Jump to content
Българският форум за музиканти

XAS

Members
  • Content Count

    246
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Excellent

About XAS

  • Rank
    Редовно навъртащ се
  • Birthday 07/21/1945

Previous Fields

  • Инструмент
    SAX & CLARINET

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Както не можеш да кажеш на някого каква музика да слуша, така и няма как да определиш на всеки каква борба да води с живота. Нещата пак опират до културата на младия човек, както и на неговото семейство. Но ето един пример. Професионален музикант съм. Сега на стари години, за първа година се наложи да преподавам музика в средно образователно училище. Сблъсках се с открито нежелание, от страна на учениците да учат задължителния за тях учебен предмет "музика". Реакцията на тези осмокласници в час бих определил като бойкот. Оказа се, че това не е изолиран случай. И тук няма никакво значение кой каква музика слуша. Или има - чалга или никаква!... Но по-важно е, че въпросните младежи нямат желание да учат. В случая - по план отгоре предимно "История на музиката"! В по-лек вариант... От четири учебни паралелки пък нямаше нито един, който да поиска да свири в училищния духов оркестър. С осигурен безплатен учител за тях, училищен инструмент и зала за репетиции! Има духови, ударни, че и три китари се намират. Това видях с очите си и го изпитах на гърба си: не дисциплинираност в час, грубост в обноските по време на учебния час, с нищо неподплатено огромно самочувствие, нежелание, претенциозност и незнание. Това не е редно, това е ненормално. Защото няма ученици, които да си правят самостоятелно някакви оркестърчета, да търсят нещо да научат в музиката, както би трябвало да е. И то не, защото така си мисля. А така става по целия божи свят. Но ние - не! Или естествения подбор не работи у нас! Но той само стига ли? На този въпрос трябва да се замислим.
  2. Tehanox нещо не е разбрал. В моята тема не поставям въпрос за "последната генерация композитори... какви послания са оставили", за "естетиката около тембрите на инструментите", "какъв е данъка на дигитализацията... върху съвременните композитори", "атоналност... естетика...", бла-бла-бла. Голямо словоблудство! "Тинейджъри... Достоевски..." Или мнението за "скучните нехармонични инструменти" на CyberGene. Колеги, въпросът тук беше за отлива на критично голяма част от младата генерация от изучаване на музика! Разбира се, това най-напред се забелязва в покрайнините. И ако в това отношение духовите инструменти сега са най-ощетени, то приближаващото се цунами на музикалната бездуховност у нас не Ви ли безпокои! Не я ли усещате?!... Огледайте се. Някои от Вас, съдейки по постовете им, са много учени и знаещи. Не разводнявайте темата. Нека всеки от нас вложи усилията си и съдейства за мъничко по-човешки облик на обществото ни. Така, щото семето на музикалното ни образование да не отиде напразно. Какво по-страшно за един народ има от липсата на образование и култура! Вече няма време за безплодни анализи на положението, до което сме се докарали и набелязване на псевдомерки. Борбата ще е за бъдещето ни!
  3. Claypool, нещата извън София изглеждат другояче. За интереса към музиката говоря. Да не би пък в столицата местата за свирене и реализация на музикантите да са много. Не може само управляващите да са виновни, но в една балансирана национална доктрина за културата трябва има стратегия за развитие. Такава няма вече30 години. Защо мислиш, че се окайвам! В средните образователни училища учениците масово подценяват предмета "музика". Колко училищни оркестъра има в страната? Въпросът не е само качествена музика, но и хора, които я изпълняват на ниво. Как като музикант да бъдеш обект на подражание, когато едвам свързваш "двата края"! Можещи музиканти има и тук в България, но трудно се забелязват. Заради злободневната чалга. И пак заради незаинтересованост от страна на местната звукозаписна "индустрия", опростачването на вкусовете и псевдозагрижеността от страна на управляващите от всякакво ниво. Няма как да си впечатлен от нивото на сегашната ни рок музика. Но отделни нейни образци не са лоши. Има и добри джаз музиканти. Няма обаче тенденция, че има хора, които да се учат от тях и да ги сменят един ден. Това е въпроса! Ще отмина изречението ти за кавалите и дудуците. Щом китарата в твоите очи е най-впечатляваща... Но ако видиш в Испания, Япония и други места, как девойките свирят и импровизират на тромпет, тромбон или ударни инструменти, не би се изразявал повече така.
  4. yamaha е най-близо до темата, която зададох в началото. Да я припомня: " ВСЕ ПО-МАЛКО ЖЕЛАЕЩИ ИМА ДА СЕ УЧАТ ДА СВИРЯТ НА ДУХОВИ МУЗИКАЛНИ ИНСТРУМЕНТИ!" "И то в катастрофални размери"! Като акцента е върху преобладаващо нежелаещите да се учат да свирят, а не в липсата на детски музикални школи от социалистически тип у нас. Заострих вниманието върху духовите инструменти, защото там като че ли е най-големия отлив. Засега не се забелязва обратна тенденция. Напротив! Според мен, главната причина за това е в ниския статус на музиканта днес /обезценяване, ниско заплащане, неразбиране/, което води до непрестижност на професията в очите на подрастващите и техните родители. С нежеланието отдавна да разберат това, управляващите засилват ефекта у населението за непривлекателност и безпереспективност на музикалните занимания. От това губим всички, като общество. И тази е причината да отворя тук дебат с моя пост. Защото музиката е в основата на доброто възпитание и умение, което дава криле на творческата сила у индивида. Убеден съм в това!
  5. Противно на ширещото се мнение у нас, подобно на Claypool, духовите инструменти в света и Русия съвсем не се използват за бутикови прояви. Доказват го не само деца-виртуози, а и големи училищни оркестри от подрастващи в различни краища на света. Които може да се видят в Ю Тюб и другаде. Да не говорим за сериозни средства, които се отпускат за тази цел: учители, семинари, екскурзии, концерти, реклами, закупуване на съвременни музикални инструменти и други. Струва ми се, че мисленето там е друго. Само по себе си, избрания инструмент не е най-важното нещо на света, а постоянството в изучаването на музика. Независимо от избрания учебен профил на детето или бъдещата му професия. Защото музиката развива интелекта и то от ранни години. Това не можахме досега да разберем. А приказките за теляк и мутафчия тук са неуместни. Защото музиката ще съществува до края на света, а тя се изпълнява с различни в темброво и като начин на звукоизвличане инструменти. И се слуша от хора с по-висока степен на интелигентност. Духовите са една голяма част от тях!
  6. Нещата извън София са просто трагични. Във всякаква посока! Но образованието ни май навсякъде е само имитация. С малки изключения, разбира се. Особено в областта на музиката /разб. културата/. Дано не съм прав!
  7. Не зная защо CyberGene постоянно ме атакува с подозрението си в мисленето ми за някакви потайности и конспиративни теории. Няма такова нещо. Просто съм от хората, които наистина споделят мнението си с неговия пост за "баш-майсторите". Но от това не става по-леко. Иначе съм съгласен с послеписа... И все пак, грижата за културното израстване на давещия се не е само в неговите ръце. Страховете ми са точно в тази посока.
  8. Значи аз не съм твърдял, че форумът е мерило за това, колко хора свирят на духови инструменти. Но когато постоянно във форума виси темата "гайда" не може да не се замислим, а къде са другите! И то напредналите, занимаващите се професионално с музика? Които да учат по-младите! И те не се виждат. Да се измъкваме с предположението "те не влизат" е несериозно. Най-малко, защото при другите музикални специалности тук, нещата изглеждат къде по-добре. Но и този факт не е за успокоение. Защото наблюденията ми са доста от отдавна и съпоставям непрекъснато подобна информация от близо и далеч. Дори - сегашна и то непосредствена! Затова с убеждение написах това четиво. Няма да отговарям колко е приятна някому темата за подхвърлената, ей тъй, "помийна яма на света". Нихилистичните настроения не са ми в природата. За разлика от, цитирам, "никой не се интересува от нашето мнение". Нямам амбиции да променям света. Чувствах се длъжен да поставя въпроса колегиално. Пък, който както...
  9. На CyberGene. Не съм успокоен. Музикалната образователна система днес, в някои азиатски страни, САЩ, Русия, Европа е на светлинни години пред нас. Никакъв отлив на традиционни инструменти няма. Това лесно може да се провери на някои чужди музикални сайтове. Ролята там на музикалното обучение сред подрастващите е уникално! Това за което говориш е нещо, което съм слушал още преди десетилетия. Но не е вярно. Може стиловете да се променят, модите също, но качествената музика винаги остава. Не младите са виновни, а опростачването на населението. Заключението ми не е грешно. То се базира на дългогодишно наблюдение и анализ. И това няма нищо общо с разпада на ценностите някъде. А с последствията! Живи не значи още културни.
  10. Да си призная, рядко вече влизам да чета този музикантски сайт. Още по-рядко - да изкажа мнението си. Което не е толкова важно, ако този факт не събуди у мен желание да споделя с Вас тревогата си. Ако сте забелязали, в раздела "Духови инструменти" все по-рядко се пише и коментират въпроси касаещи тази тема. Но пък гайдарската тема май заема водеща позиция. Не зная до колко този инструмент е духов, нито имам някакви претенции пишещите по тази тема да са на друго място. Тревогата ми е друга. С малки изключения и няколко ученически поста, отнасящи се до начални знания и умения при свиренето на кларинет или саксофон, темата "майсторство" или тънкости при музицирането на инструменти от световната класика, вече няма. /виж заглавието/. Наблюдавайки от доста време конюнктурата около себе си, както и този факт, стигам до доста тъжна констатация. ВСЕ ПО-МАЛКО ЖЕЛАЕЩИ ИМА ДА СЕ УЧАТ ДА СВИРЯТ НА ДУХОВИ МУЗИКАЛНИ ИНСТРУМЕНТИ! А не на народни такива. И то в катастрофални размери според мен. Вероятно подобен отлив се наблюдава и при други специалности, но размера при духовите става плашещ. Знаем причините, но от това не става по-леко. Вие как мислите!?...
  11. Песните са записани на CD, МК № 57430/ 16-02-2017 и са подходящи като новогодишен подарък за всяко дете. Въпреки, че за целта са използвани истински акустични музикални инструменти, цената е 5 лв. + пощенски разходи от Габрово. Дискът може да се съчетае с Песнопойката, за която става дума по-горе. Тел. 0897 287 580.
  12. "..., колкото повече слушам музиката ти, толкова повече я харесвам" /Иван Боженски - тромпетист, автор на поетичния текст/. "... Слушам сега "Оркестърът на животните". Много хубави истории, песни, красиво представени, поздравявам те!" /Вяра Иванова - музикален педагог/. "Прекрасно, ценно, впечатляващо!!!" /Светлана Кацарска - телевизионен водещ/. "Поздравления за чудесния диск. Имаше нужда от такова нещо - авторско, с истински инструменти, професионална работа! Евала!... /Венци Благоев - джазов тромпетист и бенд-лидер/. И много други!...
  13. Една от песните, "Магаре тромпетист", вече взе първа награда на ЕВРОПЕЙСКИ ФЕСТИВАЛ ЗА ДЕТСКА ПЕСЕН - Варна, България.
  14. Предлагам песнопойка с осем най-нови авторски детски песни под надслов - ОРКЕСТЪРЪТ НА ЖИВОТНИТЕ. При желание може да се отпечата нотен албум с клавирен съпровод.
  15. XAS

    Мюзикаутор vs БНР

    Според Музикаутор, БНР плаща в пъти по-малко от останалите играчи у нас, които ползват авторска музика за търговски цели. Не, че последните са се втурнали масово да плащат. Подозирам, че се завихря спор между БНР и Музикаутор по този повод тъкмо, защото първите, макар и редовни платци са на държавна издръжка. А Министерството на културата досега през годините почти нищо не прави да накара останалите и нередовни ползватели на музика у нас да си плащат. А това е масово явление. Една бегла справка на Музикаутор за нивата на отчисление за ползвана музика в европейски страни показва цифри от 3 до 5 процента, срещу 1% на БНР.
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.