Jump to content
Българският форум за музиканти

Знаете ли си нотите по грифа?


Evtim Djerekarov

Recommended Posts

Ето тактиката която прилага авторът на една книжка Rock Guitar Secrets:

 

На диаграмата са показани нотите на Ми и Ла струните, като всяка нота е точка от определените триъгълници. Така ако се научат нотите само на тези две струни останалите 4 стават по-лесни с помощта на триъгълниците. Само трябва малко по-бързичко мислене, но се свиква и е ефективно. Пробвал съм :beer: Та ето за какво става дума, по-нагледно:

 

fdhfsh4wd.jpg

 

За пример е дадена Фа в случая, но си важи за всички ноти.

Редактирано от Icarus
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 104
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Няма да се обаждам повече, просто малко ми звучи като ... дай да напишем посоките на въртене на ключовете. В едната - затяга, а в другата - отпуска - ще е полезно за начинаещите да го знаят. Но хубаво, и такова да има щом сте рекли - при подходящо обяснение не вреди.

 

Едит. Виж това последното е различно - готин метод, но и за него няма да са излишни подходящи обяснения .

Редактирано от NitroBGA
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доста безсмислено... Поне да беше дал всичките тонове

Глей си раб'тата.

Голем си, Евтиме.

Само да вметна, че за всеки, който иска да свири на китара, е мноооооо необходимо да знае какво къде пипа.

Т.е, като фиксираш някоя позиция, като акорд или дълъг тон, да знаеш кой е, и кой тон от по-горна и долна октава по грифа му съответствува.

Не за друго, но ще ви бъде много полезно при бързото учене и в процеса на импровизация.

Така ще се усещате в свои води, а няма да се насирате, че сте хванали нещо, което трябва да сметнете кое е, или пък учебникът е на три метра от вас.

или ако не ви е удобно, сменяте в горна и ли долна октава.

Няма нищо страшно и фатално.

 

Вярвайте.

Или пробвайте.

:hello:

Редактирано от sa6tiat
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз пък ги научих като научих на всяка струна къде са тоновете Фа и До ... така тоновете , които са между тях лесно се намират ... :cheers:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз съм на мнение,че f # и b са особени акорди.Не случайно емблематични парчета като "The final countdoun" и "Hotel California" са изсвирени точно в тези тоналности.Това не са мои измишльотини-всеки,който е учил акустика знае,че това са акордите с най-много обертонове.Това е хавата!

Твърдението ти за "особеността" на някои акорди и съответно тонове от акустична гледна точка може да обуславя на акустическите качества на резонаторните тела на различните инструменти, вследствие на което се потискат повече или по-малко определени обертонове. Твърдението за обертоновото богатство обаче е некоректно да се използва като общ знаменател за всичко по принцип и за тези два тона и акорда във Вселената в смисъл на мятане на едно мистичното наметало отгоре им. Още повече пък ако навлезем в другия свят на електронната музика, където нещата могат да стоят другояче и има свобода, каквато ти пожелае въображението. :cheers:

Въздействието на музиката не може да се види обективно само от една гледна точка - така, както и не получаваш пълна представа за даден обект, ако го наблюдаваш само от едно гледище. Тоновете, сами по себе си като абсолютна честотна стойност, имат определени качества и съответно въздействие заради вибрацията, която носят. Това е вече в сферата на езотериката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Абсолютно съм съгласен, че възприятията са много субективни, спор няма. Но виж на биковете като им размахаш нещо червено и хоп-дразнят се. Така, че май възприятията освен че са субективни и относителни са много....надеждни :cheers: !

 

Та относно Фа диез, ами не знам дали е заради обертоновете, но и на синусоида през слушалки се чува че е фа диез :beer:.

Не се заяждам, а и малко пак излязох от темата, но се хващам на бас, че ако всеки от вас послуша фа диез, а и останалите тонове внимателно(но небрежно, не насила), ще чуете веднага някакви характеристики на тона, дори и в синусоида, и ще ги разпознавате в поне 70% От случаите. Това е.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

а аз като чуя даден тон и просто знам кой е.... и не се обвързвам с теории за цветове и мирис и животни.... а преди години не беше така.. тук е мястото да благодаря на своята преподавателка по солфеж. неслучайно съществува тази музикална дисциплина :cheers:

стига сте си губили времето с празни приказки - хващайте китарите и свирете.

Редактирано от kitaratapesho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Но виж на биковете като им размахаш нещо червено и хоп-дразнят се.

/леко оффтопик/

По спомен от училище, биковете не могат да различават цветове и самото движение ги дразни, а не червения цвят. Поправете ме ако греша :cheers:

 

 

 

Иначе, най-полезна ми беше онази таблица с тригълниците. Аз нотите си ги уча от Гитарпро-то и по метода на Axe.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Подобни картинки и методи съм ги събрал на кило. Най-дебилното беше едно флашче с имена на актьори и пр. звезди. Предлагаха го за метод за запомняне на тоновете.

 

Сега някой трябва да постне и основни пинизи при оформяне на акордите (тризвучие, мажор, минор и т.н.)...

Също съм на мнение, че всеки би трябвало да си я нарисува сам в главата си тая картинка. И др. от опит знам че назубрените неща се помнят по трудно. Ако намериш логика в нещо (причина, следствие и др.) то си остава запечатано завинаги в кухарката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз нотите ги научих по доста елементарен, но ефективен метод. Хващаш произволно някоя нота, поглеждаш коя е и после я намираш нявсякъде по грифа. При мен поне беше доста ефективно.

Общо взето и аз така.

 

Взимаш метроном.

Избираш бааавно темпо.

Избираш произволна нота и на всеки бийт я хващаш на различно място. После вдигаш бавно темпото.

 

Много е важно да избирш абсолютно произволно нотите, че иначе ще вземеш да научиш някой ред и ако ти се появи подобен с друга нота, ще объркаш работата... :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

абе аз ги знам нотите по грифа, обаче на стандартна настройка, нещо, което не ми се е случвало да хващам от 3-4 години :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тоновете, сами по себе си като абсолютна честотна стойност, имат определени качества и съответно въздействие заради вибрацията, която носят. Това е вече в сферата на езотериката.

То имаше тема преди време за абсолютен схух, но да си кажа аз все пак. Големи скептици се извъдихте по отношение на абсолютния слух. Все едно е нещо непосилно и тайнствено. Първата ми учителка ми по пиано, която видях преди 2-3 месеца(за пръв път от 12-ина години насам), каза, че има деца, при които тази дарба е вродена, но по принцип всеки музикант може да я придобие(освен ако не му е стъпил слон на ухото, но такива хора са рядкост:)). Аз самия като дете бях абсолютист(това го знам от преподавателите ми, аз лично тогава не му обръщах никакво внимание, понеже го имах за даденост, а и никой не ме е хвалил за това тогава.). Имах един 5-6 годишен период прекъсване обаче(изобщо не се занимавах с музика). И сега не познавам тоновете толкова интуитивно(въпреки че сега съм се поусъвършенствал), особено в музика, но странното е, че на пианото, на което свирех като дете си ги познавам безпогрешно. Според мен всеки, който се вслуша в тоновете(особено ако си харесва звука на инструмента), още на 3-тата минута ще започне да забелязва, че всеки тон си носи някакво усещане със себе си(тъга, лекота, умора, жизнерадостност, блясък, въпросителност), и всякакви такива абстрактни усещания. Разбира се това са много леки нюанси, и понякога се бъркат(ми със си, до със сол, фа диез със си и т.н.). Точно както визуалните цветове също ни носят някакви усещания.

 

Та погледнато от аналитична гледна точка, единственото абсолютно нещо в цветовете е тяхната дължина на вълната, и те носят някаква вибрация, което също би трябвало да влиза в сферата на езотериката, но пък за сметка на това си ги разпознаваме отлично. Така е и с тоновете, обаче трябва да се правим на малки деца, и да се заслушваме в тях, за да ги научим.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз нотите ги научих по доста елементарен, но ефективен метод. Хващаш произволно някоя нота, поглеждаш коя е и после я намираш нявсякъде по грифа. При мен поне беше доста ефективно.

абсолюто ! и азпо този начин се ориентирам.. като изключим нотите които просто знам че са там и кои са... примерно .. на 6-та и 5-та струна първите 5 позиции ги знам наизуст кои тонове са.. по надолу се ориентирам по прогресията.. или чрез еквивалентите в др. октави.. тоест.. аз си знам тоновете но само в една - две откави. за другите се оглеждам.. на кое са еквивалент.

Ориентирам се и с прости правила.. кат например че 12-та позиция е тона на свободната струна в горна откава.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.