и aug я знам.

 

 

-----------------------------------------------

 

И само да допълня:

Според мен всичко е произходило от мелодията. Вероятно човекът, доколко можем да го наречем първобитен е спорно, е чул звуците от природата - птичките най-вече, които пеят. Вероятно се е опитвал да ги имитира, може би... със свият инструмент - гласа. Вероятно - пак казвам. И е произвел някакъв тон и после друг в чепата мелодийка. Така според мен е тръгнало. Вече са дошли чукчето и барабана или подобните им, а може би и преди птичките да са били. Но вероятно чеовекът е създаден доста след птичките. :cheers2:

Сетне може би са дошли духовите инструменти и чак накрая нещо като струнни... само гадая, не може никой да каже точно как, кога и къде. После вероятно се е държал един тон и се е пеела и тананикала мелодйка - ето ги ладовете. Сигурно така е било.

Редактирано от BaMnupa
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

sus

Означението идва от suspension или задържане. За тези акорди можем да кажем, че имат линеарен, контрапунктивен произход, понеже класически чуждият тон от задържането намира постъпково разрешение до терцата в рамките на същия акорд. С равитието на музиката се изменя третирането на дисонансите - навлизат повече и се използват все по-свободно, без подготвяне и без разрешение, съгласно което в съвременната музика като поп и джаз акордът се среща самостоятелно - терцата отсъства и е напълно заменена от секунда или кварта (респ. sus2 или sus4): Csus4 = C F G. Възможно е да се срещне и без цифров указател, което по подразбиране обикновено е sus4.

 

add

Наименованието идва от добавяне. В терцовата хармония акордите се строят по терци. Например, C9 значи нонакорд - C E G Bb D. Ако обаче например септимата отсъства, използва се това означение: Cadd9 = C E G D. Възможно е да се запише и като add2, което е същото, но тонът се предполага, че е октавно транспониран надолу, което прави звученето още по-дисонантно, но това съвсем не е задължително да се приема буквално - за един джаз музикант аранжирането на тоновете вероятно би било доста по-свободно.

 

Значи има разлика как някой ще изсвири:

Cadd9 и Csus9

 

Или sus се използва само за едни, а add - само за други степени?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.