Jump to content
Българският форум за музиканти

Теория на мелодиката


Recommended Posts

Здравейте аз съм нов тук във форума и във сайта като цяло. Харествам музиката много 3 години съм учил в музикална паралелка и имам някакви остатъчни знания по музикална теория, за това бих искал да фокусирам вниманието ви теорията на мелодиката, преди 1 месец заглеждах в библиотеката няколко книги и ми попадна "Към теоретичните основи на мелодика" на професор Димитър Христов.стана ми интересно разлистих я и прочетох една страница от книгата, повярвайте ми нищо не можах да беше написано сякаш за академик или професор. Може ли някой да ми каже от форума какво означава линеарно тризвучие, мелодически фигури, мелодически дисонанси, низходяща пефлексия или анихилация. Въпреки че имам тази книга и съм прочел тези уроци или статии нищо не мога да разбера, а и в интернет не мога да намеря нищо за теория на мелодиката, а съм много любопитен друг дали е изучавал тази дисциплина мелодика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре дошъл във форума.

 

Единствената асоциация, която правя с думата "мелодика" е ето

.

Линеарно тризвучие е тризвучие изсвирено като арпеж, примерно тоновете до ми сол, съставящи До мажор изсвирени не като акорд(вертикално), а един след друг(линеарно).

Мелодическите фигури са най-просто обяснено рифове.

Мелодическият дисонанс е дисонанс, който се проявява между два тона, изсвирени един след друг, а не едновременно (което е хармоничен дисонанс).

Пефлексия и анихилация дори не мога да си представя за какво се отнасят в българската музикална теория hysterical.gif.

 

Един личен въпрос: на теб за какво ти е необходимо да ти ги обяснява някой тези неща?

Смяташ да ги използваш в анализирането и композирането на музика ли ...?

Поздравявам те, че от всички възможни книги в една библиотека си посегнал точно към българско издание на подобна тематика и геройски се изчел "една страница от книгата", но не разбирам какъв друг изход си очаквал освен нищо да не ти стане ясно.

Прочитането на една статия или дори цяла книга не винаги води до тяхното разбиране, особено ако не "говориш" езика, на който са написани, ако ме разбираш.

А за интернет не си прав, информация има много-в този форум включително.

Мисли за този раздел на форума като за библиотека: преди да питаш библиотекаря да ти разкаже каквото знае по темата можеш да потърсиш по рафтовете(темите). Ако пак не можеш да намериш информация по твоя въпрос, значи не знаеш какво ти трябва и така или иначе не ти е нужно да го знаеш.

Успех.

  • Like 2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз преди години реших да се образовам и си купих "Елементарна теория на музиката". Която хич не беше елементарна (то всъщност авторът друго имал предвид с това заглавие се оказа - елементи на музиката). Прочетох 3 страници, разбрах, че не е за нормални хора и приключих с всякакви теории. :hysterical:

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравей Вяра Иванова,благодаря ти много за отделеното от теб време за да отговориш на мойте въпроси,но според интернет речника мелодиката е наука за мелодията, аз съвсем се обърках честно казано инстумент ли е или наука мелодиката. На въпроса ти дали смятам да ги използвам тези понятия за анализиране на музика, не просто ми е адски любопитно защо никъде в бг нета а във гуугъл на английски нищо не мога да намеря за мелодика, нима професор христов си измислил това понятие мелодика и се употребява само в неговите трудове.затова попитах дали някой не го изучавал в бг или чужбина като самостоятелна дисциплина. а на въпроса какво е анихилация и низходяща рефлекция(бях написал пефлекция, досадна грешка, извинявам се), ще го напиша дословно както е във учебника. низходящата рефлекция се получава при вертикално обратно строена фактура(това пък какво ли е аз съм чувал само за фактура тази която ти я издават когато си купиш нещо)при поставяне на водещото мелодическо протичане в баса и превръщане на горните гласове в хомогенно акомпаниращи.рефлекцията изменя съотнощението на мелодическите сили съсредоточени върху отделни моменти от което и да било мелодическо подреждане.а анихилацията представлява ново понятиие за 1973 когато е писана книгата,анихилацията представлява състояние при което отделният мелодически интервал загубва част или дори цялото си мелодическо и интонационно значение ,собственият си смисъл,престава да действа с очакваното внушение, но действието на отделният интервал е винаги в контекста на мелодическият порядък ,предварително очакваното от него може да бъде винаги коригирано от логиката на хоризонталното протичане. надявам се да не съм досадил на теб а на другите в форума със многословието си но много искам някой който познава тази материя да сподели. о не няма да се откажа да питам и да се интересувам защото си мисля че тук в този раздел все се коментира хармония полифония, ноти акорди но никой не задава въпросите който задавам аз за мелодията и нейната теория защото тя има теория и не по малко важна от хармонията и солфежа ,смятам аз, ще бъда много доволен ако освен ти вяра и други потребители на форума си кажат думата по този въпрос

 

МодЕдит: Айде стига с тоя CAPS LOCK!!! :nono:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре вееее!

Група: Newbies Мнения: 2 Регистр: ВЧЕРА, 05:12

В същото време обаче:

МИСЛЯ ЧЕ ТУК В ТОЗИ РАЗДЕЛ ВСЕ СЕ КОМЕНТИРА ХАРМОНИЯ ПОЛИФОНИЯ, НОТИ АКОРДИ НО НИКОЙ НЕ ЗАДАВА ВЪПРОСИТЕ КОЙТО ЗАДАВАМ АЗ

green_angel.gif

 

Успех с търсенето на това, което те интересува. Понеже мелодика не съм учила никога, оставям на тези, които са да си говорят с теб.

Съвсем нормално е обаче ако търсиш "наука мелодика" в ангоезични сайтове да не намираш нищо.

Ако потърсиш мелодичен анализ или теория на мелодията вече можеш да попаднеш на ето такива книги :

The analisys and cognition of basic melodic structures

Analisys of tonal music (A Schenkerian Approach)

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко офтопик:

 

Baby Thomas, под това заглавие е изведена теорията на елементите в музиката, а не се намеква за уводно ниво в материята. Лошото е, че някой редактор не си е свършил работата преди 20-30 години и двусмислицата е оставена да краси корицата на популярния учебник.

 

 

lizandro, писането с главни букви изглежда някак грозно и отблъсква. Във форума има хора, с които би могъл да обсъждаш подобни теми, но това може да се случи при наличие на диалог, разбиране и симпатия. Не мисля, че с подобен тон ще имаш успех.

  • Like 2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

здравейте,оставям на мнение че вие или изобщо не се интерсувате от тази материя или теория на мелодията или мелодическият анализ са ви изкючително чужди и все едно аз ви говоря за теоремата на уилсън или какъв е периода на разпадане на радиоактините вещества,предполагам че повечето от вас са със музикално образование или са професионални музиканти,а аз който съм на 100000 светлини години от музиката като образование и месторабота се вълнувам толкова много,много моля тези който имат познание и влечение към тази сфера на музиката да пишат и някой който е чел втори и трети том на към теоретичните основи на мелодика на професор христов да ми каже каква материя има разположена вътре защото аз съм от малък град ямбол и тук никъде не мога да ги намеря, ако съм бил малко рязък или с нещо съм ви подразнил моля да бъда извинен

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има всякакви термини, музикални или не, които би трябвало да ни улесняват. Но при недостатъчно вледеене на дадена материя, те могат и да ни пречат. От друга страна, прекаленото използване на чуждици заместващи познатите ни български думи, води до претруфеност на изказа и отказ да следваме авторовия текст.

Едно от значенията на цитирания по-горе термин - рефлекция означава отражение. В низходящо движение би трябвало да означава построяване на акорд или арпеж в огледално разположение на зададеното. Така например, ако вземем като дадено построението до-ми-сол във възходяща посока, отражението /рефлекцията/ в обратна ще е до-ла бемол-фа.

Не знам защо трябва да се използва в едно изречение и думи като "фактура, анихилация, превръщане на горните гласове в хомогенно акомпаниращи" и т.н. Хубаво е човек да търси нови знания, но нека започне от по-простичките неща. А пък "сложния изказ" нека оставим на съвестта на пищещия автор.

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Именно thumbs_up.gif. Подходът на писане (както личи от цитираното) по никакъв начин не улеснява читателя, но има и нещо друго: ако читателят сам казва, че е "прочел една страница" и нищо не е разбрал, значи няма за какво да се сърди.

За да разбереш за какво става дума в литература от този тип, или да разбереш обясненията на хората, които са прочели въпросните том 2 и том 3 и са ги разбрали ти е необходима подготовка, която ти очевидно нямаш. Ако ще учиш по тези конкретни учебници, а не по наличната англоезична литература примерно, която е написана много по-достъпно, те съветвам да започнеш курса си по самообучение с уводна литература по музикална теория писана от подобни (или същия) автори. Поне терминологията, колкото и да е ненужно усложнена, ще е една и съща...

Не вярвам някой да седне да ти разказва какво е съдържанието на 2ри и 3ти том на въпросния труд при положение, че ти не боравиш свободно с теоретичните понятия в музиката.

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

здравейте,мина много време от предишният ми пост но явно към тази тема теория на мелодията няма никакъв интерес или повечето хора тук изобщо не са компетентни, или не ги вълнува темата.интересат ми към музиката сега е друга насока коята е също толкова интерестна колкото и тази тема.докато разглеждах в интерет в уикипедия за теорията на музиката видях дял от музикалната теория наречен теория на музикалните множества и се зачудих какво пък е това и разбрах от статията в уикипедия че между музиката и математика има нещо общо, тъй като в тази теория се говори за музикални операции досущ като математическите.транспониране,инверсия,умножение,допълване а също така и ретрограден и пермутации в музиката. и идва моят въпрос таз теория съвсем нова ли е тези понятия за вас нови ли са, в българия някой изучавал ли ги е и въобще теорията на атоналната музика изучава ли се, ами сериализъм или schenkerian анализ. който ми отговори много ще му бъда благодарен за отделеното време

Редактирано от lizandro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Еми то и твоят интерес към правописа и елементарна пунктуация клони към нула при крайно големи стойности за Х, но...

За едно поне си прав - наистина тук никой не е "компепектен"! :yes:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако те интересува линеарният аспект на музиката, мелодията, различните типове мелодични контури и какво е необходимо да се съблюдава, когато се комбинират едновременно две и повече мелодии, то фокусът натам се изостря с изучаването на полифония / контрапункт. Потърси такава литература. Като основа обикновено най-напред се полага Ренесансовата полифония, макар това да не е задължително. Тъй като обаче тази музика е модална, там не се съблюдават специфични функционални акордови последования по T-S-D-T формулата (това следва в Бароковата полифония и нататък), което позволява да се концентрираш изцяло върху линеарността. Ще се запознаеш с видовете дисонанси, употреба и разрешение през тези периоди на музиката (днес то е много по-свободно), аподжатури, предявявания, задържания, проходящи тонове и т.н. Част от тези неща ще са ти познати от хармонията, ако си изуачавал. Ако не, направи го преди това.

 

Здравко Манолов и Димитър Христов - Полифония - българският учебник.
J. J. Fux - Gradus ad Parnassum - един класически стар текст, по който са учили много бележити композитори.
Kent Kennan - Counterpoint - нещо като дефакто стандарт в САЩ, една от най-силните книги.
Arnold Schoenberg - Preliminary Exercises in Counterpoint - много добра.

К.

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

здравейте, мен ме интересува теорията на музикалните множества които сега ми са много по любопитни от теорията на мелодията.благодаря все пак за бързите реакции и отговори.извинявам се много за пунктуационните и правописни грешки :)

Редактирано от lizandro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази теория на Форте е преди всичко американски приом и е нашумяла най-вече там. Отнася се до анализа на атонална музика, но съвсем не е задължителен реквизит - въпрос на подход.

 

http://www.mta.ca/faculty/arts-letters/music/pc-set_project/pc-set_new/pages/introduction/toc.html

 

Приятни занимания,

К.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.